Belasting op overwaarde eigen huis

15-10-2021 15:11 546 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las net op NOS dat de Nederlandse Bank voorstelt belasting te gaan heffen op de overwaarde van eigen huizen. In ruil daarvoor daalt dan de inkomstenbelasting. Dat zou de verschillen tussen huurders en kopers wat kleiner maken.

Wat ik me dan afvraag is hoe ze die overwaarde gaan bepalen? Normaal 'weet' je dat alleen bij verkoop van je woning, waar je dan ook zelf voor kiest. Als ik zie voor hoeveel geld de woningen hier in de straat verkocht worden (dat is echt gekkenwerk, zoals overal) maak ik me best zorgen. En wat te denken van al die oudjes met een karig pensioen, waarvan de woning sinds de aankoop 100x meer waard is geworden. Krijg je dan niet dat mensen uit hun huis moeten omdat ze die belasting niet kunnen betalen?

Nou ja, ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik ben het er overigens van harte mee eens dat er iets moet worden gedaan aan de woningnood, laat daar geen misverstand over zijn. Maar los dat op door betaalbare huizen te bouwen en niet door kosten te verhogen, de hypotheekrente wordt ook afgebouwd (daar ben ik het overigens wel mee eens).

https://nos.nl/artikel/2401766-dnb-bela ... rkt-remmen
Alle reacties Link kopieren
Dit is niet de eerste keer dat er een voorstel komt om de eigen woning in box 3 te belasten ipv box 1. Ik hoop zelf niet dat dit doorzet. Beetje jammer voor diegene die bewust extra aflossen. Of inderdaad gepensioneerden, een huis is voor veel mensen een plek om te wonen. Daarbij betalen we nu eigenwoningforfait, dat zal bij box 3 dan afgeschaft worden.

Waarde wordt bepaald aan de hand van WOZ waarde. Dus WOZ waarde minus hypotheekschuld is vermogen eigen woning.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop het ook niet. Dan heb ik met mijn lage inkomen een probleem. Misschien de eerste paar ton ontzien?
Alle reacties Link kopieren
Belasting betalen over vermogen dat je niet vrij beschikbaar c.q. besteedbaar hebt. Stel je hebt overwaarde, maar verder vrij weinig besteedbaar inkomen. Waar ga je dan die te betalen belasting liquide maken? Door een nier te verkopen? Of word je zo je huis uit gepest?
hebeenvraag wijzigde dit bericht op 15-10-2021 15:42
6.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook niet hoe dat de woningproblemen moet oplossen. Er zijn er te weinig, je maakt er niet meer van door de kosten van wonen hoger te maken.
Alle reacties Link kopieren
hebeenvraag schreef:
15-10-2021 15:42
Belasting betalen over vermogen dat je niet vrij beschikbaar c.q. besteedbaar hebt. Stel je hebt overwaarde, maar verder vrij weinig besteedbaar inkomen. Waar ga je dan die te betalen belasting liquide maken? Door een nier te verkopen? Of word je zo je huis uit gepest?
Nou dit inderdaad. Ik heb nul invloed op mijn overwaarde door de huizenmarkt, maar moet er dan wel voor betalen, terwijl ik er geen enkel voordeel van heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dit zinnetje niet in het bericht op de NOS:

"Een kleinere groep kan er, afhankelijk van hoe de verschuiving wordt uitgevoerd, wel op achteruitgaan. Dit gaat met name om jonge huiseigenaren met een woning die een WOZ-waarde van meer dan 260.000 euro heeft."

Bedoelen ze met WOZ-waarde niet overwaarde? Als je een WOZ-waarde van 260.000 euro hebt maar géén overwaarde dan betaal je toch ook geen vermogensbelasting?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet helemaal hoe dit gaat helpen eigenlijk. Het lijkt mij dat je juist alleen maar lenen en jezelf dieper in de schulden steken aantrekkelijker maakt.

Afhankelijk van hoeveel belasting je moet betalen, kan het dan zomaar ineens aantrekkelijker zijn een extra hypotheek op je huis af te sluiten zodat je geen overwaarde meer hebt. Dat lijkt me nou net niet de bedoeling?

En al die pandjesbazen die dan meer belasting moeten betalen, die gaan dat vast in de huur doorrekenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat wanneer je woning onder water staat dat je een belastingtoeslag gaat krijgen in dat geval ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de vergelijking met huurders die belasting betalen boven de 50k eigen vermogen ook een beetje krom. De overwaarde op mijn huis zit nogal vast in stenen en daar kom ik niet zo makkelijk bij zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
15-10-2021 16:09
Ik vind de vergelijking met huurders die belasting betalen boven de 50k eigen vermogen ook een beetje krom. De overwaarde op mijn huis zit nogal vast in stenen en daar kom ik niet zo makkelijk bij zeg maar.
Als huiseigenaar betaal je toch ook belasting bij spaargeld boven de 50k? Wat is dan het verschil. Ja, je kunt extra spaargeld het in stenen stoppen. Maar dat krijg je er niet zo makkelijk meer uit.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
15-10-2021 16:14
Als huiseigenaar betaal je toch ook belasting bij spaargeld boven de 50k? Wat is dan het verschil. Ja, je kunt extra spaargeld het in stenen stoppen. Maar dat krijg je er niet zo makkelijk meer uit.
Nu ja, in theorie heb ik op dit moment iets van 250k overwaarde. Superfijn natuurlijk, maar ik kan er niet bij en morgen kan het zo weer verdampt zijn. Maar de gedachte is dus blijkbaar dat ik over dit theoretische spaargeld belasting moet betalen, net zoals die huurder die in harde euro's 250k op zijn spaarrekening heeft staan.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
15-10-2021 15:47
Ik snap dit zinnetje niet in het bericht op de NOS:

"Een kleinere groep kan er, afhankelijk van hoe de verschuiving wordt uitgevoerd, wel op achteruitgaan. Dit gaat met name om jonge huiseigenaren met een woning die een WOZ-waarde van meer dan 260.000 euro heeft."

Bedoelen ze met WOZ-waarde niet overwaarde? Als je een WOZ-waarde van 260.000 euro hebt maar géén overwaarde dan betaal je toch ook geen vermogensbelasting?
Die snap ik ook niet, Jonge huiseigenaren hebben sowieso nog weinig overwaarde.
Maar iemand die een huis van een 1.000.000 heeft en een hypotheek van 900.000 gaat dus minder betalen dan iemand met een huis van 400.000 en een hypotheek van 200.000. En die eerste profiteert zeer waarschijnlijk meer van verlaging IB en ook van de hypotheekrenteaftrek.

En gaan we dan vermogensbelasting betalen over auto's, sieraden en dure meubels. Dat zijn toch ook bezittingen?
En huiseigenaren betalen al belasting over hun woning, het eigenwoningforfait en de OZB. De hypotheekrenteaftrek wordt aardig afgebouwd.
dannas schreef:
15-10-2021 16:18
Nu ja, in theorie heb ik op dit moment iets van 250k overwaarde. Superfijn natuurlijk, maar ik kan er niet bij en morgen kan het zo weer verdampt zijn. Maar de gedachte is dus blijkbaar dat ik over dit theoretische spaargeld belasting moet betalen, net zoals die huurder die in harde euro's 250k op zijn spaarrekening heeft staan.
"Het speelveld tussen huurders en kopers gelijk trekken" noemt DNB dat dan. Grappig dat dat dat gelijk trekken nu nooit eens in het voordeel van de burger uitvalt.
DNB moet geen politiek gaan bedrijven. Het is, was en blijft een heel slecht idee.

Op behaalde overwaarde belasten en dan met een herinvesteringsreserve is helemaal ok. Maar box 3 is al een gedrocht en de eigen woning hoort daar niet thuis.

En met fiscalisatie komt er geen woning bij!
Alle reacties Link kopieren
Het is een straf op aflossen. Datgene waarvan een paar jaar geleden nog iedereen zei dat het gestimuleerd moest worden, want crisis weet je wel.

En het is een belasting op fictief geld. Het is er niet echt, het zit in stenen, je kunt er geen brood van kopen, en als de huizenmarkt instort verdwijnt het ook weer net zo hard.

Schaf de aftrek en de jubelton af, dan maak je de markt realistischer. Dan heb je niet straks weer 10 andere reparatiemaatregelen nodig om een kunstmatige markt recht te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij echt belachelijk.
Mijn moeder is alleenstaand en woont bijna 30 jaar in haar 1 gezinswoning.
Heeft keihard gewerkt om haar hypotheek eerder af te lossen en 4 jaar eerder met pensioen te kunnen (eigenlijk door gezondheidsklachten, want met na 46 jaar in de zorg werken was haar lichaam op).

Ze is al meer dan anderhalf jaar opzoek naar een appartement om te kopen, maar ze komt er niet tussen. Wordt overboden.
Particulier huren kan ze niet betalen en sociale huur komt ze niet voor in aanmerking.
Haar geld zit in de stenen en vind het belachelijk als je daarvoor gestraft wordt.
Alle reacties Link kopieren
Het schrappen van de overdrachtsbelasting hielp ook niet bij het verlagen van de woningprijzen (zoals al werd aangegeven van te voren). Ik zie ook niet hoe dit gaat helpen, behalve voor het spekken van de kas.
Wat iemand al zei: huurprijzen zullen hoger worden in de particuliere sector, want huiseigenaren berekenen dit door.
En hoe zit het als je je huis wilt verbouwen zodat het later meer waard wordt? Zoals een dakkapel of uitbouw? Zal iedereen dit dan maar laten, want dan moet je meer belasting betalen?
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
15-10-2021 15:19
Dit is niet de eerste keer dat er een voorstel komt om de eigen woning in box 3 te belasten ipv box 1. Ik hoop zelf niet dat dit doorzet. Beetje jammer voor diegene die bewust extra aflossen. Of inderdaad gepensioneerden, een huis is voor veel mensen een plek om te wonen. Daarbij betalen we nu eigenwoningforfait, dat zal bij box 3 dan afgeschaft worden.

Waarde wordt bepaald aan de hand van WOZ waarde. Dus WOZ waarde minus hypotheekschuld is vermogen eigen woning.
[/quote

de WOZ waarde is stukken lager dan de huidige prijzen, dus die zullen ze vast niet gebruiken, scheelt al snel 1,5 ton tegenwoordig.
wij slapen nooit.
Als ze wat willen doen aan de verschillen tussen kopers en huurders kan dat natuurlijk ook aan de kant van de huurders. Belachelijk dat de huurprijzen in de vrije sector dubbel of driedubbel de hypotheeklasten van een vergelijkbare woningen zijn!

De huren omlaag maakt het ook eerlijker zonder kopers te straffen.

Verder kun je huurders in de sociale sector ook helpen met lagere huren. In plaats van huurtoeslag kun je ook huurder een percentage van hun inkomen laten betalen. Elk jaar opnieuw toetsen. Dan doe je gelijk iets aan het scheefhuren.
Alle reacties Link kopieren
Fishie44 schreef:
15-10-2021 16:56
Wat iemand al zei: huurprijzen zullen hoger worden in de particuliere sector, want huiseigenaren berekenen dit door.
Dit maakt geen verschil voor diegene die een woning verhuren, daarvan zit de woning al in box 3. Box 1 is alleen wanneer je er zelf woont.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
15-10-2021 17:04
de WOZ waarde is stukken lager dan de huidige prijzen, dus die zullen ze vast niet gebruiken, scheelt al snel 1,5 ton tegenwoordig.
De WOZ waarde wordt altijd gebruikt door de overheid om de waarde van de woning te bepalen voor belastingen. Voor het berekenen van het eigenwoningforfait, maar ook wanneer een woning in box 3 komt. Voor beleggers die een huis verhuren is het al in box 3 en gaat de vermogensbelasting ook over de WOZ waarde.
Andersom schreef:
15-10-2021 17:05
Als ze wat willen doen aan de verschillen tussen kopers en huurders kan dat natuurlijk ook aan de kant van de huurders. Belachelijk dat de huurprijzen in de vrije sector dubbel of driedubbel de hypotheeklasten van een vergelijkbare woningen zijn!

De huren omlaag maakt het ook eerlijker zonder kopers te straffen.

Verder kun je huurders in de sociale sector ook helpen met lagere huren. In plaats van huurtoeslag kun je ook huurder een percentage van hun inkomen laten betalen. Elk jaar opnieuw toetsen. Dan doe je gelijk iets aan het scheefhuren.
En hoe wil je de huren dan verlagen? Vanwege de enorme waardestijging kan het nu al steeds minder vaak uit.

Het is ook niet zo dat de overheid zomaar verhuurders kan verplichten om voor een te laag bedrag te verhuren. En zelfs al kan dat: dan wordt de woning gewoon verkocht en neemt het tekort aan huurwoningen toe.
DS1971 schreef:
15-10-2021 18:01
En hoe wil je de huren dan verlagen? Vanwege de enorme waardestijging kan het nu al steeds minder vaak uit.

Het is ook niet zo dat de overheid zomaar verhuurders kan verplichten om voor een te laag bedrag te verhuren. En zelfs al kan dat: dan wordt de woning gewoon verkocht en neemt het tekort aan huurwoningen toe.

In de particuliere verhuur zijn der prijzen exorbitant gestegen. 800 euro voor een 'studio' van 25m2 is hier geen uitzondering. 600 euro voor een kamer met gedeelde voorzieningen is ook niet heel weinig voortkomend. Dat kan heus wel wat minder. Maar zolang men er voor in de rij staat en er altijd iemand is die het wil betalen stijgen de huren door.
Andersom schreef:
15-10-2021 17:05
Als ze wat willen doen aan de verschillen tussen kopers en huurders kan dat natuurlijk ook aan de kant van de huurders. Belachelijk dat de huurprijzen in de vrije sector dubbel of driedubbel de hypotheeklasten van een vergelijkbare woningen zijn!

De huren omlaag maakt het ook eerlijker zonder kopers te straffen.

Verder kun je huurders in de sociale sector ook helpen met lagere huren. In plaats van huurtoeslag kun je ook huurder een percentage van hun inkomen laten betalen. Elk jaar opnieuw toetsen. Dan doe je gelijk iets aan het scheefhuren.
In de sociale sector hebben de corporaties te maken met de verhuurdersheffing die vrij fors is. Deze is ingesteld om de staatsfinanciën op orde te brengen, maar het gevolg is dat er dus te weinig overblijft voor een goed woningbeleid in de sociale huursector.
De overheid faalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven