Werk & Studie alle pijlers

Uniformschool in België en spontaniteit zoon

14-10-2021 13:32 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen.

Ik heb dringend advies nodig.
Mijn dochter zit al een paar jaar op een uniformschool in Antwerpen en heeft het prima naar haar zin. Van nature is ze best introvert, rustig, onopvallend en bescheiden. Combinatie strenge uniformschool en haar karakter gaan prima.

Zoon (12) wilde maar dezelfde school, was mee gegaan naar de open dag, prima. Koos voor dezelfde school waar zijn zus op zat. Maar zoon is extravert, heel sociaal, heeft veel humor, lacht veel, ideeen etc.
Maar komt steeds ongelukkiger thuis. Krijgt strafaantekeningen omdat zijn benen niet recht onder de tafel staan, omdat hij een vraag stelde terwijl de leraar nog niet uitgepraat was, omdat hij zijn hoofd even op tafel te rusten had gelegd. Drie van zulke aantekeningen betekent strafstudie en nablijven.
Hij gaf aan het gevoel te krijgen niet meer te kunnen ademen (naast je stoel staan tot leraar klas inkomt, leraren aanspreken met : meneer Van Den Broeken (fictief) mag ik naar de wc? Sommige leraren geven dus een strafaantekening als een leerling dit vergeet. Ik wist dat ze streng waren, maar aangezien mijn dochter heel makkelijk met dit soort regeltjes om kan gaan, viel het niet op hoe streng hun gedragsregels wel niet waren.
Zijn spontaniteit gaat eraan kapot.
Is dit kenmerkend voor alle uniformscholen of heeft mijn zoon gewoon de verkeerde uniformschool uitgekozen? Welke scholen zijn wél aan te raden in Antwerpen?
hanaa wijzigde dit bericht op 14-10-2021 16:00
0.21% gewijzigd
Bluelightshield schreef:
16-10-2021 18:45
Prima. En begin jij een schooltje voor Nederlandse prinsjes en prinsesjes. Kunnen ze lekker de hele dag hun mening door de klas schreeuwen.
Haha.

En wat jij hier doet is zeker iets heel anders dan meningschreeuwen.

Mafketel.
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik lees nogal wat gedoe hier over Nederlanders en Belgen en ik wil jullie verzoeken om hier mee te stoppen. Verder wordt er vrij onaardig gereageerd op vragen om verduidelijking over iets wat er gezegd wordt, waaruit een discussie volgt die off topic is. Ga op een normale manier met elkaar om.
En verder is dit een Nederlands forum en iedereen is hier welkom. Realiseer je alleen wel, dat sommige uitdrukkingen hier niet bekend zijn en dat het wel zo aardig is om als er om gevraagd wordt even uit te leggen wat het betekent.

Met vriendelijke groet,

Moderator Vivaforum.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Wat een goede post.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
16-10-2021 19:23
Wat een goede post.
Dank je wel :)
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
16-10-2021 17:29
:cheer: Heel erg mee eens, ik vind jou altijd wijze dingen zeggen.

Waarom een leuke eigenschap als vrij en grapjes maken in de kiem smoren door straffen?
Waarom is alleen strak stilzitten en je mond houden voorbeeldig gedrag dat moet worden beloond?
Dit dus! Het is niet dat hij de klas op stelten zet, hij is gewoon informeel in omgang. Ik heb dat altijd een hele leuke eigenschap van hem gevonden. Durft op vreemden af te stappen om iets te vragen, is heel sociaal tov mensen die hij net leert kennen, geeft complimenten, breekt het ijs met een grapje, durfde op de basisschool gerust aan de juf te vragen of ze een leuk weekend gehad heeft, dat zijn tante dezelfde trui heeft etc etc. Ben bang dat door deze strenge aanpak al deze eigenschappen de kop in worden gedrukt. Ik weet niet zo goed wat de school verwacht van de kinderen.
Zulke dingen worden niet duidelijk tijdens een open dag of met het doornemen van het schoolreglement.
hanaa wijzigde dit bericht op 16-10-2021 21:47
7.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leyawiin schreef:
16-10-2021 18:37
Maar zou je je kind dan op een school zetten waar een strenge discipline geldt en verlangen dat ze het voor jouw kind anders gaan doen ? Deze scholen staan al +100 jaar wijd en zijd bekend om hun strengheid en discipline. Als dat niet bij je kind past of je bent het er niet mee eens, dan kies je beter een school die minder streng is, die zijn er genoeg.
Ik vond die discipline niet erg, wel duidelijk. Wij zijn het natuurlijk gewend vanaf de kleuterschool. En zoals ik eerder zei, ik vond die vrije, zichzelf zijnde Nederlandse kinderen in mijn klas dikwijls erg storend.
Die kunnen dan wel 100 jaar bestaan maar ik ben import.
Alle reacties Link kopieren
Anahera schreef:
15-10-2021 22:48
Goede scholen zijn meestal met reden "goed", dus de kans is groot dat die dat ook zijn voor haar zoon (en dat deze inderdaad gewoon moet leren dat er voor alles een tijd en plaats is). Het is geen garantie, dat klopt, maar gegeven de situatie in Antwerpen is het geen slechte zaak zoonlief nog niet uit de school weg te halen; er is immers geen garantie dat ze wel terecht kan op een geschikte andere plek.
Dat klopt, de goed aangeschreven niet-uniform scholen in Antwerpen zitten bomvol. Zeker in het eerste jaar. Dus ik moet mij alvast heel erg goed gaan informeren en al twee stappen verder zijn moest het onhoudbaar worden voor zoon.
Alle reacties Link kopieren
Anahera schreef:
16-10-2021 09:24
Ze gaan hun methodes en technieken niet specifiek aanpassen voor jouw zoon uiteraard, ook niet omdat hij die vrijgevochten Nederlander die toch zo spontaan is, zou zijn. En zoals anderen ook al eerder aangeven: die straffen komen niet uit het niets. Die staan beschreven in het reglement (die jullie allemaal ondertekenen) en die zijn typisch het gevolg van al meerdere inbreuken en opmerkingen.

Als de regel is dat je niet op je stoel hangt (en dat is maar zo netjes, ook naar anderen toe), dan is het logisch dat daar uiteindelijk straf van komt als er desondanks toch op een stoel gehangen wordt.
Als zoonlief lessen verstoort door ongevraagd zijn ideeën te spuien, door leerkrachten heen te praten en ze te onderbreken, dan is dat logisch dat daar strafstudies van komen. Dat wordt in het normale leven ook niet gewaardeerd.
Als je zoon tijdens de les zijn hoofd op de bank legt, dan is het logisch dat hij daarop aangesproken wordt, dat doe je op pakweg je werk ook niet zomaar.

Je lijkt heel hard je zoon zijn gedrag te willen verdoezelen onder het mom van spontaneïteit, openheid en vrolijkheid, maar zolang hij niet leert dat alles zijn tijd en plaats heeft, gaat hij daar last mee blijven hebben en blijft de oorzaak wel degelijk bij hem zitten. Je doet hem er geen gunst mee om het probleem bij de school te zoeken ipv bij hem en de school die gaat er terecht van uit dat jullie bewust voor die school gekozen hebben, dus die gaan zich niet aanpassen.
Nou zo specifiek staan die regels niet in het reglement.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
16-10-2021 21:59
Nou zo specifiek staan die regels niet in het reglement.
Nee een reglement is natuurlijk meer algemeen. Een stukje reglement hierover van mijn oude school : blabla…een schriftelijke verwittiging (= aantekening) die je door je ouder(s) (*) in je schoolagenda laat handtekenen, wat je nadien laat controleren. Om volgende redenen kun je een aantekening krijgen: onbeleefd/storend gedrag, onbeleefde reacties, niet gehoorzamen,…blabla

Bij jullie school staat er vast ook wel zoiets in het reglement. Het zal je zoon in elk geval wel duidelijk gemaakt zijn wat er exact verwacht wordt voor hij er een aantekening voor kreeg. Ook in die scholen krijg je de kans je gedrag te verbeteren hoor. School is nu anderhalve maand bezig, heeft hij heel die tijd aantekeningen verzameld ?
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
16-10-2021 21:42
Dit dus! Het is niet dat hij de klas op stelten zet, hij is gewoon informeel in omgang. Ik heb dat altijd een hele leuke eigenschap van hem gevonden. Durft op vreemden af te stappen om iets te vragen, is heel sociaal tov mensen die hij net leert kennen, geeft complimenten, breekt het ijs met een grapje, durfde op de basisschool gerust aan de juf te vragen of ze een leuk weekend gehad heeft, dat zijn tante dezelfde trui heeft etc etc. Ben bang dat door deze strenge aanpak al deze eigenschappen de kop in worden gedrukt. Ik weet niet zo goed wat de school verwacht van de kinderen.
Zulke dingen worden niet duidelijk tijdens een open dag of met het doornemen van het schoolreglement.
Als je zoon ook wil, zou ik op zoek gaan naar een school die beter bij hem past. Eentje waar hij (meer) zichzelf kan zijn.
Niets mis mee!
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
16-10-2021 21:44
Die kunnen dan wel 100 jaar bestaan maar ik ben import.
Dat is wel duidelijk ja.
Ik zou, als ik jou was, ook een topic openen over hoe goed je dochter gedijt bij het Belgische systeem. Moet je 'es kijken hoeveel medestanders je daar krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Edit: Excuus, modpost niet gezien.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
16-10-2021 21:44
Die kunnen dan wel 100 jaar bestaan maar ik ben import.
En dan moet je je dus aanpassen aan de gangbare regels, lijkt me logisch
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
17-10-2021 15:07
En dan moet je je dus aanpassen aan de gangbare regels, lijkt me logisch
Of gewoon een school zoeken wat geen strafkamp is.
Alle reacties Link kopieren
Zoals je je zoon omschrijft To, klinkt het als een leuke, vrolijke jongen die onbedoeld (of beter gezegd goedbedoeld) wel eens wat onbeleefd is. Niets mis mee dus.

Belangrijkste lijkt me toch of hij gelukkig is op die school, tot wasdom komt. En dat is blijkbaar niet het geval.

Misschien naar andere school zoeken, waar er wat meer ruimte is voor zijn karakter. En bij de meeste scholen (in Nederland en België) zal hij ook terecht gewezen worden wanneer hij de regels overtreedt. Dat hoort bij volwassen worden. Maar zonder zijn creativiteit aan te tasten.

Wat betreft je dochter, die voelt zich als een vis in het water op deze uniform school. Die zou ik daar juist wel laten zitten.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is dat telefoongesprek dan precies gegaan ? Ik kan me slecht voorstellen dat de doelstelling was om je te schofferen als ouder. Misschien was dat "dat zijn de gewone beleefdheidsregels" juist om het te vergoelijken ? In de zin van: we weten ook wel dat het geen echt foute jongen is. En dat het niet de bedoeling was om te zeggen dat jij hem thuis dus niet heb opgevoed. M.a.w. kan het niet gewoon een miscommunicatie zijn ?
Als Belg zijnde, weet ik dat slecht nieuws gesprekken vaak erg omslachtig kunnen gaan. Dan wordt zoiets ingepakt in een hoop blabla, waardoor de kern niet altijd helemaal helder is.

Ik zou z.s.m. een gesprek aan vragen om eens face to face te kunnen overleggen en te kijken hoe zij er nu echt tegen aan kijken. Om ook jouw zorgen op tafel te kunnen leggen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
17-10-2021 15:07
En dan moet je je dus aanpassen aan de gangbare regels, lijkt me logisch
Als de gangbare regels vanzelfsprekend zijn wel. Als de gangbare regels ongeschreven zijn, indirect en vooral omslachtig, dan is het logischer dat mensen je helpen ipv achterbakse opmerkingen maken over opvoeding (school) of Nederlandse prinsesjes (mensen hier).

Wat voor de een logisch is, is dat voor een buitenstaander niet altijd. Dát is nou echt respect tonen, dat je dan meer uitlegt.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
17-10-2021 16:18
Of gewoon een school zoeken wat geen strafkamp is.
Voor zijn zus is het blijkbaar geen strafkamp, dus waar ligt de waarheid?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
18-10-2021 14:02
Voor zijn zus is het blijkbaar geen strafkamp, dus waar ligt de waarheid?
Dat kinderen heel verschillend zijn. Gelukkig zijn er ook verschillende scholen.
Alle reacties Link kopieren
Zoon moet gewoon even wennen.
Ik denk inderdaad als je hem op die school laat, dat zijn schoolprestaties heel goed zullen zijn.
Nederlandse scholen zijn meestal veel te laks, daarom leren kinderen daar ook te weinig. en krijgen de leerkrachten daarvan de schuld :-o
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
17-10-2021 16:18
Of gewoon een school zoeken wat geen strafkamp is.
ach zo ging het hier ook hoor 50 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Arena89 schreef:
14-10-2021 15:11
Nee hoor. Netjes op een stoel zitten is niets mis mee.

Maar ik geloof best dat dit voor veel mensen niet werkt. Ik ben overigens vrij assertief, maar ik zou met deze vorm van onderwijs zelf geen moeite hebben.

Koekkoek ben je. Ten eerst is nog rete ongezond ook om zo stil te zitten en hoezo is er maar een zit houding? Ik heb van mij nog ooit van leven recht op een stoel gezeten en ik ben daarmee stuk flexibeler gebleven dan mijn leeftijdsgenoten.

dannas schreef:
15-10-2021 10:19

Docenten met u en achternaam aanspreken is voor zover ik weet op nagenoeg alle Nederlandse middelbare scholen gebruikelijk.

Dat is zeker al 10 jaar niet meer zo gangbaar als jij denkt dat het is.



En ik ben zeker geen voorstander van de 'vrije opvoeding' maar dit is wel het andere uiterste wat ook niet gezond is voor de ontwikkeling.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
Deze week een gesprek met zijn titularis. Ik vroeg hem gisteren wat hij ervan zou vinden als we uit zouden kijken naar een andere school. Hij gaf aan het echt goed te kunnen vinden met zijn klasgenootjes en er is binnenkort een schoolkamp waar hij zin in heeft want hij gaat bij hen op de kamer etc.
Maar hij hoort tot nu toe alleen maar wat hij niet goed doet ipv wat hij wel goed doet. Het maakt hem onzeker, hij verliest het vertrouwen in zichzelf en denkt dat hij niet goed genoeg is.
Hij had bv zijn eerste rapport gekregen waar 2 onvoldoendes op staan. Deze waren afgenomen toetsen op dezelfde dag. De dagen vóór de toets was hij drie dagen ziek thuis geweest. Ik had de school daarvoor een mailtje gestuurd, omdat hij veel gemist had. Titularis was op de hoogte en we hadden een doktersbriefje. Hij moest de eerste dag dat hij terug kwam tóch de toetsen afleggen. Allebei een onvoldoende want hij had niet kunnen studeren ivm ziekte.
Ik lees in zijn rapport een aantekening van zijn titularis (die de vakken niet eens geeft); de onvoldoendes voor het vak x en het vak y komen door jouw houding in de klas.
Pardon? Hij was drie dagen ervoor ziek geweest, ik heb een mailtje gestuurd en toch nog afschuiven op zijn houding en gedrag.
Hij was er niet goed van. Alle andere vakken waren voldoende maar daar werf door haar niks over geschreven. Alleen dat die 2 onvoldoendes door zijn houding komen...
Ik heb deze week een gesprek en wil haar daar toch op wijzen. Dat hij moedeloos en onzeker thuis komt van alsmaar negatieve kritiek, zelfs op zijn rapport kon er niks positiefs vanaf, terwijl hij gemiddeld een voldoende staat.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
18-10-2021 17:12
Deze week een gesprek met zijn titularis. Ik vroeg hem gisteren wat hij ervan zou vinden als we uit zouden kijken naar een andere school. Hij gaf aan het echt goed te kunnen vinden met zijn klasgenootjes en er is binnenkort een schoolkamp waar hij zin in heeft want hij gaat bij hen op de kamer etc.
Maar hij hoort tot nu toe alleen maar wat hij niet goed doet ipv wat hij wel goed doet. Het maakt hem onzeker, hij verliest het vertrouwen in zichzelf en denkt dat hij niet goed genoeg is.
Hij had bv zijn eerste rapport gekregen waar 2 onvoldoendes op staan. Deze waren afgenomen toetsen op dezelfde dag. De dagen vóór de toets was hij drie dagen ziek thuis geweest. Ik had de school daarvoor een mailtje gestuurd, omdat hij veel gemist had. Titularis was op de hoogte en we hadden een doktersbriefje. Hij moest de eerste dag dat hij terug kwam tóch de toetsen afleggen. Allebei een onvoldoende want hij had niet kunnen studeren ivm ziekte.
Ik lees in zijn rapport een aantekening van zijn titularis (die de vakken niet eens geeft); de onvoldoendes voor het vak x en het vak y komen door jouw houding in de klas.
Pardon? Hij was drie dagen ervoor ziek geweest, ik heb een mailtje gestuurd en toch nog afschuiven op zijn houding en gedrag.
Hij was er niet goed van. Alle andere vakken waren voldoende maar daar werf door haar niks over geschreven. Alleen dat die 2 onvoldoendes door zijn houding komen...
Ik heb deze week een gesprek en wil haar daar toch op wijzen. Dat hij moedeloos en onzeker thuis komt van alsmaar negatieve kritiek, zelfs op zijn rapport kon er niks positiefs vanaf, terwijl hij gemiddeld een voldoende staat.
Tenzij dat onvoorziene toetsen waren (geen idee of ze die nog doen), is de kans miniem dat dat over leerstof ging die ze pas in die drie dagen voordien hadden gezien. Hij was terug op die dag, en die dingen stonden gepland, dus dan krijgt hij daar uiteraard geen uitstel voor. Veel verhaal ga je daar dus niet kunnen maken (een gewaarschuwd vrouw...). Dat krijgt ie trouwens wel opgehaald met dagelijks werk, dus daar hoef je je ook niet direct druk in te maken; focus je op de feedback die ze geven mbt zijn attitude. Zo te lezen wil hij daar ook niet dadelijk weg, maar kan ie wel een handje hulp gebruiken (wellicht van op school maar ook zeker van thuis uit) om zijn gedrag bij te schaven.
Alle reacties Link kopieren
Anahera schreef:
18-10-2021 17:24
Tenzij dat onvoorziene toetsen waren (geen idee of ze die nog doen), is de kans miniem dat dat over leerstof ging die ze pas in die drie dagen voordien hadden gezien. Hij was terug op die dag, en die dingen stonden gepland, dus dan krijgt hij daar uiteraard geen uitstel voor. Veel verhaal ga je daar dus niet kunnen maken (een gewaarschuwd vrouw...). Dat krijgt ie trouwens wel opgehaald met dagelijks werk, dus daar hoef je je ook niet direct druk in te maken; focus je op de feedback die ze geven mbt zijn attitude. Zo te lezen wil hij daar ook niet dadelijk weg, maar kan ie wel een handje hulp gebruiken (wellicht van op school maar ook zeker van thuis uit) om zijn gedrag bij te schaven.
Het stond inderdaad gepland op een donderdag. Maar hij werd ziek in het weekend en kon pas donderdag weer naar school, terwijl hij nog niet helemaal beter was maar ik wilde niet dat hij lesstof zou missen. Dus hij miste een heel weekend plus 3 werkdagen om te studeren. Oké kan gebeuren, een les voor volgende keer. Maar wat mij enorm stoort is dat zijn titularis die 2 onvoldoendes onmiddellijk aan zijn gedrag wijt. Alsof alles nu door zijn gedrag komt. Die houding stoort mij enorm want die boodschap gaf ze hem ook mee.
Ipv te schrijven: 'jammer dat de toetsen onvoldoende waren omdat je je niet hebt kunnen voorbereiden, volgende keer beter' schrijft ze: 'onvoldoendes kwamen door je houding in de klas.'
Het is haar houding naar zoon toe die hem onzeker maakt, niet de onvoldoendes die hij heeft gehaald.
hanaa wijzigde dit bericht op 18-10-2021 19:51
1.36% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven