Mag ik nog wel vrouw zijn?

01-08-2021 21:49 407 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het circulerende artikel over moedermelk/mensenmelk vroeg ik mij af of ik nog wél een vrouw mag zijn.

Mag een trotse vrouw zijn nog wel? Is het erg als ik in bepaalde situaties juist níet over 1 kam geschoren wil worden met een man juist omdat ik een vrouw ben?

Ik wil een vrouw blijven!


https://www.telegraaf.nl/vrouw/56700203 ... m-aandacht
Alle reacties Link kopieren
denkruim schreef:
02-08-2021 15:47
Normaal reageer ik nooit op topics, maar nu doe ik het toch even wel. Ik ben transgender en ik ben eigenlijk helemaal niet verbaasd over dit topic. Niet omdat ik het er mee eens ben (alles behalve), maar omdat Nederland lang niet zo tolerant is als het zichzelf voordoet. De misstanden in de transzorg van het VU zijn niet mals en dat is institutioneel! Schuilen achter “wetenschap” gaat niet op, wanneer je zelf niet verder komt dan biologie op de middelbare en blijkbaar bestaan sociale wetenschappen ook niet meer. Taal is geen neutrale weergave van de werkelijkheid, maar creëert onze werkelijkheid. Het huidige sekse systeem wat wij kennen is nog geen 300 jaar oud, dus kunnen we alsjeblieft stoppen met het afdoen als een onlosmakelijk feit wat altijd al zo is geweest? Want dat is het niet. Sorry als ik boos overkom, maar het doet pijn om te lezen wat sommigen zeggen. Prima dat je ergens moeite mee hebt (al begrijp ik het echt niet in deze), maar stop met doen alsof het ook maar iets met nuchterheid of gezond verstand te maken heeft. Het is gewoon onwetendheid en angst voor het onbekende.
Ik denk dat een deel van Nederland heel tolerant is, een groter gedeelte niet en ook een heel groot gedeelte zit er middenin.
Omdat ik er in mijn directe omgeving niet mee te maken krijg, is het een "ver-van-mijn-bed-show" in feite. Dat maakt dingen lastiger, ingewikkelder dan wanneer je het zelf meemaakt of dat je iemand kent die het meemaakt. Het wil niet zeggen dat je absoluut niet tolerant bent ofzo.
Ik vind het zwartgedrukte stukje wel heel erg intrigerend in jouw verhaal. Hoe zag het seksesysteem er 300 jaar geleden dan uit en wat bedoel je hier precies mee?

En wat ik niet helemaal begrijp aan jouw verhaal: Waarom zou ik er geen moeite mee mogen hebben wanneer ik ineens van "gewone" vrouw in het hokje cisgender-vrouw wordt geplaatst? Of waarom mag ik er geen moeite mee hebben dat er ineens wordt gezegd dat mannen bevallen van hun kinderen? Ik weet zeker dat dat over een jaar of 50 heel normaal is, maar alsjeblieft... Laat ons even aan het idee wennen dat alles wat we op school hebben geleerd bij biologie (een man is een man, een vrouw is een vrouw en die doen hun natuurlijke ding) ineens heel anders kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
https://www.vice.com/nl/article/epnkp7/ ... ver-gender

Ben wel benieuwd of mensen iets herkennen in dit artikel. Het zou nog wel een stapje dieper mogen over waarom het dan kennelijk bedreigend aan kan voelen om op een andere manier naar gender aan te kijken.
Everything is fluid
denkruim schreef:
02-08-2021 15:47
dus kunnen we alsjeblieft stoppen met het afdoen als een onlosmakelijk feit wat altijd al zo is geweest? Want dat is het niet.
Het is nochtans altijd al zo geweest; tenminste voor alles wat homo sapiens is en alle primaten-soorten die daar als voorganger aan vooraf zijn gegaan. Vrouwen worden zwanger, bevallen, hebben maandstonden en kunnen hun kinderen zogen via moedermelk; mannen kunnen dat alles simpelweg niet. Biologische mannen, zijn nooit in staat geweest welk van die dingen dan ook te doen; niet als homo sapiens, niet als neaderthaler, niet als cro-magnon, niet als welke homo-soort dan ook, zelfs niet als welke hominide-variante dan ook. Er is dus ook niets verkeerd met dat als een feit voor te stellen, want dat is het altijd al geweest.

Wat wel verkeerd is, is biologische terminologie als geslachten te gaan verwarren met sociale terminologie als genders; wat helemaal verkeerd is, is een biologische term als sociale term te claimen, en dan heel verontwaardigd te gaan doen als niet iedereen dat doet. Dat is exact wat er door activisten gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
02-08-2021 16:37
Laat ons even aan het idee wennen dat alles wat we op school hebben geleerd bij biologie (een man is een man, een vrouw is een vrouw en die doen hun natuurlijke ding) ineens heel anders kan zijn.
Van mij mag je wennen. Ik heb andere dingen die ze me op school wilden leren allang van me afgeworpen. Bijvoorbeeld dat niet-hetero’s eigenlijk geen recht op een volwaardig leven hebben. En sowieso niet aangenomen zouden worden op die school als ze zouden solliciteren. Daarbij werd dan ook nog halfslachtig gezegd dat dat misschien wat rot is voor de niet-heteroleerlingen, maar ze moesten wel het goede voorbeeld geven. En het zou mede onder druk van ouders zijn.

Dit is nog niet eens zo lang geleden en niet op een zwartekousen school. Wel overwegend wit.

En deze scholen bestaan nog steeds. En dat mag van de overheid.

Dus zover zijn we nog lang niet doorgeslagen in inclusiviteit. Om nog maar niet te spreken van andere vormen van discriminatie, geweld en mentale problemen waar mensen die niet tot een meerderheid mee te maken krijgen.

Ik begrijp gewoon echt niet zo goed wat daar tegen kan zijn. Maak je geen zorgen, je blijft echt de meerderheid wel de komende decennia als cisgenderhetero. Er word je niets afgenomen. Maar anderen krijgen er misschien iets bij. Dat hoeft niet ten koste van jou te gaan. Waarom wordt dat zo misgund?
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
denkruim schreef:
02-08-2021 15:47
Normaal reageer ik nooit op topics, maar nu doe ik het toch even wel. Ik ben transgender en ik ben eigenlijk helemaal niet verbaasd over dit topic. Niet omdat ik het er mee eens ben (alles behalve), maar omdat Nederland lang niet zo tolerant is als het zichzelf voordoet.

De wereld is nou eenmaal niet perfect helaas. Maar ik woon toch liever in Nederland dan in Rusland ofzo. En wat dacht je van die Turkse mevrouw die levend verbrand is? In Atjeh waren een aantal jaren geleden een groep transvrouwen kaal geschoren en gedwongen om mannenkleding te dragen, wat er daarna met ze gebeurd is wil ik niet aan denken.

De misstanden in de transzorg van het VU zijn niet mals en dat is institutioneel! Schuilen achter “wetenschap” gaat niet op, wanneer je zelf niet verder komt dan biologie op de middelbare en blijkbaar bestaan sociale wetenschappen ook niet meer.

Ik was dolblij met het VU. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is maar ik was dolgelukkig dat ik gehoord werd. Mijn arts was Louis Gooren een hele lieve man heeft veel baanbrekend werk verricht voor transseksuelen.

Persoonlijk vind ik het etiket cisgender onnodig. Al die hokjes tegenwoordig.
pékinoise wijzigde dit bericht op 02-08-2021 19:19
3.30% gewijzigd
cuculuscanorus schreef:
01-08-2021 21:50
Nee. Jij mag geen vrouw meer zijn. Je bent vanaf nu krulandijvie. Wen er maar aan.
Hahaha
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
02-08-2021 16:37
Ik denk dat een deel van Nederland heel tolerant is, een groter gedeelte niet en ook een heel groot gedeelte zit er middenin.
Omdat ik er in mijn directe omgeving niet mee te maken krijg, is het een "ver-van-mijn-bed-show" in feite. Dat maakt dingen lastiger, ingewikkelder dan wanneer je het zelf meemaakt of dat je iemand kent die het meemaakt. Het wil niet zeggen dat je absoluut niet tolerant bent ofzo.
Ik vind het zwartgedrukte stukje wel heel erg intrigerend in jouw verhaal. Hoe zag het seksesysteem er 300 jaar geleden dan uit en wat bedoel je hier precies mee?

En wat ik niet helemaal begrijp aan jouw verhaal: Waarom zou ik er geen moeite mee mogen hebben wanneer ik ineens van "gewone" vrouw in het hokje cisgender-vrouw wordt geplaatst? Of waarom mag ik er geen moeite mee hebben dat er ineens wordt gezegd dat mannen bevallen van hun kinderen? Ik weet zeker dat dat over een jaar of 50 heel normaal is, maar alsjeblieft... Laat ons even aan het idee wennen dat alles wat we op school hebben geleerd bij biologie (een man is een man, een vrouw is een vrouw en die doen hun natuurlijke ding) ineens heel anders kan zijn.
Sorry, soms kan ik wat fel uit de hoek komen, is niet mijn bedoeling. Ik begrijp heel goed dat het voor sommigen lastig is om te begrijpen en ik heb er alle begrip voor als mensen het proberen te begrijpen, ook al duurt het soms wat langer, en zo ook de meeste trans personen die ik ken. Wat mij echter vaak tegen de borst stuit is de houding (en ik zeg niet dat jij die bezit) dat alles wat anders is meteen als slecht/“woke” of een trend wordt neergezet, en dus ook alles wat niet in het standaard heteronormatieve plaatje past.

Op je laatste stukje: “gewone” vrouw is mijn inziens ook een soort hokje, want wat is dan geen gewone vrouw? En wat maakt een gewone vrouw? Als ik het interpreteer zoals ik denk het te moeten interpreteren zijn “gewone” en cisgender vrouw in deze hetzelfde hokje, dus heeft het gewoon een andere naam gekregen. Imo omdat “gewone” een negatieve tegenhanger lijkt te hebben.

Eerst dacht men, en was het in die tijd een biologisch feit, dat er maar 1 sekse was: het zogenaamde one-sex model a la Thomas Laqueur. Er was maar 1 sekse, waarbij de vrouw een naar binnen gekeerde man was en werd gezien als niet volmaakt. Omdat er maar 1 sekse was bestond ook het idee dat om een bevruchting plaats te laten vinden, zowel de man als de vrouw moest ejaculeren (vrouwen hadden toentertijd dus meer orgasmes dan nu :-D).

Enfin, ik heb geen moeite met mensen die moeten wennen. Ik heb wel moeite met mensen die hun kont tegen de krib gooien en zich kwetsend uitlaat.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
02-08-2021 18:57
Het is nochtans altijd al zo geweest; tenminste voor alles wat homo sapiens is en alle primaten-soorten die daar als voorganger aan vooraf zijn gegaan. Vrouwen worden zwanger, bevallen, hebben maandstonden en kunnen hun kinderen zogen via moedermelk; mannen kunnen dat alles simpelweg niet. Biologische mannen, zijn nooit in staat geweest welk van die dingen dan ook te doen; niet als homo sapiens, niet als neaderthaler, niet als cro-magnon, niet als welke homo-soort dan ook, zelfs niet als welke hominide-variante dan ook. Er is dus ook niets verkeerd met dat als een feit voor te stellen, want dat is het altijd al geweest.

Wat wel verkeerd is, is biologische terminologie als geslachten te gaan verwarren met sociale terminologie als genders; wat helemaal verkeerd is, is een biologische term als sociale term te claimen, en dan heel verontwaardigd te gaan doen als niet iedereen dat doet. Dat is exact wat er door activisten gebeurt.
Mijn inziens is het kwalijker om sociale termen te naturaliseren en zo tot biologie te maken. Zo worden menselijke gedragingen gecategoriseerd en is er niets tegen in te brengen, “want het is nu eenmaal zo”. Het gaat er niet om dat het voor iedereen nu mensenmelk is, maar dat de optie er is voor degenen die het willen. Niks wordt opgedrongen, er komen alleen meer opties voor degenen die het willen.
Alle reacties Link kopieren
Pékinoise schreef:
02-08-2021 19:17
Dat het ergens anders erger is betekent niet dat Nederland perfect is. Onlangs is er een nieuw Instagram account gelanceerd, waar mensen anoniem hun ervaringen met de genderpoli van de VU kunnen delen. De verhalen zijn niet mals, ook de verhalen van ouders, of nabestaanden zijn schrijnend.
denkruim schreef:
02-08-2021 19:54
Mijn inziens is het kwalijker om sociale termen te naturaliseren en zo tot biologie te maken.
Vrouw/vrouwelijk en man/mannelijk zijn geen sociale termen, dat zijn biologische termen. Zijn ze altijd al geweest (en al helemaal als het over reproductieve topics gaat). Dat die nu als sociale term worden geclaimd, verandert niets aan het gegeven dat ze dat niet zijn.
Het staat je taalkundig trouwens vrij die termen te claimen en als transvrouw/transman je als vrouw/man te labellen, maar dan neemt je simpelweg de bluts met de buil als anderen het dan hebben over moedermelk, zwangere vrouwen en menstruerende vrouwen, terwijl je dat als transvrouw allemaal niet kan of terwijl je dat als transman wel degelijk nog altijd kan/doet (gesteld dat er geen andere ingrijpende veranderingen zijn doorgevoerd die dat de facto onmogelijk hebben gemaakt).

Moeilijker dan dat is het letterlijk niet.
Zo worden menselijke gedragingen gecategoriseerd en is er niets tegen in te brengen, “want het is nu eenmaal zo”.
Man/vrouw is geen gedrag, dat is een feitelijk gegeven en dat is, like it or not, nu éénmaal zo.
Gender is gedrag.
Het gaat er niet om dat het voor iedereen nu mensenmelk is, maar dat de optie er is voor degenen die het willen. Niks wordt opgedrongen, er komen alleen meer opties voor degenen die het willen.
Voor mijn part noem je het transmelk met een scheutje queer, een vleugje vader en een snuifje moeder. Jouw keuze, jouw ding. Andere mogen dat, ook naar jou toe, andere namen blijven geven en mogen dat dus gerust moedermelk blijven noemen; veel kans dat ze met die laatste term ook gewoon algemeen verstaanbaar zijn, en laat net dat de bedoeling zijn van taal.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
02-08-2021 16:34
Maar er is toch niemand die ervoor pleit om in het dagelijks leven jou als cisgender aan te duiden? Dat je in een winkel begroet wordt met 'Dag cisvrouw!' ofzo? Het is puur in een bepaalde discussie en een bepaalde context dat zo'n term gebruikt wordt om het onderscheid te maken tussen cisgenders en transgenders, om geen verwarring te laten ontstaan.
De grap is dat die obsessie met geaardheid en indeling gender niet bij de lgbtq gemeenschap vandaan komt. Moet je maar opletten als er op een hoofdzakelijk cis werkplek een wat vrouwelijker man/mannelijker vrouw aantreedt. de geaardheid en de gender van zo iemand moet zsm in een hokje worden gedouwd voordat de rust een beetje wederkeert.
En zoals de sfeer hier wel voorspelt is de indeling niet aan de persoon zelf.
Alle reacties Link kopieren
denkruim schreef:
02-08-2021 19:58
Dat het ergens anders erger is betekent niet dat Nederland perfect is. Onlangs is er een nieuw Instagram account gelanceerd, waar mensen anoniem hun ervaringen met de genderpoli van de VU kunnen delen. De verhalen zijn niet mals, ook de verhalen van ouders, of nabestaanden zijn schrijnend.
Ik had het over mijn ervaring bij het VU, en dat is 32 geleden. Ik heb geen idee hoe het nu is.

Je zei dat Nederland niet zo tolerant was. Ik vind vergeleken bij andere landen, waar vreselijke dingen gebeuren dat het wel hier meevalt.
Alle reacties Link kopieren
Pékinoise schreef:
02-08-2021 20:07

Je zei dat Nederland niet zo tolerant was. Ik vind vergeleken bij andere landen, waar vreselijke dingen gebeuren dat het wel hier meevalt.
Als je het vergelijkt met de situatie van homoseksuelen in pak hem beet Iran, heb je helemaal gelijk. Als je de niet-cis/hetero mensen in Nederland vergelijkt met wel cis/heteromensen in Nederland valt er nog genoeg te verbeteren.
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
02-08-2021 20:36
Als je het vergelijkt met de situatie van homoseksuelen in pak hem beet Iran, heb je helemaal gelijk. Als je de niet-cis/hetero mensen in Nederland vergelijkt met wel cis/heteromensen in Nederland valt er nog genoeg te verbeteren.
De niet cis/hetero's? Je hebt het over transen en homo's???? Nou in bepaalde bevolkingsgroepen heb je idd veel onverdraagzaamheid naar homo's en transen. Dat is zeer spijtig. En daar zou ook hard tegenop getreden moeten worden.
pékinoise wijzigde dit bericht op 02-08-2021 20:49
18.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pékinoise schreef:
02-08-2021 20:42
De niet cis/hetero's? Je hebt het over transen en homo's????
En biseksuelen en mensen bij wie het allemaal wat meer fluïde is bijvoorbeeld. Ja.
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Pékinoise schreef:
02-08-2021 20:42
De niet cis/hetero's? Je hebt het over transen en homo's????
Waarom de vier vraagtekens? Je begrijpt toch wel wat er bedoeld wordt, ook al zou je misschien andere termen gebruiken?

Eerst dacht ik dat TO een punt had, maar die vork bleek ook anders in de steel te zitten.
En de 'anti-woke' of hoe je dat ook weer noemen wilt, hebben ook een boel te zeiken, blijkt.
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
02-08-2021 20:48
En biseksuelen en mensen bij wie het allemaal wat meer fluïde is bijvoorbeeld. Ja.
O zo bedoel je. Ik betrek het even op mezelf voor het gemak. Ik ben zelf trans. Dat is niet wie ik ben maar wat ik ben. Ik heb genoeg andere bezigheden werk dementerende bejaarden bezoeken met mijn hond of met kippen.
Mijn trans zijn bepaald mij als persoon niet. Ik zou het niet gezond vinden om daar een dagtaak van te maken. Ik voel me ook geen lid van de lghtq+ community of wat die volgorde ook is. Mijn community is bij mijn buren de mensen die ik dagelijks spreek in mijn wijk, en mijn vrienden De mensen kennen mij zoals ik ben en dat is ok.

Wat moet er nog verbeterd worden? Ik ben zelf ooit in transitie gegaan. Ben ik blij mee. Is geen pretje geweest. Maar ben blij dat ik een plaats in de wereld heb.
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
02-08-2021 20:50
Waarom de vier vraagtekens? Je begrijpt toch wel wat er bedoeld wordt, ook al zou je misschien andere termen gebruiken?
Nee dat wist ik niet . Sorry dat je getriggerd bent door vier vraagtekens.

Eerst dacht ik dat TO een punt had, maar die vork bleek ook anders in de steel te zitten.
En de 'anti-woke' of hoe je dat ook weer noemen wilt, hebben ook een boel te zeiken, blijkt.

Wat zit ik te zeiken dan precies????
pékinoise wijzigde dit bericht op 02-08-2021 21:09
1.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
op de OP reagerend
Ja, ik wil vrouw zijn en blijven. Biologisch en sociaal.
Menstruatie is voor vrouwen en baren ook. Ik vind het allemaal ingewikkeld. Het doet een beetje denken aan de politieke correctheid uit de jaren 90. Deels had het nut, deels sloeg het veel te door.
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
02-08-2021 18:58
Van mij mag je wennen. Ik heb andere dingen die ze me op school wilden leren allang van me afgeworpen. Bijvoorbeeld dat niet-hetero’s eigenlijk geen recht op een volwaardig leven hebben. En sowieso niet aangenomen zouden worden op die school als ze zouden solliciteren. Daarbij werd dan ook nog halfslachtig gezegd dat dat misschien wat rot is voor de niet-heteroleerlingen, maar ze moesten wel het goede voorbeeld geven. En het zou mede onder druk van ouders zijn.

Dit is nog niet eens zo lang geleden en niet op een zwartekousen school. Wel overwegend wit.

En deze scholen bestaan nog steeds. En dat mag van de overheid.

Dus zover zijn we nog lang niet doorgeslagen in inclusiviteit. Om nog maar niet te spreken van andere vormen van discriminatie, geweld en mentale problemen waar mensen die niet tot een meerderheid mee te maken krijgen.

Ik begrijp gewoon echt niet zo goed wat daar tegen kan zijn. Maak je geen zorgen, je blijft echt de meerderheid wel de komende decennia als cisgenderhetero. Er word je niets afgenomen. Maar anderen krijgen er misschien iets bij. Dat hoeft niet ten koste van jou te gaan. Waarom wordt dat zo misgund?
Even voor de goede orde, het gaat mij om het biologische geheel. Dat vrouwen kinderen krijgen en mannen ze alleen verwekken. Dat vrouwen menstrueren en mannen niet.

Het heeft helemaal, maar dan ook helemaal niets te maken met het feit dat je op een man of vrouw of wie dan ook valt. Al hou je er een hele harem (man, vrouw, non-binair) op na. Dat moet iedereen zelf weten. Niemand zou daarom een minderwaardig leven moeten hebben.
Ik vind het jammer dat je dat zo hebt opgevat, want dat bedoelde ik helemaal niet.

Waarom moet ik, als vrouw zich identificerend als vrouw, ineens worden aangeduid als cisgenderhetero?
Wat is er mis met een lesbienne aanduiden als vrouw, een transvrouw als vrouw en iemand als ik als vrouw?
Waarom moet daar een stempeltje op?

Het maakt mij echt niet uit wie je bent, maar dat stempeltje vind ik stom.
Alle reacties Link kopieren
denkruim schreef:
02-08-2021 19:48
Sorry, soms kan ik wat fel uit de hoek komen, is niet mijn bedoeling. Ik begrijp heel goed dat het voor sommigen lastig is om te begrijpen en ik heb er alle begrip voor als mensen het proberen te begrijpen, ook al duurt het soms wat langer, en zo ook de meeste trans personen die ik ken. Wat mij echter vaak tegen de borst stuit is de houding (en ik zeg niet dat jij die bezit) dat alles wat anders is meteen als slecht/“woke” of een trend wordt neergezet, en dus ook alles wat niet in het standaard heteronormatieve plaatje past.

Op je laatste stukje: “gewone” vrouw is mijn inziens ook een soort hokje, want wat is dan geen gewone vrouw? En wat maakt een gewone vrouw? Als ik het interpreteer zoals ik denk het te moeten interpreteren zijn “gewone” en cisgender vrouw in deze hetzelfde hokje, dus heeft het gewoon een andere naam gekregen. Imo omdat “gewone” een negatieve tegenhanger lijkt te hebben.

Eerst dacht men, en was het in die tijd een biologisch feit, dat er maar 1 sekse was: het zogenaamde one-sex model a la Thomas Laqueur. Er was maar 1 sekse, waarbij de vrouw een naar binnen gekeerde man was en werd gezien als niet volmaakt. Omdat er maar 1 sekse was bestond ook het idee dat om een bevruchting plaats te laten vinden, zowel de man als de vrouw moest ejaculeren (vrouwen hadden toentertijd dus meer orgasmes dan nu :-D).

Enfin, ik heb geen moeite met mensen die moeten wennen. Ik heb wel moeite met mensen die hun kont tegen de krib gooien en zich kwetsend uitlaat.
Iedereen kan anders denken. Het een hoeft niet slechter of beter te zijn dan het ander. Het belangrijkste is dat je de ander in zijn/haar/hun waarde laat.

“Gewone” vrouw heb ik puur tussen haakjes gezet omdat ik juist niet iemand daarmee wil kwetsen. Maar cisgender voelt voor mij niet goed.
Voor mij maakt het niet uit. Iedereen die zich identificeert als vrouw is voor mij vrouw. Ik snap eigenlijk niet waarom daar het onderscheid überhaupt in gemaakt moet worden. Als je zoveel moeite hebt gedaan om een vrouw te worden, waarom zou je dan per se transvrouw genoemd moeten worden?
Ik vind dat iets voor de vrouw zelf. Wil ze dat graag vertellen, prima. Wil ze dat niet, ook goed.
Zoals die situatie toen met Nikki Tutorials, het was niet aan iemand anders om te dreigen om dit te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Pékinoise schreef:
02-08-2021 20:59
O zo bedoel je. Ik betrek het even op mezelf voor het gemak. Ik ben zelf trans. Dat is niet wie ik ben maar wat ik ben. Ik heb genoeg andere bezigheden werk dementerende bejaarden bezoeken met mijn hond of met kippen.
Mijn trans zijn bepaald mij als persoon niet. Ik zou het niet gezond vinden om daar een dagtaak van te maken. Ik voel me ook geen lid van de lghtq+ community of wat die volgorde ook is. Mijn community is bij mijn buren de mensen die ik dagelijks spreek in mijn wijk, en mijn vrienden De mensen kennen mij zoals ik ben en dat is ok.

Wat moet er nog verbeterd worden? Ik ben zelf ooit in transitie gegaan. Ben ik blij mee. Is geen pretje geweest. Maar ben blij dat ik een plaats in de wereld heb.
Ik snap je en deel dat met je. Maar zolang er nog dit soort statistieken zijn is er in mijn optiek nog wel wat te winnen. Ben heel blij dat dat voor jou niet zo voelt hoor. Dat is voor elk individu anders.

(uit https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl ... 2018_0.pdf)


Dit lijkt hoopgevend:
In Nederland vindt 92 procent van de
bevolking dat homomannen en lesbi- sche vrouwen het leven moeten kunnen leiden dat zij zelf willen.

Maar als je dan een klein beetje verder kijkt:

Zichtbaar homo- of biseksueel-zijn in de openbare ruimte kan soms een pro- bleem zijn. 29 procent van de bevolking vindt het aanstootgevend als een man- nenkoppel elkaar zoent terwijl dit bij een man-vrouwkoppel maar 11 procent is. (Kuyper, 2018)

Dus van die 92% is een gedeelte toch wat kritischer dan op het eerste gezicht lijkt. En dit soort onderzoeken zijn gevoelig voor sociale wenselijkheid.

En verder allerhande statistieken over pesten, geweld, mentaal welzijn, waarin er een duidelijke ongelijkheid naar voren komt tussen queermensen en hetero’s/cismensen.

Als ik het me goed herinner is de acceptatie onder scholieren de afgelopen jaren alleen maar afgenomen, maar dat onderzoek kan ik zo snel niet terugvinden, dus ik kan me vergissen.

Dat jij er geen “last van hebt”, betekent niet dat het niet bestaat.
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
02-08-2021 16:34
Maar er is toch niemand die ervoor pleit om in het dagelijks leven jou als cisgender aan te duiden? Dat je in een winkel begroet wordt met 'Dag cisvrouw!' ofzo? Het is puur in een bepaalde discussie en een bepaalde context dat zo'n term gebruikt wordt om het onderscheid te maken tussen cisgenders en transgenders, om geen verwarring te laten ontstaan.
Maar waarom wil je het onderscheid dan maken?
Wat is de reden om een transvrouw als transvrouw te beschrijven en een vrouw als ik als cisgender?
Ik ben gewoon een vrouw en de transvrouw is ook gewoon een vrouw…. Waarom is het belangrijk om dat onderscheid te benoemen?
Alle reacties Link kopieren
Pékinoise schreef:
02-08-2021 21:03
dubbel
Meteen over 'getriggerd' beginnen :)
Je lijkt zelf nogal gepikeerd te zijn over iemand die andere terminologie gebruikt dan jij.
zonmuis wijzigde dit bericht op 02-08-2021 21:31
0.24% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven