Werk & Studie alle pijlers

Contract schoonmaak

26-09-2021 08:22 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, ik zit in dubio. Ik werk als schoonmaakster en ik verlies volgende week mijn avondpand en hou alleen de ochtend over. Ik heb het daar erg naar mijn zin en als het goed is krijg is volgenden week voor dat pand een vast contract voor 8.75 uur per week. Nu zou ik ook bij mijn oude werkgever weer kunnen komen werken en krijg ik in eerste instantie een 3 maanden contract en 15 uur op papier. Maar dan is het nog niet duidelijk wat er in januari gaat gebeuren. Morgen heb ik een gesprek en ik vind het erg moeilijk wat ik moet doen. Ga ik voor vast en wat minder uren of voor een kort contract maar meer uren maar ook onzekerheid? Ik weet het even niet meer. Wat zou jullie keuze zijn ?
Wat heb je verder voor inkomsten?

Loopt het heel erg mis als je in januari even helemaal geen inkomen uit deze twee banen hebt?
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet beide contracten nemen? Lijkt mij dat je als schoonmaakster overal wel aan de slag kan. Neem gewoon die 8.75 uur en kijk of je ergens nog een paar uur kan bij krijgen
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet combineren?
lexis schreef:
26-09-2021 08:34
Kun je niet beide contracten nemen? Lijkt mij dat je als schoonmaakster overal wel aan de slag kan. Neem gewoon die 8.75 uur en kijk of je ergens nog een paar uur kan bij krijgen

Van een kant zou je dat denken aan de andere kant zie ik ook andere schimmige constructies met zzp-ers die via schoonmaakbedrijven werken. Die bedrijven nemen zelf geen schoonmakers in dienst maar gaan in zee steeds nieuwe zzp-ers.
Alle reacties Link kopieren
Als je het geld nodig hebt om van te leven de 8 uur zekerheid. En dan vragen of ze nog een locatie voor je willen zoeken.
Of inderdaad een baan erbij.
Alle reacties Link kopieren
We wonen samen en kunnen het redden van de mindere uren. Dat komt wel goed. Voordelen waar ik nu werk is dat het een leuke werkomgeving is en ik heb complete vrijheid in hoe laat ik begin enzo. Ik begin wel altijd een vaste tijd maar als ik dat volgende week wil veranderen naar een uurtje later dan kan dat zonder problemen of in de winter wat later zodat ik er niet in het donker uit hoef dan kan dat. Andere die ik kan krijgen is meer uren en al het werk zit op 1 groot terrein dus als je bent dan ga je van pand naar pand op 1 locatie. Nadeel is 6. 00 smorgens beginnen en 5.45 melden dus erg vroeg en daar zit geen speling in. Die tijden staan vast. Voordeel is dat je een hoop uren kan draaien want er is altijd wat te doen of iemand is ziek/vrij of met vakantie. Nadeel is dus contract van drie maanden. Zou beide werkgevers kunnen doen maar liggen wel ver uit elkaar. Of morgen vragen of ik een dagje mee mag draaien als proef. Ppppffff dilemma’s.
Alle reacties Link kopieren
Als je het kunt combineren zou ik tijdelijk beide banen aannemen, dan kun je in januari nog bekijken of baan 2 blijft bestaan. Op die manier gooi je niks weg en heb je de komende 3 maanden extra inkomen.

Wel even je arbeidsovereenkomst(en) nakijken over wat er in staat over nevenwerkzaamheden. Meestal moet je die melden aan je werkgever(s).
Alle reacties Link kopieren
Hoe kun je van 8 uur rondkomen? Dan ben je toch enorm afhankelijk van de staat of iemand anders?

Lijkt me haast dat beide contracten prima te doen moeten zijn. 8 uur over vijf ochtenden houdt nog zat tijd over om die andere 15 uur te pakken. Zeker als dat 8-uurcontract zo flexibel is.

Niet werken omdat je maar drie maanden kunt werken lijkt me wat makkelijk.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 26-09-2021 10:17
6.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
bibi3 schreef:
26-09-2021 09:08
We wonen samen en kunnen het redden van de mindere uren. Dat komt wel goed. Voordelen waar ik nu werk is dat het een leuke werkomgeving is en ik heb complete vrijheid in hoe laat ik begin enzo. Ik begin wel altijd een vaste tijd maar als ik dat volgende week wil veranderen naar een uurtje later dan kan dat zonder problemen of in de winter wat later zodat ik er niet in het donker uit hoef dan kan dat. Andere die ik kan krijgen is meer uren en al het werk zit op 1 groot terrein dus als je bent dan ga je van pand naar pand op 1 locatie. Nadeel is 6. 00 smorgens beginnen en 5.45 melden dus erg vroeg en daar zit geen speling in. Die tijden staan vast. Voordeel is dat je een hoop uren kan draaien want er is altijd wat te doen of iemand is ziek/vrij of met vakantie. Nadeel is dus contract van drie maanden. Zou beide werkgevers kunnen doen maar liggen wel ver uit elkaar. Of morgen vragen of ik een dagje mee mag draaien als proef. Ppppffff dilemma’s.
- Leuke werkomgeving
- Complete vrijheid qua aanvangstijd e.d.
- Vast contract

Ik zou het wel weten. Bij die baan met meer uren weet je niet eens of het leuk is en of je na die 3 maanden mag blijven. En ze zijn niet flexibel dus je kunt het vast niet (goed) combineren.
Als jouw huidige werk wel zo flexibel is, dan kun je vast wel iets anders vinden wat je naast deze baan kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die van 8 uur doen en er ergens anders iets bijzoekem voor de middagen.
Je neemt die van 8 uur en zoekt daarnaast een andere plek voor erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je in Nederland woont? Voor zover ik weet zit men overal te springen om schoonmakers, in het bijzonder bij mensen thuis (via WMO). Ik zou dus gewoon gaan voor de leukste baan Eventueel zoek je er zo iets bij voor de rest van de uren.
Alle reacties Link kopieren
Gaan voor die waar jij meer vrijheid hebt.
Ik heb zelf een bedrijf en ik kan je vertellen dat ik nieuwe medewerkers gelijk een half jaar contract geef met daarin dat hij daarna naar een jaar of vast gaat. Vaste uren en werktijden zijn in overleg.

Ik zou geen 2 schoonmaak baantjes nemen want je zit met je loonheffing. Je levert dan best veel in en daar werk je dan hard voor (ja, je kan het met de belastingaangifte weer gedeeltelijk terugvragen).
xGoldenx schreef:
26-09-2021 23:16
Gaan voor die waar jij meer vrijheid hebt.
Ik heb zelf een bedrijf en ik kan je vertellen dat ik nieuwe medewerkers gelijk een half jaar contract geef met daarin dat hij daarna naar een jaar of vast gaat. Vaste uren en werktijden zijn in overleg.

Ik zou geen 2 schoonmaak baantjes nemen want je zit met je loonheffing. Je levert dan best veel in en daar werk je dan hard voor (ja, je kan het met de belastingaangifte weer gedeeltelijk terugvragen).

Wat een onzin! Is gewoon echt pertinent niet waar. Als je bij één werkgever zou werken zou je precies hetzelfde overhouden.

Alleen als je bij twee werkgevers werkt past de één de heffingskorting toe en de ander niet. Als dan bij je aangifte blijkt dat je nog recht hebt op heffingskorting dan wordt dat alsnog verrekend. Soms krijg je dan zelfs alle inhoudingen terug, soms wat minder omdat de limiet voor heffingskorting bereikt is.

Mijn kinderen hebben allemaal wel eens twee bijbanen gehad en zijn er nooit één cent slechter van geworden.
xGoldenx schreef:
26-09-2021 23:16
Gaan voor die waar jij meer vrijheid hebt.
Ik heb zelf een bedrijf en ik kan je vertellen dat ik nieuwe medewerkers gelijk een half jaar contract geef met daarin dat hij daarna naar een jaar of vast gaat. Vaste uren en werktijden zijn in overleg.

Ik zou geen 2 schoonmaak baantjes nemen want je zit met je loonheffing. Je levert dan best veel in en daar werk je dan hard voor (ja, je kan het met de belastingaangifte weer gedeeltelijk terugvragen).

Jij hebt een bedrijf en bent zo slecht geïnformeerd dat je anderen niet juist kunt informeren. Zorg dat je beschikt over betere informatie.
Alle reacties Link kopieren
Ben inmiddels op sollicitatiegesprek geweest bij oude werkgever en kan morgenochtend om 5.45 pppppfffffff beginnen. Maar ik heb zaterdag mijn vaste contract in de brievenbus gekregen van huidige werkgever voor 9 uur per week. Oude werkgever geeft nu een contract voor zes maanden 15 uur in de week. Beide combineren kan voor even maar wil ik niet te lang doen omdat ik afhankelijk ben van een scooter en beide projecten best een heel eind van elkaar liggen en hoe zou ik dat in vredesnaam in de wintermaanden moeten gaan doen. Dus ik moet straks echt een weloverwogen keuze maken en dat valt niet mee. Moet nu morgen om 4.15 op en dan werk ik 3 uur op mijn oude stek en dan ga ik naar die andere nog toe waar ik nu nog werk. Wat is wijsheid en hoe maak ik de juiste beslissing uiteindelijk. Moeilijk gedoe allemaal.
FeeLucifer01 schreef:
26-09-2021 11:18
Je neemt die van 8 uur en zoekt daarnaast een andere plek voor erbij.
Ik krijg vast een bak shit over me heen. Maar verdien je niet meer/beter als je naast die 8 uren en gewoon zwart schoonmaakwerk bij gaat doen? Ik betaal mijn hulp €15 per uur en dat is dan ook meteen wat ze netto in het handje heeft. Nadeel is: niet werken, geen geld. Dus als je in de vakantie niet werkt of je bent langdurig ziek, heb je ook geen rechten.

Bovendien zitten particulieren te springen om schoonmakers. Dus als je je werk goed doet, kun je net zo veel en net zo lang werken als je zelf wilt.
Alle reacties Link kopieren
Diyer,

Dat heb ik idd al heel veel om mijn heen gehoord, dus dat zou het overwegen waard kunnen zijn. Maar idd zoals je zelf al zegt krijg je met vakantie of ziekte niks en je bouwt natuurlijk niks op qua pensioen. Dat zou ik ook nog bij een organisatie kunnen doen die huizen schoonmaken want huishoudelijke hulp zoeken ze genoeg.
Alle reacties Link kopieren
bibi3 schreef:
03-10-2021 15:20
Ben inmiddels op sollicitatiegesprek geweest bij oude werkgever en kan morgenochtend om 5.45 pppppfffffff beginnen. Maar ik heb zaterdag mijn vaste contract in de brievenbus gekregen van huidige werkgever voor 9 uur per week. Oude werkgever geeft nu een contract voor zes maanden 15 uur in de week. Beide combineren kan voor even maar wil ik niet te lang doen omdat ik afhankelijk ben van een scooter en beide projecten best een heel eind van elkaar liggen en hoe zou ik dat in vredesnaam in de wintermaanden moeten gaan doen. Dus ik moet straks echt een weloverwogen keuze maken en dat valt niet mee. Moet nu morgen om 4.15 op en dan werk ik 3 uur op mijn oude stek en dan ga ik naar die andere nog toe waar ik nu nog werk. Wat is wijsheid en hoe maak ik de juiste beslissing uiteindelijk. Moeilijk gedoe allemaal.
Jeetje, waarom zou je dat doen? Als je toch ongeschoold werk wil doen, kun je denk ik nog beter een paar ochtenden per week productiewerk gaan doen. Verdient over het algemeen een stuk beter en overal staan ze te springen om personeel. En anders wat diyer zegt: zwart schoonmaken bij particulieren. Ik ken iemand die op Marktplaats een advertentie heeft gezet en het voor het uitkiezen had. En dan idd 15 tot 17.50 vragen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en ik zie dat je dat zwarte werk niet wil doen (ging net langs elkaar heen). Maar ook bv klantenservice werk vanuit huis is genoeg te krijgen.
Zwart schoonmaken kan ook wit, je moet namelijk altijd als je dat doet ( en dus niet via een werkgever) via de belasting dat zelf opgeven en regelen.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik werk al een jaar of 30 bij schoonmaakbedrijven en zou dat het liefste blijven doen. Het vervelende van schoonmaakbedrijven is dat er regelmatig contract wisselingen zijn. Mijn oud collega die werkte daardoor op het laatst bij vier schoonmaakbedrijven. Dat is ook geen doen. Productiewerk en klantenservice ben ik niet bekend mee.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
03-10-2021 18:32
Zwart schoonmaken kan ook wit, je moet namelijk altijd als je dat doet ( en dus niet via een werkgever) via de belasting dat zelf opgeven en regelen.
Klopt, het hangt ervan af of je het besluit op te geven aan de belasting of niet. Maar dan nog krijg je ziekte en vakantie niet uitbetaald, dus ik snap het wel. Dat hoge uurloon is natuurlijk niet zo mooi als het lijkt.
Alle reacties Link kopieren
bibi3 schreef:
03-10-2021 18:37
Maar ik werk al een jaar of 30 bij schoonmaakbedrijven en zou dat het liefste blijven doen. Het vervelende van schoonmaakbedrijven is dat er regelmatig contract wisselingen zijn. Mijn oud collega die werkte daardoor op het laatst bij vier schoonmaakbedrijven. Dat is ook geen doen. Productiewerk en klantenservice ben ik niet bekend mee.
Ja, snap ik wel. Maar de schoonmaakcontracten zijn de afgelopen jaren echt uitgekleed. Net zoals bijvoorbeeld contracten voor catering. Eens in de zoveel jaar loopt het contract af en gaan schoonmaakbedrijven met elkaar in de competitie om het nieuwe contract te krijgen. En het moet dus allemaal zo goedkoop mogelijk. En daar ben jij dan de dupe van. Belachelijk eigenlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven