Geld & Recht alle pijlers

Studiegeld gekregen, maar...

04-08-2021 09:33 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oudste heeft van Opa en Oma een mooi bedrag gekregen voor haar studie. Super fijn! We wisten dat ze spaarden, net als wij. Zij hebben een veel groter bedrag kunnen sparen. De gedachte dat de 2 bedragen samen zeker genoeg zouden zijn voor Collegegeld en boeken was heel prettig. Opa en oma hebben echter opeens voorwaarden gesteld aan het besteden. Het geld van de grootouders is niet voor Collegegeld en studieboeken. Het mag alleen voor bijzondere dingen, zoals een buiteland stage worden gebruikt... Ze snapt dat het geld echt nuttig moet worden besteed en niet bedoeld is voor een vakantie met vriendinnen. Het is nog steeds super lief en fantastisch, maar oudste zou graag het geld inzetten voor haar dagelijkse studie.
Nu heeft ze er (misschien) pas aan het eind van haar studie wat aan. Wellicht helemaal niets, bij haar studie is een buitenlandse stage niet echt noodzakelijk, wel leuk natuurlijk.

Wat zouden jullie doen? Oudste of zelf het gesprek met opa en oma aan laten gaan over haar wensen of niet?
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan hoe het geld is gegeven. In jouw bijzijn of alleen aan je oudste. Die wijze is ook de manier om erover te praten.

Weten opa en oma hoe het stelsel in deze tijd eruit ziet? Misschien even laten zien, uitleggen en dan luisteren wat opa en oma daarvan vinden. Wel mooi dat ze je oudste dus echt iets speciaals gunnen bovenop de studie!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik zou opa en oma geweldig dankbaar zijn voor dit gebaar. Opa en oma zijn blijkbaar bang dat het geld opgaat aan ‘gewoon’ studeren en gunnen je dochter een bijzondere ervaring. Je dochter kan natuurlijk vragen wat er gebeurt met het geld als ze niet op buitenland stage kan of wil. Maar ik begrijp wel dat opa en oma willen dat dochter er iets echt bijzonders mee doet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn idee is altijd dat je blij mag zijn als je het krijgt. Als zij deze voorwaarden hebben, dan is dat zo. Ze zullen vanzelf merken dat ze het geld daar niet voor nodig heeft en misschien geven ze het dan voor iets anders. Ik zou hier geen gesprek over aangaan. Het was mooi geweest, maar helaas
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is oudste?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zo'n gesprek niet aangaan eigenlijk, geeft een beetje het gevoel als bedelen om dat geld. Voorwaarden, prima natuurlijk. Maar zolang ik daaraan niet aan kan voldoen, jammer dan.
idd_ wijzigde dit bericht op 04-08-2021 09:47
3.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Falathiel schreef:
04-08-2021 09:42
Mijn idee is altijd dat je blij mag zijn als je het krijgt. Als zij deze voorwaarden hebben, dan is dat zo. Ze zullen vanzelf merken dat ze het geld daar niet voor nodig heeft en misschien geven ze het dan voor iets anders. Ik zou hier geen gesprek over aangaan. Het was mooi geweest, maar helaas
Dit inderdaad. Dankbaar zijn voor wat je krijgt.
Alle reacties Link kopieren
En wat maakt het uit of het misschien pas later kan worden besteed?
Als ze geen buitenlandstage wil zou ik haar in gesprek laten gaan, anders gewoon accepteren. Het is heel relaxed als je gewoon geld hebt voor een buitenlandstage/ minor/ jaar in het buitenland! Ook als dat pas in jaar drie is bijvoorbeeld.
Of je het gesprek aangaat zou ik af laten hangen van hoe stellig opa en oma waren met hun voorwaarde. 'Het leek ons wel leuk voor een buitenlandstage of zo iets' is misschien anders dan 'Je krijgt het alleen als je het daarvoor gebruikt'.

In de regel is het natuurlijk wel wie betaalt, bepaalt... Dat gaat hier uiteindelijk ook op.
Alle reacties Link kopieren
Aan de ene kant snap ik heel goed dat opa en oma een groot bedrag graag bijzonder willen besteden en niet willen zien verdampen aan de dagelijkse boodschappen.
Aan de andere kant heb ik écht een gruwelijke hekel aan cadeaus die gegeven worden met voorwaarden.

Hoe staat je oudste hier zelf tegenover?
Snappen opa en oma hoe het huidige stelsel in elkaar zit? En dat het dus kan betekenen dat je kind wel een groot bedrag heeft voor een buitenland stage maar ondertussen voor de dagelijkse boodschappen en boeken een studieschuld moet opbouwen? Die haar mogelijk in de toekomst kan belemmeren om bijvoorbeeld een huis te kopen?
Alle reacties Link kopieren
Nou dat wat layalala zegt, ik heb ook een hekel aan cadeaus met voorwaarde. Het concept wie betaald wie bepaald, ik vind dat geen fijn idee. Je geeft iets en daarmee basta. Wat de ander ermee doet vind ik in mijn ogen niet belangrijk. Maar goed, ik zou idd een gesprek met ze aangaan hierover.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Melisande2 schreef:
04-08-2021 09:41
Ik zou opa en oma geweldig dankbaar zijn voor dit gebaar. Opa en oma zijn blijkbaar bang dat het geld opgaat aan ‘gewoon’ studeren en gunnen je dochter een bijzondere ervaring. Je dochter kan natuurlijk vragen wat er gebeurt met het geld als ze niet op buitenland stage kan of wil. Maar ik begrijp wel dat opa en oma willen dat dochter er iets echt bijzonders mee doet.

Precies en bovendien is door jullie ook al gespaard. Studiekosten verschillen natuurlijk per studie. In hoeverre dekt het door jullie gespaarde bedrag de kosten van collegegeld en boeken? Mogelijk heeft het hiermee te maken dat opa en oma 'opeens' die voorwaarden gesteld hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief dat grootouders dit kunnen en willen doen! Ik snap de voorwaarde wel. Je kunt het ook als een soort nalatenschap later zien. Ipv, 'mijn opa en oma hebben ook meebetaald aan mijn studie' heb je dan 'mijn opa en oma hebben mijn master in Australië betaald', oid.
Alle reacties Link kopieren
Oudste is 18.
Het geld is gegeven tijdens een feestje, waar iedereen bij was.
Natuurlijk is ze dankbaar en wij ook, alleen zal oudste en nog meer moeten werken of lenen, voor Collegegeld en boeken, terwijl de verwachting was, dat ze alleen een klein beetje hoefde te lenen voor haar kamer (naast werken voor haar kamer). Wij kunnen naast wat we gespaard hebben, weinig extra's missen.
Ik snap opa en oma wel. Ze hebben geen weet van het leenstelsel, denk ik. Zelf geven ze rustig een paar 100 euro per maand uit aan leesboeken. Voor hen is dat niet speciaal.

Zelf wil oudste het gesprek niet aangaan. Nog liever een grotere schuld dan dat. Ze wilde, ook al past dat niet zo bij haar studie, toch graag naar het buitenland.

Ik heb zelf, zoals sommigen ook hier, ook een hekel aan voorwaarden bij cadeautjes. Zelf hebben we bijvoorbeeld 2 musicaltickets gegeven. Oudste mag zelf weten wie ze meeneemt. Leuk als haar vader of ik dat ben. Net zo goed, als ze met een vriend of vriendin gaat. Oudste kiest zelf.
Alle reacties Link kopieren
Kan me voorstellen dat het voor jullie ook een domper is. Misschien moeten jullie nu meer meebetalen dan gedacht, of dochter een lening laten aangaan? Als dat een rol speelt, zou ik in gesprek gaan met grootouders. Anders zou ik het gewoon zo laten.
Alle reacties Link kopieren
Vragen aan Oma waar het aan besteed moet worden als ze niet stage gaat lopen in het buitenland, en dan gelijk meerdere opties vragen.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
04-08-2021 09:48
Of je het gesprek aangaat zou ik af laten hangen van hoe stellig opa en oma waren met hun voorwaarde. 'Het leek ons wel leuk voor een buitenlandstage of zo iets' is misschien anders dan 'Je krijgt het alleen als je het daarvoor gebruikt'.

Uit OP begrijp ik dat het inderdaad niet per se een buitenlandstage hoeft te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Idd_ schreef:
04-08-2021 10:04
Uit OP begrijp ik dat het inderdaad niet per se een buitenlandstage hoeft te zijn.
Nee dat niet maar het lijkt ook niet de bedoeling dat t in de pot 'algemene middelen' gaat waar collegegeld en kamerhuur van betaald worden.

Nu heeft ze een fiks bedrag op haar spaarrekening staan maar moet extra gaan lenen omdat het een schenking onder voorwaarde blijkt
Alle reacties Link kopieren
Teaus schreef:
04-08-2021 10:07
Nee dat niet maar het lijkt ook niet de bedoeling dat t in de pot 'algemene middelen' gaat waar collegegeld en kamerhuur van betaald worden.

Dat bedoelde ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Precies Teaus. Dat voelt zo onlogisch. Natuurlijk heeft ze werk, natuurlijk weten we dat lenen moet, als je op kamers gaat, maar hier heeft ze heel weinig aan. Extra moeten werken en lenen, terwijl er een bedrag op je naam staat, waar je misschien zelfs niets mee kan.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals ik snap het wel. Ik heb ook wel eens voor mijn verjaardag geld gekregen van mn ouders omdat ik echt geen cadeau-ideeen had. Maar dan is het ook niet de bedoeling dat ik dat geld een week later gebruik voor de boodschappen of de telefoonrekening.

Maar per se moeten uitgeven aan iets 'bijzonders'. Het is tegenwoordig al steeds specialer om uberhaupt te kunnen studeren, op kamers te kunnen, zeker als dat zo goed als schuldenvrij kan. Er zijn zoveel studenten die maar thuis blijven wonen (en zo een andere student-experience) hebben omdat het gewoon niet te betalen is om te studeren zoals opa en oma dat waarschijnlijk voor ogen hebben.

Juist als dochter het gesprek niet aan durft te gaan (kan ik me ook voorstellen) zou ik zelf nog eens voorzichtig peilen. " Joh jullie noemden dat, maar wat nou als dochter helemaal niet op stage wil of kan? Mag het geld dan ook voor iets anders gebruikt worden?"

Ik denk dan opa en oma gewoon even meegenomen moeten worden naar het jaar 2021. Nogmaals.. ik snap de gedachte wel, maar het kan niet zo zijn dat kind elke maand zich een slag in de rondte moet werken met meerdere baantjes om de boodschappen te kunnen betalen, terwijl ze ondertussen bij wijze van 1000-en euro's op de rekening heeft staan waar ze niet aan mag komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit geen vaar woorden stellen aan een cadeau, ik vind dit een bepaald cadeau geven. Opa en oma willen graag een (bijdrage aan) een buitenland stage oid geven. Niet aan de huishoudpot. Dat is toch hun goed recht?
Is feitelijk niet anders dan zeggen dat het niet bedoeld is voor vakantie met vriendinnen. Ook dan stel je ‘voorwaarden’. Maar dan vindt iedereen het ineens wel ok.

Als je denkt dat opa en oma echt geen idee hebben hoe het systeem er uit ziet, zou je dat zelf een keer ter sprake kunnen brengen. Misschien dat ze van mening veranderen als ze begrijpen dat kind op deze manier moet lenen. Maar anders is het wat het is. Dan kun je altijd kijken of ze bv aan het einde van haar studie alsnog de lening aflost als ze niet naar het buitenland gaat bv.
Alle reacties Link kopieren
Je zou opa en oma ook kunnen vragen of kind het bedrag bijvoorbeeld ook aan het eind van de studie mag gebruiken om de opgebouwde studieschuld te kunnen verminderen en zo de kans te vergroten om een huis te kunnen kopen.

En ook het beeld "dat het geld niet gewoon op mag aan vakanties met vriendinnen" --> als je als student ieder dubbeltje moet omdraaien, is een vakantie al heel bijzonder, want daar is waarschijnlijk de meeste jaren helemaal geen geld voor.
Alle reacties Link kopieren
Warrique schreef:
04-08-2021 10:13
Precies Teaus. Dat voelt zo onlogisch. Natuurlijk heeft ze werk, natuurlijk weten we dat lenen moet, als je op kamers gaat, maar hier heeft ze heel weinig aan. Extra moeten werken en lenen, terwijl er een bedrag op je naam staat, waar je misschien zelfs niets mee kan.
Vind je het lastig om hierover een gesprek aan te gaan? Ik kan me haast niet voorstellen dat grootouders dit niet zouden begrijpen. Het is in elk geval al fijn om jullie kijk uit te leggen. Misschien is een deel reserveren voor een extra ervaring ook nog een mooie oplossing?
Denk dat dit voor dochter ook een mooie voorbeeld kan zijn hoe je met problemen omgaat: het gesprek aangaan en kijken of er een oplossing gevonden kan worden waar iedereen blij mee is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven