Mag ik nog wel vrouw zijn?

01-08-2021 21:49 407 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het circulerende artikel over moedermelk/mensenmelk vroeg ik mij af of ik nog wél een vrouw mag zijn.

Mag een trotse vrouw zijn nog wel? Is het erg als ik in bepaalde situaties juist níet over 1 kam geschoren wil worden met een man juist omdat ik een vrouw ben?

Ik wil een vrouw blijven!


https://www.telegraaf.nl/vrouw/56700203 ... m-aandacht
Chienandalou schreef:
02-08-2021 13:59
De bredere uiteenzetting in wiki is hetzelfde als in de Amnesty link.

Om alles nog even extra ingewikkeld te maken mbt sport:

Hyperandrogenisme is een hormonale afwijking bij vrouwen die tot een verhoogde testosteronspiegel leidt. Dat beïnvloedt diverse fysiologische kenmerken, waardoor deze vrouwen een meer mannelijk uiterlijk hebben. We spreken dan over androgene vrouwen.
Daar is een glijdende schaal in wat mij betreft. Ik zou het overwegend als vrouwen definiëren en geen intersekse. De sport-casus (zie Semenya) is relevant en moeilijk. Het hangt misschien ook af van het domein waarop je een definitie gebruikt. Semenya zal in haar natuurlijke vorm bij de Harvard-docent onder de vrouwen vallen en bij het hardlopen niet.
Pékinoise schreef:
02-08-2021 14:24
Fijn dat je meeschrijft: niet alleen de mening en ervaring over transen maar ook van transen.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
02-08-2021 14:12
We moeten ons niet teveel door het Engels en de rariteiten van de Anglo-Amerikanen laten leiden. Wij spreken Nederlands.


dus daarom snap ik niet dat men hier volledig over de zeik gaat over een brits document van maanden oud

Chienandalou schreef:
01-08-2021 22:14
https://www.bsuh.nhs.uk/maternity/wp-co ... rvices.pdf

Dit zijn de opgestelde guidelines. Het is idd niet vervangen van, maar de mogelijkheid bieden tot alternatieven. Het is opgesteld in samenspraak mét verschillende lgbtqia+ organisaties.

https://katelynburns.medium.com/no-that ... ca19fde8b0
Alle reacties Link kopieren
Pékinoise schreef:
02-08-2021 14:24


Het lukt me niet om de hele tekst de quoten waarop je gereageerd hebt, maar zo zie je ook wel dat ik op jou reageer denk ik.

Ik heb ook heel sterk het gevoel dat er iets geks aan de hand is, ik durf het bijna niet te zeggen, maar het lijkt wel of de transgender activisten die zo luid roepen helemaal niet voor transgenders in het algemeen spreken, terwijl ze dat wel pretenderen.

Het lijkt mij ook niet fijn als er ineens mensen met autisme ( dat heb ik) gaan lopen roeptoeteren in mijn naam, terwijl ik gewoon een terug getrokken leven in de luwte wil leven.

Het lijkt mij voelen alsof je "gekaapt"word, of zoiets.

Ieder mens kan eigenlijk alleen maar voor zichzelf spreken.

Ik ben blij voor je dat je niet het gevoel hebt dat de tolerantie bij jongeren is afgenomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het jammer, maar ik moet naar bed, het is nacht waar ik woon, en niet zo'n beetje ook, morgen weer vroeg op.

Fijne dag in Nederland :)
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
02-08-2021 14:29
Fijn dat je meeschrijft: niet alleen de mening en ervaring over transen maar ook van transen.
Dank je wel! Het is belangrijk om te laten zien dat er ook nuances zijn. Ik ben het met veel dingen uit de transcommunity zoals ze dat noemen niet eens. En veel dingen vind ik een slechte ontwikkeling. Zoals zelfidentificatie, woorden veranderen enzo. Niet medische transities etc.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
02-08-2021 14:36
Ik vind het jammer, maar ik moet naar bed, het is nacht waar ik woon, en niet zo'n beetje ook, morgen weer vroeg op.

Fijne dag in Nederland :)
slaap zacht
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
02-08-2021 14:07
Ja, vrouwen hebben maandstonden, vrouwen worden zwanger, vrouwen bevallen en vrouwen geven moedermelk.
Ja, dat zijn simpele biologische/wetenschappelijke feiten en ja dat zijn de enigen die er toe doen.
Neen, wat iemand zelf gekozen gender is, is daarin niet relevant. Neen, dat die biologische feiten niet ok zijn voor de gevoelens van wie dan ook die voor een andere gender kiest, is niet belangrijk.

Easy as that.
Waarom vind je dat niet belangrijk?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
02-08-2021 14:33
dus daarom snap ik niet dat men hier volledig over de zeik gaat over een brits document van maanden oud
Dat komt omdat de Telegraaf er een bericht aan wijdt. En de Telegraaf heeft als missie om een afkeer voor links te voeden. Zoals ik al zei, een woke minderheid geeft de voorzet en rechts scoort.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
02-08-2021 14:26
Daar is een glijdende schaal in wat mij betreft. Ik zou het overwegend als vrouwen definiëren en geen intersekse. De sport-casus (zie Semenya) is relevant en moeilijk. Het hangt misschien ook af van het domein waarop je een definitie gebruikt. Semenya zal in haar natuurlijke vorm bij de Harvard-docent onder de vrouwen vallen en bij het hardlopen niet.
Misschien lichtelijk off topic, maar Semenya is wel een interessante casus.

‘Nog voor deze rechtszaak werd Semenya onderworpen aan tal van intrusieve en vernederende onderzoeken bij endocrinologen, gynaecologen en psychologen om aan te tonen dat ze wel degelijk een vrouw is. Niemand zou hoeven te bewijzen dat ie een vrouw of man is. Caster Semenya is een vrouw van bij haar geboorte. Dat anderen oordelen dat ze niet als vrouw mag sporten bij de vrouwen is dan ook wetenschappelijk, ethisch en juridisch hoogst bedenkelijk.

Katrina Karkazis, bio-ethicus aan de universiteit van Stanford stelt het als volgt: “Semenya wordt simpelweg als verdacht bestempeld omdat ze te snel is en er te mannelijk uitziet. Maar daar heeft ze zelf geen schuld aan.” Semenya beschikt namelijk over een SRY-gen. Daardoor hebben haar geslachtsklieren zich ontwikkeld tot inwendige testikels, die testosteron aanmaken.’

En:

‘Het uitgangspunt voor de beslissing is de stelling dat testosteron de prestaties zou bevorderen. Voor die these is er echter onvoldoende bewijs voorhanden. De weinige onderzoeken die we hebben, geven soms zelfs het omgekeerde resultaat. Een studie van het IAAF naar testosteron en performantie in de atletiek toonde aan dat vrouwen met een lager testosterongehalte beter presteerden in zes op elf loopevenementen. Experten geven duidelijk aan dat we nog te weinig weten over de impact van testosteron. De weinig beschikbare gegevens tonen in ieder geval niet eenduidig aan dat vrouwen met hogere testosteronwaarden over een sportief voordeel beschikken. Deze uitspraak wordt dus niet wetenschappelijk onderbouwd.’

‘Overigens is er ook bij mannen onderling een groot verschil in testosterongehalte op te meten. Toch wordt aan mannen geen maximum testosterongehalte opgelegd. Nochtans is er bij hen een veel groter verschil: tussen de 7,7 en 29,4 nanomol per liter bloed (ter vergelijking: bij vrouwen varieert het gemiddeld tussen de 0,5 en 2,5 nanomol per liter bloed). Als een hoog testosterongehalte de eerlijkheid in de vrouwencompetitie bedreigt, zoals het IAAF beweert, dan moet dat niet enkel aangetoond worden, maar is het bovendien hoog tijd om ook de mannen aan testosteronmetingen te onderwerpen.’


Semanya is geboren als vrouw en identificeert zich als vrouw. Doordat zij over een SRY gen beschikt hebben haar geslachtsorganen zich ontwikkeld tot inwendige testikels. Hoe er met deze dame wordt omgegaan is wel schandalig.

https://zizomag.be/opiniestukken/wie-ka ... n-wie-niet
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
02-08-2021 13:44
Yraatje, je hoeft het toch helemaal niet te begrijpen of te kunnen invoelen? Vind je dat een voorwaarde?

Ik begrijp niet zo goed waarom jij je afvraagt (net als TO) of je nog wel vrouw mag zijn. Waarom zou je dat niet mogen zijn? Op welke manier voel je dat je dat niet mag zijn?
Is dat niet juist het achterliggende idee? Dat je het begrijpt en invoelt?

Voor mij is het een dingetje, merk ik, omdat ik me identificeer met "ik ben gewoon een vrouw, niets meer of minder dan dat". Maar ook voor een vrouw die als vrouw geboren is, die zich vrouw voelt, die zich compleet identificeert met het vrouw zijn is een term bedacht: cisgender.
En daar heb ik moeite mee. Ik ben, zonder iemand anders te kort te willen doen, gewoon een vrouw... niks geen genderachtig iets.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
02-08-2021 14:03
Who cares. In het engels gebruiken ze geen 'chest milk'
Ik woon niet in een engelstalig land, smulrol. Ik woon in Nederland. En in Nederland dekt borstvoeding volgens mij prima de lading.
Alle reacties Link kopieren
Oost Duitse atletes in de jaren 80 stonden zo stijf van de testosteron dat ze hun gezicht moesten scheren. Ze wonnen alles, in wereldrecords die in sommige gevallen nog steeds staan. Maar verder heeft testosteron weinig invloed op sportprestaties.

Ook bij mannen is er een bovengrens aan testosteron. Die worden ook regelmatig gecontroleerd dmv dopingtests.

En niemand zou moeten bewijzen of ze en man of een vrouw zijn? Ik weet niet wie dat heeft bedacht, maar dat is natuurlijk totale onzin. Dat zou betekenen dat mannen kunnen meedoen met vrouwensporten op het moment dat ze beweren een vrouw te zijn. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
02-08-2021 15:14
Ik woon niet in een engelstalig land, smulrol. Ik woon in Nederland. En in Nederland dekt borstvoeding volgens mij prima de lading.
nog mezelf maar een keer herhalen dan....

ik snap dat men hier volledig over de zeik gaat over een brits document van maanden oud

Chienandalou schreef:
01-08-2021 22:14
https://www.bsuh.nhs.uk/maternity/wp-co ... rvices.pdf

Dit zijn de opgestelde guidelines. Het is idd niet vervangen van, maar de mogelijkheid bieden tot alternatieven. Het is opgesteld in samenspraak mét verschillende lgbtqia+ organisaties.

https://katelynburns.medium.com/no-that ... ca19fde8b0
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
02-08-2021 15:22
nog mezelf maar een keer herhalen dan....

ik snap dat men hier volledig over de zeik gaat over een brits document van maanden oud
Ik reageer gewoon op een topic, omdat ik het interessant vind, en dan ga ik volledig over de zeik?
Nah, ik heb op dit forum echt wel eens over de zeik gereageerd, maar dat is dit zeker niet.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
02-08-2021 15:25
Ik reageer gewoon op een topic, omdat ik het interessant vind, en dan ga ik volledig over de zeik?
Nah, ik heb op dit forum echt wel eens over de zeik gereageerd, maar dat is dit zeker niet.
Tja ik vind dit best idioot:
Mag ik nog wel een vrouw zijn? Tja, ik vind het soms ook lastig.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
02-08-2021 15:12
Is dat niet juist het achterliggende idee? Dat je het begrijpt en invoelt?

Voor mij is het een dingetje, merk ik, omdat ik me identificeer met "ik ben gewoon een vrouw, niets meer of minder dan dat". Maar ook voor een vrouw die als vrouw geboren is, die zich vrouw voelt, die zich compleet identificeert met het vrouw zijn is een term bedacht: cisgender.
En daar heb ik moeite mee. Ik ben, zonder iemand anders te kort te willen doen, gewoon een vrouw... niks geen genderachtig iets.
Elk woord is een verzonnen term. Geen idee waarom je moeite hebt met cisgender. Als je onder dezelfde noemer als transgenders benoemd zou worden zou het óók niet goed zijn.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
02-08-2021 15:12
Is dat niet juist het achterliggende idee? Dat je het begrijpt en invoelt?

Voor mij is het een dingetje, merk ik, omdat ik me identificeer met "ik ben gewoon een vrouw, niets meer of minder dan dat". Maar ook voor een vrouw die als vrouw geboren is, die zich vrouw voelt, die zich compleet identificeert met het vrouw zijn is een term bedacht: cisgender.
En daar heb ik moeite mee. Ik ben, zonder iemand anders te kort te willen doen, gewoon een vrouw... niks geen genderachtig iets.
Ik weet niet of dat het idee is.
Voor mij niet, in elk geval.

Als iemand me vertelt hoe ze willen worden aangesproken, dan doe ik dat. Ik kan het niet allemaal navoelen, ik ben ook gewoon vrouw en niks meer of minder, net als jij. Maar ik heb ook het idee dat het helemaal niks met mij persoonlijk te maken heeft en ik kan wel begrijpen (dus met m'n verstand) dat zaken die voor mij weinig betekenis hebben, voor iemand anders superbelangrijk kunnen zijn. Als ik lees over mensen die zo'n transitie hebben doorgemaakt, ben ik onder de indruk hoe heftig dat voor ze is geweest, en soms nog is.

Rare vergelijking, maar toch: een goede vriend van mij heeft een depressie. Ik kan me daar niet in verplaatsen, ik kan dat niet invoelen, maar ik luister naar zijn verhaal en hij vertelt me hoe hij zich voelt. Dat neem ik serieus, ook al voel ik niet wat hij voelt.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Normaal reageer ik nooit op topics, maar nu doe ik het toch even wel. Ik ben transgender en ik ben eigenlijk helemaal niet verbaasd over dit topic. Niet omdat ik het er mee eens ben (alles behalve), maar omdat Nederland lang niet zo tolerant is als het zichzelf voordoet. De misstanden in de transzorg van het VU zijn niet mals en dat is institutioneel! Schuilen achter “wetenschap” gaat niet op, wanneer je zelf niet verder komt dan biologie op de middelbare en blijkbaar bestaan sociale wetenschappen ook niet meer. Taal is geen neutrale weergave van de werkelijkheid, maar creëert onze werkelijkheid. Het huidige sekse systeem wat wij kennen is nog geen 300 jaar oud, dus kunnen we alsjeblieft stoppen met het afdoen als een onlosmakelijk feit wat altijd al zo is geweest? Want dat is het niet. Sorry als ik boos overkom, maar het doet pijn om te lezen wat sommigen zeggen. Prima dat je ergens moeite mee hebt (al begrijp ik het echt niet in deze), maar stop met doen alsof het ook maar iets met nuchterheid of gezond verstand te maken heeft. Het is gewoon onwetendheid en angst voor het onbekende.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
02-08-2021 15:31
Tja ik vind dit best idioot:
Mag je vinden.
Alle reacties Link kopieren
denkruim schreef:
02-08-2021 15:33
Elk woord is een verzonnen term. Geen idee waarom je moeite hebt met cisgender. Als je onder dezelfde noemer als transgenders benoemd zou worden zou het óók niet goed zijn.
Ik heb moeite met cisgender omdat ik "gewoon" een vrouw ben.
Waarom moet daar cisgender voor? Net als met transgender? Waarom is het belangrijk dat we weten dat iemand een transvrouw is. Het is dan toch gewoon een vrouw?
makreel schreef:
02-08-2021 14:51
Waarom vind je dat niet belangrijk?
Omdat het dat simpelweg niet is.

Het staat ieder vrij/het is ieders recht aanstoot te nemen aan wat dan ook, maar het staat ieder vrij/het is ieders recht om daar dan weer belang aan te hechten of niet. Zeker in tijden waar sociale media fungeren als gigantische versterker voor wie dan ook die iets menen te moeten zeggen, is dat laatste recht belangrijker en belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
02-08-2021 15:43
Ik weet niet of dat het idee is.
Voor mij niet, in elk geval.

Als iemand me vertelt hoe ze willen worden aangesproken, dan doe ik dat. Ik kan het niet allemaal navoelen, ik ben ook gewoon vrouw en niks meer of minder, net als jij. Maar ik heb ook het idee dat het helemaal niks met mij persoonlijk te maken heeft en ik kan wel begrijpen (dus met m'n verstand) dat zaken die voor mij weinig betekenis hebben, voor iemand anders superbelangrijk kunnen zijn. Als ik lees over mensen die zo'n transitie hebben doorgemaakt, ben ik onder de indruk hoe heftig dat voor ze is geweest, en soms nog is.

Rare vergelijking, maar toch: een goede vriend van mij heeft een depressie. Ik kan me daar niet in verplaatsen, ik kan dat niet invoelen, maar ik luister naar zijn verhaal en hij vertelt me hoe hij zich voelt. Dat neem ik serieus, ook al voel ik niet wat hij voelt.
Ik snap je punt, hoewel ik wel een beetje anders denk.
Je kunt nooit weten wat iemand anders voelt, omdat dat van heel veel factoren afhankelijk is.
Invoelen is voor mij dat je je probeert te verplaatsen in die iemand anders, dat je probeert om de wereld vanuit zijn/haar/hun ogen te bekijken. Dat wil ik best proberen, hoewel ik dat wel lastig vind.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
02-08-2021 16:20
Ik heb moeite met cisgender omdat ik "gewoon" een vrouw ben.
Waarom moet daar cisgender voor? Net als met transgender? Waarom is het belangrijk dat we weten dat iemand een transvrouw is. Het is dan toch gewoon een vrouw?
Maar er is toch niemand die ervoor pleit om in het dagelijks leven jou als cisgender aan te duiden? Dat je in een winkel begroet wordt met 'Dag cisvrouw!' ofzo? Het is puur in een bepaalde discussie en een bepaalde context dat zo'n term gebruikt wordt om het onderscheid te maken tussen cisgenders en transgenders, om geen verwarring te laten ontstaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven