Gezondheid alle pijlers

Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker met poll

19-10-2021 12:42 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2402226-advies-s ... halskanker
Ik las dit bericht en ben verbaasd dat maar 50% van de vrouwen aan de oproep gehoor geeft. Nooit geweten dat het percentage zo laag ligt.
Waarom zou je niet mee doen? Ja misschien is het onderzoek even vervelend, maar het hoeft maar eens in de vijf jaar. Kom op zeg. Bang voor de uitslag? Je kopt in het zandsteken lost het niet op.

Doe jij iedere 5 jaar mee aan dit bevolkingsonderzoek?

Totaal aantal stemmen: 341

Ja natuurljk (78%)
Nee geen zin in (9%)
Soms wel, soms niet (6%)
Iets anders (8%)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik was zwanger toen ik de oproep kreeg en heb na de bevalling zo'n thuis kit besteld door in te loggen op die website die in de brief staat.
Wat mij betreft krijgt idd elke vrouw zo'n kit gewoon thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het wel en promoot het ook om me heen. Een naaste kreeg voor haar 30e al de diagnose dus het is een actueel onderwerp voor me.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga altijd; de laatste keer een jaar later dan gepland vanwege Corona maar alsnog wel geweest!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
In andere landen is het jaarlijks vanaf je 18e.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog geen oproep gehad, hoe oud moet je minimaal zijn?

Ik ben wel in Polen een keer naar de dermatoloog gegaan en die vond het opmerkelijk dat ik nog nooit bij de gynaecoloog was geweest, ik was toen pas 22 of 23 denk ik. En zij heeft me doorgestuurd en er is zo'n uitstrijkje afgenomen. Heel vervelend, ik voelde het erg goed, ook erna nog. Mezelf kennende zou ik zoiets ook nooit goed vinden uitkomen en het uitstellen, net als de coronaprik... maar ja, eens in de 5 jaar voor mijn eigen bestwil moet kunnen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
19-10-2021 12:44
Ik was zwanger toen ik de oproep kreeg en heb na de bevalling zo'n thuis kit besteld door in te loggen op die website die in de brief staat.
Wat mij betreft krijgt idd elke vrouw zo'n kit gewoon thuis.
Dito, alleen heb ik niet gezien dat dat kom. Nu komt het eigenlijk niet van. Als ik gelijk zon kit had ontvangen had ik m intussen al gedaan.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
19-10-2021 12:50
Dito, alleen heb ik niet gezien dat dat kom. Nu komt het eigenlijk niet van. Als ik gelijk zon kit had ontvangen had ik m intussen al gedaan.
Ik had het ook niet gezien. Een vriendin wees me erop nadat zij haar kit had aangevraagd.
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
19-10-2021 12:49
In andere landen is het jaarlijks vanaf je 18e.
Jaarlijks? Jezus... maar ik heb wel gemerkt dat ze in veel landen echt helemaal geen seksuele voorlichting hebben, en volgens mij ook geen HPV prik in het vaccinatieprogramma. Zou het kunnen dat je dan een hogere incidentie van HPV-gerelateerde kanker in de bevolking hebt, en ze dat moeten opvangen met meer testen?
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk wordt het snel standaard dat de zelftest wordt meegestuurd. Ik heb het via via gehoord en aangevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu twee keer zo’n zelftest kit gehad: ideaal!
Alle reacties Link kopieren
Waar kun je zo'n kit bestellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb helemaal geen oproep gekregen toen ik 30 was. Wel op mijn 35, maar toen was ik zwanger. Dat heb ik toen doorgegeven en een half jaar na de bevalling werd ik opgeroepen door de huisarts. Gelukkig, want ik had dus wel een voorstadium waarvoor ik ben behandeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga elke keer braaf en nu op mijn vijftigste blijk ik een HPV-besmetting te hebben. Geen afwijkende cellen. Over een half jaar opnieuw een uitstrijkje.

Ja, dit vind ik nu dus eng, maar wát als het niet gemonitord werd?

Ik ben 50, haal wat mij betreft het hele kippenhok er maar uit.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
konwalia schreef:
19-10-2021 12:53
Jaarlijks? Jezus... maar ik heb wel gemerkt dat ze in veel landen echt helemaal geen seksuele voorlichting hebben, en volgens mij ook geen HPV prik in het vaccinatieprogramma. Zou het kunnen dat je dan een hogere incidentie van HPV-gerelateerde kanker in de bevolking hebt, en ze dat moeten opvangen met meer testen?
Die HPV-prik is vrij recent toch? Dus dat staat er los van.

In Nederland redeneert men dat het zich langzaam ontwikkelt, dus als je binnen die 5 jaar zit ben je nog wel op tijd. In andere landen zijn wel meer dingen standaard in de preventie, bijvoorbeeld periodiek naar de dermatoloog enzo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heb ik twee jaar geleden laten inenten met de meest uitgebreide vaccinatie tegen HPV.

Dit vermindert o.a. zijn kans op genitale wratten, keel-, penis- en anuskanker.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
konwalia schreef:
19-10-2021 12:50
Ik heb nog geen oproep gehad, hoe oud moet je minimaal zijn?

Ik ben wel in Polen een keer naar de dermatoloog gegaan en die vond het opmerkelijk dat ik nog nooit bij de gynaecoloog was geweest, ik was toen pas 22 of 23 denk ik. En zij heeft me doorgestuurd en er is zo'n uitstrijkje afgenomen. Heel vervelend, ik voelde het erg goed, ook erna nog. Mezelf kennende zou ik zoiets ook nooit goed vinden uitkomen en het uitstellen, net als de coronaprik... maar ja, eens in de 5 jaar voor mijn eigen bestwil moet kunnen inderdaad.
In Nederland pas vanaf je 30e.
Alle reacties Link kopieren
Nee geantwoord. Wel altijd gedaan tot mijn baarmoeder en ook baarmoedermond werden verwijderd. Toen hoefde ik niet meer. Ik ga wel zometeen als ik 50 ben braaf naar de tietenbus ook elke 5 jaar.
Alle reacties Link kopieren
LadyTramp schreef:
19-10-2021 12:56
Waar kun je zo'n kit bestellen?
Als je een uitnodigingsbrief hebt gehad, kan je de zelftest hier bestellen; https://www.bevolkingsonderzoeknederlan ... onderzoek/
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
19-10-2021 12:59
Die HPV-prik is vrij recent toch? Dus dat staat er los van.

In Nederland redeneert men dat het zich langzaam ontwikkelt, dus als je binnen die 5 jaar zit ben je nog wel op tijd. In andere landen zijn wel meer dingen standaard in de preventie, bijvoorbeeld periodiek naar de dermatoloog enzo.
Sinds 2009.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Zeker elke keer, en sinds dat het met zo’n zelfkit kan met de zelfkit. Fijn als ze ‘m straks gewoon standaard sturen.
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
19-10-2021 13:05
Nee geantwoord. Wel altijd gedaan tot mijn baarmoeder en ook baarmoedermond werden verwijderd. Toen hoefde ik niet meer. Ik ga wel zometeen als ik 50 ben braaf naar de tietenbus ook elke 5 jaar.
Elke twee jaar. Sorry ;-)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
mevrouwiglesias schreef:
19-10-2021 13:07
Sinds 2009.
Inderdaad recent dus, want de meeste vrouwen hebben die dus niet op hun 12e gehad. Toch hebben we hier om de 5 jaar onderzoek. Voor de HPV was het ook niet vaker, terwijl andere landen dat echt vaker doen. Maar goed, daar zullen vast statistici over nagedacht hebben. Ik geloof niet dat cijfers hier veel hoger zijn.
anoniem_407909 wijzigde dit bericht op 19-10-2021 13:13
15.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ga trouw, ben op mijn 23e al behandeld aan PAP3B/CIN3 afwijking. Daar kwam ik bij geluk achter toen mijn spiraal vervangen moest en “oja anders testen we dat toch even”.

Ga alsjeblieft, het is niet zo erg. Of doe inderdaad een zelftest.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het allemaal aan de late kant al die bevolkingsonderzoeken.
Van mij mogen ze er eerder mee starten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven