Top tips buren aanspreken op houtstook

16-10-2021 12:42 147 berichten
Het is weer zover. Het is koud, de dagen worden korter. Tijd om gezellig met z’n allen voor de open haard te zitten. Een beetje jammer alleen voor alle buren, in die dichtbebouwde woonwijk.

Momenteel is het hier buiten alsof er een huis afbrandt, qua lucht en geur. Binnen alsof we een kampvuur aan hebben gehad in de woonkamer. De slaapkamers ruiken alsof er een nachtje flink doorgepaft is. En vanuit onze woning tel ik maar liefst 6 schoorstenen van houtkachels. Geen idee wie ‘m aan hebben.

Online lees ik dat gemeenten niet mogen handhaven en een goed gesprek vaak helpt; hoe hebben jullie je buurtbewoners ertoe bewogen minder en minder vaak te stoken en meer rekening te houden met de weersomstandigheden?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-10-2021 17:14
Het is misschien een beetje lullig, maar weet je dan wel hoe een afgefikt huis of een brandende wasmachine ruikt? Dat is toch heel anders dan een houtkachel?

(Of je hebt inderdaad rare buren die bankstellen enzo in de vuurkorf smijten, zoals de illegale vreugdevuren die ik ken uit van het jaren 80 Scheveningen oud en nieuw.)
Ja dat soort buren heb ik; staan in de tuin allerlei meuk in stukken te zagen om vervolgens op de vuurkorf te gooien. Er wordt hier slecht op gehandhaafd en dat weten ze dus het wordt steeds erger. Laatst ging een in stukken gezaagde slaapbank er op...
Ik heb zelf ook een houtkachel waar ik in de winter graag gebruik van maak.
Ik stook alleen heel goed gedroogd eikenhout en gooi er verder geen ander materiaal in.
Ik begrijp dat rook niet fijn is, maar goed stoken voorkomt wel veel ellende.
Dat moet je wel leren, nooit niet goed gedroogd hout stoken en ook niet met mistig weer. Dan gaat het ontzettend roken en stinken.
Mijn zwager gooit ook vaak papier in de houtkachel (bij een verjaardag gooit hij bijvoorbeeld het papier waar de cadeaus in waren ingepakt in de kachel) maar dat is echt een verschrikking. Moet je gewoon niet doen.
Ook geverfd of geïmpregneerd hout moet je echt niet doen, geeft ook veel aanslag in het rookkanaal.
Ik begrijp de overlast maar als iedereen verantwoord zou stoken zou die overlast wel een stuk minder zijn.
Maar niet iedereen doet dat helaas.
Alle reacties Link kopieren
Maar ook bij "goed" stoken is er nog steeds veel vervuiling en overlast.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo blij dat in tegenstelling tot afgelopen weken de buren met kachel in de omgeving gisteravond nou eens niet gestookt hebben!

En on topic: misschien is er een flyer/folder van Stookwijzer die je in de bus kunt gooien (hopelijk gebruiken ze die niet om de haard aan te maken ;-)?
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
17-10-2021 08:26
Maar ook bij "goed" stoken is er nog steeds veel vervuiling en overlast.
Écht goed stoken is redelijk circulair. Grote probleem is dat a) niet goed gestookt wordt en b) er meer gestookt wordt dan er groeit.
En ja, in dichtbevolkte gebieden geeft het overlast.
Alle reacties Link kopieren
Lekkerding schreef:
17-10-2021 08:23
Ik heb zelf ook een houtkachel waar ik in de winter graag gebruik van maak.
Ik stook alleen heel goed gedroogd eikenhout en gooi er verder geen ander materiaal in.
Ik begrijp dat rook niet fijn is, maar goed stoken voorkomt wel veel ellende.
Dat moet je wel leren, nooit niet goed gedroogd hout stoken en ook niet met mistig weer. Dan gaat het ontzettend roken en stinken.
Mijn zwager gooit ook vaak papier in de houtkachel (bij een verjaardag gooit hij bijvoorbeeld het papier waar de cadeaus in waren ingepakt in de kachel) maar dat is echt een verschrikking. Moet je gewoon niet doen.
Ook geverfd of geïmpregneerd hout moet je echt niet doen, geeft ook veel aanslag in het rookkanaal.
Ik begrijp de overlast maar als iedereen verantwoord zou stoken zou die overlast wel een stuk minder zijn.
Maar niet iedereen doet dat helaas.
Dat deden wij vroeger nog weleens, dat gaf van die groene vlammen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is wel dat stokers nogal vaak een speciale manier van omgang met anderen hebben. We hebben een aantal jaren een tweede huis gehad in een gebouw met een paar stokers (open haard en vuurkorven). Zo'n vuurkorf stond direct onder het raam van de bovenliggende woning. Na klachten over rook, werd de vuurkorf vervangen door een buitenkachel met schoorsteen. Die schoorsteen kwam precies voor het raam van de buren uit op een horizontale afstand van minder dan een meter. Dat was, volgens de stoker, op hun eigen verzoek: ze wilden toch geen vuurkorf? Dit eindigde met het vertrek van de bovenburen.

Wij hebben uiteindelijk ook verkocht. Toen mijn vriend bezig was met de renovatie van ons nieuwe huis en er een container vol sloophout in de tuin stond, kwam een buurman naar hem toe om te vragen of hij dit hout mocht hebben voor zijn open haard. Toen vriend zei dat al dat hout geverfd en geïmpregneerd was en bij verbranding een enorme vervuiling zou geven, meldde de buurman: "dat maakt mij niets uit".
sophie_emma wijzigde dit bericht op 17-10-2021 10:36
0.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
17-10-2021 08:26
Maar ook bij "goed" stoken is er nog steeds veel vervuiling en overlast.
Ja precies! “Goed” stoken is eigenlijk een misleidende naam.
In bijvoorbeeld de UK wordt door 8% van de bevolking gestookt (met name gesloten houtkachels) en die kleine groep is verantwoordelijk voor 38% van alle fijnstofvervuiling! Ter vergelijking: al het gemotoriseerde verkeer in de UK is verantwoordelijk voor “maar” 12% van alle fijnstof. (Cijfers 2019)
Voor mij (voormalig stoker 😉) waren deze cijfers wel een eye opener, ik dacht ook altijd dat als ik “goed” stookte (droog onbehandeld hout, Zwitserse methode, niet bij windstil weer, etc) het wel mee zou vallen. Niet dus! 😕 Het heeft mijn mening over houtkachels wel drastisch veranderd, voortschrijdend inzicht zeg maar. 😏 Jammer, want ik vond het altijd heel knus en gezellig, maar er zijn belangrijker dingen. 🤷🏼‍♀️

https://www.theguardian.com/environment ... tion-fires
"Who would've thought it?"
hallekie schreef:
17-10-2021 08:29
Ik ben zo blij dat in tegenstelling tot afgelopen weken de buren met kachel in de omgeving gisteravond nou eens niet gestookt hebben!

En on topic: misschien is er een flyer/folder van Stookwijzer die je in de bus kunt gooien (hopelijk gebruiken ze die niet om de haard aan te maken ;-)?
Haha dat zou wat zijn. Hier helaas de tweede dag achter elkaar, slaapkamers nog niet kunnen luchten, want het was vanmorgen al raak :( Ik
wilde sowieso in de buurtkrant en wijkkrant een oproepje doen en de stookwijzer.nu tippen. Maar die heeft al twee dagen een storing.. geen idee hoe representatief dat is.
Ik was net even fietsen en je ruikt dus echt overal houtkachels.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de wijk helaas ook, als ik in de herfst en winter vroeg op de avond even een wandeling maak dan kom ik thuis met die smerige houtkachel lucht in mijn jas en haren. Thuis even een raam openzetten om te luchten zit er niet in. Er zullen best mensen zijn die proberen rekening te houden met hun omgeving en verantwoord stoken maar een groot deel doet gewoon maar wat.

Geen fijn idee dat het nog wel erger zal worden nu de energiekosten zo omhoog gaan. Al helemaal voor al die mensen die er ziek van worden. Aan de andere kant zal de overlast dan nog meer gaan opvallen en zal er hopelijk sneller een verbod op komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel blij dat er aan één kant van mijn huis weinig buren zijn en dat juist aan die kant de slaapkamers liggen
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
17-10-2021 12:35
Ik was net even fietsen en je ruikt dus echt overal houtkachels.
Heerlijk
Alle reacties Link kopieren
Sweetums schreef:
17-10-2021 09:25
Ja precies! “Goed” stoken is eigenlijk een misleidende naam.
In bijvoorbeeld de UK wordt door 8% van de bevolking gestookt (met name gesloten houtkachels) en die kleine groep is verantwoordelijk voor 38% van alle fijnstofvervuiling! Ter vergelijking: al het gemotoriseerde verkeer in de UK is verantwoordelijk voor “maar” 12% van alle fijnstof. (Cijfers 2019)
Voor mij (voormalig stoker 😉) waren deze cijfers wel een eye opener, ik dacht ook altijd dat als ik “goed” stookte (droog onbehandeld hout, Zwitserse methode, niet bij windstil weer, etc) het wel mee zou vallen. Niet dus! 😕 Het heeft mijn mening over houtkachels wel drastisch veranderd, voortschrijdend inzicht zeg maar. 😏 Jammer, want ik vond het altijd heel knus en gezellig, maar er zijn belangrijker dingen. 🤷🏼‍♀️

https://www.theguardian.com/environment ... tion-fires
Precies de reden dat wij de houtkachel ook de deur uit hebben gedaan. Niet alleen voor de veiligheid van de omgeving maar ook voor die van onszelf. Jammer dat de buren blijven doorstoken.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
17-10-2021 08:36
Écht goed stoken is redelijk circulair. Grote probleem is dat a) niet goed gestookt wordt en b) er meer gestookt wordt dan er groeit.
En ja, in dichtbevolkte gebieden geeft het overlast.
Dat is niet waar. Ook goed stoken zorgt voor vervuiling. Risico’s zijn enorm: COPD, longkanker, longklachten bij kinderen, sowieso hoger risico op kanker. Goed hout stoken bestaat niet
Iedere dag is gehaktdag
Sweetums schreef:
17-10-2021 09:25
Ja precies! “Goed” stoken is eigenlijk een misleidende naam.
In bijvoorbeeld de UK wordt door 8% van de bevolking gestookt (met name gesloten houtkachels) en die kleine groep is verantwoordelijk voor 38% van alle fijnstofvervuiling! Ter vergelijking: al het gemotoriseerde verkeer in de UK is verantwoordelijk voor “maar” 12% van alle fijnstof. (Cijfers 2019)
Voor mij (voormalig stoker 😉) waren deze cijfers wel een eye opener, ik dacht ook altijd dat als ik “goed” stookte (droog onbehandeld hout, Zwitserse methode, niet bij windstil weer, etc) het wel mee zou vallen. Niet dus! 😕 Het heeft mijn mening over houtkachels wel drastisch veranderd, voortschrijdend inzicht zeg maar. 😏 Jammer, want ik vond het altijd heel knus en gezellig, maar er zijn belangrijker dingen. 🤷🏼‍♀️

https://www.theguardian.com/environment ... tion-fires
Dit. Eigenlijk wordt steeds meer bekend hoe vervuilend en schadelijk stoken is. Ook goed stoken helaas.
DeSlager schreef:
17-10-2021 13:30
Dat is niet waar. Ook goed stoken zorgt voor vervuiling. Risico’s zijn enorm: COPD, longkanker, longklachten bij kinderen, sowieso hoger risico op kanker. Goed hout stoken bestaat niet

Best bizar ook: hebben we net een ernstige longvirusepidemie (zo goed als) achter de rug, gaan we met z'n allen hout stoken. Je verzint het toch niet.
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
17-10-2021 13:30
Dat is niet waar. Ook goed stoken zorgt voor vervuiling. Risico’s zijn enorm: COPD, longkanker, longklachten bij kinderen, sowieso hoger risico op kanker. Goed hout stoken bestaat niet
Ik heb het over circulair, niet over gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
17-10-2021 13:41
Ik heb het over circulair, niet over gezondheid.
Als het circulair is dan mag je er best kanker van krijgen? Ik weet niet wat je bedoelt met circulair maar het is niet duurzaam en het is niet gezond. De hoeveelheid fijnstof van houtkachels is veel groter dan de hoeveelheid fijnstof dat wordt uitgescheiden door het verkeer.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
17-10-2021 13:40
Best bizar ook: hebben we net een ernstige longvirusepidemie (zo goed als) achter de rug, gaan we met z'n allen hout stoken. Je verzint het toch niet.
Ja bizar is dat!
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
17-10-2021 13:46
Als het circulair is dan mag je er best kanker van krijgen? Ik weet niet wat je bedoelt met circulair maar het is niet duurzaam en het is niet gezond. De hoeveelheid fijnstof van houtkachels is veel groter dan de hoeveelheid fijnstof dat wordt uitgescheiden door het verkeer.
Ja dat hoef je mij niet te vertellen. De fijnstof is niet gezond voor ons, maar als je niet meer hout verbrandt dan er groeit is dat gewoon onderdeel van het circulaire milieu. Die fijnstof komt van de natuur en wordt weer opgenomen door. Punt is dat er veel teveel verbrandt wordt en dan ook nog in dichtbevolkte gebieden. Daarnaast is de fijnstof niet gezond, net zoals fijnstof ergens anders vandaan komt.

Je eerste zin is wel een beetje manipulatief, want je weet best dat ik dat niet schrijf. Als je mijn eerdere posts lees weet je dat al helemaal.
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
17-10-2021 13:46
Als het circulair is dan mag je er best kanker van krijgen? Ik weet niet wat je bedoelt met circulair maar het is niet duurzaam en het is niet gezond. De hoeveelheid fijnstof van houtkachels is veel groter dan de hoeveelheid fijnstof dat wordt uitgescheiden door het verkeer.
Ik ben het niet perse met je eens dat het niet duurzaam is. Wij zijn ook houtstokers. Ons gerenoveerde huis uit 1908 is voorzien van goede isolatie/zonnepanelen/een lucht/warmte pomp/een houtkachel aangesloten op de cv installatie. Wij hebben meerdere partijen over de vloer gehad voor verduurzamings-adviezen en allen raadden de houtkachel icm cv aan. In de winter is het moeilijker voor de lucht/warmte pomp om genoeg warmte te genereren. Daarbij is een oud pand soms lastig geschikt te maken (zodanig te isoleren) dat je met lage watertemperaturen genoeg kan verwarmen. Dus zomaar een oude open haard opstoken met allemaal zooi; nee dat is niet duurzaam. Maar verantwoord stoken met een installatie die daarop aangepast is kan dat wel zijn. Veel meer mensen hier in de omgeving laten bestaande haarden onbouwen naar houtkachels die de warmte goed benutten, zeker met de nieuwe energieprijzen snap ik dat heel goed. Naar mijn idee is meer onderzoek/investeren in betere filters e.d. wel nodig. Maar als mensen hier komen klagen dat het ontzettend onduurzaam is (terwijl hun eigenlijke klacht de geur/stof is) en ze vertrekken daarna wel rustig in een oude benzine auto of gaan drie keer per jaar op vliegvakantie, dan roept dat wel irritaties op.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
17-10-2021 14:07
Ja dat hoef je mij niet te vertellen. De fijnstof is niet gezond voor ons, maar als je niet meer hout verbrandt dan er groeit is dat gewoon onderdeel van het circulaire milieu. Die fijnstof komt van de natuur en wordt weer opgenomen door. Punt is dat er veel teveel verbrandt wordt en dan ook nog in dichtbevolkte gebieden. Daarnaast is de fijnstof niet gezond, net zoals fijnstof ergens anders vandaan komt.

Je eerste zin is wel een beetje manipulatief, want je weet best dat ik dat niet schrijf. Als je mijn eerdere posts lees weet je dat al helemaal.
Ten eerste is het dus al een feit dat er teveel gestookt wordt en ten tweede is is ‘goed stoken’ door de meeste mensen helemaal niet circulair. Bomen kappende puur om in de kachel te kunnen gooien is het tegenovergestelde van circulair, dat is juist onnodig afval creëren. Hout gebruiken voor bouw, meubels etc, dát is duurzaam en als het dan na tig jaar aan vervanging toe is kun je het opstoken circulair noemen. Maar dan moet het hout wel onbehandeld zijn al die jaren.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
17-10-2021 14:29
Ten eerste is het dus al een feit dat er teveel gestookt wordt en ten tweede is is ‘goed stoken’ door de meeste mensen helemaal niet circulair. Bomen kappende puur om in de kachel te kunnen gooien is het tegenovergestelde van circulair, dat is juist onnodig afval creëren. Hout gebruiken voor bouw, meubels etc, dát is duurzaam en als het dan na tig jaar aan vervanging toe is kun je het opstoken circulair noemen. Maar dan moet het hout wel onbehandeld zijn al die jaren.
Ik betwist dat ook niet hoor. Bomen worden ook gesnoeid bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
boontje89 schreef:
17-10-2021 14:27
Ik ben het niet perse met je eens dat het niet duurzaam is. Wij zijn ook houtstokers. Ons gerenoveerde huis uit 1908 is voorzien van goede isolatie/zonnepanelen/een lucht/warmte pomp/een houtkachel aangesloten op de cv installatie. Wij hebben meerdere partijen over de vloer gehad voor verduurzamings-adviezen en allen raadden de houtkachel icm cv aan. In de winter is het moeilijker voor de lucht/warmte pomp om genoeg warmte te genereren. Daarbij is een oud pand soms lastig geschikt te maken (zodanig te isoleren) dat je met lage watertemperaturen genoeg kan verwarmen. Dus zomaar een oude open haard opstoken met allemaal zooi; nee dat is niet duurzaam. Maar verantwoord stoken met een installatie die daarop aangepast is kan dat wel zijn. Veel meer mensen hier in de omgeving laten bestaande haarden onbouwen naar houtkachels die de warmte goed benutten, zeker met de nieuwe energieprijzen snap ik dat heel goed. Naar mijn idee is meer onderzoek/investeren in betere filters e.d. wel nodig. Maar als mensen hier komen klagen dat het ontzettend onduurzaam is (terwijl hun eigenlijke klacht de geur/stof is) en ze vertrekken daarna wel rustig in een oude benzine auto of gaan drie keer per jaar op vliegvakantie, dan roept dat wel irritaties op.
En waar haal je je hout vandaan?
Dat is in jouw specifieke verhaal misschien redelijk duurzaam overkomt,wil niet zeggen dat in zijn algemeenheid duurzaam is. Als we allemaal op deze vorm overgaan is er binnen no time geen bos meer over. En ja een benzineauto en een vliegvakantie is ook niet duurzaam. Mag je er dan niets over zeggen? De meeste mensenin dit topic hebben het dan ook voornamelijk over de overlast die zij ervaren.
Wanna grow up to be
Be a debaser

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven