"Verplicht in een string sporten" breder trekken.

31-07-2021 01:31 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik de discussie "verplicht in een string sporten" welke gaat over de verplichte, ongemakkelijke en niets verhullende kleding van vrouwelijke topsporters breder willen trekken.

Zelf had ik lang de wens verpleegkundige te worden. Het feit dat ik in dat beroep een witte, strakke en doorschijnende outfit aan moet, heeft me hiervan vanwege mijn figuur weerhouden.

Ik ben stewardess geweest. Verplicht make-up, nagellak, panty's en hakken.
Echt super oncomfortabel, vooral die hakken want je loopt echt veel en instabiel.

En panty's moet je zowat iedere dag een nieuwe a 3 euro dat is toch 50,- pm wat je uit moet geven t.o van je mannelijke collega's.

"Mijn vriendin" is gevangenisbewaarder en moet iedere morgen haar bh uit doen omdat ze er niet pieploos mee door de detectiepoortjes kan.
Zonder afscherming en voor het oog van haar meestal mannelijke collega's.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/128 ... -te-kunnen

Misschien hebben hier vrouwen meer voorbeelden en kunnen we bewustwording creëren?
Zwemmuts waar natuurlijk zwart krullend haar in past is afgewezen. Vooral haar dat zwarte vrouwen hebben.

https://www.theguardian.com/sport/2021/ ... ce-dearing
Alle reacties Link kopieren
Ronja schreef:
31-07-2021 09:26
Was wel in het nieuws..
Ik zie het ja. Ik heb het item gekeken en het is dus precies 1 dag nadat de nieuwe poortjes in gebruik werden genomen al een rel geworden, waar meteen de vakbond, ondernemingsraad en de media bij betrokken werden.

Dat is dus geen standaard praktijk waar alle vrouwen in alle gevangenissen dagelijks vernederd worden.

Die poortjes zijn een stomme fout van iemand geweest en iedereen is ermee bezig om dit weer te herstellen.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs mijn hoogzwangere collega’s kunnen zo’n witte broek aan, dan nemen ze gewoon een (veel) grotere maat. Dus dat hoeft geen enkel probleem te zijn. En als ze te strak zitten, schijnt het bij beide geslachten door. Ik wilde net schrijven dat ik dat nog nooit heb gezien, maar bedacht ineens dat ik wel een keer het patroontje van de boxer van een mannelijke collega gespot heb.
Maar dit valt wat mij betreft niet onder seksisme, op zijn slechtst onder slechte uniform keuze.

Dat verhaal van die gevangenis is of een broodje aap, of iemand die heel nodig moet leren grenzen aan te geven. Want dan wordt er een enorme loop met haar genomen, je denkt toch niet dat het standaard beleid kan zijn dat vrouwen zich voor de ogen van mannelijke collega’s hun bh uit moeten doen? Lijkt me een leuke om eens een melding van te maken. Wel fout van die mannen overigens als ze dit als grap doen hoor, daar niet van. Maar dat ligt aan de individuele mannen, niet aan het kleding beleid.

De verplichte kleding van sporters is inderdaad soms wel vreselijk. Dat er enige veiligheidseisen zijn, prima. Maar er is geen enkele noodzaak om in een bikini broek te moeten sporten. En dat een stel eikels zelfs als ze daar door de hele wereld op gewezen worden niet snappen dat dat niet meer kan, is bizar.

Overigens werkt het soms ook de andere kant op. Op veel plekken mogen mannen niet in korte broek, terwijl vrouwen wel in een rok mogen. Vrouwen mogen wel sandalen aan, mannen niet. Vrouwen mogen wel bepaalde sieraden, mannen niet.
Seamoreminus schreef:
31-07-2021 09:26
Idd, het is best stugge stof en het jasje valt over de billen. Ik herken dit dus ook niet.
Ik zie het wel bij verschillende kraamzorgorganisaties trouwens, heel doorschijnend en strak. En vroeger bij mijn tante (ouderenzorg).
Alle reacties Link kopieren
Ik werd ooit afgewezen voor een baan omdat mijn make up te subtiel was. Ze wisten niet zeker of ik opgemaakt was dus ik was niet representatief. Terwijl ik toch de hele rataplan op mijn gezicht had, maar blijkbaar niet de goede kleuren.

En dat is toch blijven knagen want, verdorie, mannen hoeven geen make up op! Die komen ook nog weg met niet geëpileerde wenkbrauwen en donker haar op hun armen. Komt nog bij dat mijn huid allergisch reageert op de meeste make up en verzorgingsproducten tenzij ik diep in de buidel tast. Ik vind het niet eerlijk dat ik veel geld moet uitgeven aan producten die slecht zijn voor mijn huid om serieus genomen te worden terwijl mannen dat niet hoeven.

En nog zoiets: Waarom is er geen nude-kleurig ondergoed voor mannen? Waarom is het wel geaccepteerd als je onder een net herenoverhemd de contouren van een hemd ziet, maar is het not done als je bh doorschijnt onder je blouse?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit een verpleegster gezien in een strak pak. Juist vormeloze broeken en jasjes. Ben blij dat ik daar niet meer in hoef te lopen. Als het te strak zit moet je gewoon een maat groter nemen.

En ik werk al ruim 10 jaar in pi's en soortgelijke klinieken en heb nog nooit mijn bh uit moeten trekken. Is nog nooit onderdeel geweest van het protocol.

Als je verontwaardigd wilt zijn, zorg dan iig dat je informatie klopt.
Alle reacties Link kopieren
Hetzelfde geldt voor schoeisel. Je wordt als vrouw toch geacht om schoenen met een hak te dragen en je knieën naar de gallemiezen te helpen bij een representatieve baan. Mannen mogen fijn op platte schoenen met een dikke rubberen zool.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
In het artikel over torentijd staat ook dat het onzin is. Ik weet al precies hoe dat gaat. Directie verzint iets nieuws, hysterische vrouwelijke medewerker rukt dat uit z'n verband en verzint er allerlei dingen bij. Alle andere vrouwen gaan daar tijdens het koffierondje van 9 uur in mee en tadaa je hebt wat ambtenaren over de zeik die direct naar de vakbond stappen. Want goh, je zal gewoon je werk eens doen.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
31-07-2021 08:12
Ik heb werkelijk nog nooit een detectiepoortje meegemaakt dat afgaat op een beha. Dan zou de knoop van een spijkerbroek ook afgaan.

Ik heb ook in een gevangenis gewerkt en gezien de machocultuur daar en het niveau van de humor, denk ik dat ze zelf op een belletje drukken als zij er doorheen loopt.

Echt niet dat alle vrouwelijke bezoekers van de gevangenen hun beha uit moeten doen.

Elke vliegreis ben ik de klos. Natuurlijk gaat zo'n poortje af op een bh.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
31-07-2021 10:20
Elke vliegreis ben ik de klos. Natuurlijk gaat zo'n poortje af op een bh.
En moet je m dan voor t oog van alle mannelijke beveiligers uittrekken en word je niet verder door gelaten als je weigert of pakken ze een handscanner erbij?
Alle reacties Link kopieren
Airesopure schreef:
31-07-2021 10:21
En moet je m dan voor t oog van alle mannelijke beveiligers uittrekken en word je niet verder door gelaten als je weigert of pakken ze een handscanner erbij?
Gewoon fouilleren.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
31-07-2021 08:54
Overigens is de outfit van verplegend personeel toch niet strak en doorschijnend?
Ik heb het voor de zekerheid nog even gegoogled maar wat is hier seksistisch aan?
https://www.werkenbijvumc.nl/content/up ... beleid.pdf
En vooral ook omdat de mannen hetzelfde pak aan hebben.

Zijn er qua pasvorm trouwens andere maten? Ik denk altijd als ik zo’n uniform zie, van de politie of conducteurs: daar passen mijn billen helemaal niet in! En als mijn billen er wel in passen is zo’n broek te groot voor mijn taille. Zo’n uniform lijkt bij de vrouwen, met iets bredere heupen, altijd net wat strakker om de billen te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
31-07-2021 10:17
Hetzelfde geldt voor schoeisel. Je wordt als vrouw toch geacht om schoenen met een hak te dragen en je knieën naar de gallemiezen te helpen bij een representatieve baan. Mannen mogen fijn op platte schoenen met een dikke rubberen zool.
Op de zuidas lopen de mannen idd op crocs en vrouwen rond hun 40ste wel met rollator wegens verpeste achillespezen.

Mannen moeten vaak een stropdas om. En een bloedheet pak, ook midden in de zomer. Vreselijk lijkt me dat.

Als je voor zo'n baan kiest dan doe je dat vaak ook omdat het hele uiterlijk vertoon bij je past. Ik zou dolgraag op hakken willen lopen op mijn werk, maar in mijn werkomgeving mag dat niet eens. Kan ik daar ook over in beklag?
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
31-07-2021 10:20
Elke vliegreis ben ik de klos. Natuurlijk gaat zo'n poortje af op een bh.
Echt waar? Zijn er verschillende materialen beugels dan? Ik draag áltijd beugelbh’s, maar heb niet 1-op-1 een pieper die af gaat.
Alle reacties Link kopieren
Airesopure schreef:
31-07-2021 10:24
Op de zuidas lopen de mannen idd op crocs en vrouwen rond hun 40ste wel met rollator wegens verpeste achillespezen.

Mannen moeten vaak een stropdas om. En een bloedheet pak, ook midden in de zomer. Vreselijk lijkt me dat.

Als je voor zo'n baan kiest dan doe je dat vaak ook omdat het hele uiterlijk vertoon bij je past. Ik zou dolgraag op hakken willen lopen op mijn werk, maar in mijn werkomgeving mag dat niet eens. Kan ik daar ook over in beklag?
Daar waar mannen een pak en das moeten dragen, moeten vrouwen ook een jasje én een panty.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
31-07-2021 08:51
Oh ik hoopte dat je ‘breder trekken’ andersom bedoelde: alle sporten, altijd in een string, zowel mannen als vrouwen.
Wellicht dat ik dan wel naar de olympische spelen zou kijken XD
Ja dat dacht ik ook!
Alle reacties Link kopieren
ZetHetRaamOpen schreef:
31-07-2021 09:47
Zwemmuts waar natuurlijk zwart krullend haar in past is afgewezen. Vooral haar dat zwarte vrouwen hebben.

https://www.theguardian.com/sport/2021/ ... ce-dearing
Ja dat vond ik echt belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
31-07-2021 10:23
En vooral ook omdat de mannen hetzelfde pak aan hebben.

Zijn er qua pasvorm trouwens andere maten? Ik denk altijd als ik zo’n uniform zie, van de politie of conducteurs: daar passen mijn billen helemaal niet in! En als mijn billen er wel in passen is zo’n broek te groot voor mijn taille. Zo’n uniform lijkt bij de vrouwen, met iets bredere heupen, altijd net wat strakker om de billen te zitten.
Ik ken iemand die het heeft laten vermaken, maar ik weet niet of dat officieel mag. Die is nogal curvy dus die heeft het laten innemen etc.
Alle reacties Link kopieren
Airesopure schreef:
31-07-2021 10:24
Op de zuidas lopen de mannen idd op crocs en vrouwen rond hun 40ste wel met rollator wegens verpeste achillespezen.

Mannen moeten vaak een stropdas om. En een bloedheet pak, ook midden in de zomer. Vreselijk lijkt me dat.

Als je voor zo'n baan kiest dan doe je dat vaak ook omdat het hele uiterlijk vertoon bij je past. Ik zou dolgraag op hakken willen lopen op mijn werk, maar in mijn werkomgeving mag dat niet eens. Kan ik daar ook over in beklag?
Niet alleen de Zuidas maar zo'n beetje elke kantoorfunctie waar je op solliciteert. Representatieve comfortabele schoenen voor vrouwen zie je weinig.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
31-07-2021 10:25
Echt waar? Zijn er verschillende materialen beugels dan? Ik draag áltijd beugelbh’s, maar heb niet 1-op-1 een pieper die af gaat.
Echt waar. Waarom zou ik zoiets verzinnen?
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
31-07-2021 10:32
Echt waar. Waarom zou ik zoiets verzinnen?
Het was een uitdrukking van mijn verbazing, niks meer.
Alle reacties Link kopieren
Goed topic
En vwb mannen die geem rok of korte btork mogen dragen.... A small price to pay voor de loonkloof..... En Al het andere voordeel van man zijn ( zie onderzoek volkskrant)

Nee, grapje dat zou ook anders moeten, maar waarom dat steeds benoemen....
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
31-07-2021 10:32
Echt waar. Waarom zou ik zoiets verzinnen?
Bij mij gaat het nooit af, vriendin met beugelbh (een keer zelfs zelfde merk) is altijd de Sjaak. Heel raar.
Idem met schoenen. Mijn vriendin heeft een hele keurige smaak, toch moeten haar schoenen altijd extra onderzocht worden. Is al een soort grap, wat ze ook aan heeft. Ik loop ernaast als Sjaak Joggingpak en kan zo doorlopen, met achteraf nog per ongeluk een fles in mijn zak ofzo.
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
31-07-2021 10:36
Goed topic
En vwb mannen die geem rok of korte btork mogen dragen.... A small price to pay voor de loonkloof..... En Al het andere voordeel van man zijn ( zie onderzoek volkskrant)

Nee, grapje dat zou ook anders moeten, maar waarom dat steeds benoemen....
Tja, waarom zou je het steeds benoemen, misschien verandert het vanzelf, of denken mensen 'hee niemand klaagt, laten we zonder reden gewoon iets waarvan mannen plezier hebben en vrouwen niet, afschaffen".
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
31-07-2021 10:36
Goed topic
En vwb mannen die geen rok of korte broek mogen dragen.... A small price to pay voor de loonkloof..... En Al het andere voordeel van man zijn ( zie onderzoek volkskrant)

Nee, grapje dat zou ook anders moeten, maar waarom dat steeds benoemen....
Dat benoemen in een topic als dit, komt op mij over als een 'maar mannen hebben er ook last van hoor!' & alsof je dus niet mag klagen.

Voor de mannen een apart topic, hier gaat het over vrouwen die onnodig bloot, sexy of onpraktische kleding aanmoeten omdat het kennelijk belangrijker is hoe ze eruit zien, dan of ze lekker kunnen sporten of werken in die kleding.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven