Delft, Rotterdam, Den Haag, Leiden of Rijswijk?

21-09-2021 11:39 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!

Man en ik hebben beiden de optie om in het westen van het land te gaan werken en zijn er ook wel aan toe om van omgeving te veranderen. We gaan de stap maken van Brabant naar het Westen 😅

Nu zitten wij te kijken naar huizen in Delft, Den Haag, Rotterdam, Leiden en Rijswijk. Natuurlijk nemen we de grote dorpen in de omgeving ook mee.

Persoonlijk neig ik heel erg naar Rotterdam of Delft en man naar Delft. Tips, adviezen, aanraders en afraders? Voor degenen die in deze steden wonen: wat maakt het leuk wonen? Hoe is het centrum? Zijn de voorzieningen compleet en gemakkelijk te bereiken?

Bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
In Rijswijk is het prima wonen. Het is een rustige stad en niet veel te beleven. Er zit veel verschil tussen wijken. In oud Rijswijk is de sfeer heel anders dan bijvoorbeeld Rijswijk Buiten maar je woont eigenlijk overal prima. Voordeel van Rijswijk Buiten is dat je zo in Delft bent.

En Delft is gewoon geweldig om te wonen. In houd van Delft. Er is altijd wel iets te doen. Prachtig oud centrum en je staat ook zo midden in de natuur. In Delft zijn wel een paar wijken waar ik echt niet zou willen wonen. Daar moet je echt wel opletten.
Delft heeft een leuk centrum en is mooie stad. Het is kleiner dan Rotterdam, maar heeft alle voorzieningen voor zover ik weet. Het is makkelijk te bereiken doormiddel van tram en trein.
Alle reacties Link kopieren
Stormkracht schreef:
21-09-2021 11:44
In Rijswijk is het prima wonen. Het is een rustige stad en niet veel te beleven. Er zit veel verschil tussen wijken. In oud Rijswijk is de sfeer heel anders dan bijvoorbeeld Rijswijk Buiten maar je woont eigenlijk overal prima. Voordeel van Rijswijk Buiten is dat je zo in Delft bent.

En Delft is gewoon geweldig om te wonen. In houd van Delft. Er is altijd wel iets te doen. Prachtig oud centrum en je staat ook zo midden in de natuur. In Delft zijn wel een paar wijken waar ik echt niet zou willen wonen. Daar moet je echt wel opletten.
Rijswijk klinkt dan eigenlijk ook wel heel aantrekkelijk! Qua huizenprijzen was het daar iets voordeliger dan Delft en we vonden de bereikbaarheid naar Den Haag met de tram ook fijn. Hoewel we nu eigenlijk alles met de auto of fiets doen.

In Delft zijn wij ook helemaal verliefd geworden op het centrum! Maar over de andere wijken weten we eigenlijk niet veel. welke wijken kunnen we het beste vermijden?
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
21-09-2021 11:45
Delft heeft een leuk centrum en is mooie stad. Het is kleiner dan Rotterdam, maar heeft alle voorzieningen voor zover ik weet. Het is makkelijk te bereiken doormiddel van tram en trein.
Bereikbaarheid vinden we erg belangrijk vanwege familie/vrienden, dus dat is goed om te horen!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Delft maar zou je Rijswijk aanraden. Alles net iets voordeliger en je zit in de buurt van Den Haag, Delft, Rotterdam. En toch lekker rustig. Delft is centrum prachtig idd en je zit ook overal met tram of trein, maar de overige wijken vind ik persoonlijk hard achteruit hollen de afgelopen jaren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in Leiden gewoond en vond het fantastisch. Mooie stad, het voelt knus maar wel groter dan Delft. Met OV zit je er heel goed. Nadeel is dat de huizenprijzen erg hoog liggen. Vrienden wijken o.a. uit naar Voorschoten of Leiderdorp (vind ik zelf minder).
Alle reacties Link kopieren
Alleen leiden en Rotterdam zou ik niet doen.
Rijswijk en Delft is heel leuk wonen. Den haag verschilt per wijk heel erg.
Alle reacties Link kopieren
Neem je een hoop geld mee voor een huis? De huizenprijzen zijn in Delft ronduit belachelijk en worden enorm overboden.
Alle reacties Link kopieren
Als je het kan betalen, is het centrum van Delft echt geweldig om te wonen.
Zoals eerder gezegd, alles is daar en er is altijd wat te doen, zonder dat het te onrustig wordt.
Rotterdam zou ik echt niet doen. Ik heb er jaren gewerkt in verschillende wijken en ik vind het erg anoniem en er zijn veel te veel problemen.
Als sfeer, beleving of hoe het er uit ziet, echt niks uitmaakt, kun je overwegen om in Rijswijk te gaan wonen. Er is niks te doen maar het is wel lekker goedkoop.

Waar het eigenlijk in de hele randstad op neer komt is dat je heel veel geld nodig hebt om in een leuke buurt te wonen.
Overigens kan dat best een goede investering zijn. De komende twee jaar gaan de prijzen nog 25% omhoog schijnt het.
jo12345 wijzigde dit bericht op 23-09-2021 10:32
24.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En heb je kinderen? Voor de conceptie inschrijven op crèche en school is handig ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hou wel rekening dat centrum van Delft in rap tempo auto luw wordt gemaakt dus dat je je auto waarschijnlijk alleen met een fikse vergunning kwijt kunt en hoe leuk ook. Je moet ook tegen de drukte van de stad kunnen. Wij waren het na paar jaar zat( dronken studenten die tegen je deur piessen, vroeg verkeer voor winkels en markt etc
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
21-09-2021 12:08
Als je het kan betalen, is het centrum van Delft echt geweldig om te wonen.
Zoals eerder gezegd, alles is daar en er is altijd wat te doen, zonder dat het te onrustig wordt.
Rotterdam zou ik echt niet doen. Ik heb er jaren gewerkt in verschillende wijken en ik vind het erg anoniem en er zijn veel te veel problemen.
Als sfeer, beleving of hoe het er uit ziet, echt niks uitmaakt, kun je overwegen om in Rijswijk te gaan wonen. Er is niks te doen maar het is wel lekker goedkoop.
Ik woon zelf in Den Haag. Dat kan heel erg leuk zijn als je in de juiste (en dus dure) buurt woont. Het leuke aan Den Haag is dat het door de vele expats een hele internationale vibe heeft zonder de excessen van Amsterdam. Ook het strand om de hoek is echt geweldig.

Waar het eigenlijk in de hele randstad op neer komt is dat je heel veel geld nodig hebt om in een leuke buurt te wonen.
Overigens kan dat best een goede investering zijn. De komende twee jaar gaan de prijzen nog 25% omhoog schijnt het.

Echt, hoe dan? Ik woon in het centrum en kijk naar de huisjes die voor 1,5 ton meer verkocht worden dan 5 jaar geleden. Mini-huisjes met twee kleine slaapkamertjes.
Alle reacties Link kopieren
gizz schreef:
21-09-2021 12:12
Hou wel rekening dat centrum van Delft in rap tempo auto luw wordt gemaakt dus dat je je auto waarschijnlijk alleen met een fikse vergunning kwijt kunt en hoe leuk ook. Je moet ook tegen de drukte van de stad kunnen. Wij waren het na paar jaar zat( dronken studenten die tegen je deur piessen, vroeg verkeer voor winkels en markt etc

In Delft heb je op zich ook geen auto nodig. Mocht je vaker terug willen naar Brabant is het handig, maar trein richting Breda is snel en vaak.
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
21-09-2021 12:12
Echt, hoe dan? Ik woon in het centrum en kijk naar de huisjes die voor 1,5 ton meer verkocht worden dan 5 jaar geleden. Mini-huisjes met twee kleine slaapkamertjes.
Tsja, zo lang iedereen in dezelfde buurt wil wonen, blijven de prijzen hard stijgen. De rente blijft waarschijnlijk nog een tijd extreem laag waardoor het voor heel veel mensen gewoon betaalbaar blijft. En als je eenmaal in de markt zit stijgt je eigen huis gewoon mee.


En ook voor veel starters is 4 ton of veel meer vaak geen probleem. Van een of van beide ouders een belastingvrije ton geschonken krijgen.
En als je daarbij allebei een verstandige studie gedaan hebt, dan blijven de prijzen best betaalbaar.

Een paar jaar geleden vonden we de prijzen in Amsterdam al echt extreem met zo'n €6000,- per vierkante meter.
Inmiddels worden daar huizen verkocht met prijzen tot wel €15000,- per vierkante meter. En ze staan geen dag langer te koop.
jo12345 wijzigde dit bericht op 23-09-2021 10:33
18.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Delft en Leiden zijn heel leuk maar wel onhandig met de auto als je in het oude centrum wil. Vooral Leiden is duur, Delft is minder duur volgens mij.

Rijswijk ken ik alleen als spuug lelijk, maar ik kom alleen in die gebieden bij de Brood Fabriek, ik heb geen idee hoe het centrum eruit ziet eigenlijk (of is dat het centrum? Vast niet?). Wel goedkoop!

Den Haag heeft mooie stukjes en is ook niet persé heel duur. Leiden is duurder denk ik, en misschien is het net zo duur als Delft. Veel aanbod, in sommige plekken kan je je auto ook niet kwijt. Scheveningen/Kijk Duin en het winkelgebied bij Spui zijn helemaal leuk (maar daar ben je ook zo als je in Rijswijk woont, dan pak je gewoon de tram).

Rotterdam is de goedkoopste denk ik, ik vind het soms echt bizar hoe goedkoop het daar is voor zo'n grote stad. Ik lees altijd dat Rotterdam de slechtste lucht kwaliteit heeft en de meeste ongelukkige mensen. Ikzelf ben niet zo fan van de stad, dan zit ik liever in Den Haag.

Van leuk naar stom zonder budget mee te tellen: Leiden > Delft > Den Haag > Rijswijk > Rotterdam

Als ik naar mijn budget kijk, zou ik zelf kijken naar Den Haag, Delft of Rijswijk, want Leiden is echt duur voor wat je krijgt zeg maar.
Ugli schreef:
21-09-2021 12:27

Rotterdam is de goedkoopste denk ik, ik vind het soms echt bizar hoe goedkoop het daar is voor zo'n grote stad. Ik lees altijd dat Rotterdam de slechtste lucht kwaliteit heeft en de meeste ongelukkige mensen. Ikzelf ben niet zo fan van de stad, dan zit ik liever in Den Haag.

Ik denk dat de luchtkwaliteit van Rotterdam niet zo slecht is en de mensen zijn ook niet ongelukkig. Echt goedkoop is het ook allang niet meer. Rijswijk is stukken goedkoper. Ik zou zelf Rotterdam kiezen of Den Haag.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -slechtste
https://www.cosmopolitan.com/nl/lifesty ... nederland/
Alle reacties Link kopieren
Tvp
kasiana wijzigde dit bericht op 13-10-2021 08:33
99.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
21-09-2021 12:41
Ik denk dat de luchtkwaliteit van Rotterdam niet zo slecht is en de mensen zijn ook niet ongelukkig. Echt goedkoop is het ook allang niet meer. Rijswijk is stukken goedkoper. Ik zou zelf Rotterdam kiezen of Den Haag.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -slechtste
https://www.cosmopolitan.com/nl/lifesty ... nederland/
Ik zie vaak dit soort kaartjes:

*Edit: Plaatjes doen het niet en ik ben te lui om ze te fixen want heb de bron alweer weg geklikt*

En dit rapport:
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ede-gelukkig

Maar ja Den Haag doet het dus ook niet best. :P Ik heb dit soort dingen zitten besnuffelen met een collega tijdens WOG en dan werd op een gegeven moment Rotterdam een running joke want die viel altijd negatief op. Maar ik zou er zelf niet zoveel waarde aan hechten, ikzelf vind Rotterdam gewoon niet leuk. Het centrum met winkels ook niet.
Charmant maar erg duur- Leiden en waarschijnlijk in mindere mate Delft.
Minder charme, goedkoper- Rijswijk/DH en Rotterdam.

Leiden is erg leuk, maar kan beamen dat het erg duur is.
Daarbij kom je de stad amper in of uit, het verkeer met de auto is best een drama hier en het is hier sowieso gewoon erg druk.

Aanraders in Leiden: alles binnen de Singels, maar binnenstad Zuid is waar je echt wil zijn voor het allermooiste deel van Leiden.
Alle reacties Link kopieren
Wat is je budget en wat zijn je wensen qua huis, omgeving, voorzieningen, etc?

Overal zijn er denk ik leuke en minder leuke buurten, maar wat je wel of niet leuk vindt hangt ook af van waar je naar op zoek bent.
Alle reacties Link kopieren
En iets oostelijker? Gouda bijvoorbeeld?
Het zijn wel echt totaal verschillende steden die je opnoemt. Wat is voor jou belangrijk?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook Delfgauw, Pijnacker, Lansingerland bekijken. Liggen tussen Delft en Rotterdam in.
In Delft neemt de studentenpopulatie ieder jaar toe, dus kijk goed of je niet naast een druk studentenhuis zou gaan wonen.
Heel veel hangt ook af van je budget. In Rotterdam heb je leuke wijken, maar dan heb je wel geld nodig.
Alle reacties Link kopieren
En ik zie net dat je een jong kind hebt, bereid je maar voor op een zoektocht naar opvang. Veel zit vol. Ik weet niet op welke termijn je wilt verhuizen, maar realiseer je dat die beschikbaarheid van opvang wel lastig kan worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven