Beetje te veel

23-10-2021 16:03 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het gaat weer goed.
ballenbak888 wijzigde dit bericht op 18-09-2022 12:56
98.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
23-10-2021 17:26
Dan verdeel je het zo dat de meest acute dingen door jou geregeld worden. Boodschappen en eten. Hij mag wassen en schoonmaken.
Ik heb op dit moment de wasmand vol gelaten. Hij merkt vanzelf als zijn werkkleding op is.
Ik vind je idee wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
23-10-2021 16:30
Mijn vriend is gewend dat ik alles in huis oppak. Mijn vriend wil best wel maar het lukt hem niet zo. Daarom hebben we (na veel zeuren van mijn kant) besloten dat hij iets doet als ik het vraag. Ik weet niet waarom hij niet kan bedenken dat er boodschappen gedaan moeten worden of de was gedaan moet worden. Maar we hebben van alles geprobeerd. Hij ziet het niet. Daarom was het makkelijker dat ik alles in huis deed en hij de voertuigen onderhield.
Maar ik trek het niet.
Hij ziet het niet. Okay. Hoe deed hij dit toen hij op zichzelf woonde? Of hebben jullie een heel ander idee van wat schoon is? Ben je te schoon vergeleken met anderen en mag je standaard best wat lager?

Je moet in ieder geval in gesprek met je vriend.
Wat ons hielp is een uitgebreid overzicht maken van welke taken er precies zijn. Elke dag, elke week, elke maand, elk kwartaal. Ter inspiratie zijn er genoeg huishoudschemas te vinden. Je kunt ook nog de niet schoonmaakzaken, maar meer standaard gezinstaken opschrijven zoals weekmenu maken, online boodschappen bestellen, regelen terugsturen pakketjes, overzicht financieen en dingen betalen, fietsen onderhouden of regelen dat ze naar fietsenmaker gaan, halen en brengen pubers naar activiteit zus en zo, kopen nieuwe kleding kids, auto schoonmaken, ....

In jouw geval zou ik ook kijken welke taken pubergeschikt zijn? En ook heel belangrijk: Moeten alle taken wel (alles strijken bv, kun je uit met 1x per 2 weken strijken ofzo, en pubers strijken maar zelf).

We hebben een afvinklijst op koelkast met dagelijkse dingen (aanrecht schoon, stofzuigen onder tafel en in de gang, afwasmachine draaien en uitruimen, wasmachine/ droger elke dag 1 was, elke dag was opruimen, doekje over wcs met net zindelijke kids hier, kat voeren en kippen checken).
Wekelijks staan er uitgebreider stofzuigen boven en beneden, opruimen hal (want word snel chaos met tassen, schoenen, jassen), bedden verschonen, auto puinruimen (kids eten vaak in auto), boodschappen, weekmenu verzinnen, woonkamer opruimen (oftewel rondslingerend speelgoed, wat we meestal aan de kant schuiven tussendoor, er verder rommel zoals post, rondslingerende kleding, kapotte stukjes die ik ergens vind en ergens neerleg), kattenbak verschonen, gasfornuis schoonmaken, planning komende week maken, financiën invoeren in budgetapp en een klus die elke maand of elk kwartaal zou moeten... is even uit mijn hoofd zo het lijstje.

We hebben vaste taken die we zelf het minst erg vinden. Mijn man is beter in dagelijkse taken en opruimen, ik beter in wekelijkse dingen en schoonmaken. We vinken gedurende de week af wat we gedaan hebben van de lijst. Dan sta ik niet de wc te poetsen die hij net al heeft gedaan. Wat eerder dus regelmatig gebeurde.

In het weekend nemen we vaak planning even door komende week en wat we willen doen qua klusjes, wie wanneer kookt enz. De eerste van de maand hadden we altijd al even aandacht hoe we het qua geld zouden verdelen, dus dit komt er nu bij.

Waarschijnlijk is dit veel te complex en uitgebreid voor de meesten, maar voor ons, 2 adhd-ers met jonge kinderen geven afvinklijsten en duidelijke verdeling wie wat doet en de taken die door beiden weleens gedaan worden worden houvast. We hadden hiervoor ook al jaren een taakverdeling qua verantwoordelijkheden die we ook weleens bijstellen. Zo is de hele was tegenwoordig zijn zaak, hij doet beneden schoonmaken en opruimen, ik boven, boodschappen en menu is mijn zaak, hij zorgt dat vuilnis op tijd buiten is, we koken allebei net zoveel enz. En een paar jaar geleden was dit behoorlijk anders.

Maar je man opdrachten moeten geven, dat herken ik niet. Wel dat we beiden niet alles "gewoon uit onszelf" zien, dus een structuur moeten hebben. 2 dagen per week zorg ik voor 1-2u ruimte in mijn planning voor huishouden, de dagelijkse dingen moeten elke dag gedaan zijn voordat ik naar bed ga. Lukt niet 100% maar merk wel dat routine echt weer terugkeert na periode van chaos.
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
23-10-2021 17:32
Tussendoor moet nog 3x zijn hond uitgelaten worden en gaat mee naar mijn werk.
Ho wacht even.... hij hoeft niets te doen voor jouw kinderen want het zijn jouw kinderen maar jij zorgt wel voor zijn hond?
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
23-10-2021 17:32
Hij gaat half 7 de deur uit en komt meestal 18 uur (soms 19 uur of 22 uur als hij studeert) thuis. Dan is alles al gedaan. Tsja, ik werk 5 dagen tot 15 uur en ben half 4 thuis. Dan kan ik tot hij thuis komt alles in huis doen. Maar ik beleef er gewoon geen lol aan om nooit meer alleen tijd te hebben en alleen maar te hollen. Tussendoor moet nog 3x zijn hond uitgelaten worden en gaat mee naar mijn werk. Ik vind het gewoon veel. Als ik mocht kiezen werkte ik helemaal niet. Ik word gelukkig van mijn projectjes. Beetje schilderen, naaien, schoonmaken bij ouderen. Maar dat alles bij elkaar levert me geen 2200 euro in de maand op.
Dus hij zorgt 'natuurlijk' niet voor jouw kinderen maar jij zorgt wel voor zijn hond?

Ik wil ook wel iemand die zorgt dat het huis spic en span is als ik thuiskom elke dag. Goede deal voor je vent. Minder goede deal voor jou.
En het is natuurlijk onzin dat hij het niet 'kan': op werk kan hij toch ook afspraken nakomen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe hebben jullie de financien geregeld TO? Is zijn geld ook jouw geld? Heb jij er financieel baat bij dat hij fulltime kan werken omdat jij dit mogelijk maakt door het hele huishouden en alle andere zaken (zijn hond) hem uit handen te nemen?
Ballenbak888 schreef:
23-10-2021 17:15
Dat schema heb ik geprobeerd. En dan zaten we zonder eten. Als hij aan het werk is denkt hij nergens aan dan werken.
En ik neem het hem niet echt kwalijk, het lukt hem niet.
Hoezo neem je hem dit niet kwalijk? Denk je dat het normaal is dat een volwassene niet volgens schema een paar keer per week een maaltijd kan bereiden op een fatsoenlijk tijdstip?
Simpele conclusie:

Je werkt niet te veel, je hebt thuis te weinig support en ondersteuning.
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
23-10-2021 17:34
Ik heb op dit moment de wasmand vol gelaten. Hij merkt vanzelf als zijn werkkleding op is.
Ik vind je idee wel goed.
Dan moet je hem dit wel melden. Want nu verwacht hij niet dat jij opeens zonder overleg hem deze klus in de schoenen schuift.

Neem een schoonmaakster.
Of doe gewoon niets voor een middag. Want als je bij bent, hoef je niet alle dagen iets te doen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ballenbak888 schreef:
23-10-2021 17:34
Ik heb op dit moment de wasmand vol gelaten. Hij merkt vanzelf als zijn werkkleding op is.
Ik vind je idee wel goed.
Dit is passief agressief gedrag wat je niks gaat opleveren. In elk geval niks constructiefs.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-10-2021 18:03
Simpele conclusie:

Je werkt niet te veel, je hebt thuis te weinig support en ondersteuning.
En niet een beetje maar VEEL te weinig. En hou inderdaad aub op met hem zo te ontzien en hem niks kwalijk te nemen. Is gewoon gemakzucht dit hoor.
Vanaf 15.30 tot 19.00 is het spitsuur thuis. Ik snap dat je het gevoel hebt om dan nooit even tijd voor jezelf te hebben.

Ga 4x8 werken. Dan heb je in elk geval 1 dag helemaal voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik waardeer jullie medeleven echt. En ik vind dat ik voor het grootste gedeelte iedereen verwend heb. Aan de andere kant heb ik al veel geprobeerd. Afspraken werden van zijn kant niet nagekomen. Nu met deze baan kan ik het wel weer proberen. Hij is wel verantwoordelijker.
Maar om hem nog enigszins te verdedigen moet ik wel zeggen dat hij veel klussen doet aan de motoren, huis, stacaravan en auto's. Ik ben ook wel een klusser trouwens maar hij doet daarin ook wel veel. We zouden onze luxe niet kunnen permitteren als hij niet zelf onderhoud doet aan alle luxe.

Wat financiën betreft delen wij de kosten. Zijn geld is mijn geld. We verdienen evenveel (ik voor 30 uur en hij voor 40 uur). Daarin betaalt hij dus mee aan mijn kinderen en ik aan zijn (dure) hobby's. Hij is geen huisman en zijn baan is alleen fulltime. Anders kunnen wij beter de uren omwisselen.

Ik heb net wel weet een rustig gesprek gevoerd met mijn vriend. Hij lijkt echt wel verantwoordelijker te worden. Ik hoop dat ik nu meer geluk heb in taakverdeling dan de afgelopen jaren. Komt goed, er moet wat veranderen in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Hoop en geluk is veel te vrijblijvend...
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
schaduwdier schreef:
23-10-2021 17:36
Hij ziet het niet. Okay. Hoe deed hij dit toen hij op zichzelf woonde? Of hebben jullie een heel ander idee van wat schoon is? Ben je te schoon vergeleken met anderen en mag je standaard best wat lager?

Je moet in ieder geval in gesprek met je vriend.
Wat ons hielp is een uitgebreid overzicht maken van welke taken er precies zijn. Elke dag, elke week, elke maand, elk kwartaal. Ter inspiratie zijn er genoeg huishoudschemas te vinden. Je kunt ook nog de niet schoonmaakzaken, maar meer standaard gezinstaken opschrijven zoals weekmenu maken, online boodschappen bestellen, regelen terugsturen pakketjes, overzicht financieen en dingen betalen, fietsen onderhouden of regelen dat ze naar fietsenmaker gaan, halen en brengen pubers naar activiteit zus en zo, kopen nieuwe kleding kids, auto schoonmaken, ....

In jouw geval zou ik ook kijken welke taken pubergeschikt zijn? En ook heel belangrijk: Moeten alle taken wel (alles strijken bv, kun je uit met 1x per 2 weken strijken ofzo, en pubers strijken maar zelf).

We hebben een afvinklijst op koelkast met dagelijkse dingen (aanrecht schoon, stofzuigen onder tafel en in de gang, afwasmachine draaien en uitruimen, wasmachine/ droger elke dag 1 was, elke dag was opruimen, doekje over wcs met net zindelijke kids hier, kat voeren en kippen checken).
Wekelijks staan er uitgebreider stofzuigen boven en beneden, opruimen hal (want word snel chaos met tassen, schoenen, jassen), bedden verschonen, auto puinruimen (kids eten vaak in auto), boodschappen, weekmenu verzinnen, woonkamer opruimen (oftewel rondslingerend speelgoed, wat we meestal aan de kant schuiven tussendoor, er verder rommel zoals post, rondslingerende kleding, kapotte stukjes die ik ergens vind en ergens neerleg), kattenbak verschonen, gasfornuis schoonmaken, planning komende week maken, financiën invoeren in budgetapp en een klus die elke maand of elk kwartaal zou moeten... is even uit mijn hoofd zo het lijstje.

We hebben vaste taken die we zelf het minst erg vinden. Mijn man is beter in dagelijkse taken en opruimen, ik beter in wekelijkse dingen en schoonmaken. We vinken gedurende de week af wat we gedaan hebben van de lijst. Dan sta ik niet de wc te poetsen die hij net al heeft gedaan. Wat eerder dus regelmatig gebeurde.

In het weekend nemen we vaak planning even door komende week en wat we willen doen qua klusjes, wie wanneer kookt enz. De eerste van de maand hadden we altijd al even aandacht hoe we het qua geld zouden verdelen, dus dit komt er nu bij.

Waarschijnlijk is dit veel te complex en uitgebreid voor de meesten, maar voor ons, 2 adhd-ers met jonge kinderen geven afvinklijsten en duidelijke verdeling wie wat doet en de taken die door beiden weleens gedaan worden worden houvast. We hadden hiervoor ook al jaren een taakverdeling qua verantwoordelijkheden die we ook weleens bijstellen. Zo is de hele was tegenwoordig zijn zaak, hij doet beneden schoonmaken en opruimen, ik boven, boodschappen en menu is mijn zaak, hij zorgt dat vuilnis op tijd buiten is, we koken allebei net zoveel enz. En een paar jaar geleden was dit behoorlijk anders.

Maar je man opdrachten moeten geven, dat herken ik niet. Wel dat we beiden niet alles "gewoon uit onszelf" zien, dus een structuur moeten hebben. 2 dagen per week zorg ik voor 1-2u ruimte in mijn planning voor huishouden, de dagelijkse dingen moeten elke dag gedaan zijn voordat ik naar bed ga. Lukt niet 100% maar merk wel dat routine echt weer terugkeert na periode van chaos.
Wat goed dat jullie het zo doen zeg! Ik verdenk mijn vriend ook wel eens aan adhd maar al die planningen werken hier nog niet echt.
Alle reacties Link kopieren
Brokkel schreef:
23-10-2021 18:14
Vanaf 15.30 tot 19.00 is het spitsuur thuis. Ik snap dat je het gevoel hebt om dan nooit even tijd voor jezelf te hebben.

Ga 4x8 werken. Dan heb je in elk geval 1 dag helemaal voor jezelf.
Maar dan zijn de kinderen 4 middagen alleen. En aangezien hun vader niet naar ze om kijkt heb ik het zo geregeld dat ik er iedere middag voor ze ben.
Maar ik kan eens kijken of in de weken dat de kinderen er niet zijn ik mijn uren anders kan indelen. Hmm, dat is eigenlijk wel een goed idee! Ga ik komende week realiseren.
Doreia* schreef:
23-10-2021 18:21
Hoop en geluk is veel te vrijblijvend...

Dit!
Harde afspraken en je er allebei aan houden is de weg naar geluk.
Mijn man en ik hebben de taken eerlijk verdeeld, in overleg.

Mijn man vindt vooruitdenken ook lastig. Voor één dag boodschappen halen vindt hij prima meerdere dagen niet. Verzinnen wat te eten is zijn struikelblok. Tegenwoordig haalt hij de voorraad van lang houdbare dingen. Hij weet wat er in de kelder moet zijn aan hagelslag, crackers, pasta etc. Hij gaat naar de Lidl haalt dat, dan doe ik nog het verse deel bij de supermarkt om de hoek.

De was sorteren en zo plannen met de wassen dat alles op rekjes/buiten kan drogen doet hij niet naar mijn maatstaven dus ik doe de was. Op zijn vrije dag verschoont hij ons bed, inclusief de was etc. Daarna steekt hij er nog een was handdoeken in. Vaste dag, vaste prik.

Op twee vaste dagen in de week kookt hij altijd, op twee andere vaste dagen kook ik. De andere drie dagen gaan in overleg of koken we samen. Dat wisselt soms wekelijks.

Wij kijken bij de verdeling naar ieders kwaliteiten en moeilijkheden. Verder kijken wij elk jaar opnieuw of de verdeling nog klopt en hoe we verder gaan. Meestal in juli/augustus omdat ik in het onderwijs werk en dan meestal een nieuw rooster heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je leven 1000% makkelijker zou zijn zonder dat blok aan je been erbij.

Ik snap er echt niks van dat vrouwen zo'n volwassen puber in huis halen. Ik blijf liever mijn hele leven alleen dan dag ik een dag met zo'n kerel in een huis zou moeten leven.
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
23-10-2021 18:26
Maar dan zijn de kinderen 4 middagen alleen. En aangezien hun vader niet naar ze om kijkt heb ik het zo geregeld dat ik er iedere middag voor ze ben.
Maar ik kan eens kijken of in de weken dat de kinderen er niet zijn ik mijn uren anders kan indelen. Hmm, dat is eigenlijk wel een goed idee! Ga ik komende week realiseren.
Gelukkig hoeft vriend dan nog steeds net zo weinig te doen als nu!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-10-2021 18:38
Mijn man en ik hebben de taken eerlijk verdeeld, in overleg.

Mijn man vindt vooruitdenken ook lastig. Voor één dag boodschappen halen vindt hij prima meerdere dagen niet. Verzinnen wat te eten is zijn struikelblok. Tegenwoordig haalt hij de voorraad van lang houdbare dingen. Hij weet wat er in de kelder moet zijn aan hagelslag, crackers, pasta etc. Hij gaat naar de Lidl haalt dat, dan doe ik nog het verse deel bij de supermarkt om de hoek.

De was sorteren en zo plannen met de wassen dat alles op rekjes/buiten kan drogen doet hij niet naar mijn maatstaven dus ik doe de was. Op zijn vrije dag verschoont hij ons bed, inclusief de was etc. Daarna steekt hij er nog een was handdoeken in. Vaste dag, vaste prik.

Op twee vaste dagen in de week kookt hij altijd, op twee andere vaste dagen kook ik. De andere drie dagen gaan in overleg of koken we samen. Dat wisselt soms wekelijks.

Wij kijken bij de verdeling naar ieders kwaliteiten en moeilijkheden. Verder kijken wij elk jaar opnieuw of de verdeling nog klopt en hoe we verder gaan. Meestal in juli/augustus omdat ik in het onderwijs werk en dan meestal een nieuw rooster heb.
Mooi geregeld! Ik zou ook zo graag willen dat mijn vriend 1 dag minder zou gaan werken en dat we het dan nog financieel redden.
Maar het moet in ieder geval wel anders kunnen dan nu.
Ik moet zelf een stapje terug nemen en duidelijke afspraken maken.
Alle reacties Link kopieren
Heb nog niet alle reactie gelezen, wellicht ben ik mosterd. Maar waarom vind je het erg dat je je man dingen moet vragen? Doe ik ook. Man doet het (ik wilde zeggen "met plezier' maar hij heeft een hekel aan huishouden) dan gewoon. Hij geeft ook aan dat hij best wel dingen wil doen, maar hij het oprecht niet ziet. En ja als ik hem dus wat vraag, dan doet hij dat ook.
Ballenbak888 schreef:
23-10-2021 19:10
Mooi geregeld! Ik zou ook zo graag willen dat mijn vriend 1 dag minder zou gaan werken en dat we het dan nog financieel redden.
Maar het moet in ieder geval wel anders kunnen dan nu.
Ik moet zelf een stapje terug nemen en duidelijke afspraken maken.

Wij zijn ervan overtuigd dat je samen moet zorgen dat je beiden kunt werken. Toen mijn werk nog wat los-vast was plooide ik alles om maand baan heen, nu ik genoeg vaste uren geen is hij zelfs nog iets minder gaan werken zodat hij twee avonden op tijd kan koken om zelf vroeg te kunnen sporten.

Jarenlang zorgde ik daarvoor maar inmiddels werk ik volle dagen en lukt dat dus niet meer.
Aardbei_86 schreef:
23-10-2021 19:19
Heb nog niet alle reactie gelezen, wellicht ben ik mosterd. Maar waarom vind je het erg dat je je man dingen moet vragen? Doe ik ook. Man doet het (ik wilde zeggen "met plezier' maar hij heeft een hekel aan huishouden) dan gewoon. Hij geeft ook aan dat hij best wel dingen wil doen, maar hij het oprecht niet ziet. En ja als ik hem dus wat vraag, dan doet hij dat ook.

Maar dan blijft het een soort jouw verantwoordelijkheid. Als jij het niet vraagt, doet hij het niet. Dat ging hier eerst ook (heel kort) zo. Vond ik zo vervelend, daarom doet man nu dingen waarvan wij vinden dat ze min of meer wekelijks moeten. Gewoon op een vaste dag. Vindt man fijner dan steeds zelfs bedenken en vind ik fijner dan steeds aansturen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 24-10-2021 08:08
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Partner en ik werken beide fulltime. We hebben alle huishoudelijke taken verdeelt, 50/50. We bemoeien ons niet met elkaars taken, ieder voert die naar eigen inzicht en behoren uit. En dat werkt als een tierelier. In tijden dat ik extra uren werk neemt hij wat van mijn taken over en andersom ook. Zo hoort het in een volwassen relatie. Mannen worden door vrouwen behandelt alsof ze huishoudelijk zwakbegaafd zijn, dan krijg je vanzelf dit soort situaties. Tijd voor een goed gesprek, TO.
Ik denk dat je vriend vindt dat mannen niets hoeven doen in huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven