Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:


Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)


Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee helaas. Werk naar verwachting nog steeds thuis en is niet te doen met steenkoude handen achter laptop. Vorig jaar zat ik met verwarming aan zelfs met handschoenen aan.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het nog 24 graden in huis en zit ik de hele dag met de deur open. Ondanks dat het een hoekhuis is wordt de warmte lang in huis vastgehouden. Ze verwachten morgen 25 graden dus dan blijft die warmte ook weer hangen.

Ik hoop dat de verwarming uit kan blijven tot medio/eind oktober. Ik zal de kachel wellicht eerder uitzetten dan voorheen, maar het moet toch wel aangenaam blijven.

Ik vind het zo verdrietig om te lezen dat er een half miljoen mensen zijn die straks de rekening niet meer kunnen betalen en onszelf maar op de borst blijven kloppen dat we zo’n welvarend land zijn. :no:
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Op een bepaald moment moet je het vocht ook kwijt. Vochtige lucht is moeilijker te verwarmen dan droge lucht. Dus er komt een punt dat het tegen je gaat werken om de verwarming niet aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hij is al even aangeweest. Ik ben af
Ik doe mee!
Ik ben een ontzettende koukleum maar trek altijd eerste warme kleding aan voordat de verwarming aan gaat. Ik werk veel thuis en heb ook rekening te houden met mijn gezin dus ik benieuwd hoelang ik het volhoud.
Alle reacties Link kopieren
Quinnepin schreef:
25-09-2021 17:07
Hier is het nog 24 graden in huis en zit ik de hele dag met de deur open. Ondanks dat het een hoekhuis is wordt de warmte lang in huis vastgehouden. Ze verwachten morgen 25 graden dus dan blijft die warmte ook weer hangen.

Ik hoop dat de verwarming uit kan blijven tot medio/eind oktober. Ik zal de kachel wellicht eerder uitzetten dan voorheen, maar het moet toch wel aangenaam blijven.

Ik vind het zo verdrietig om te lezen dat er een half miljoen mensen zijn die straks de rekening niet meer kunnen betalen en onszelf maar op de borst blijven kloppen dat we zo’n welvarend land zijn. :no:
Huishoudens meen ik zelfs gelezen te hebben vanmorgen. Even zoeken.

Ja hier, 550.000 huishoudens. Verschrikkelijk :-(

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/396 ... p-5-graden
Alle reacties Link kopieren
Kaarsjes op tafel en een kop thee/chocolademelk om je handen aan te warmen. Een kruik voor in bed/je rug. Naast wollen sloffen een dikke badjas voor over je pyjama/kleding.

En verder: besparen is leuk maar ik zou geen kou willen lijden.

Zelf wacht ik altijd best lang maar dan komt er bezoek die zich afvraagt waarom het zo koud is...
Alle reacties Link kopieren
1000 m3 per jaar met 2 personen is toch niet zo veel? Of heb je een energielabel A huis en kook je niet op gas?

Ik woon nog niet zo lang in mijn huidige woning dus dit word mijn eerste winter hier. Als ik in ga vullen voor energie contracten voorspellen ze allemaal 1100 m3 voor mij alleen. Dat gaat niet gebeuren maar dat is wat anders. Volgens mijn buren word het hier ook niet kouder dan 18 graden in huis en ik heb mijn vloer recent laten isoleren dus ik denk dat ik het lang moet kunnen vol houden. :proud:
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
25-09-2021 17:13
Kaarsjes op tafel en een kop thee/chocolademelk om je handen aan te warmen. Een kruik voor in bed/je rug. Naast wollen sloffen een dikke badjas voor over je pyjama/kleding.

En verder: besparen is leuk maar ik zou geen kou willen lijden.
Wij hebben een huis uit eind 1800, met een energielabel Z ofzo
Na een tijdje helpen dekentjes inderdaad echt niet
Alle reacties Link kopieren
Oh, we ventileren wel gewoon hoor. Het is ook leuk om je bewust te zijn van wat je doet, ipv achteloos licht aan laten en verwarming aan te doen. Oh, dochter zegt:” schrijf ook dat we opletten met douchen en dus kort douchen. We horen nog niet bij die half miljoen, maar we zitten we wel tegenaan.

Jammer, LilaLinda :cry: ;-D

Ik werk overigens ook thuis (eigen bedrijf) dus laten we hopen dat ik niet komende vrijdag al de verwarming aanslinger :$

Leuk dat je meedoet, watdachtjehiervan! :high5:
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
25-09-2021 17:16


Jammer, LilaLinda :cry: ;-D

Oh nee hoor, het is een geweldig huis, kan geen nieuwbouw tegenop
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-09-2021 17:18
Oh nee hoor, het is een geweldig huis, kan geen nieuwbouw tegenop

Fair enough :D
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
25-09-2021 17:11
Huishoudens meen ik zelfs gelezen te hebben vanmorgen. Even zoeken.

Ja hier, 550.000 huishoudens. Verschrikkelijk :-(

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/396 ... p-5-graden

De mevrouw in het filmpje heeft een energierekening van 100 per maand en zit in de kou? Hoe is het mogelijk. Wij zitten meestal rond de 85 - 95 euro en hebben normaal gewoon ruim de verwarming aan. Het huisje van deze mevrouw moet dan toch een ontieglijk tochtgat zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ah, dit is een alternatief 'heb-jij-de-verwarming-al-aan'-topic?

Ik doe de verwarming aan als ik het koud heb. Dikke sokken, sloffen, vesten en truien gaan daar sowieso aan vooraf.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
25-09-2021 17:25
De mevrouw in het filmpje heeft een energierekening van 100 per maand en zit in de kou? Hoe is het mogelijk. Wij zitten meestal rond de 85 - 95 euro en hebben normaal gewoon ruim de verwarming aan. Het huisje van deze mevrouw moet dan toch een ontieglijk tochtgat zijn?
Mensen met de laagste inkomens hebben vaak ook de slechtste huizen en alleen al daardoor een hogere energierekening.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-09-2021 17:09
Op een bepaald moment moet je het vocht ook kwijt. Vochtige lucht is moeilijker te verwarmen dan droge lucht. Dus er komt een punt dat het tegen je gaat werken om de verwarming niet aan te doen.

De vochtige lucht raak je kwijt door ventilatie, niet door te verwarmen.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Friezin71 schreef:
25-09-2021 17:25
De mevrouw in het filmpje heeft een energierekening van 100 per maand en zit in de kou? Hoe is het mogelijk. Wij zitten meestal rond de 85 - 95 euro en hebben normaal gewoon ruim de verwarming aan. Het huisje van deze mevrouw moet dan toch een ontieglijk tochtgat zijn?

Soms is bijna niet stoken natuurlijk ook verkeerde zuinigheid. De ene keer dat de kachel dan wel aangaat moet je het vocht uit je huis stoken en de muren warm stoken etc.

Als er dan ook nog sprake is van een on-zuinige ketel dan is dat allemaal best sneu.
pepexx schreef:
25-09-2021 17:38
De vochtige lucht raak je kwijt door ventilatie, niet door te verwarmen.

Ja, zolang de luchtvochtigheid buiten niet te hoog is helpt dat wel. En dat is op druilige najaarsdagen nog wel eens een probleem.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-09-2021 17:40
Soms is bijna niet stoken natuurlijk ook verkeerde zuinigheid. De ene keer dat de kachel dan wel aangaat moet je het vocht uit je huis stoken en de muren warm stoken etc.

Als er dan ook nog sprake is van een on-zuinige ketel dan is dat allemaal best sneu.

Maar dan nog, hoe kom je aan 100 euro als je alleen soms gas gebruikt / verwarming aan hebt. Dan lijkt het alsof ze een veel te hoge prijs betaalt.
Friezin71 schreef:
25-09-2021 17:25
De mevrouw in het filmpje heeft een energierekening van 100 per maand en zit in de kou? Hoe is het mogelijk. Wij zitten meestal rond de 85 - 95 euro en hebben normaal gewoon ruim de verwarming aan. Het huisje van deze mevrouw moet dan toch een ontieglijk tochtgat zijn?
Die tochtgaten bestaan hoor. Ik ben zelf woonachtig in zo'n tochtgat. Bouwjaar ergens laat negentiende eeuw, achterstallig onderhoud, overal kieren en gaten. Gelukkig huren we inclusief en is de huisbaas gebonden aan restricties qua huurverhoging, anders was het leed niet te overzien.

En nee, verhuizen is geen optie. Voor iemand daarover begint te meieren.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
25-09-2021 17:33
Ah, dit is een alternatief 'heb-jij-de-verwarming-al-aan'-topic?

Ik doe de verwarming aan als ik het koud heb. Dikke sokken, sloffen, vesten en truien gaan daar sowieso aan vooraf.

Nooit aan meegedaan, dus misschien wel :$
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
25-09-2021 17:43
Die tochtgaten bestaan hoor. Ik ben zelf woonachtig in zo'n tochtgat. Bouwjaar ergens laat negentiende eeuw, achterstallig onderhoud, overal kieren en gaten. Gelukkig huren we inclusief en is de huisbaas gebonden aan restricties qua huurverhoging, anders was het leed niet te overzien.

En nee, verhuizen is geen optie. Voor iemand daarover begint te meieren.

Mijn oude huis was ook zo, 1912 en ijsbloemen in de winter. Lekker nostalgisch. Zónder verwarming was geen optie inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
25-09-2021 17:33
Ah, dit is een alternatief 'heb-jij-de-verwarming-al-aan'-topic?

Krijg er zin van in pepernoten
Friezin71 schreef:
25-09-2021 17:43
Maar dan nog, hoe kom je aan 100 euro als je alleen soms gas gebruikt / verwarming aan hebt. Dan lijkt het alsof ze een veel te hoge prijs betaalt.

In de energienota zit natuurlijk ook electra. Misschien wordt daar onevenredig veel van gebruikt. Oude koelkast, wasmachine etc die energie slurpen en die niet vervangen kunnen worden door gebrek aan geld. Het is natuurlijk vaak een spiraal waar mensen in zitten. Zelden een positieve.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven