suicide poging geheim houden of niet?

16-10-2021 12:43 166 berichten
Hallo, een vraagje die ik graag wil voorleggen aan jullie over een vriendin en haar gezin.
Ik heb een goede vriendin waarvan ik officieel niet weet dat er binnen haar ouderlijk gezin een maand geleden een suicide poging is gedaan. Ik ben dit ter ore gekomen (maakt nu even niet uit hoe) en ik vind het erg lastig om mee om te gaan. Het gaat om een van haar siblings. Zij komt uit een gezin van 2 ouders en 4 kinderen die nu allemaal tussen de 35 en 45 zijn. Het jongste kind heeft al van puber af aan grote borderline achtige problemen en mede om die reden is de verhouding tussen deze persoon en de rest vd oudere siblings, incl. ouders verstoord. Nu is dat dus tot een serieuze poging gekomen en ik weet dus dat niemand dat mag weten. De ouders zijn het ter ore gekomen door de partner van de getroubleerde sibling. Er volgt ook een opname bij een afkickkliniek. Maar goed, de ouders hebben het dus aan mijn vriendin, hun dochter, verteld en haar laten zweren het er met niemand over te hebben. Wat ze belooft heeft.

Ik weet nu van die poging waar ik officieel niks van hoor te weten. Ik weet dat dit erg heftig moet zijn voor mijn vriendin. Maar weet dus niet of ik haar kan vertellen dat ik het weet (moet ik ook weer uitleggen hoe). Maar ik wil er graag voor haar zijn. En hoewel ik de ouders heus wel begrijp dat ze dit binnen de familie willen houden uit respect voor hun jongste kind die geeist heeft het er met niemand over te hebben, kunnen de siblings die op de hoogte zijn (2 weten het, 2 weten het niet) het er met niemand over hebben. Ik begrijp dat niet. Dat is toch geen trauma verwerking die je jezelf noch je kind aandoet?

Maar misschien begrijpen mensen dit beter met helaas eigen ervaringen? Wat kan ik betekenen voor mijn vriendin of moet ik blijven doen alsof mijn neus bloedt?

Overigens was het afgelopen jaar het contact minimaal tussen mijn vriendin en de sib. vanwege die borderline problematiek. Daardoor werd er regelmatig vanalles en nog wat verweten en was het ronduit ongezellig met deze persoon, vanwege een ruzie stemming die er de hele tijd heerste. Dat maakte dat mijn vriendin wat afstand heeft genomen en hooguit af en toe appte. Maar dit zag ze niet aankomen, dat weet ik zeker.

Alvast bedankt voor jullie input.
Een zelfmoordpoging wijst erop dat de persoon in kwestie in grote psychische nood zit.

Het is ook niet iets wat je van de daken gaat schreeuwen. Je bent daar niet fier op.

Maar moet je je daarvoor schamen? Ook niet in mijn ogen. Het is iets waarvan je op dat ogenblik dacht dat het de enige mogelijke oplossing (nog) was.

Ongeacht de problematiek: voor elk probleem zijn andere oplossingen dan zelfmoord te vinden maar dat zien de 'zelfmoordenaars' op dat ogenblik niet. Jammer genoeg.

Voortvloeiend uit het vorige denk ik dat mensen in het algemeen iets minder hypocriet zouden moeten zijn en (behalve hier op het forum) ook aan hun omgeving zouden moeten durven kenbaar maken dat het niet goed met hun gaat. Ik vraag me af of - als mensen meer open over hun geestelijke toestand zouden zijn - het aantal zelfmoorden misschien (misschien!) een beetje zou dalen.

Dus, waarom moet er geheimzinnigheid rond de poging van een bepaald mens zijn? Daarmee bedoel ik, als broers en/of zussen al niet mogen weten wat er is gebeurd, in welke verhouding sta je dan tegenover mekaar. Dus daar vind ik het al fout dat de familie in twee 'kampen' is verdeeld: zij die het weten en zij die het niet weten. Als dat effectief zo is natuurlijk.

Dyer, jouw vriendin moet niet een geheim dragen dat iemand anders aan haar heeft opgedragen. Dat is in mijn ogen niet correct. Misschien is zij helemaal niet de persoon die zo een geheim kàn dragen. Dat kan zij alleen uitmaken. Maar dat jij je nu schuldig gaat voelen omdat je niks zegt, daar kan ik het ook niet mee eens zijn. Je bent op een 'abnormale' (vind geen ander woord, sorry) manier het feit te weten gekomen, dan hoef jij daar ook niks mee te doen. Misschien kan jouw vriendin het plaatsen of heeft ze iemand bij wie ze haar geheim kwijt kan. Misschien een hulpverlener die zwijgplicht heeft.

Ik zou zeggen, hoe goed het ook is bedoeld, ga jezelf niet een belangrijker rol toe-eigenen dan je hebt. Het is je vriendin, blijf daar gewoon tegen doen. Als ze ooit met jou over deze zaak praat, kan je nog altijd eerlijk zeggen dat je het wist, maar dat je je eigen integriteit niet in het gedrang wilde brengen door er ongevraagd over te praten.

Ik weet niet of je het er met mij over kan eens zijn, maar dit is mijn zienswijze.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je hypocriet als je niet aan je omgeving kenbaar maakt dat het niet goed met je gaat? Ik snap dat het beter is als je dat wel doet, maar hypocriet?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Niets zeggen.
Ik snap goed dat je emotie meespeelt, maar je kunt het in dit geval niet maken.

Mocht ze er eventueel zelf over beginnen kun je haar steun zijn, maar ik zou persoonlijk niet laten merken in dat geval dat je het al wist.
Susan schreef:
16-10-2021 16:25
Waarom ben je hypocriet als je niet aan je omgeving kenbaar maakt dat het niet goed met je gaat? Ik snap dat het beter is als je dat wel doet, maar hypocriet?
Heb je wel een beetje gelijk in natuurlijk! Ik zag het ook meer in de zin van: mensen vragen hoe het met je gaat en dan wordt er steevast geantwoord: oh, goed. Enkele uitzondering niet te na gesproken.

Dus, ik kan niet onmiddellijk een woord vinden wat helemaal omschrijft hoe ik het bedoel.

Bedankt om er mij attent op te maken!
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
16-10-2021 16:25
Waarom ben je hypocriet als je niet aan je omgeving kenbaar maakt dat het niet goed met je gaat? Ik snap dat het beter is als je dat wel doet, maar hypocriet?
Eens.
Als ik niet lekker in mijn vel zit, dan heb ik al niet altijd zin om het te vertellen, want sommige mensen willen dan alle details en anders vluchten weg (want het zou eens een moeilijk gesprek kunnen zijn). En alle gemeenplaatsen die je dan te horen krijgen.
Ik kan mij voorstellen dat het voor iemand die echt diep zit, nog lastiger is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Hoe stel je je zo'n gesprek voor?

Jij : goh, wat heb ik nu gehoord? Heeft Sib een suicidepoging gedaan? Dat moet wel heel erg naar zijn voor je. Maar ik ben er voor je, hoe kan ik je steunen?
Zij: hoe weet jij dat?!!
Jij: ja, ik werk natuurlijk niet meer als vpk, maar bespreek met ex collega's nog wel regelmatig casussen. Toen hadden we het pas over een suicidepoging. En mijn collega's zeiden dat de familie het geheim wilde houden en ze hebben ook jullie naam niet genoemd. Maar ik telde 1 en 1 bj elkaar op en toen wist ik dat het om Sib ging. En ik vind het zo erg voor je en denk dat het goed is als het toch met mij bespreekt."
Ik vind jouw ex collega's over de schreef gaan met het delen van vertrouwelijke informatie. Ronduit onprofessioneel. En jij moet gewoon je mond houden.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
16-10-2021 16:21
Een zelfmoordpoging wijst erop dat de persoon in kwestie in grote psychische nood zit.

Het is ook niet iets wat je van de daken gaat schreeuwen. Je bent daar niet fier op.

Maar moet je je daarvoor schamen? Ook niet in mijn ogen. Het is iets waarvan je op dat ogenblik dacht dat het de enige mogelijke oplossing (nog) was.

Ongeacht de problematiek: voor elk probleem zijn andere oplossingen dan zelfmoord te vinden maar dat zien de 'zelfmoordenaars' op dat ogenblik niet. Jammer genoeg.

Voortvloeiend uit het vorige denk ik dat mensen in het algemeen iets minder hypocriet zouden moeten zijn en (behalve hier op het forum) ook aan hun omgeving zouden moeten durven kenbaar maken dat het niet goed met hun gaat. Ik vraag me af of - als mensen meer open over hun geestelijke toestand zouden zijn - het aantal zelfmoorden misschien (misschien!) een beetje zou dalen.

Dus, waarom moet er geheimzinnigheid rond de poging van een bepaald mens zijn? Daarmee bedoel ik, als broers en/of zussen al niet mogen weten wat er is gebeurd, in welke verhouding sta je dan tegenover mekaar. Dus daar vind ik het al fout dat de familie in twee 'kampen' is verdeeld: zij die het weten en zij die het niet weten. Als dat effectief zo is natuurlijk.

Dyer, jouw vriendin moet niet een geheim dragen dat iemand anders aan haar heeft opgedragen. Dat is in mijn ogen niet correct. Misschien is zij helemaal niet de persoon die zo een geheim kàn dragen. Dat kan zij alleen uitmaken. Maar dat jij je nu schuldig gaat voelen omdat je niks zegt, daar kan ik het ook niet mee eens zijn. Je bent op een 'abnormale' (vind geen ander woord, sorry) manier het feit te weten gekomen, dan hoef jij daar ook niks mee te doen. Misschien kan jouw vriendin het plaatsen of heeft ze iemand bij wie ze haar geheim kwijt kan. Misschien een hulpverlener die zwijgplicht heeft.

Ik zou zeggen, hoe goed het ook is bedoeld, ga jezelf niet een belangrijker rol toe-eigenen dan je hebt. Het is je vriendin, blijf daar gewoon tegen doen. Als ze ooit met jou over deze zaak praat, kan je nog altijd eerlijk zeggen dat je het wist, maar dat je je eigen integriteit niet in het gedrang wilde brengen door er ongevraagd over te praten.

Ik weet niet of je het er met mij over kan eens zijn, maar dit is mijn zienswijze.
Er is geen enkele reden om te zeggen dat TO het al wist.
Sommige zaken kun je prima voor je houden.
Ik heb niet alle reacties gelezen.

Als ik in jouw situatie zou zitten en het gaat om een echt goede vriendin, zou ik laten weten dat ik dit weet.

Ik begrijp dat je het op je werk te horen hebt gekregen, terwijl dit eigenlijk niet de bedoeling is. Zoiets denk ik toch?

Ik zou vriendin een brief schrijven en vertellen wat je weet, hoe naar en verdrietig dit is voor je vriendin (en haar ouders en andere broers en zussen) en dat je er voor haar bent als ze dat wil. Ook zou ik schrijven dat ik dit met niemand anders zal bespreken, maar dat je dit nu je het weet, niet meer niet kunt weten.

Misschien is je vriendin wel heel dankbaar voor het toevallige lot dat jij dit weet en misschien help je haar enorm omdat zij nu ruimte voelt om het er met jou over te hebben. Misschien wil ze er echt niet over praten, en dat is ook helemaal goed natuurlijk.

Als je het niet zegt, blijft dit tussen jullie instaan en ik zou dat niet kunnen als het om echt goede vrienden gaat.
Alle reacties Link kopieren
Een brief schrijven? Dat vind ik wel heel raar, geheimzinnig en zwaar. Wat is het voordeel van een brief schrijven in plaats van gewoon persoonlijk vertellen?
Als To dit vertelt, dan doet ze dat voor zichzelf. Misschien vanuit een behoefte te helpen. Omdat ze voor vriendin denkt en invult hoe die vriendin zicht voelt en wat ze nodig heeft. Omdat ze moeite heeft haar mond te houden. Of een combinatie van dit soort dingen.
In ieder geval respecteert ze het zwijgen van haar vriendin dan niet.
Ik heb een suïcidaal familielid in huis gehad en had dit niet van een vriendin willen horen, laat staan dat dat via een professioneel kanaal gaat. Ik had evht gevonden dat mijn privacy geschonden was en als ik geweten had dat dit via professionals was gegaan, had ik een klacht bij het tuchtcollege laten indienen. Dit heeft niks te maken met helpen, dit gaat om eigen ego strelen. Ik snap niet wat mensen zich in hun hoofd halen.
xynix schreef:
16-10-2021 16:49
Een brief schrijven? Dat vind ik wel heel raar, geheimzinnig en zwaar. Wat is het voordeel van een brief schrijven in plaats van gewoon persoonlijk vertellen?
Ik schrijf wel vaker brieven als het om iets lastigs gaat. Dat geeft de ander de tijd om er over na te denken en te reageren zoals die ander wil. En het voordeel voor mij is (als enthousiaste flap uit) dat ik goed en zorgvuldig ben in mijn bewoordingen.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
16-10-2021 13:35
Nee, ik weet het niet via mijn werk. Ik weet het, omdat ik als ex vpk nog altijd veel meekrijg. Maar niet meer beroepshalve. Ik zal ook nooit mijn oud collega's in discrediet brengen. Het is een optelsom die ik kon maken. Wij bespreken dingen nooit met namen of andere naw gegevens. Meer als casussen.
Wil jij nu je hart luchten omdat je geschokt bent of wil je die persoon helpen?

Hoe rot ook, iemand kan dit zomaar al veel vaker gedaan hebben. Misschien op een andere manier met een andere uitwerking waardoor diegene niet bij je oud-collega's terecht is gekomen. Weet jij veel.

Ik zou er zelf niet over beginnen maar een luisterend oor bieden als daar om gevraagd wordt.
huisduif wijzigde dit bericht op 16-10-2021 17:15
0.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, van mij hoort niemand ooit iets. Ook achteraf niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
enthousiasteling schreef:
16-10-2021 17:06
Ik schrijf wel vaker brieven als het om iets lastigs gaat. Dat geeft de ander de tijd om er over na te denken en te reageren zoals die ander wil. En het voordeel voor mij is (als enthousiaste flap uit) dat ik goed en zorgvuldig ben in mijn bewoordingen.
Leuk als je die envelop van de deurmat raapt na een lange werkdag voordat je eten wilt gaan koken.
Dat roept naast alle onrust alleen nog maar meer vragen op.
Alle reacties Link kopieren
Woll*Stone schreef:
16-10-2021 16:54
Als To dit vertelt, dan doet ze dat voor zichzelf. Misschien vanuit een behoefte te helpen. Omdat ze voor vriendin denkt en invult hoe die vriendin zicht voelt en wat ze nodig heeft. Omdat ze moeite heeft haar mond te houden. Of een combinatie van dit soort dingen.
In ieder geval respecteert ze het zwijgen van haar vriendin dan niet.
Je hebt gelijk.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
16-10-2021 13:18
Ik weet vanuit beroepsperspectief dat het waar is. Meer wil ik er niet over kwijt. En dat maakt het ook lastig, omdat ik iemand anders dan in een lastig parket kan brengen als ik uit de doeken moet doen hoe ik het weet. Het is iig min of meer per ongeluk gegaan, maar door een aantal feitjes bij elkaar op te tellen, wist ik om wie het ging en dat vermoeden is bevestigd. Maar ik hoor het niet te weten. Maar ben ex vpk en heb dus ook oud collega's en vrienden die wel eens heftige dingen meemaken.
Ik zat dus goed. Maar als ex vpk weet je dus ook dat je hier niks mee MAG doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niks zeggen, de familie wil niet dat je het weet en je weet het via iemand die beroepsgeheim heeft. Ik zou een keer als je alleen met haar bent, eens vragen "He hoe is het trouwens met Sib. Zo lang al niks gehoord".

Als ze behoefte er aan heeft dan, verteld ze het en anders heeft ze kennelijk niet de behoefte.
Alle reacties Link kopieren
Serieus???? Jij hoort dit niet te weten en weet het vanuit beroepsperspectief en gooit het nu maar ff op het Viva forum????
Jij bent echt een topvriendin en je hebt haar enorm geholpen hiermee
In mijn gezin speelt ook iets.
Als ik daar op aangesproken word terwijl ik het stil wil houden vind ik dat niet fijn.

.Vpk hebben zwijgplicht! Dus mag jij het niet eens weten!
Alle reacties Link kopieren
Behoort tot het medisch geheim.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Woll*Stone schreef:
16-10-2021 16:41
Ik vind jouw ex collega's over de schreef gaan met het delen van vertrouwelijke informatie. Ronduit onprofessioneel. En jij moet gewoon je mond houden.

Juist.
Alle reacties Link kopieren
het is heel simpel gezien hoe je aan deze info bent gekomen. Je mag er niks mee doen, je mag het niet eens weten. Je ex collegas hadden het je niet mogen vertellen. En op het moment dat jij iemand herkent in hun verhaal kun je ook nog eens zeggen dat je dat niet wil horen omdat je mogelijk iemand kent.
en het aan je vriendin vertellen: nee, is echt niet oké en niet steunend of helpend voor haar.
Naomir schreef:
16-10-2021 17:28
Ik zou niks zeggen, de familie wil niet dat je het weet en je weet het via iemand die beroepsgeheim heeft. Ik zou een keer als je alleen met haar bent, eens vragen "He hoe is het trouwens met Sib. Zo lang al niks gehoord".
Als ik dan als ik die vriendin was er later achter zou komen dat je al lang wist wat er gebeurd was met Sib, dan zou ik dit niet zo chic vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven