Gezondheid alle pijlers

Keel klikt tijdens eten slikken

24-09-2021 13:23 436 berichten
Gisteravond besloot ik een lekkere kop Cup A Soup Champignon te drinken. Poeder in kop, water erbij, 5 minuten laten staan, en drinken maar!

Helaas leek er een gedroogde champignon nog niet goed geweekt te zijn en deze ging langzaam naar binnen. Kon het helaas niet meer naar boven slikken, nu zit het vast, en inmiddels heb ik jeuk in mijn keel.

Hoort dit niet zelf te verteren? Ook al is het gedroogd? In een kop warm water hoort het wel zacht te worden. Waarom in mijn keel dan niet?

UPDATE: Inmiddels heb ik ook een klik geluid/gevoel als ik eet en iets slik. Heb ik soms iets kapot gemaakt toen ik gisteren enthousiast probeerde het vastzittende gedroogde groente weg te slikken?
FoxtrotAlpha schreef: Je meent dit hopelijk toch niet serieus?! Op zaterdagavond voor zoiets onbenulligs de HAP bellen?
Dat zou ik idd niet doen. Ik kan namelijk series kijken en slapen bijv. Alleen eten is niet leuk...
Mag ik jullie ontzettend bedanken?

Jullie proberen me namelijk gerust te stellen, haha helpt niet, maar ik ben jullie allemaal zeer dankbaar.

Bedankt voor het lezen en meedenken!

Ik houd jullie op de hoogte.
Alle reacties Link kopieren
FoxtrotAlpha schreef:
25-09-2021 23:08
Je meent dit hopelijk toch niet serieus?! Op zaterdagavond voor zoiets onbenulligs de HAP bellen?
Er zijn elke avond een hele hoop mensen op de HAP te vinden die geholpen worden aan een visgraat die in de keel blijft steken. Ik ken iemand die huisarts is en regelmatig diensten op de HAP draait. Dus zo heel gek is het niet. En anders kan de HAP assistente dat vast goed beoordelen.
Lostit schreef:
25-09-2021 23:51
Er zijn elke avond een hele hoop mensen op de HAP te vinden die geholpen worden aan een visgraat die in de keel blijft steken. Ik ken iemand die huisarts is en regelmatig diensten op de HAP draait. Dus zo heel gek is het niet. En anders kan de HAP assistente dat vast goed beoordelen.
Ik maak me echt heel erg zorgen, maar ik heb geen pijn, en kan nu gewoon relaxen. Alleen mis ik zorgeloos eten. Maar ook daarin is veel mogelijk. Aardappelpuree, zachte chocolade en bouillon en waterijsjes gaan er voorzichtig in.

Natuurlijk kan ik naar HAP gaan, maar dan zou ik het probleem erger moeten uitleggen dan dat het is. En ik vind dat je altijd eerlijk moet zijn. Zometeen lieg je en word je echt zo ziek.
Alle reacties Link kopieren
Die champignon was waarschijnlijk heet en heb je een stukje in je keel "verbrand" een klein blaartje of zo. Dan lijkt het ook alsof er iets in je keel zit wat pijn doet als er wat langs komt aan eten of drinken.
pareesagabol schreef:
25-09-2021 23:11
Nope. Die huisarts (of eigenlijk assistente) zie ik alleen voor jaarlijks oren uitspuiten. Volgens mij heb ik die huisarts in 9 jaar 2 keer gezien. 1 keer kennismaken en 1 keer toen ik maar bleef menstrueren.
En je hebt nooit dit soort angsten of als er dingen gebeuren dat je het enorm zwart wit ziet?
Alle reacties Link kopieren
pareesagabol schreef:
25-09-2021 22:05
Maar wat bedoel je met klikt? Ik googlr erop, maar krijg het idee dat iedereen wat anders bedoelt.

Met klik bedoel ik echt het gevoel dat wanneer ik slik als ik wat eet, maar ook als ik drink/speeksel slik er iets lijkt te springen/verschuiven/poppen in mijn keel. Alsof er een deksel open en dichtgaat. En ik heb dat aan de linkerkant van mijn keel.

Wat bedoel jij met klik?
Nee dat gevoel heb ik niet. Er komt gewoon een klikkend geluid uit mijn keel, dat hoor ik. Maar ik voel niet dat er dan wat gebeurd ofzo. Vind ik altijd maar raar en soms ben ik bang dat ik dan ook wat beschadigd heb.
Arena89 schreef:
26-09-2021 00:18
En je hebt nooit dit soort angsten of als er dingen gebeuren dat je het enorm zwart wit ziet?
Tenzij het om mijn voortanden gaat, NEE. Bij de tandarts ben ik wel bekend.
Alle reacties Link kopieren
.
pikachu wijzigde dit bericht op 26-09-2021 22:48
99.57% gewijzigd
hoi
Alle reacties Link kopieren
.
pikachu wijzigde dit bericht op 26-09-2021 22:49
96.08% gewijzigd
hoi
Alle reacties Link kopieren
Als de huisarts je maandag zegt dat het niks is, kun je dat dan aannemen?
Alle reacties Link kopieren
Als je mbt je tanden wel bekend met angsten, dan denk ik dat dit gewoon een uitbreiding ervan is. Het zich nog letterlijk dichtbij ook. Ik vind het ook veelzeggend dat je direct doorspringt in je hoofd naar dat je naar de KNO arts moet en een naar onderzoek nodig hebt. Laat de diagnose aan je huisarts over, die heeft er immers de opleiding voor.
Lostit schreef:
25-09-2021 23:51
Er zijn elke avond een hele hoop mensen op de HAP te vinden die geholpen worden aan een visgraat die in de keel blijft steken. Ik ken iemand die huisarts is en regelmatig diensten op de HAP draait. Dus zo heel gek is het niet. En anders kan de HAP assistente dat vast goed beoordelen.
Ik ben zelf arts en heb regelmatig deze diensten op de HAP gedraaid. En elke keer verbaasde ik me er dan weer over het feit dat er zo ontzettend veel dingen waren die gewoon tot na het weekend konden wachten… TO maakt zich zorgen, maar kan wel gewoon slikken en eten, er is absoluut geen noodzaak om nu op stel en sprong een HAP hiermee te belasten.
Alle reacties Link kopieren
:popcorn:
Alle reacties Link kopieren
Je angsten en gedachten ('nooit meer vrolijk eten') zijn wel wat buitenproportioneel voor de situatie waarin je zit. Er lijkt meer achter te zitten. Dat is niet erg, maar ik zou je wel aanraden daarover met iemand in gesprek te gaan want dit gaat niet vanzelf over.
Even alles op een rij:

- 23 september rond 22:00 besluit ik nog een Cup a Spup te drinkren. Een iets groter gedroogde champignon is niet goed geweekt en gaat per ongeluk zonder kauwen mijn keel in. Kan helaas niet terug naar boven slikken en maak me zorgen.

-Normaal drink ik cola of ontbijtkoek, maar niet in huis. Ik google wat en lees dat je ook brood in water of olijfolie kam drenken. Ik kies het laatste. Terwijl ik dat hard doorslik, voel ik een harde pijnscheut in mijn keel. Alsof er een bot in het midden van mijn keel naar voren schiet.

-Pijn trekt gelukkig na die pijnscheut gewoon weg. Voor de zekerheid controleer ik of ik nog wel kan eten, dat kan ik.

-Ik ga rond 01:00 slapen

- 24 september rond 09:00 ontbijt ik met volkorenbrood + zalm. Slik en ik hoor klik, slik weer klik...komt het geluid van buiten? Ik doe het raam dicht, en eet verder. Slik = klik = iets verspringt in mijn keel. Telkens weer. WAT NU?

-Ik werk vanuit huis, dus begin de dokter te bellen. De praktijk is gesloten ivm opleidings doeleinden?

-Ik werk verder, maar raak steeds meer in paniek. Er moet iets goed kapot zijn! Ik google en kom op diverse fora mensen tegen met vergelijkbare klachten. Die worden helaas weggezet als hypochonders. Sommige durven naar de huisarts + KNO te gaan, en krijgen dan mee dat alles er goed uitziet, maar klacht blijft. LEUK.

-Ik test weer wat eten, slik = klik = iets verspringt

-Ik bel weer wanhopig naar de huisarts en kies voor de spoedoptie, ik krijg een assistent. Ik doe mijn verhaal en ze gaat met een dienstdoende huisarts overleggen. Ze haalt me uit de wacht:

'Dit soort dingen gaan vanzelf over. Binnen 48 uur zou het over moeten zijn. Eet wat ontbijtkoek en koel je keel met ijsjes'

HOE MOET IK ONTBIJTKOEK MET DIE VERSPRINGING ETEN? Helaas laat ik na dat te vragen.

-Ik haal ontbijtkoek en ijs. Alles dat ik eet kauw ik die dag helemaal fijn, zodat alles bijna gesmolten is in mijn mond. Dan slik ik pas, en dat gaat wel.

- 25 september ga ik daarmee door. Zacht voedsel helemaal fijn kauwen. Het gaat. Ik wil vrolijk hier posten: HET IS OVER!

-In de avond tijdens het eten van spinazie met rijst is de klik er helaas weer. Ik raak in paniek, dus probeer niet links (waar de verspringing/verschuiving is) door te slikken. Dat leidt tot wederom pijnscheuten in het midden van mijn keel. Ik stop met eten. Dus toch huisarts op maandag.

Inmiddels klikt het zo nu en dan ook als ik droog slik, of water doorslik. Het gebeurt echter aan de linkerkant. Drink ik voorzichtig water door het midden van mijn keel en ontwijk ik de linkerkant dan gaat het goed. De klik kan ik links ook voelen bij het slikken.

- 26 september KLIK is er nog steeds. Ik eet morgen pas weer. Gelukkig is de huisarts dan weer bereikbaar.

*Helaas verwacht ik niet dat dit ooit nog over gaat, tenzij er een keeloperatie oid mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat het nooit meer goed komt en je voor altijd klikkend door het leven gaat.
Laten we cup a soup vast aanklagen?
Rocking schreef:
26-09-2021 15:15
Ik denk ook dat het nooit meer goed komt en je voor altijd klikkend door het leven gaat.
Laten we cup a soup vast aanklagen?
Nee, je mist het punt.

Dat er iets vast ging zitten is niet erg.

Hoe ik het vervolgens met brood gedrenkt in olijfolie probeerde weg te krijgen is het probleem.
Bizar dat je voor de spoed optie kiest voor iets wat niet levensbedreigend is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker naar de huisarts gaan. Om te vragen of hij of zij nog een goede psycholoog weet.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
pareesagabol schreef:
26-09-2021 15:17
Nee, je mist het punt.

Dat er iets vast ging zitten is niet erg.

Hoe ik het vervolgens met brood gedrenkt in olijfolie probeerde weg te krijgen is het probleem.
Ja denk inderdaad dat ik degene ben die het mis heeft :HA:
Ik ga nu maar voorzichtig eten. Ben zo bang.
pareesagabol schreef:
26-09-2021 15:46
Ik ga nu maar voorzichtig eten. Ben zo bang.
Ik zou zeker stoppen met eten en drinken als ik jou was.
Ik zou maandag bellen voor je aanstelleritus.

Daar is vast therapie voor onder een vriendelijke term.
Alle reacties Link kopieren
Is t niet gewoon globusgevoel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven