Nieuwe verkiezingen herfst 2021?

16-08-2021 12:34 630 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op de eerste werkdag van de politieke kopstukken die trachten een formatie te realiseren heeft D66 al gezorgd dat nieuwe verkiezingen aanstaande zijn. Ze wil geen doorstart en enkel met PvdA én Groenlinks erbij praten. Gelukkig is de grootste partij dat niet van plan. Zij willen niet in een Links kabinet plaatsnemen. Laatste peilingen geven aan dat VVD stuk groter zou worden als bij de laatste verkiezingen. D66 iets kleiner, CDA stuk kleiner en de rest vind je via Google

In de peiling kun je twee antwoorden kiezen die met een mislukte formatie te maken hebben en wat dat met jou doet. Daarom hebben de antwoorden ook soms totaal niets met elkaar te maken.

In jouw toelichting kun je verder “los”.

Heel bewust geen peiling over welke partij je zou stemmen etc etc.

Wat doe je als formatie mislukt?

Totaal aantal stemmen: 298

Zelfde partij stemmen (45%)
Andere partij stemmen (16%)
Strategisch stemmen (9%)
Maakt mij boos/verdrietig (3%)
IPCC rapport heeft gevolgen voor mijn stem (6%)
IPCC rapport heeft GEEN gevolgen voor mijn stem (7%)
Snap de impasse (2%)
Stem nu niet meer (1%)
Stem nooit (meer) (1%)
Patstelling is belachelijk (9%)
echt_nederlands wijzigde dit bericht op 16-08-2021 12:59
1.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zelf alvast voorschot genomen en peiling ingevuld
Nieuw leiderschap, aldus Kaag: Als een verwende kleuter je zin door willen drijven.

0,0 oog voor het belang van Nederland. Maar goed, wat kan het haar ook schelen, zij vertrekt straks gewoon weer uit Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Anders; ik heb zin in chocoladevla.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal, ondanks het rapport, nog steeds op dezelfde partij stemmen, namelijk IPCC. Was daarvoor al van mening dat we veel meer moeten doen voor het milieu en klimaat en IPCC brengt in principe geen nieuwe feiten aan.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
16-08-2021 12:41
Nieuw leiderschap, aldus Kaag: Als een verwende kleuter je zin door willen drijven.

0,0 oog voor het belang van Nederland. Maar goed, wat kan het haar ook schelen, zij vertrekt straks gewoon weer uit Nederland.


Echt hè? Wat een vreselijk en arrogant mens. Alles moet om haar draaien. Als zij maar haar zin krijgt. En krijgt ze het niet dan drijft ze het wel door. Ik hoop dat bij veel D66 stemmers de ogen zijn geopend.
metallover wijzigde dit bericht op 16-08-2021 16:45
0.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de poll niet ingevuld, maar wat willen ze bereiken met nieuwe verkiezingen?
De kans is vrij groot dat er dezelfde uitkomst uit komt en dan duurt het "gezeik" alleen nog maar langer.
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
16-08-2021 12:43
Echt hè? Wat een vreselijk en arrogant mens. Alles moet om haar draaien. Als zij maar haar zin krijgt. En krijgt ze het niet dan drijft ze het wel door. Ik hoop dat bij veen D66 stemmers de ogen zijn geopend.
Hier wel. Had na een week al spijt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb D66 gestemd, geen spijt.
EsterInside schreef:
16-08-2021 12:42
Anders; ik heb zin in chocoladevla.
Met slagroom!

Arme Kaag, het is niet goed of het deugt niet. Kreeg ze voor de verkiezingen lof voor haar duidelijke uitspraken over mogelijke coalitiepartners, nu moet ze niet zo janken en gewoon maar over rechts regeren
Haar kiezers (en daar was ik geen van, overigens) hebben niet voor VVD/CDA/D'66 gestemd, dus dat ze voet bij stuk houdt siert haar in dat opzicht.

In België functioneert het land ook best aardig zonder regering.
Zolang dezelfde poppetjes op dezelfde plaatsen blijven zitten, hebben nieuwe verkiezingen geen zin. De meeste debatten na de verkiezingen gingen over personen en niet over vraagstukken. Ze moeten hun ego even aan de kant zetten en hun verantwoordelijkheid nemen.

Ik zou het wel op prijs stellen als GL en PvdA dan als 1 partij op de lijst komen te staan. Ik vind dat aan elkaar vasthouden om wel/niet toe te treden tot het kabinet zo ongelooflijk kinderachtig. Als je dan zo aan elkaar vasthoudt, dan ook graag 1 partij op de lijst.
Ik had pvda gestemd . Als er verkiezingen komen ga ik naar de SP.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
16-08-2021 12:47
Ik heb de poll niet ingevuld, maar wat willen ze bereiken met nieuwe verkiezingen?
De kans is vrij groot dat er dezelfde uitkomst uit komt en dan duurt het "gezeik" alleen nog maar langer.
De Poll is geen “keuze” voor nieuwe verkiezingen. Enkel wat die maandenlange gesprekken en mogelijk nieuwe verkiezingen met jou doen.

Ik denk trouwens zelf dat de uitkomst wel gaat veranderen. BBB zal veel boeren die CDA stemden gaan trekken. D66 raakt winst laatste verkiezingen deels weer kwijt. CDA halveert misschien wel. VVD zal misschien paar zetels erbij krijgen. PvdA zal misschien weer iets van verlies goedmaken. Groenlinks zal waarschijnlijk 1-2 zetels verliezen. FvD zal stevig verliezen. Is wel mijn inschatting. Zal nog lastiger worden om formatie rond te gaan krijgen. Kaag zal wel naar buitenland vertrekken en haar droom komt niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Brokkel schreef:
16-08-2021 12:54
Zolang dezelfde poppetjes op dezelfde plaatsen blijven zitten, hebben nieuwe verkiezingen geen zin. De meeste debatten na de verkiezingen gingen over personen en niet over vraagstukken. Ze moeten hun ego even aan de kant zetten en hun verantwoordelijkheid nemen.

Ik zou het wel op prijs stellen als GL en PvdA dan als 1 partij op de lijst komen te staan. Ik vind dat aan elkaar vasthouden om wel/niet toe te treden tot het kabinet zo ongelooflijk kinderachtig. Als je dan zo aan elkaar vasthoudt, dan ook graag 1 partij op de lijst.
Waarschijnlijk ook voor Linkse kiezer beste oplossing. Kans op invloed wordt natuurlijk stukje groter.
Alle reacties Link kopieren
Door je woord 'gelukkig' er in te verwerken is je OP nou niet echt neutraal en zelfs erg partijdig. Is dat bewust?

Ik vind het zelf nogal logisch. Een D'66 stemmer heeft toch in het algemeen wel expliciet aangegeven meer naar links te willen milieutechnisch en ook niét nog 4 jaar concessies te willen doen op medisch ethisch vlak.

Dus Kaag doet denk ik het enige juiste, namelijk naar haar kiezers luisteren. Ze had nooit zomaar nog 4 jaar door kunnen gaan op oude voet.
Alle reacties Link kopieren
zazu_ schreef:
16-08-2021 13:01
Ik vind het zelf nogal logisch. Een D'66 stemmer heeft toch in het algemeen wel expliciet aangegeven meer naar links te willen milieutechnisch en ook niét nog 4 jaar concessies te willen doen op medisch ethisch vlak.

Dus Kaag doet denk ik het enige juiste, namelijk naar haar kiezers luisteren. Ze had nooit zomaar nog 4 jaar door kunnen gaan op oude voet.
Dit. Ik vind het juist sterk dat ze voet bij stuk houdt. Jammer dat dit weer gezien wordt vanuit de andere kant als een zwakte gezien wordt.
Echt_Nederlands schreef:
16-08-2021 13:01
Waarschijnlijk ook voor Linkse kiezer beste oplossing. Kans op invloed wordt natuurlijk stukje groter.
Dat mogen linkse kiezers zelf wel bepalen.
Alle reacties Link kopieren
zazu_ schreef:
16-08-2021 13:01
Door je woord 'gelukkig' er in te verwerken is je OP nou niet echt neutraal en zelfs erg partijdig. Is dat bewust?

Ik vind het zelf nogal logisch. Een D'66 stemmer heeft toch in het algemeen wel expliciet aangegeven meer naar links te willen milieutechnisch en ook niét nog 4 jaar concessies te willen doen op medisch ethisch vlak.

Dus Kaag doet denk ik het enige juiste, namelijk naar haar kiezers luisteren. Ze had nooit zomaar nog 4 jaar door kunnen gaan op oude voet.
Moet volgens jou een OP neutraal zijn? Ik respecteer alle keuzes maar sta ook voor mijn eigen keuze. De eerste reactie was van mij terwijl ik 2x gestemd had in de peiling. Dus bewuste keuze van mij!
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
16-08-2021 13:03
Dat mogen linkse kiezers zelf wel bepalen.
Gelukkig wel, ik keek getalsmatig en gaf daar mening over.
Alle reacties Link kopieren
Niqqi schreef:
16-08-2021 13:02
Dit. Ik vind het juist sterk dat ze voet bij stuk houdt. Jammer dat dit weer gezien wordt vanuit de andere kant als een zwakte gezien wordt.
Wat verwacht jij dan dat D66 komende weken gaat doen? Ik verwacht niet dat VVD opeens wel 2 linkse partijen erbij wil hebben. Nieuwe verkiezingen lossen dat totaal niet op.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat die het beste neutraal zou zijn ja, zodat je andere mensen niet per direct al aanvalt zoals nu. Dat zou meer uitnodigen om ook hun bijdrage te doen/mening te geven. Maar prima hoor.
Alle reacties Link kopieren
Het zomerreces heeft de standpunten niet echt veranderd. Dat was ook niet te verwachten denk ik. De VVD wil nog steeds niet PvdA èn Groen Links en D66 wil nog steeds beide. Geen idee waarom de patstelling alleen de schuld zou zijn van D66. Het huidige kabinet kan sowieso niet door, dat was voor de verkiezingen al duidelijk. D66 wilde niet nog 4 jaar lang stilstand op de medisch-ethische thema's en CU wil niet in een kabinet wat dat als vrij onderwerp laat, dat in de kamer besloten wordt.

Het is duidelijk dat òf de VVD of D66 water bij de wijn moet gaan doen. (of wellicht kom er nog een verrassing uit de hoed, SP kan ook het standpunt laten varen dat ze beslist niet met Rutte willen regeren).
Alle reacties Link kopieren
Geen idee waarom het IPCC rapport invloed zou hebben op wiens stem dan ook. Dat er klimaatverandering is, en dat daar actie op nodig is was mij voor dat rapport ook wel duidelijk. Dus in mijn stem hield ik daar alleen rekening mee. (en mensen die klimaatverandering niet willen zien, zullen ook niet beïnvloed worden door dat rapport denk ik).
zazu_ schreef:
16-08-2021 13:01
Door je woord 'gelukkig' er in te verwerken is je OP nou niet echt neutraal en zelfs erg partijdig. Is dat bewust?

Ik vind het zelf nogal logisch. Een D'66 stemmer heeft toch in het algemeen wel expliciet aangegeven meer naar links te willen milieutechnisch en ook niét nog 4 jaar concessies te willen doen op medisch ethisch vlak.

Dus Kaag doet denk ik het enige juiste, namelijk naar haar kiezers luisteren. Ze had nooit zomaar nog 4 jaar door kunnen gaan op oude voet.
En zo geldt voor de VVD en het CDA dat regeren met PvdA en GL absoluut niet past bij de wens van de kiezer.

Voor VVD en CDA zijn er drie opties: met CU, met PvdA en met GL.

PvdA en GL zeggen: wij gaan alleen samen.

En vervolgens zegt D66, ok dan doen we het dus met die twee.

Wie is er hier nu inflexibel?

D66 kan prima uitleggen dat PvdA en Gl zichzelf buitenspel hebben gezet.
Alle reacties Link kopieren
Zeer eens DS1971.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven