suicide poging geheim houden of niet?

16-10-2021 12:43 166 berichten
Hallo, een vraagje die ik graag wil voorleggen aan jullie over een vriendin en haar gezin.
Ik heb een goede vriendin waarvan ik officieel niet weet dat er binnen haar ouderlijk gezin een maand geleden een suicide poging is gedaan. Ik ben dit ter ore gekomen (maakt nu even niet uit hoe) en ik vind het erg lastig om mee om te gaan. Het gaat om een van haar siblings. Zij komt uit een gezin van 2 ouders en 4 kinderen die nu allemaal tussen de 35 en 45 zijn. Het jongste kind heeft al van puber af aan grote borderline achtige problemen en mede om die reden is de verhouding tussen deze persoon en de rest vd oudere siblings, incl. ouders verstoord. Nu is dat dus tot een serieuze poging gekomen en ik weet dus dat niemand dat mag weten. De ouders zijn het ter ore gekomen door de partner van de getroubleerde sibling. Er volgt ook een opname bij een afkickkliniek. Maar goed, de ouders hebben het dus aan mijn vriendin, hun dochter, verteld en haar laten zweren het er met niemand over te hebben. Wat ze belooft heeft.

Ik weet nu van die poging waar ik officieel niks van hoor te weten. Ik weet dat dit erg heftig moet zijn voor mijn vriendin. Maar weet dus niet of ik haar kan vertellen dat ik het weet (moet ik ook weer uitleggen hoe). Maar ik wil er graag voor haar zijn. En hoewel ik de ouders heus wel begrijp dat ze dit binnen de familie willen houden uit respect voor hun jongste kind die geeist heeft het er met niemand over te hebben, kunnen de siblings die op de hoogte zijn (2 weten het, 2 weten het niet) het er met niemand over hebben. Ik begrijp dat niet. Dat is toch geen trauma verwerking die je jezelf noch je kind aandoet?

Maar misschien begrijpen mensen dit beter met helaas eigen ervaringen? Wat kan ik betekenen voor mijn vriendin of moet ik blijven doen alsof mijn neus bloedt?

Overigens was het afgelopen jaar het contact minimaal tussen mijn vriendin en de sib. vanwege die borderline problematiek. Daardoor werd er regelmatig vanalles en nog wat verweten en was het ronduit ongezellig met deze persoon, vanwege een ruzie stemming die er de hele tijd heerste. Dat maakte dat mijn vriendin wat afstand heeft genomen en hooguit af en toe appte. Maar dit zag ze niet aankomen, dat weet ik zeker.

Alvast bedankt voor jullie input.
Alle reacties Link kopieren
Woll*Stone schreef:
16-10-2021 16:54
Als To dit vertelt, dan doet ze dat voor zichzelf. Misschien vanuit een behoefte te helpen. Omdat ze voor vriendin denkt en invult hoe die vriendin zicht voelt en wat ze nodig heeft. Omdat ze moeite heeft haar mond te houden. Of een combinatie van dit soort dingen.
In ieder geval respecteert ze het zwijgen van haar vriendin dan niet.
Eens. Het is ook nog eens al een tijdje geleden gebeurd, als vriendin dit met TO wilde delen had/heeft ze alle mogelijkheden. Ze kiest er waarschijnlijk bewust voor dit niet te doen. Forceren lijkt me dan niet wenselijk.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Triest verhaal zeg.

Maar je hoeft hier helemaal niets mee.
Mensen overkomt wel meer nare shit, maar als ze er niet over praten dan kom je het niet te weten en dan is dat hun keuze.

"de ouders hebben het dus aan mijn vriendin, hun dochter, verteld en haar laten zweren het er met niemand over te hebben. Wat ze belooft heeft."

Dit vind ik vreemd. Hoe kan zo'n specifiek detail jou ter ore komen? En hoe weet je dat het waar is? En hoe weet je of je vriendin zich daar aan wil houden? Dus waarom is het relevant? Je gaat er dan ook vanuit dat ze erover wil praten maar dat het niet mag, dat is compleet een aanname dus ik zou dat echt loslaten. Het zijn allemaal volwassenen, als ze je nodig hebben komen ze zelf wel.
Alle reacties Link kopieren
Supersimpel toch?
Jij hebt beroepsgeheim en er is overduidelijk veel teveel ongeoorloofd gedeeld over deze kwestie.
Je vriendin heeft na een maand niets aan jou verteld.
Mond dicht dus, tegen iedereen!
mammezel schreef:
16-10-2021 16:21
Een zelfmoordpoging wijst erop dat de persoon in kwestie in grote psychische nood zit.

......

Ik weet niet of je het er met mij over kan eens zijn, maar dit is mijn zienswijze.

Alsof de meeste mensen dit ook niet weten of vinden.... En hoe helpt dit epistel precies dat familid van de vriendin van de TO?

Of TO zelf?
Naomir schreef:
16-10-2021 17:28
Ik zou niks zeggen, de familie wil niet dat je het weet en je weet het via iemand die beroepsgeheim heeft. Ik zou een keer als je alleen met haar bent, eens vragen "He hoe is het trouwens met Sib. Zo lang al niks gehoord".

Als ze behoefte er aan heeft dan, verteld ze het en anders heeft ze kennelijk niet de behoefte.

Nee tuurlijk doe je dat niet!!

Echt, als de vriendin erover wil praten dan zal ze dat zelf aangeven. Vooral niet gaan zitten hinten, vragen via een omweg, wat dan ook.
Nee, TO, niet over beginnen. Als je vriendin dit wil bespreken, dan mag ze dat zelf bepalen. En als ze het niet wil bespreken, dan mag ze dat ook zelf bepalen.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
16-10-2021 16:29
Heb je wel een beetje gelijk in natuurlijk! Ik zag het ook meer in de zin van: mensen vragen hoe het met je gaat en dan wordt er steevast geantwoord: oh, goed. Enkele uitzondering niet te na gesproken.

Dus, ik kan niet onmiddellijk een woord vinden wat helemaal omschrijft hoe ik het bedoel.

Bedankt om er mij attent op te maken!
En weet je waarom mensen goed zeggen? Omdat andere mensen geen zin hebben in problemen.

Dan kost de vriendschap te veel energie en laten ze het doodbloeden. Binnen families is het ook niet vanzelfsprekend dat de andere familieleden voor elkaar klaar staan.

Uitspreken dat het niet goed met je gaat zorgt er voor dat je alleen komt te staan.
sugarmiss schreef:
16-10-2021 20:04
En weet je waarom mensen goed zeggen? Omdat andere mensen geen zin hebben in problemen.

Dan kost de vriendschap te veel energie en laten ze het doodbloeden. Binnen families is het ook niet vanzelfsprekend dat de andere familieleden voor elkaar klaar staan.

Uitspreken dat het niet goed met je gaat zorgt er voor dat je alleen komt te staan.
Overschot van gelijk, sugarmiss! Ik vind zoiets erg. En dan is het duidelijk hoe de vriendschap in mekaar zit: niet door dik en dun, maar alleen door 'dik', niet in goede en slechte dagen, maar alleen in de goede.

En daarom sprak ik ook over hypocrisie. Omdat je moet 'doen' dat het goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
To zou zonder haar beroep geen weet hebben van deze omstandigheden, daarnaast zijn het roddels van oud collegas met als een bron een borderline cliënt.

Wanneer to zo hecht is met dat gezin, dan vroeg zij toch al van nature vaak naar Syb en niet alleen nu het roddelcircuit opgang is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
fiepmies schreef:
16-10-2021 14:32
Je deelt behoorlijk veel details. Als je vriendin of een ander familielid hier leest dan is het best herkenbaar, vermoed ik. Ik zou heel die familiegeschiedenis weghalen en de details over de zus ook.
Snap dat het zo overkomt. Ik deel de situatie, omdat een aantal onderdelen kloppen die relevant zijn voor mijn vraag. De rest is erbij verzonnen. Niemand zal zich in de situatie herkennen. Dat doe ik nooit. Ik schets een situatie met de onderdelen die relevant zijn. Om daarin onherkenbaar te zijn, verzin ik daar altijd wat omheen. Geen zorgen.
senchagreen schreef:
16-10-2021 14:39
De enige die deze last moet dragen nu ben jij door je mond te houden tegen je vriendin, niet makkelijk maar als het nog wel je werk was geweest had je dit ook moeten doen.
Klopt. Dat ben ik helemaal met je eens. Hoe lastig/pijnlijk ik dat ook vind.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
16-10-2021 20:19
En daarom sprak ik ook over hypocrisie. Omdat je moet 'doen' dat het goed gaat.
Het blijft in mijn ogen geen passende term. Het is al naar genoeg als je het gevoel hebt dat je er niet over kan praten als het slecht met je gaat zonder dat dat ook nog eens gelabeld wordt als hypocriet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
xynix schreef:
16-10-2021 14:40
Dan ga je ervanuit dat de details kloppen. Ik verander altijd leeftijden, maak van een zus een broer, enzovoort. Misschien doet TO dat ook wel.
Klopt. Ik pas veel aan. En soms klopt iets wel. Alleen ik weet wat klopt en wat niet. Het relevante deel, nl. vriendin en suïcide waar ik via werkgerelateerde setting vanaf weet is relevant. Daar kan verder niemand iets mee.
Alle reacties Link kopieren
*mosterd*
englishmaninnewyork wijzigde dit bericht op 16-10-2021 21:10
Reden: Na de maaltijd
97.37% gewijzigd
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je je eigen rol als vriendin te groot maakt. Ik heb meerdere vriendinnen en kan me gelukkig niet indenken hoe zoiets is, maar wat ik wel weet dat ik met een bepaalde vriendin hier eerder over zou praten, als met een andere vriendin.
Soms praat het juist makkelijker met iemand die er verder van af staat.

En ik zou het heel onveilig vinden als jij dit zomaar zou weten, zonder dat je het kan weten. Zou niemand meer vertrouwen.

Dus nee, hier praat je niet over. Ook als ex-verpleegkundige mag je zoiets nog steeds niet doen. Het is niet aan jou.

Het is heel verdrietig, maar nogmaals: niet aan jou.
Alle reacties Link kopieren
EnglishmaninNewYork schreef:
16-10-2021 21:04
Nog niet alles gelezen, maar deze reactie quote ik even want ik vind ook dat je teveel details deelt die over andermans situatie gaan.

Inmiddels zijn we uren verder sinds bovenstaande reactie geschreven is, wellicht heb je hier overheen gekeken.
Of je leest gewoon wèl even wat er geschreven is, dan zie je dat dit al beantwoord is,
Susan schreef:
16-10-2021 20:43
Het blijft in mijn ogen geen passende term. Het is al naar genoeg als je het gevoel hebt dat je er niet over kan praten als het slecht met je gaat zonder dat dat ook nog eens gelabeld wordt als hypocriet.
Oh, maar daar ben ik het niet mee eens hoor! Het is niet omdat je 'het gevoel hebt over iets niet te kunnen praten', dat dat ook zo is. Jij laat het overkomen dat 'als het slecht met je gaat' dat dit is als een ongeneeslijke ziekte. Er valt altijd te praten met iemand: vriend(in), huisarts, therapeut. Dat je dat niet wil, dat is een andere zaak.
En dan vind ik het wel weer hypocriet, want dat is niet willen praten en dat doe je jezelf wel aan.
Alle reacties Link kopieren
Dan zijn we het daar gewoon niet over eens, want ik vind dat dus absoluut niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
mammezel schreef:
16-10-2021 21:05
Oh, maar daar ben ik het niet mee eens hoor! Het is niet omdat je 'het gevoel hebt over iets niet te kunnen praten', dat dat ook zo is. Jij laat het overkomen dat 'als het slecht met je gaat' dat dit is als een ongeneeslijke ziekte. Er valt altijd te praten met iemand: vriend(in), huisarts, therapeut. Dat je dat niet wil, dat is een andere zaak.
En dan vind ik het wel weer hypocriet, want dat is niet willen praten en dat doe je jezelf wel aan.
hypocriet als je niet wil praten ????
sugarmiss schreef:
16-10-2021 20:04


Uitspreken dat het niet goed met je gaat zorgt er voor dat je alleen komt te staan.
ik herken dit totaal niet
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
16-10-2021 21:05
Of je leest gewoon wèl even wat er geschreven is, dan zie je dat dit al beantwoord is,
Ik had al aangegeven dat ik nog niet alles gelezen had en heb het inmiddels aangepast.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels wel alles gelezen en ook ik ben van mening dat je het voor je moet houden. Je gaat uit van je eigen idee hoe je vriendin zich moet voelen en dat jij daarbij kan helpen. Als jouw vriendin dat ook zo voelt, klopt ze -uiteindelijk- wel bij je aan. Tot die tijd is het niet aan jou om het aan te kaarten.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
16-10-2021 21:05
Oh, maar daar ben ik het niet mee eens hoor! Het is niet omdat je 'het gevoel hebt over iets niet te kunnen praten', dat dat ook zo is. Jij laat het overkomen dat 'als het slecht met je gaat' dat dit is als een ongeneeslijke ziekte. Er valt altijd te praten met iemand: vriend(in), huisarts, therapeut. Dat je dat niet wil, dat is een andere zaak.
En dan vind ik het wel weer hypocriet, want dat is niet willen praten en dat doe je jezelf wel aan.
Wat een gekke gedachtegang. Je hoeft niet alles met iedereen te delen. Dus als ik niet met jou wil praten hoeft dat niet per se te zeggen dat ik met niemand praat. Soms is het niet eens iets niet kúnnen zeggen, soms wil je gewoon niets zeggen. Dat heeft niets met hypocriet te maken, maar met aangeven en aanvoelen van grenzen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
REDHOTHEAD schreef:
16-10-2021 18:39
Supersimpel toch?
Jij hebt beroepsgeheim en er is overduidelijk veel teveel ongeoorloofd gedeeld over deze kwestie.
Je vriendin heeft na een maand niets aan jou verteld.
Mond dicht dus, tegen iedereen!
Dit dus. Hoe moeilijk kan het zijn dat zelf te bedenken 🙄

En praat voortaan wat minder met je ex-collega's en verwijder dit topic want het is wel degelijk herkenbaar.
cafe-lungo schreef:
16-10-2021 21:10
hypocriet als je niet wil praten ????
Yes!
Als het slecht met je gaat, mensen vragen hoe het gaat, je zegt: goed (want je wil niet praten). Dat noem ik hypocriet.
Men zou ook kunnen zeggen: het kon beter, maar ik wil er liever niet op ingaan.
Dan ben je eerlijker dan te zeggen dat het 'goed' is.

Mijn idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven