Hoe verander je je gedrag?

02-08-2021 12:09 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Best confronterend om dit te schrijven. Maar ik loop nogal tegen de feiten aan. Op werkgebied ben ik nog nooit ergens níet-gedesillusioneerd weggegaan. Ik val altijd door de mand. Er werd over me heen gelopen, ik werd subtiel gekleineerd en buitengesloten, ik kwam niet uit de verf en ik werd niet op waarde geschat. Logisch, want diep van binnen zie ik mezelf ook als iemand die weinig voorstelt en gedraag ik me daarnaar, dus waarom zou een ander dat anders zien?

Dit rijtje hoort helaas bij mij: negatief zelfbeeld, sociale angst en eigenlijk wel vrij angstig in het algemeen, soms somber, onzeker, vermijding, vermoeden van autisme (zoon heeft wel die diagnose), slechte houding (ineengedoken)… Ik zou het wel anders willen en dat moet ik uiteraard zelf doen. Maar het lukt me domweg niet.



Ik heb in het verleden heel wat hulp gezocht: huisarts, psychiater en medicatie als anti-depressiva geprobeerd, cognitieve gedragstherapie, fysiotherapie, assertiviteitstraining, haptonomie, meditatie, hypnotherapie, individuele coaching-sessies… De inzichten zijn er echt wel, maar het lukt me niet om mijn gedrag en houding zo te veranderen dat het eigen wordt. Want ik voel het ook niet natuurlijk. Dus waar begin ik. Er heel bewust mee bezig zijn kost me bakken met energie en uiteindelijk val ik toch weer terug in ingesleten gedrag. Het ziet er nu naar uit dat ik opnieuw vastloop op mijn werk en dus is er ook weer het besef dat ik hulp moet zoeken. Iemand goede raad en/of ervaring met wat hielp?
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
02-08-2021 13:18
Wel een goeie vraag. Ja, ik denk het wel. Want ik ken niks anders dan dit, het voelt ergens veilig en bekend zoals ik nu in het leven sta. Dus wat ik net ook al even las (sorry, ik houd jullie reacties nauwelijk bij, maar wel heel fijn trouwens!!) of ik bang ben voor succes... Ja, ergens dus wel. Onderaan de ladder staan voelt veilig.
En daar is toch ook niks mis mee?
Ik moet er bijv niet aan denken om leiding te geven. Ik denk dat ik het mss wel zou kunnen, maar ik zou mentaal bezwijken onder de verantwoordelijkheid.
Daar begin ik dus gewoon niet aan..
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Pikachu schreef:
02-08-2021 13:39
Gewoon iets gaan doen wat je eng/ spannend vind, daar krijg je zelfvertrouwen van. Door bv een improvisatie cursus of sport. Dat zelfvertrouwen komt dan ook naar buiten op je werk en andere vlakken . Ik heb mijn zelfvertrouwen weten te vergroten door op kickboksen te gaan.

En als jij onzichtbaar of onzeker overkomt op werk is wellicht een cursus spreken/ logopedie/ presenteren. En iets met lichaamshouding is een goed idee, ballet of yoga ofzo

Kortom ga iets doen wat jij leuk vind en zelfvertrouwen van krijgt.
Ik blijf dat zo'n raar advies vinden.
Ik krijg helemaal geen zelfvertrouwen van dingen doen die ik eng vind. Integendeel zelfs.
Mijn zelfvertrouwen is gegroeid toen ik mezelf kon accepteren met al mijn angsten en vermijdingen.
Er blijft namelijk genoeg over waar ik wel goed in ben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
02-08-2021 16:22
Ik mis een therapievorm in t rijtje. Eentje die mij momenteel heel erg verrast en me na nu 3 sessies al op een andere manier naar mezelf laat kijken.

Psycho motorische therapie.

Mocht je een nieuw traject in willen gaan dan is een verzamelpraktijk waar ze dit ook doen een idee om naar uit te kijken.
Hier heb ik nog nooit van gehoord... Daar ga ik me in verdiepen, dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
02-08-2021 14:43
TO: heb je wel eens aangegeven op je werk dat je wat hulp nodig hebt om gezien te worden? Het is namelijk voor een manager wel heel makkelijk om iemand te verwijten 'niet zichtbaar' te zijn. Maar een echt goede manager heeft ook oog voor de stilleren onder ons die vaak, juist omdat ze lang observeren (want ze zeggen niks) hele goede ideeën hebben. Maar dan moet je als manager wel openstaan voor de stillere onzekere types en actief hun mening vragen of ze wat meer begeleiden zodat ze zelfvertrouwen krijgen (als dat er aan ontbreekt).

Kijk, natuurlijk is het goed om aan jezelf te werken, maar het is ook de bedoeling dat we met zijn allen wat meer oog hebben voor diversiteit in karakters en dat niet alleen de rode luid roeptoeterende mensen alle credits krijgen.

Wat voor gesprekken heb je op je werk en durf je daar open te zijn over wat lastig voor je is en ook open te zijn/te vragen om wat jij nodig hebt om goed te functioneren?
Ik ben open naar mijn manager. En hij is duidelijk van het andere tegenovergestelde type, logisch, anders is hij geen manager. Maar ook los van of ik hier open over ben, weet hij precies hoe ik in elkaar zit. En dat is het vervelende, hij reageert er heel wisselend op, al naar gelang hoe hij zelf in zijn vel zit. Dus soms begripvol en stimulerend. Maar ook vaak geïrriteerd. Ik begrijp dat wel, maar het maakt ook dat ik soms spijt heb dat ik zo open ben geweest over dingen, want dan wordt dat tegen me gebruikt op die momenten.
Alle reacties Link kopieren
Solveig schreef:
02-08-2021 16:42
Maar wat voor banen heb je dan? Want als je in de sales zit of je moet brainstormen in een team of je bent erg afhankelijk van je team dan zit dit in de weg lijkt me. Er ziin genoeg banen met minder contact met anderen of die op wat vergaderen na redelijk solistisch zijn.

Dit gaat niet om ‘gedrag veranderen’ want dit gaat verder dan gedrag. Gedrag veranderen betekent dat je vanaf nu opeens andere dingen gaat zeggen en doen en dat lukt wel even, maar als je het onderliggende patroon niet pakt is dat van korte duur of het werkt niet want nep.

En wat bedoel je met onderdanig? Het kan toch niet zo zijn dat jij telkens alleen maar nare mensen treft op elke werkplek? Heb je een voorbeeld? Wat gebeurt er dan als jij over je heen laat walsen? Wat is ‘over je heen walsen’?

Heel wisselend. Ik werk nu met sales en project management. Mensen die wel wat steviger in hun schoenen staan als ik. Ik zit in een uitvoerende functie. Dat is behoorlijk solistisch, maar soms moet ik heel erg mijn best doen om informatie te krijgen om mijn werk goed te doen. Als het om die reden niet op tijd af is, word ik erop afgerekend.
Ik heb ook wel eens gehad dat ik alles ter goedkeuring bij mijn meerdere moest leggen, die steeds weer een nieuw puntje had. Uiteindelijk deed ik er te lang over... en was het onmogelijk om in te schatten hoe mijn meerdere het wilde, dat was namelijk nogal willekeurig. Ik zie nu wel heel duidelijk: ik liet me gek maken... was compleet overgeleverd aan haar grillen, maar ik was vooral bang om het weer niet goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-08-2021 21:59
Ik blijf dat zo'n raar advies vinden.
Ik krijg helemaal geen zelfvertrouwen van dingen doen die ik eng vind. Integendeel zelfs.
Mijn zelfvertrouwen is gegroeid toen ik mezelf kon accepteren met al mijn angsten en vermijdingen.
Er blijft namelijk genoeg over waar ik wel goed in ben.

Ja, dat is een andere beweging. Of je gaat dingen doen buiten je comfortzone en succes ervaringen op doen. Of je gaat voor zelfacceptatie. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Want ik moet wel zeggen dat je er een goed gevoel bij krijgt om boven jezelf uit te stijgen en erachter te komen dat het allemaal best mee viel.
Maar dat zijn dan toch ook compleet ongeschikte takken van sport? Allemaal nogal van het snel schakelen, deadlines, brainstormen, enz. Met types die dat leuk vinden en goed kunnen . En dat matcht niet lijkt me. En de mate van begrip die jij verwacht is daar ook niet haalbaar denk ik. Het is je baan, je krijgt betaald om je werk te doen zonder voortdurend gecoached te moeten worden op basisvaardigheden. Tegen iemand zeggen ‘je opdracht is onduidelijk, hoe wil je het hebben, want ik ben nu al 4x bij je geweest en ik ga op deze manier m’n deadline niet halen’ is in een dergelijke functie wel een basisvaardigheid lijkt me.

Volgens mij zit het hem niet alleen in je gedrag veranderen maar het ook zorgen dat je in een omgeving werkt waar je past. Dat leert ook een stuk makkelijker., Maar dingen willen leren die je eigenlijk al zou moeten kunnen voor je begint in een veeleisende omgeving is niet handig. En je legt de schuld daarvoor ook nog voor een groot deel bij die omgeving, want die leidinggevende is niet begripvol genoeg, je andere leidinggevende heeft kritiek, jij krijgt informatie niet op tijd. Dat is allemaal waar maar jij zou daar in een dergelijke situatie mee moeten kunnen dealen denk ik. Want je komt nu wel héél veel mensen tegen die iets ‘fout’ doen in jouw ogen en in dat geval zit je gewoon niet op de goede plek
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
03-08-2021 10:03
Ja, dat is een andere beweging. Of je gaat dingen doen buiten je comfortzone en succes ervaringen op doen. Of je gaat voor zelfacceptatie. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Want ik moet wel zeggen dat je er een goed gevoel bij krijgt om boven jezelf uit te stijgen en erachter te komen dat het allemaal best mee viel.
Of je gaat dingen doen buiten je comfortzone en nog meer faalervaringen opdoen.

Die comfortzone komt namelijk ook ergens vandaan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
03-08-2021 11:42
Of je gaat dingen doen buiten je comfortzone en nog meer faalervaringen opdoen.

Die comfortzone komt namelijk ook ergens vandaan.
Wat Solo zegt. Je kunt wel eindeloos blijven proberen om socialer, assertiever, zichtbaarder, whatever te zijn. Maar als je niet zo in elkaar zit, dan wordt dat nooit prettig.

Waarom zou je hardnekkig moeten proberen de dingen te doen die je naar vindt, terwijl er al zo weinig tijd is voor de dingen die je wél graag doet?
Goh, wat een pick me ups weer...
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-08-2021 12:09
Goh, wat een pick me ups weer...
Jouw manier van leven en denken werkt niet voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
03-08-2021 11:42
Of je gaat dingen doen buiten je comfortzone en nog meer faalervaringen opdoen.

Die comfortzone komt namelijk ook ergens vandaan.
Ja, begrijp me niet verkeerd... deze aanpak spreekt me veel meer aan! :) Zeker wanneer je een type bent die de neiging heeft om enge situaties te vermijden.

Toch zijn er heel veel coaches e.d. geweest die me juist stimuleerden de grenzen op te zoeken. Kleine stapjes, zodat je 1) vrijwel zeker een succes ervaring boekt en 2) niet bij voorbaat al verlamt door het gevoel dat je een onneembare horde neemt.
Ook in zelfhulpboeken kwam ik deze theorie tegen. Dus ik vind het wel een lastige... waar doe je goed aan. Je kunt jezelf namelijk heel goed voor de gek houden. Ik ga niet naar die borrel omdat ik dat niet hoef van mezelf (zelfliefde) – zoiets kan ik me echt voorstellen. Maar je kunt ook niet gaan omdat je bang bent voor sociale situaties. Ik zie ook altijd op tegen dat soort dingen, kan erover piekeren en heb al een hele (negatieve) voorstellen van hoe het zal zijn. Maar vaak ben ik achteraf toch blij dat ik ben gegaan omdat het dan toch wel gezellig was. Ik weet dan echt niet precies wat erachter zit bij mij... maar ook niet waar ik dan goed aan doe! Het geeft me namelijk ook rust om tijdens dat piekerproces te besluiten dat ik niet naar die borrel hoef van mezelf. Alleen heb ik daar dan ook nog wel wat stappen in te zetten, want dan moet ik er daarna niet op terugkijken met zelfafwijzing dat ik dat niet heb gedurfd!
xynix schreef:
03-08-2021 12:42
Jouw manier van leven en denken werkt niet voor iedereen.
Dat heeft helemaal niets met mijn manier van denken en leven te maken.


In een comfortzone voel je je prettig en de TO voelt zich dat niet, dus jullie slaan volledig de plank mis.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-08-2021 12:46
Dat heeft helemaal niets met mijn manier van denken en leven te maken.
Ik ga het niet eens proberen uit te leggen.
xynix schreef:
03-08-2021 13:04
Ik ga het niet eens proberen uit te leggen.
Je zou het niet kunnen. Het valt niet uit te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-08-2021 13:08
Je zou het niet kunnen. Het valt niet uit te leggen.
Q.E.D.
xynix schreef:
03-08-2021 13:13
Q.E.D.
En alweer sla je de plank volledig mis.
Vivinnetje, je zit niet in een comfortzone, je zit in een discomfortzone en ik neem aan dat dat de reden is dat je dit topic hebt geopend, want je wordt er bepaald niet blij van.
Ergens niet aan beginnen omdat je weleens zou kunnen falen is de dood in de pot, dus wat het ook is, doe het alsjeblieft, want je kunt beter een kans hebben van falen dan helemaal niets doen en de kans dat je wint is veel groter als je er met beide voeten instapt. Nog afgezien daarvan, niet geprobeerd is altijd verloren en van falen leer je voor de volgende keer hoe het niet moet.
Zolang je blijft proberen weet je dat je leeft en bezig bent met groei.
Alle reacties Link kopieren
Dat met je werk klinkt verschrikkelijk. Ik heb ook in zulke omgevingen gewerkt, het is chaotisch en stressvol en iedereen reageert shit op elkaar af. Was steevast een onveilige omgeving waar vooral de secretaresses onder hadden te lijden. Die stonden af en toe in een hoekje te huilen. Omdat management het vertikt om zich aan hun eigen regels en afspraken te houden en overal maar random doorheen fietsen.

Ik gun je wel een baan die wat beter past bij wie jij bent en waar je voor staat.
spell68 schreef:
02-08-2021 21:19

Ik kon de handstand met een beetje hulp, maar ik ben twee weken geleden met hem los te doen en dat gaat nu. Leuk dat soort dingen. Nu is het doe een one armed handstand.
Flexing much? :P
Cateautje schreef:
03-08-2021 13:31
Vivinnetje, je zit niet in een comfortzone, je zit in een discomfortzone en ik neem aan dat dat de reden is dat je dit topic hebt geopend, want je wordt er bepaald niet blij van.
Ergens niet aan beginnen omdat je weleens zou kunnen falen is de dood in de pot, dus wat het ook is, doe het alsjeblieft, want je kunt beter een kans hebben van falen dan helemaal niets doen en de kans dat je wint is veel groter als je er met beide voeten instapt. Nog afgezien daarvan, niet geprobeerd is altijd verloren en van falen leer je voor de volgende keer hoe het niet moet.
Zolang je blijft proberen weet je dat je leeft en bezig bent met groei.
Deels is het de afwijking van normaal gedrag waardoor ze zich niet prettig zal voelen. Als 9 van de 10 dol is op feestjes en zij niet, dan voelt dat natuurlijk afwijkend. Je kan dan wel proberen om mee te doen met de rest, maar uiteindelijk werkt dat niet, omdat het te ver van je af staat en het te weinig oplevert. Ik geloof wel in gedragsverandering, maar denk dat daar ook een kosten baten analyse aan vast zit. Het is aan TO om te kijken waar ze nou echt last van heeft, wat ze kan veranderen en welke voordelen dat oplevert en in dat hele proces moet ze ook rekening houden met haar eigenheid. Alles wat je doet heeft gevolgen. Als je die gevolgen niet kan accepteren moet je iets veranderen in het doen en die verandering moet beloond worden.
safrat schreef:
03-08-2021 17:19
Deels is het de afwijking van normaal gedrag waardoor ze zich niet prettig zal voelen. Als 9 van de 10 dol is op feestjes en zij niet, dan voelt dat natuurlijk afwijkend. Je kan dan wel proberen om mee te doen met de rest, maar uiteindelijk werkt dat niet, omdat het te ver van je af staat en het te weinig oplevert. Ik geloof wel in gedragsverandering, maar denk dat daar ook een kosten baten analyse aan vast zit. Het is aan TO om te kijken waar ze nou echt last van heeft, wat ze kan veranderen en welke voordelen dat oplevert en in dat hele proces moet ze ook rekening houden met haar eigenheid. Alles wat je doet heeft gevolgen. Als je die gevolgen niet kan accepteren moet je iets veranderen in het doen en die verandering moet beloond worden.
Dat is allemaal heel gemakkelijk opgesomd als het iets verstandelijks zou zijn, maar Vivinnetje zit met een diepe gevoelskwestie en dat los je met een kosten/batenanalyse niet zomaar op.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-08-2021 13:31
Vivinnetje, je zit niet in een comfortzone, je zit in een discomfortzone en ik neem aan dat dat de reden is dat je dit topic hebt geopend, want je wordt er bepaald niet blij van.
Ergens niet aan beginnen omdat je weleens zou kunnen falen is de dood in de pot, dus wat het ook is, doe het alsjeblieft, want je kunt beter een kans hebben van falen dan helemaal niets doen en de kans dat je wint is veel groter als je er met beide voeten instapt. Nog afgezien daarvan, niet geprobeerd is altijd verloren en van falen leer je voor de volgende keer hoe het niet moet.
Zolang je blijft proberen weet je dat je leeft en bezig bent met groei.

Dat is wel waar. Ik noem het comfort-zone omdat ik er aan vasthoud, tegen beter weten in. Het alternatief is namelijk solliciteren en solliciteren is pas echt uit mijn comfortzone! Ik heb het weliswaar best vaak moeten doen en ik weet dat ik het echt wel doe als ik met m'n rug tegen de muur sta. Bijvoorbeeld als mijn contract niet wordt verlengd. Maar zolang ik nog ergens in dienst zit, blijf ik alles maar ondergaan. Ik denk wel dat heel veel mensen zo in elkaar zitten... dan weer een dagje waarop het allemaal wel meevalt en is het weer even niet urgent. Tot er weer wat gebeurt en je baalt dat je er nog steeds zit. Maar zomaar opzeggen durf ik niet. In die paniek heb ik ook zeker verkeerde keuzes gemaakt, bijvoorbeeld voor een bedrijf gekozen waar extraversie een must was... Dat voelde meteen niet goed en ook zij hadden hun twijfels bij mij. Maar ik heb het toch gedaan, om maar werk te hebben. En natuurlijk liep dat mis, na een half jaar stond ik weer op straat.
En solliciteren terwijl je nog die baan hebt?
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
03-08-2021 17:19
Deels is het de afwijking van normaal gedrag waardoor ze zich niet prettig zal voelen. Als 9 van de 10 dol is op feestjes en zij niet, dan voelt dat natuurlijk afwijkend. Je kan dan wel proberen om mee te doen met de rest, maar uiteindelijk werkt dat niet, omdat het te ver van je af staat en het te weinig oplevert. Ik geloof wel in gedragsverandering, maar denk dat daar ook een kosten baten analyse aan vast zit. Het is aan TO om te kijken waar ze nou echt last van heeft, wat ze kan veranderen en welke voordelen dat oplevert en in dat hele proces moet ze ook rekening houden met haar eigenheid. Alles wat je doet heeft gevolgen. Als je die gevolgen niet kan accepteren moet je iets veranderen in het doen en die verandering moet beloond worden.

Ja, zo werkt het ook natuurlijk. Volgens dat die test op 16personalities.com kwam ik uit op een persoonlijkheidstype waar maar 4% van de mensheid toe behoort. Er stond ook letterlijk in de beschrijving dat je je dan vaak onbegrepen voelt en dat ervaar ik ook wel. Dus én je bent echt 'anders' dan anderen én dat 'anders' is ook nog eens een persoonlijkheidstype dat niet bepaald goed voor zichzelf kan opkomen. Ik zal die balans moeten vinden tussen moeilijke situaties vermijden en staan voor wat bij me past.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven