Temperatuur in huis

07-10-2021 22:40 203 berichten
Door alle topics over de stijgende prijzen, bespaartopics e.d. ben ik benieuwd op welke temperatuur de gemiddelde forummer de cv stookt.

Hier staat de thermostaat overdag op 19 (thuiswerken enzo) en gaat 'ie een uur voor bedtijd op 15.

Hoe warm/koud is het bij jou?

Totaal aantal stemmen: 387

24/7 dezelfde temperatuur (13%)
Overdag 22+ en 's nachts kouder (6%)
Overdag 19+ en 's nachts kouder (55%)
Overdag 19- en 's nachts kouder (26%)
Ben ik dan echt de enige die nergens kan zien wat de temperatuur is? Ik zet de verwarming gewoon op een stand van 1-5, al naar gelang hoe het voelt.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
08-10-2021 06:51
Ben ik dan echt de enige die nergens kan zien wat de temperatuur is? Ik zet de verwarming gewoon op een stand van 1-5, al naar gelang hoe het voelt.
Heb jij geen centrale verwarming met een thermostaat?
Alle reacties Link kopieren
Vivanomore schreef:
07-10-2021 23:14
Ik heb me ooit eens later vertellen dat opstoken van uit naar 19 best kostbaar is. Dan beter van 15 naar 19.
Dat klopt hoor, maar als ik mijn thermostaat naar 10 graden draai, zakt de temperatuur 's nachts (zelfs bij vorst) niet onder de 15 graden. Meestal blijft het altijd een graad of 16 in huis, tenzij het dagen achtereen -15 is 's nachts, maar dat komt in Nederland bijna niet voor.
Dus ik hoef er meestal nooit meer dan 3 of 4 graden bij te stoken.
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
07-10-2021 23:11
Overdag als er iemand thuis is 21,5. ‘S nachts gaat hij terug naar 17. Combi van vloerverwarming en gewone verwarming. Verder staat in huis alleen bij dochter op de kamer de verwarming open. In de badkamer elektrische vloerverwarming.
Vloerverwarming moet toch 24/7 dezelfde temperatuur hebben?
Niet iedereen die ronddwaalt is de weg kwijt
Alle reacties Link kopieren
Wij zetten hem op 20 graden als we thuis (en wakker) zijn. Voordat we naar bed gaan zetten we hem op 14, in de praktijk gaat hij dan alleen nog aan als het vriest buiten. We stoken alleen beneden, boven op de slaapkamers hebben we de verwarming dicht. Als het echt te koud is om te slapen doe ik even de airco op verwarmen aan, 10 minuten is genoeg dan.

Ik werk thuis in ons (geïsoleerde) tuinhuis, daar heb ik elektrische verwarming die ik op 19 zet. Ondanks dat we een vrijstaand, matig geïsoleerd (want uit 1600) huis hebben is onze energierekening lager dan gemiddeld voor een gezin van 3.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
LeslieKnope schreef:
08-10-2021 07:30
Heb jij geen centrale verwarming met een thermostaat?
Nee, ik huur. Er staat ergens een cv-ketel, maar daar kan ik zelf niet bij. Maar mijn ouders hebben een koophuis met stadsverwarming en ook geen thermostaat.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit in een huis gewoon waar ik ergens de (streef)temperatuur te zien was. Altijd gewoon individuele radiators die je op een stand zet. Of dat dan leidt tot een voor jou aangename temperatuur moet dan maar blijken.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 08-10-2021 08:04
0.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Huacachina schreef:
08-10-2021 07:37
Vloerverwarming moet toch 24/7 dezelfde temperatuur hebben?
Die staat in de herfst/winter altijd aan inderdaad. Maar is niet onze hoofdverwarming, dus daarmee krijg ik onze woonkamer niet tot 21 graden gestookt :mrgreen: maar die heeft inderdaad altijd dezelfde temperatuur. Dan is de vloer dus wel lekker warm, maar voor de temperatuur in de kamer zelf moet de gewone verwarming echt nog aan. Volgens mij zit de vloerverwarming ook niet aangesloten op de gewone thermostaat. Die is apart. Alleen in de zomer staat de vloerverwarming helemaal uit.
Alle reacties Link kopieren
Hier vloerverwarming die ik nu op 20 graden heb gezet. De eerste jaren dat we hier woonden stond hij altijd op 22, de afgelopen jaren op 21 en ik ga nu eens kijken of het erg veel uitmaakt als hij op 20 staat. Mocht ik het koud krijgen, dan gaat hij alsnog een graadje hoger. Ik vind het wel ideaal die vloerverwarming, ‘s ochtends bij het opstaan meteen een lekkere temperatuur.
Alle reacties Link kopieren
Over die vloerverwarming, waarom moet die eigenlijk altijd aanstaan? Wij hebben ook vloerverwarming beneden (hoofdverwarming) maar stel het huis koelt af naar 19 graden en ik zet hem om 20. Dan stopt hij hier ook weer wanneer het 20 graden is. Tijdens de herfst en de lente gaat hij dan ook zelf steeds aan en uit. Ik zet hem in de winter handmatig aan en uit.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-10-2021 23:49
Ik heb een losse thermometer in de kamer, om te kunnen zien hoe warm (of koud) het echt is.
Ik ook. Thermosstaat hangt ook op warmste plek in het huis, dus geeft niet echt realistisch beeld van de echte temp.
Als ik de verwarming aan heb staat hij op 18-19 graden, ongeveer uur voor slapengaan zet ik hem dan terug naar 15
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
08-10-2021 08:25
Over die vloerverwarming, waarom moet die eigenlijk altijd aanstaan? Wij hebben ook vloerverwarming beneden (hoofdverwarming) maar stel het huis koelt af naar 19 graden en ik zet hem om 20. Dan stopt hij hier ook weer wanneer het 20 graden is. Tijdens de herfst en de lente gaat hij dan ook zelf steeds aan en uit. Ik zet hem in de winter handmatig aan en uit.
Het steeds opwarmen schijnt meer energie te kosten dan hem gewoon aan laten staan. Bij ons duurt het ook echt wel een tijd tot het weer warm genoeg is. En uitgaan bij 19 en hem dan weer op 20 zetten is natuurlijk niet te vergelijken met een huis dat ‘s nachts afkoelt naar 15 graden en dan weer op moet warmen tot 20.
Huacachina schreef:
08-10-2021 07:37
Vloerverwarming moet toch 24/7 dezelfde temperatuur hebben?
Alleen als de woning oud is, omdat opstoken inefficiënt is. Huidige woningen verliezen nauwelijks temperatuur. Die van mij verliest ongeveer 0,5 graden per 24 uur bij 8 graden buiten en 1 graag per 24 uur als het licht vriest (storing gehad afgelopen winter, kon ik het hele huis netjes op temperatuur houden met een klein kacheltje van 15 euro bij de bouwmarkt die ik een paar keer per dag een kwartiertje had aanstaan).

Daarom is investeren in goede isolatie zo belangrijk en werkt een warmtepomp alleen goed als deze in een perfect geïsoleerde woning staat.

En is het iedereen aan de warmtepomp beleid ook luchtfietserij.
Alle reacties Link kopieren
Huacachina schreef:
08-10-2021 07:37
Vloerverwarming moet toch 24/7 dezelfde temperatuur hebben?

Nee, dat is helemaal afhankelijk van het soort vloer en het soort vloerverwarming.

In mijn huis ligt een hele oude vloerverwarming beneden, dat is echt nog een buizenstelsel. Die zit op een aparte thermostaat, warmt heel langzaam op en koelt ook heel langzaam weer af.

In mijn badkamer ligt nieuwerwetse vloerverwarming en dat gaat dan juist weer supersnel.

En of snelle wisselingen wenselijk zijn of niet, hangt dan weer af van waar het in of onder ligt. Sommige vloeren kunnen reageren op snelle temperatuurwijziging (met scheuren of breuken) terwijl andere vloeren dat prima kunnen hebben.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
08-10-2021 07:57
Nee, ik huur. Er staat ergens een cv-ketel, maar daar kan ik zelf niet bij. Maar mijn ouders hebben een koophuis met stadsverwarming en ook geen thermostaat.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit in een huis gewoon waar ik ergens de (streef)temperatuur te zien was. Altijd gewoon individuele radiators die je op een stand zet. Of dat dan leidt tot een voor jou aangename temperatuur moet dan maar blijken.
Ik huur ook maar heb toch echt cv en thermostaat.

Hier als ik thuis ben op 20 graden, 's nachts en als ik weg ben op 16 ongeveer. Temperatuur komt overigens nooit onder de 17 graden hier. Op de thermostaat dan.

Edit: Ik doe nu overigens mee aan de challenge om de verwarming zo lang mogelijk niet aan te zetten. Benieuwd hoe lang ik het vol hou :D
...
Alle reacties Link kopieren
Overdag 18-19 graden, 's avonds 20-21, 's nachts uit
Vladimir schreef:
08-10-2021 00:56

Mijn dieren zijn ook koukleumen, die laat ik ook niet in de kou liggen.
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
07-10-2021 22:59
T shirt en string meestal. En een broekje als de kinderen er zijn.

Het valt allemaal wel mee.
Jouw leven klinkt steeds meer als een Paul Groot persiflage.
pamelacourson schreef:
08-10-2021 08:21
Hier vloerverwarming die ik nu op 20 graden heb gezet. De eerste jaren dat we hier woonden stond hij altijd op 22, de afgelopen jaren op 21 en ik ga nu eens kijken of het erg veel uitmaakt als hij op 20 staat. Mocht ik het koud krijgen, dan gaat hij alsnog een graadje hoger. Ik vind het wel ideaal die vloerverwarming, ‘s ochtends bij het opstaan meteen een lekkere temperatuur.
20 graden lijkt me heerlijk! Als hier de benedenverdieping weer op de schop gaat, komt er ook vloerverwarming. Spijt dat ik het niet met een eerdere verbouwing heb gedaan, terwijl alles open lag. Nu staat kruipruimte isolatie wel op de planning. Misschien dat dat de kou ook al voor een deel uit de vloer haalt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb waarlijk geen idee.
Djessy schreef:
08-10-2021 08:53
Ik huur ook maar heb toch echt cv en thermostaat.

Hier als ik thuis ben op 20 graden, 's nachts en als ik weg ben op 16 ongeveer. Temperatuur komt overigens nooit onder de 17 graden hier. Op de thermostaat dan.

Edit: Ik doe nu overigens mee aan de challenge om de verwarming zo lang mogelijk niet aan te zetten. Benieuwd hoe lang ik het vol hou :D
Ja, er moest staan, ik huur een etage en ik kan zelf niet bij de ketel.
Alle reacties Link kopieren
Hier staat verwarming op 6 uur op 17,5 dan vanaf half 8 naar 18,5 en vanaf 16:00 naar 19 graden. Om 21:00 gaat hij terug naar 15 of 16. Lager werd afgeraden door installateur omdat cv dan afslaat en opnieuw opwarmen meer kost.
Sjulia schreef:
08-10-2021 09:21
Jouw leven klinkt steeds meer als een Paul Groot persiflage.
Dank je.
Hij is nog niet aan geweest. De thermostaat, maar zo wel dan deze op 19,5 en in de nacht op 15.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
08-10-2021 09:48
Ja, er moest staan, ik huur een etage en ik kan zelf niet bij de ketel.
Ah, dat maakt het duidelijk idd.
...
Alle reacties Link kopieren
Het is hier nu 19 graden. Ik vind dat koud, vriend en dochter vinden dat prima. De thermostaat staat op momenten dan we normaal gesproken thuis zijn op 20 en verder op 17. Radiatoren alleen aan in de woonkamer, badkamer en mijn werkkamer (daar droogt ook de was).

Met thuiswerken en dus stil zitten is het voor mij veel te koud op mijn werkkamer. Als ik ‘s morgens begin is het daar in de winter soms maar 13 graden. Daar staat dus een elektrisch kacheltje nu.

Met de huidige prijzen probeer ik nu om te wennen aan max 20 graden. Normaal zette ik de thermostaat weleens op 22 als ik echt koud was. En dan had ik al pantoffels, dikke sokken en een vest aan. En soms ook nog een sjaal erbij om. Dochter en vriend liepen dan op blote voeten en in een t-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven