Werk & Studie alle pijlers

Uniformschool in België en spontaniteit zoon

14-10-2021 13:32 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen.

Ik heb dringend advies nodig.
Mijn dochter zit al een paar jaar op een uniformschool in Antwerpen en heeft het prima naar haar zin. Van nature is ze best introvert, rustig, onopvallend en bescheiden. Combinatie strenge uniformschool en haar karakter gaan prima.

Zoon (12) wilde maar dezelfde school, was mee gegaan naar de open dag, prima. Koos voor dezelfde school waar zijn zus op zat. Maar zoon is extravert, heel sociaal, heeft veel humor, lacht veel, ideeen etc.
Maar komt steeds ongelukkiger thuis. Krijgt strafaantekeningen omdat zijn benen niet recht onder de tafel staan, omdat hij een vraag stelde terwijl de leraar nog niet uitgepraat was, omdat hij zijn hoofd even op tafel te rusten had gelegd. Drie van zulke aantekeningen betekent strafstudie en nablijven.
Hij gaf aan het gevoel te krijgen niet meer te kunnen ademen (naast je stoel staan tot leraar klas inkomt, leraren aanspreken met : meneer Van Den Broeken (fictief) mag ik naar de wc? Sommige leraren geven dus een strafaantekening als een leerling dit vergeet. Ik wist dat ze streng waren, maar aangezien mijn dochter heel makkelijk met dit soort regeltjes om kan gaan, viel het niet op hoe streng hun gedragsregels wel niet waren.
Zijn spontaniteit gaat eraan kapot.
Is dit kenmerkend voor alle uniformscholen of heeft mijn zoon gewoon de verkeerde uniformschool uitgekozen? Welke scholen zijn wél aan te raden in Antwerpen?
hanaa wijzigde dit bericht op 14-10-2021 16:00
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, dat dit nog bestaat... Ik zou hem in ieder geval snel van die school afhalen, dit kan echt schadelijk zijn.
Vind dochter het echt leuk daar?
Kan hij nog overstappen? Het klinkt niet als een school die passend is.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Ladida1981.

Dat dit nog bestaat…
Ladida1981 schreef:
14-10-2021 13:34
Jeetje, dat dit nog bestaat... Ik zou hem in ieder geval snel van die school afhalen, dit kan echt schadelijk zijn.
Vind dochter het echt leuk daar?
Ik zou het waarschijnlijk ook prima hebben gedaan op zo’n school.
Maar ik denk of verwacht de overgrote meerderheid niet.
Alle reacties Link kopieren
Het punt is uniformscholen best populair zijn omdat ze een hoog slagingspercentage hebben. Volgens anderen helpt die strenge aanpak om een hoog slagingspercentage te kunnen bereiken.
Ik zie mijn zoon het geen 6 jaar uithouden. Dan is al zijn spontaniteit wat heb zo kenmerkt eruit geslagen.
hanaa wijzigde dit bericht op 14-10-2021 13:39
22.88% gewijzigd
Hanaa schreef:
14-10-2021 13:38
Het punt is uniformscholen best populair zijn omdat ze een hoog slagingspercentage hebben. Volgens anderen helpt die strenge aanpak om een hoog slagingspercentage te kunnen bereiken.
Verwacht je dat hij dit nodig heeft om te slagen?
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk dit, hoe mep je geestelijk alle spontaniteit en geluk uit een kind? Heel snel eraf halen en je dochter ook.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
14-10-2021 13:38
Het punt is uniformscholen best populair zijn omdat ze een hoog slagingspercentage hebben. Volgens anderen helpt die strenge aanpak om een hoog slagingspercentage te kunnen bereiken.
Ik zie mijn zoon het geen 6 jaar uithouden. Dan is al zijn spontaniteit wat heb zo kenmerkt eruit geslagen.
Een hoog slagingspercentage tegenover een doodongelukkig kind.......Dat je er nog over moet nadenken....
wolkie schreef:
14-10-2021 13:41
Belachelijk dit, hoe mep je geestelijk alle spontaniteit en geluk uit een kind? Heel snel eraf halen en je dochter ook.
Voor sommige kinderen werkt dit gewoon! Ik zou het echt heel fijn hebben gevonden. Ik kan weer moeilijk omgaan met een enorm losse structuur.
Alle reacties Link kopieren
Zo dan.
Tijd om een andere school te vinden.
Dit klinkt militaristisch.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik had dit ook heel goed kunnen handelen toen ik kind was. Maar ik zou dit ook nu echt niet willen voor mijn kinderen
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ladida1981 schreef:
14-10-2021 13:34
Jeetje, dat dit nog bestaat... Ik zou hem in ieder geval snel van die school afhalen, dit kan echt schadelijk zijn.
Vind dochter het echt leuk daar?
Dochter wél, zij kan dat. Maar zij is best een stille rustige meid, valt niet echt op in haar gedrag, weet dat sommige regels streng zijn maar zij vindt het prima. Zoon is altijd een gangmaker geweest, houdt van grapjes, ging op de basisschool heel informeel om met de leraren, was gewend dat hij zijn zegje spontaan kon doen, kon aangeven wat hij wel of niet oké vond, het gevoel dat zijn mening echt telde etc.
Op deze school moet alles zo formeel en volgens procedures, hij krijgt het gevoel dat hij compleet iemand anders moet worden. De ene strafaantekening naar de andere volgt. Hij sprak door de juf heen...hup strafaantekening in de agenda, die ik moet handtekenen en waar ik als ouder met hem thuis over moet praten. Ik krijg het gevoel dat ze denken dat ik hem geen manieren aanleer, maar hé ik kom wel uit Nederland en heb zeker niet op zo een uniformschool gezeten.
hanaa wijzigde dit bericht op 14-10-2021 13:46
0.05% gewijzigd
Is slagen voor jou het allerbelangrijkste? Zelfs als dat betekent dat karakter, geluk en eigenheid van kinderen daaronder moet lijden? Ik snap dat nooit zo goed, scholen beoordelen op slagingspercentage.
Ook (juist) voor je dochter is het ook goed om op een school te zitten waar ze kinderen ziet die anders zijn dan zij. Omringd worden door alleen rustige kinderen schept alleen maar het beeld dat dat de enige 'juiste' manier is. En komt ze later in de echte wereld, die opeens heel anders is.
Alle reacties Link kopieren
Deze vorm van onderwijs past dus niet bij jouw kind, op zoek naar een andere vorm.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Hanaa schreef:
14-10-2021 13:45
Dochter wél, zij kan dat. Maar zij is best een stille rustige meid, valt niet echt op in haar gedrag, weet dat sommige regels streng zijn maar zij vindt het prima. Zoon is altijd een gangmaker geweest, houdt van grapjes, ging op de basisschool heel informeel om met de leraren, was gewend dat hij zijn zegje spontaan kon doen, kon aangeven wat hij wel of niet oké vond, het gevoel dat zijn mening echt telde etc.
Op deze school moet alles zo formeel en volgens procedures, hij krijgt het gevoel dat hij compleet iemand anders moet worden. De ene strafaantekening naar de andere volgt. Hij sprak door de juf heen...hup strafaantekening in de agenda, die ik moet handtekenen en waar ik als ouder met hem thuis over moet praten. Ik krijg het gevoel dat ze denken dat ik hem geen manieren aanleer, maar hé ik kom wel uit Nederland en heb zeker niet op zo een uniformschool gezeten.
Ik weet niet waar dochter later gaat studeren of werken, in NL of BE, maar als het NL is, is het misschien voor dochter dan juist wel goed om wat meer gestimuleerd te worden om wat assertiever te worden, als dit van nature niet in haar zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet wat je wil met dit topic. Het lijkt me duidelijk dat het geen school is voor je zoon en hij daar weg moet. Dus snel info opzoeken over andere scholen in Antwerpen, wanneer iets je interessant lijkt een afspraak maken om kennis te maken...
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn laatste telefonische gesprek met de school over deze strafpunten werd gezegd: we gaan ervan uit dat hij thuis een goede opvoeding krijgt en dat hij van thuis uit al weet dat dit soort dingen niet kunnen...
(Ik kon even niks zinnigs antwoorden en klapte gewoon dicht)

(Aub niet citeren)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen seconde twijfelen en een gesprek met mijn kind aangaan waarin ik hem ten strengste zou adviseren een andere school te kiezen die vrijer is. Ik denk dat je in het algemeen beter7 jaar op een gezellige school kunt zitten dan 6 jaar op zo'n militair strafkamp.

Maar... nu is het onderwijs in Belgie sowieso niet vergelijkbaar met Nederland. De scholen in België hebben volgens mij sowieso veel meer hierarchie en afstand tussen docent en leerling. In Nederland is het over het algemeen veel losser en meer eigen verantwoordelijkheid. Dus kan me voorstellen dat het in België sowieso even zoeken is naar een school die past bij zijn karakter. Maar wel de moeite waard om het te zoeken!
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
14-10-2021 13:49
Ik snap niet wat je wil met dit topic. Het lijkt me duidelijk dat het geen school is voor je zoon en hij daar weg moet. Dus snel info opzoeken over andere scholen in Antwerpen, wanneer iets je interessant lijkt een afspraak maken om kennis te maken...
Even van me afschrijven en gedachten uitwisselen. Ik had net een telefonisch gesprek hierover met zijn juf waarin ik alle punten moest aanhoren over het niet naleven van deze gedragsregels. Kreeg het gevoel dat ik de slechte ouder was die hem dit soort regeltjes nooit had aangeleerd.
(Niet citeren aub)
Alle reacties Link kopieren
Ilselotte schreef:
14-10-2021 13:51
Ik zou geen seconde twijfelen en een gesprek met mijn kind aangaan waarin ik hem ten strengste zou adviseren een andere school te kiezen die vrijer is. Ik denk dat je in het algemeen beter7 jaar op een gezellige school kunt zitten dan 6 jaar op zo'n militair strafkamp.

Maar... nu is het onderwijs in Belgie sowieso niet vergelijkbaar met Nederland. De scholen in België hebben volgens mij sowieso veel meer hierarchie en afstand tussen docent en leerling. In Nederland is het over het algemeen veel losser en meer eigen verantwoordelijkheid. Dus kan me voorstellen dat het in België sowieso even zoeken is naar een school die past bij zijn karakter. Maar wel de moeite waard om het te zoeken!
Ook het feit dat ieder kind hetzelfde uniform aan moet geeft me het gevoel dat niemand uniek mag zijn op zo een school.
Wat heb ik een spijt dat ik het zoon niet uit zijn hoofd had gepraat. Ik had beter moeten weten!
Dochter is echt echt tevreden op deze school. Zij heeft een heel ander karakter.
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
14-10-2021 13:48
Ik weet niet waar dochter later gaat studeren of werken, in NL of BE, maar als het NL is, is het misschien voor dochter dan juist wel goed om wat meer gestimuleerd te worden om wat assertiever te worden, als dit van nature niet in haar zit.
Dochter is een echte Belgische, voelt zich als een vis in het water in België. Zij heeft meer moeite met het 'open ik kan alles zeggen' wat ze in Nederland ervaart.
Zoon lijkt op een extraverte Nederlander die in België wordt afgestompt.
Nogmaals dat jouw dochter nu tevreden is wil nog niet zeggen dat het op langere termijn ook het beste voor haar is.

En dan die opmerkingen van de school erbij, dan haal je je beide kinderen toch vandaag nog van die school af?! Zijn ze nou gek geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zo snel mogelijk op zoek gaan naar een andere school voor zoon. Nu direct. Ga Googlen, maak een lijst en ga bellen. Leg de situatie uit, ga praten op die scholen en zorg dat hij ergens terecht komt waar hij zichzelf mag zijn. Elke dag te horen krijgen dat alles wat je doet verkeerd is is echt heel erg slecht voor zijn zelfvertrouwen.

En ik kan me helemaal voorstellen dat je met je bek vol tanden staat tijdens zo'n telefoongesprek. Bizar vind ik het. Het is gewoon een spontaan, leuk kind. Dat moet gestimuleerd worden, niet de kop ingedrukt.
Alle reacties Link kopieren
SimpeleZiel schreef:
14-10-2021 14:00
Nogmaals dat jouw dochter nu tevreden is wil nog niet zeggen dat het op langere termijn ook het beste voor haar is.

En dan die opmerkingen van de school erbij, dan haal je je beide kinderen toch vandaag nog van die school af?! Zijn ze nou gek geworden.
Ja ik schrok zo erg van die opmerking dat ik niet 123 kon bedenken wat ik daarop moest terug antwoorden. Zit me zo hoog! Of ze hebben een beeld bij een alleenstaande moeder die in een achterstandswijk woont. Was even van mijn stuk gebracht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven