Top tips buren aanspreken op houtstook

16-10-2021 12:42 147 berichten
Het is weer zover. Het is koud, de dagen worden korter. Tijd om gezellig met z’n allen voor de open haard te zitten. Een beetje jammer alleen voor alle buren, in die dichtbebouwde woonwijk.

Momenteel is het hier buiten alsof er een huis afbrandt, qua lucht en geur. Binnen alsof we een kampvuur aan hebben gehad in de woonkamer. De slaapkamers ruiken alsof er een nachtje flink doorgepaft is. En vanuit onze woning tel ik maar liefst 6 schoorstenen van houtkachels. Geen idee wie ‘m aan hebben.

Online lees ik dat gemeenten niet mogen handhaven en een goed gesprek vaak helpt; hoe hebben jullie je buurtbewoners ertoe bewogen minder en minder vaak te stoken en meer rekening te houden met de weersomstandigheden?
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
16-10-2021 14:58
Wat vind je er lastig aan? Houtstook veroorzaakt meer fijnstof dan een snelweg. Dat je ouders normaal geen overlast veroorzaken betekent niet dat ze dus hun kankerverwekkende rook gerust kunnen verspreiden. Overigens zou ik, als kind, me ook zorgen maken over mijn ouders. De hoeveelheid fijnstof in huis is ook ziekmakend als je een (open) haard hebt.
Ik (niet de poster, maar ik reageer toch) vind het in principe best ingewikkeld dat houtstook, toch een soort oerbron, niet zou mogen maar snelwegen gewoon bijna ongebreideld uitgebreid kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
16-10-2021 14:42
Ik heb zelf luchtwegproblemen. We hebben een camper en dan denk je dat je in de natuur wel goed zit. Zijn er echt mensen die een allesbrander in hun camper zetten en die eeuwige smerige vuurkorven.

Ik snap dat dat gezellig is, maar het kan gewoon echt niet met andere mensen dichtbij.
Oh, ik zie dat inderdaad heel anders. Ik zou dan ‘in de natuur’ met allerlei mensen om je heen niet als veilig beschouwd.
Alle reacties Link kopieren
Door een goed filter in de schoorsteen te plaatsen wordt uitstoof fijnstof flink verminderd.

Ik heb als kind al geleerd een goed vuur te stoken. Wij stoken niet vaak, maar als wij het doen is de overlast niet groot. Gewoon omdat wij opletten wanneer wij stoken en hoe wij stoken. Dat filter ben ik aan het overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Ronja schreef:
16-10-2021 14:05
Dan heb je denk ik alleen te maken gehad met mensen die goed stoken. Ik vind een vleugel ook lekker, maar het is hier zo erg dat ik mijn huis ga controleren om te kijken of de droger op zolder soms in brand staat oid. Hout stoken verminderd het gasverbruik amper, volgens milieu centraal gaat 90 procent van de warmte door de schoorsteen..
Das een open haard.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-10-2021 16:35
Hoe kan dat dan?

Ik snap dat mensen met luchtwegproblemen last krijgen, en dat het in dichtbevolkte gebieden gewoon niet milieuvriendelijk is, maar hoe krijg je je huis zo dat het hele huis naar rook stinkt dat je er niet uit krijgt, alsof buiten een huis afbrandt, binnen een kampvuur aan hebben gehad en er een nachtje flink is doorgepaft? Van 6 schoorstenen ergens in de buurt. (Die laatste punten even uit de op).

Begrijp me niet verkeerd: in al die huizen waar ik gewoond heb is het nog nooit zo geweest dat je eigen huis rook als een kampvuur, laat staan een afgefikt huis of een doorpaffer op je slaapkamer, waarbij die laatste twee ook nog eens heel anders ruiken dan een haard of kachel. De k wil het gewoon weten, want ik kén het gewoon echt niet.
Wij hebben hier altijd de ventilatieroosters open staan, wat ook geadviseerd wordt. Als mensen stoken in houtkachels of vuurkorven dan stikt het hele huis er naar, alles komt binnen via de roosters. Alles constant potdicht houden houdt de stank iets tegen maar is voor ons niet gezond.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net zitten kijken naar een Ooni pizza oven. Deze wordt met pallets gestookt, als je die in de tuin zet, hebben anderen daar dan last van?.

Mijn buren hebben zo'n stenen oven waarin ze barbecuen, als ze die aan hebben, dan stinkt het hier ook, maar gelukkig is dat niet te vaak. Maar wij willen dus zo'n Ooni oventje kopen, maar vraag me nu dus af of anderen daar geen overlast van zullen ondervinden.
Alle reacties Link kopieren
Snoops2 schreef:
16-10-2021 16:53
Wij hebben hier altijd de ventilatieroosters open staan, wat ook geadviseerd wordt. Als mensen stoken in houtkachels of vuurkorven dan stikt het hele huis er naar, alles komt binnen via de roosters. Alles constant potdicht houden houdt de stank iets tegen maar is voor ons niet gezond.
Maar dan ruik je houtstook en geen afgebrand huis of sigaretten toch?

Ik ruik weleens wat van de buren, die heel vaak stoken, in een deel van het huis, maar niet van ‘ergens in de buurt’ en ook niet door het hele huis en ik ruik al helemaal geen afgebrand huis.

Nou lijkt het alsof ik aan het bagatelliseren ben, dat snap ik wel hoor, maar ik kan het me gewoon niet zo voorstellen.
Mevrouw75 schreef:
16-10-2021 16:35
Hoe kan dat dan?

Ik snap dat mensen met luchtwegproblemen last krijgen, en dat het in dichtbevolkte gebieden gewoon niet milieuvriendelijk is, maar hoe krijg je je huis zo dat het hele huis naar rook stinkt dat je er niet uit krijgt, alsof buiten een huis afbrandt, binnen een kampvuur aan hebben gehad en er een nachtje flink is doorgepaft? Van 6 schoorstenen ergens in de buurt. (Die laatste punten even uit de op).

Begrijp me niet verkeerd: in al die huizen waar ik gewoond heb is het nog nooit zo geweest dat je eigen huis rook als een kampvuur, laat staan een afgefikt huis of een doorpaffer op je slaapkamer, waarbij die laatste twee ook nog eens heel anders ruiken dan een haard of kachel. De k wil het gewoon weten, want ik kén het gewoon echt niet.

Dat is toch niet zo moeilijk? Als mijn buren aan het barbecueën zijn en de wind is ongunstig dan staat in no time mijn hele huis blauw, als ik niet heel snel alle ramen en roosters dicht doe.

Vuurkorven en houtkachels zijn daar nog een overtreffende trap van.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook veel last van houtrook. Aanspreken helpt bij de meeste buren niet, mensen zien het probleem niet en vinden het maar gezeur. Twee van onze buren houden er nu wel rekening mee dat ze niet meer bij windstil of mistig weer stoken en niet meer 's ochtends vroeg, maar de rest vindt dat maar onzin. Ik hoop dat het binnenkort verboden wordt, ik denk het eerlijk gezegd wel, of op z'n minst dat stoken alleen mag met efficiënte kachels en een filter.

Wij ventileren overdag minder vanwege de houtrook. Ik doe 's ochtends vroeg alle ramen open zodat het huis even door kan luchten maar na de lunch doe ik alles dicht omdat mijn buurman om 14 uur iedere dag begint met stoken. Dan laat ik alles dicht tot 's avonds laat, voor het slapen gaan ruik ik of de houtkachels uit zijn zodat ik de ramen op een kiertje kan zetten en anders doe ik dat pas 's nachts. Heel vervelend om er zo mee bezig te zijn, maar het is voor ons de enige manier om te ventileren zonder die vieze rook in huis.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-10-2021 16:59
Maar dan ruik je houtstook en geen afgebrand huis of sigaretten toch?

Ik ruik weleens wat van de buren, die heel vaak stoken, in een deel van het huis, maar niet van ‘ergens in de buurt’ en ook niet door het hele huis en ik ruik al helemaal geen afgebrand huis.

Nou lijkt het alsof ik aan het bagatelliseren ben, dat snap ik wel hoor, maar ik kan het me gewoon niet zo voorstellen.
O jazeker wel, al meerdere keren het idee gehad dat mijn droger of cv ketel op zolder in de hens stond. Of dat ik dacht dat de buren brand hadden. Maar het zijn altijd de houtkachels en de vele vuurkorven, waar men ook van alles opgooit, wordt toch niet opgehandhaafd hier.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
16-10-2021 16:56
Wij hebben net zitten kijken naar een Ooni pizza oven. Deze wordt met pallets gestookt, als je die in de tuin zet, hebben anderen daar dan last van?.

Mijn buren hebben zo'n stenen oven waarin ze barbecuen, als ze die aan hebben, dan stinkt het hier ook, maar gelukkig is dat niet te vaak. Maar wij willen dus zo'n Ooni oventje kopen, maar vraag me nu dus af of anderen daar geen overlast van zullen ondervinden.
Ja daar hebben je buren wel last van, de rook van jouw oven waait naar je buren (en jezelf).
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
16-10-2021 14:01
Die zijn vast van een generatie dat ze weten wanneer wel/niet stoken en de afvoer regelmatig (laten) onderhouden. Ik zeg het heel eerlijk, ik zou ook geen flauw idee hebben waar rekening mee te houden qua weer. Maar heb dan ook geen korf/kachel/haard, dat scheelt weer :-).

Ik merk ook dat de één echt een halve afvoerinstallatie heeft (en de rook echt over de daken gaat) terwijl de ander een afvoer heeft die uitkomt halverwege de eerste verdieping. Bij de één zie je een wolkje en bij de ander komen complete rookpluimen eruit.

Mijn ouders stoken inderdaad ook al 40 jaar en ik heb die kachel nog nooit geroken als ik buiten stond. Zelf hebben we ook ergens gewoond waar die mensen ook niet wisten hoe ze moesten stoken. Je rook het 2 straten verderop nog. De zwarte rook kwam uit de schoorsteen. Ik heb ze er eens over aangesproken dat ons hele huis er naar stinkt en of ze wel goed hout gebruiken. Maar alles was goed volgens hen. Ze hadden het een seizoen laten drogen. Mijn vader had hout zonder verfresten en het lag 5 jaar te drogen voor het er in kwam. En goed onderhoud inderdaad.

Maar inderdaad: niet mee te praten want ze hadden er alles aan gedaan om overlast te beperken, dus het kon niet bij hen vandaan komen.

Ergens in september ging dat vieze ding aan. En dan had ik al mijn roosters nog open en stond ik ineens buiten op straat omdat ik dacht dat er ergens brand was. De hele winter hadden we alle ramen en ventilatie roosters dicht.
tinkeltje33 wijzigde dit bericht op 16-10-2021 17:12
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
16-10-2021 17:03
Dat is toch niet zo moeilijk? Als mijn buren aan het barbecueën zijn en de wind is ongunstig dan staat in no time mijn hele huis blauw, als ik niet heel snel alle ramen en roosters dicht doe.

Vuurkorven en houtkachels zijn daar nog een overtreffende trap van.
Ja sorry, ik waag een poging om iets dat jij niet moeilijk vindt te begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Huis verkopen en een rookvrije woonwijk beginnen op de hei?

Waar je dan in de zomer natuurlijk ook niet mag BBQ'en.


Met de huidige en stijgende energie-prijzen ... Hou je maar klaar voor nog meer hout :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Snoops2 schreef:
16-10-2021 17:06
O jazeker wel, al meerdere keren het idee gehad dat mijn droger of cv ketel op zolder in de hens stond. Of dat ik dacht dat de buren brand hadden. Maar het zijn altijd de houtkachels en de vele vuurkorven, waar men ook van alles opgooit, wordt toch niet opgehandhaafd hier.
Het is misschien een beetje lullig, maar weet je dan wel hoe een afgefikt huis of een brandende wasmachine ruikt? Dat is toch heel anders dan een houtkachel?

(Of je hebt inderdaad rare buren die bankstellen enzo in de vuurkorf smijten, zoals de illegale vreugdevuren die ik ken uit van het jaren 80 Scheveningen oud en nieuw.)
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 16-10-2021 17:19
Reden: Mijn autocorrect heeft vuurkorf al gecanceld.
0.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-10-2021 17:14
Het is misschien een beetje lullig, maar weet je dan wel hoe een afgefikt huis of een brandende wasmachine ruikt? Dat is toch heel anders dan een houtkachel?

(Of je hebt inderdaad rare buren die bankstellen enzo in de vuurvlieg smijten, zoals de illegale vreugdevuren die ik ken uit van het jaren 80 Scheveningen oud en nieuw.)

De vraag is niet aan mij gericht, maar ik herken het ook. Het ruikt gewoon niet naar dat lekkere openhaard geurtje. Maar inderdaad echt alsof er ergens brand is. En ik weet echt wel hoe het ruikt als er ergens brand is.
Mevrouw75 schreef:
16-10-2021 16:35
Hoe kan dat dan?

Ik snap dat mensen met luchtwegproblemen last krijgen, en dat het in dichtbevolkte gebieden gewoon niet milieuvriendelijk is, maar hoe krijg je je huis zo dat het hele huis naar rook stinkt dat je er niet uit krijgt, alsof buiten een huis afbrandt, binnen een kampvuur aan hebben gehad en er een nachtje flink is doorgepaft? Van 6 schoorstenen ergens in de buurt. (Die laatste punten even uit de op).

Begrijp me niet verkeerd: in al die huizen waar ik gewoond heb is het nog nooit zo geweest dat je eigen huis rook als een kampvuur, laat staan een afgefikt huis of een doorpaffer op je slaapkamer, waarbij die laatste twee ook nog eens heel anders ruiken dan een haard of kachel. De k wil het gewoon weten, want ik kén het gewoon echt niet.
Ik zet s ochtends altijd de ramen in de slaapkamers open. Het liefst de hele dag. Als ik dan in de woonkamer ben met de deur dicht dan merk ik niet direct dat de rook allemaal binnen komt. Het is hier buiten oprecht alsof er brand is geweest. Ik vermoed dat het door de weersomstandigheden komt, iets met luchtvochtigheid en geen wind. Ik denk dat mensen in deze wijk gewoon veelal slechte installaties hebben waardoor het naar fik ruikt. Kwam er vandaag ook achter dat er een stichting voor schone lucht specifiek met deze wijk bezig is.
Voor mensen die niet weten hoe het kan zijn is dit tv-programma leerzaam:

https://pointer.kro-ncrv.nl/rookoverlast-van-de-buren

Ik vind het zelf een fijne geur, maar besef me dat dat heel subjectief is: bijvoorbeeld sigarettenrook vind ik heel ranzig en benauwend, of bijvoorbeeld sommige parfums.

Het lacherig doen tegen bezwaarmakers is grotendeels onvolwassen, maar misschien ook een oprecht gebrek aan inleving. Nog niet zo heel lang geleden had je natuurlijk een vergelijkbare discussie toen rokers gewoon rookten op kantoren. Als je dan uitlegde dat jij alleen al 24 uur aan een stuk ongewenst de geur van je collega aan je had hangen, dan vonden ze dat vaak overdreven. En terecht vanuit hun kant: hun ademhalingssysteem was structureel zo geïrriteerd en opgezet dat ze sowieso veel slechter konden ruiken.
Mevrouw75 schreef:
16-10-2021 17:14

(Of je hebt inderdaad rare buren die bankstellen enzo in de vuurkorf smijten, zoals de illegale vreugdevuren die ik ken uit van het jaren 80 Scheveningen oud en nieuw.)
Zo'n buurman heb ik.

Gisteren nog: dochter had een vuurkorfje en daar heel braaf openhaardhout voor gekocht, en haar vriend (die padvinder is) had daar een keurig vuurtje van gebouwd. En niks geen stank of walm hoor. Totdat de buurman erbij kwam, en er in al zijn enthousiasme ouwe Bruynzeel keukenkastjes en overtollig laminaat op begon te gooien. Ik dacht dat ik dood ging, en dan zat ik nog niet eens buiten :cry:
Wissewis schreef:
16-10-2021 17:13
Huis verkopen en een rookvrije woonwijk beginnen op de hei?

Waar je dan in de zomer natuurlijk ook niet mag BBQ'en.


Met de huidige en stijgende energie-prijzen ... Hou je maar klaar voor nog meer hout :-).
Wij zijn net verhuisd en wonen in een huurhuis. De markt is er niet naar om even een andere woning te vinden. Als dat gekund had zou ik dat zo doen ja, want het is oprecht heel naar wonen zo. Fijn dat jij er blijkbaar geen last van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ronja schreef:
16-10-2021 17:22
Ik zet s ochtends altijd de ramen in de slaapkamers open. Het liefst de hele dag. Als ik dan in de woonkamer ben met de deur dicht dan merk ik niet direct dat de rook allemaal binnen komt. Het is hier buiten oprecht alsof er brand is geweest. Ik vermoed dat het door de weersomstandigheden komt, iets met luchtvochtigheid en geen wind. Ik denk dat mensen in deze wijk gewoon veelal slechte installaties hebben waardoor het naar fik ruikt. Kwam er vandaag ook achter dat er een stichting voor schone lucht specifiek met deze wijk bezig is.
Dan heb je denk ik een buurt waar allemaal van die buurmannen van Lady Voldemort wonen? Of er staat een fabriek die alles erger maakt ofzo? De hoogovens + buurmannen a là, zoiets?
Mevrouw75 schreef:
16-10-2021 17:31
Dan heb je denk ik een buurt waar allemaal van die buurmannen van Lady Voldemort wonen? Of er staat een fabriek die alles erger maakt ofzo? De hoogovens + buurmannen a là, zoiets?
Hou eens op joh.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
16-10-2021 17:36
Hou eens op joh.
Ja sorry hoor, maar normaal houtvuur in een kachel ruikt niet naar een brandend huis.
Wissewis schreef:
16-10-2021 17:13
Huis verkopen en een rookvrije woonwijk beginnen op de hei?

Aaaaargh!!!!!
Mevrouw75 schreef:
16-10-2021 17:37
Ja sorry hoor, maar normaal houtvuur in een kachel ruikt niet naar een brandend huis.
Dat is nu toch al een keer of 12 uitgelegd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven