Geld & Recht alle pijlers

Mijn man wil zzp'er worden

24-10-2021 10:30 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn bevriend met een koppel waarvan de man werkzaam is al zzp'er. Nu is deze vriend al langer bezig om mijn man te overtuigen om ook als zzp'er aan de slag te gaan. Op dit moment werk mijn man in loondienst, normale werktijden, goed salaris en kans op ontslag is erg klein,

Ik merk dat vooral het uurtarief dat die vriend in rekening brengt bij zijn klanten bij mijn man dollartekens oplevert. In 1,5 week kan ik declareren wat nu mijn bruto maandsalaris is. Daarnaast kunnen de werktijden zelf worden ingevuld. Als een opdrachtgever je niet bevalt neem je snel weer afscheid. Oftewel mijn man ziet alleen maar voordelen.

Nu hoor ik van zijn vrouw ook de nadelen:

- soms langere werkweken omdat een klant een deadline heeft
- vakanties plannen is lastiger
- als haar man "in between" opdrachten zit heeft ze een bankzitter in huis. Zij iedere dag de deur uit om te werken, man viert "vakantie"
- het vinden van een nieuwe opdracht vereist commerciële vaardigheden, iets waar mijn man minder op scoort.

Op financieel gebied is mijn man vooral het type van het leven in het hier en nu. Hij riep al dat verzekeringen voor zzp'ers duur zijn en dat je beter zelf iets kunt regelen.

Eigenlijk voel ik niets voor deze carrière switch en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
24-10-2021 11:03
Hangt natuurlijk ook af van welke job je doet.

Mijn elektricien en mijn loodgieter zijn administratieve en boekhoudkundige rampen. Of zo komen ze over.
Maar ze komen zo om in het werk dat ze zich dat rustig kunnen veroorloven.
Als ik daarop zou afhaken hebben ze morgen via mond-reclame 3 andere klanten.

(Behalve als ze een half jaar helemaal geen facturen meer zouden maken.)


Ik weet gewoon dat ik bij hen - als ik ze krijg - 3 keer hun factuur moet checken.
True. Maar das nou niet echt een visitekaartje he als ondernemer. Het gaat ook een keer slecht worden en dan wil je (lijkt me) als ondernemer ook nog goed bekend staan. Mijn vriend heeft een eigen zaak en ik zie bij hem echt hoeveel er bij komt kijken om een succesvol bedrijf te runnen (naast het maken van je product).
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
24-10-2021 13:01
Ik zou zelf niet anders meer willen:

- vrijheid om je eigen tijd in te delen
- vrijheid om je vakanties in te plannen zonder dat het met een heel team moet worden afgehandeld;
- meer invloed op je werkzaamheden

- fors hoger inkomen

Maar het is ook niet voor iedereen geschikt dus daar moet je man goed over nadenken. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor een accountant is niet zo hoog. Als hij het echt wil, zou ik het gewoon proberen. Mocht het niet lukken, dan kan hij altijd weer in loondienst.
Bovenstaande punten gelden voor alle zelfstandige functies, waaronder die van mij, ook in loondienst. Geen reden om te gaan ZZP-en in ieder geval.
margreetder schreef:
24-10-2021 12:27
Mijn man wordt nu ongelukkig van bepaalde klanten die het bedrijf heeft binnengehaald. Zijn redenering: als zzp'er zijn vervelende klanten tijdelijk en kan ik eventueel direct afscheid nemen. Ik gun mijn man alle geluk van de wereld, ook in zijn baan. Echter elke keer dat ik hoor "vriend heeft weer een nieuwe opdracht a € 100 per uur" ziet mijn man zijn nieuwe megasalaris al bijgeschreven worden.

Hoe groot denkt hij dat zijn afzetmarkt is? Er is in zijn vakgebied veel concurrentie.

Als hij denkt na een kwartaal/jaar/wat is het zomaar afscheid te kunnen nemen, dan moet hij zich goed bedenken dat dat
A. betekent dat hij in een concurrerende markt snel weer een nieuwe opdracht moet vinden en hij bij die eerste ook niet weer hoeft aan te kloppen als het aantal mogelijke opdrachten afneemt.
B. zijn reputatie niet goed doet. Meerdere malen direct afscheid nemen wekt de indruk dat er iets niet goed is. Dat wil je niet te vaak doen.

Misschien kan het prima hoor, als hij het doorrekent.
Maar een accountant die dat nog niet eens heeft gedaan en jou niet met cijfers en een doorgerekend plan probeert te overtuigen, is dat wel echt zo’n goede accountant? ;-D
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 24-10-2021 13:15
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Caramelfudge schreef:
24-10-2021 10:49
Mijn man is begonnen met twee dagen als zzp-er en drie in loondienst. Inmiddels werkt hij al jaren zelfstandig.
Dit!
Mijn man is fantastisch. En een fantast. En een dromer. En een rijkdenker. Best lastig als in je omgeving inderdaad mensen heel veel geluk hebben en erg rijk worden.
Dus ik sta achter al zijn dromen en financier ze grotendeels. En daarnaast moest hij zich echt wel eerst enigszins bewijzen voordat we een al te groot financieel risico gingen lopen.

Nu werkt hij volledig zelfstandig. En hij geniet. En hij werkt zó extreem veel uren dat het met terugrekenen naar opbrengst per uur gewoon grappig is.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
DS1971 schreef:
24-10-2021 12:38
Ik mag toch hopen dat hij meer kan vragen dan € 100 per uur. Want dat levert echt niet veel op.
Ik kan je vertellen, ook met €50 per uur (of een meterprijs) verdien je prima hoor. Mijn man, tegelzetter, zpp'er houdt geen klant over als ie aankomt met:

'ik vraag voortaan €100 per uur want volgens het viva forum levert minder echt niet veel op'....

Vraagt jouw loodgieter, tegelzetter, hovenier, elektricien en/of timmerman. ook €100 per uur? Of is dat alleen voorbehouden aan andere beroepen?

Dat zijn ook nog eens degene die hun lijf naar de knoppen helpen met lichamelijk zwaar werk. Dus die €100 zou in mijn optiek best reëel zijn. Maar stellen dat €100 per uur het minimum is vind ik wel een tikje decadent hoor. Alsof de rest van NL onder de armoedegrens aan 't werk is in loondienst.
Oh en die vakanties zijn ook alleen maar leuk als je kinderloos bent, of kinderen hebt van 0 tot 4 jaar en je geen partner hebt die werkt in het onderwijs.
Maar eerlijk, ik heb mij er nauwelijks mee bemoeid toen mijn - toen nog vriend- voor zichzelf wilde beginnen. Ik heb er geen verstand van, van zijn werk niet (de bouw) en van financiën al helemaal niet. Zijn toemalige baas heeft beloofd dat hij altijd terug kan en mag komen. Inmiddels wil hij dat niet meer en wordt hij voor 90% van de tegelklussen ingehuurd door zijn oude baas. Ik heb een vaste baan in het onderwijs dus daar kunnen we op terugvallen.
10 jaar ZZP’er. De meeste voors en tegens zijnerg afhankelijk van je beroepsgroep. Daar kan ik niet veel zinnigs over zeggen.

Maar als je het hebt over de financiele kant, ben je in mijn ogen alleen zelfstandig als je je pensioen en arbeidsongeschiktheid hebt geregeld.

Doe je dat niet, dan ben je dom en onverantwoord bezig. Ik zou er niet mee akkoord gaan dat mijn man zijn ondernemersrisico’s bij mij neerlegt.
Alle reacties Link kopieren
TO, heeft die vriend zoveel opdrachten dat hij er bij wijs van spreken één aan jouw man zou kunnen overdragen? Dan heb je een idee over de hoeveelheid werk er beschikbaar is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
ClaireSophie schreef:
24-10-2021 13:15
Ik kan je vertellen, ook met €50 per uur (of een meterprijs) verdien je prima hoor. Mijn man, tegelzetter, zpp'er houdt geen klant over als ie aankomt met:

'ik vraag voortaan €100 per uur want volgens het viva forum levert minder echt niet veel op'....

Vraagt jouw loodgieter, tegelzetter, hovenier, elektricien en/of timmerman. ook €100 per uur? Of is dat alleen voorbehouden aan andere beroepen?

Dat zijn ook nog eens degene die hun lijf naar de knoppen helpen met lichamelijk zwaar werk. Dus die €100 zou in mijn optiek best reëel zijn. Maar stellen dat €100 per uur het minimum is vind ik wel een tikje decadent hoor. Alsof de rest van NL onder de armoedegrens aan 't werk is in loondienst.

Het vakgebied van TO’s man is accountancy. Als hij RA is, dan is €100 helemaal niet raar.
Dat is toch waar DS1971 op reageert? Dat is niet decadent, dat is hoe het in díe markt is.
margreetder schreef:
24-10-2021 11:13
Voor de achtergrond. Mijn man werkt als accountant in loondienst. Vaktechnisch altijd goede beoordeling maar commerciële vaardigheden (zoals het aantrekken van nieuwe klanten) is al jaren een verbeterpunt.
Dat is dan de grote uitdaging...er zijn heel veel accountants en ook goede die zzp zijn. Klanten werven is dan wel belangrijk.

Ik zou eerst eens een combinatie doen met zzp en minder uren. Of blijven en commercieel sterker worden zodat je over een paar jaar zelfstandig kunt.

Mijn zwager is ook zo en hij verdient veel meer dan man en ik samen. Maar hij tekent het echt niet zo rooskleurig als die vriend. Zwager benoemt ook de nadelen. Zo'n vriend die enkel wappert met het inkomen zou mijn voorbeeld niet zijn.
anoniem_407154 wijzigde dit bericht op 24-10-2021 13:34
32.13% gewijzigd
eva-luna schreef:
24-10-2021 13:26
Het vakgebied van TO’s man is accountancy. Als hij RA is, dan is €100 helemaal niet raar.
Dat is toch waar DS1971 op reageert? Dat is niet decadent, dat is hoe het in díe markt is.
Ohhhhhhhhh, excuus, verkeerd gelezen :facepalm:

Sorry sorry!
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
24-10-2021 12:25
Laten die vaardigheden nou net van doorslaggevend belang zijn als zelfstandige.
Werk nu bijna 15 jaar als zelfstandige, in een branche waar VEEL concurrentie is, maar ik zou mezelf ook niet als een acquisitie-talent zien. Wel heb ik een netwerk waardoor ik meer dan genoeg opdrachten heb, daar durf ik ondertussen wel op te vertrouwen. Dus om dat nou als doorslaggevend te zien...

TO: zou je man via deze supersuccesvolle vriend aan een paar opdrachten kunnen komen? En op die manier een start maken?
Arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioen regelen is belangrijk, maar dat is nou ook weer niet zo belachelijk duur dat dat de reden moet zijn om niet als zzp'er aan de slag te gaan. En hoe schat hij de kansen in als hij na een tijdje zzp'en besluit dat hij toch meer een type is voor een vaste baan?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Laat hem eens uitrekenen hoeveel klanten hij nodig heeft om net zoveel over te houden als nu in loondienst. En hoeveel uur (declarabel en niet-declarabel) hij daarvoor zou moeten werken.

Toen ik ooit begon met zzp'en heb ik met mijn toenmalige partner afgesproken om dat één jaar een kans te geven. Als ik na dat jaar het afgesproken inkomen niet had behaald, dan zou ik weer gaan solliciteren.

Qua AOV, als je uit loondienst gaat en zelfstandige wordt, kun je binnen 3 maanden een AOV afsluiten via het UWV. (Als dat nog steeds zo is in elk geval.) Bij andere aanbieders moet je een gezondheidsverklaring invullen en kan je dus worden afgewezen.

Mijn eigen accountant was trouwens zzp'er en is na zijn 60e weer bij een accountantbedrijf gaan werken en heeft daarbij zijn klanten meegenomen. Zo heeft hij zichzelf wat meer vastigheid gegeven en zijn klanten ook. Een rijinstructeur die ik ken, heeft dat ook gedaan. Na jaren zelfstandige te zijn geweest, tegen zijn 60e weer voor een rijschool gaan werken. Zzp'en hoeft niet voor altijd te zijn, he.
Hij kan ook hybride beginnen, door zich te laten detacheren via Payroll. Dan heb je wel die hoge tarieven, maar ook de bescherming die je als werknemer geniet. En je kunt zelf bepalen wat je doet aan pensioen en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
24-10-2021 12:54
Acquisitie kun je uitbesteden. Er zijn heel veel zzp-ers die dat doen.

Een echte ondernemer (in mijn ogen, maar ik schijn er wat van te weten) blijft geen zzp-er, die gaat opschalen en personeel inhuren. En dan moet je inderdaad kunnen netwerken of een partner hebben die dat kan.

Wat denk je bv van rondbellen bij andere zzp-ers die meer werk aangeboden krijgen dan ze kunnen doen en niet opschalen? Misschien zit daar wel een mogelijkheid.

Iets om te onderzoeken en in het businessplan te verwerken wellicht?
Niet in de zakelijke dienstverlening. Kom op zeg, je moet zelf aan de bak. Veel opdrachten krijg je op basis van gunnen.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
24-10-2021 13:40
Werk nu bijna 15 jaar als zelfstandige, in een branche waar VEEL concurrentie is, maar ik zou mezelf ook niet als een acquisitie-talent zien. Wel heb ik een netwerk waardoor ik meer dan genoeg opdrachten heb, daar durf ik ondertussen wel op te vertrouwen. Dus om dat nou als doorslaggevend te zien...

TO: zou je man via deze supersuccesvolle vriend aan een paar opdrachten kunnen komen? En op die manier een start maken?
Arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioen regelen is belangrijk, maar dat is nou ook weer niet zo belachelijk duur dat dat de reden moet zijn om niet als zzp'er aan de slag te gaan. En hoe schat hij de kansen in als hij na een tijdje zzp'en besluit dat hij toch meer een type is voor een vaste baan?
Netwerken is ook acquisitie.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring als zzp-er was dat ik eigenlijk vooral druk was met de vervelende facetten van mijn werk en nooit aan hetgeen waarvoor ik mijn beroep heb gekozen toekwam. Alle randzaken die normaal gesproken je werkgever lekker mag regelen en organiseren moest ik ineens zelf doen en dat vond ik heel vervelend.
Am Yisrael Chai!
DeSlager schreef:
24-10-2021 13:54
Niet in de zakelijke dienstverlening. Kom op zeg, je moet zelf aan de bak. Veel opdrachten krijg je op basis van gunnen.
Als je goed bent en een goed cv hebt, weten ze je vanzelf te vinden.

Ik doe helemaal niks aan acquisitie binnen de zakelijke dienstverlening en mijn opdrachtgevers werken uitsluitend met intermediairs of aanbestedingen. Die intermediairs sturen hun opdracht dan naar een heel e-mailbestand, daar kun je dan op reageren en je cv doet de rest van het werk.

De laatste keer dat ik een tijdje zonder opdrachten zat, was in 2010 (3 maanden). Verder is alles aaneengesloten geweest of heeft het elkaar overlapt.
Alle reacties Link kopieren
100 euro per uur is een droom. Denk meer aan 50-70 euro. Hou je 35 max over per uur, en dan je pensioen nog en je buffer.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Puzzelstuk schreef:
24-10-2021 13:14
Bovenstaande punten gelden voor alle zelfstandige functies, waaronder die van mij, ook in loondienst. Geen reden om te gaan ZZP-en in ieder geval.
Dan heb jij een functie waarbij je onbeperkt aantal vrije dagen hebt, klanten kan afwijzen waar je geen zin in hebt. Morgen een totaal ander product kunt gaan proberen te verkopen wat je met niemand hoeft te overleggen. Dat is heel fijn, maar er zijn niet veel functies die dat hebben.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-10-2021 14:35
100 euro per uur is een droom. Denk meer aan 50-70 euro. Hou je 35 max over per uur, en dan je pensioen nog en je buffer.
Voor een goede accountant is 100 euro een heel reëel bedrag. Vaak is het hoger.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 100 euro voor een accountant niet eens zo heel hoog. Heb ook met zzp ers gewerkt en daar was tarief 120 gemiddeld tarief. Wo beroep, maar minder lange studie dan RA.
Is het niet mogelijk dat hij voor 1 dag per week begint als zzper?
ClaireSophie schreef:
24-10-2021 13:15
Ik kan je vertellen, ook met €50 per uur (of een meterprijs) verdien je prima hoor. Mijn man, tegelzetter, zpp'er houdt geen klant over als ie aankomt met:

'ik vraag voortaan €100 per uur want volgens het viva forum levert minder echt niet veel op'....

Vraagt jouw loodgieter, tegelzetter, hovenier, elektricien en/of timmerman. ook €100 per uur? Of is dat alleen voorbehouden aan andere beroepen?

Dat zijn ook nog eens degene die hun lijf naar de knoppen helpen met lichamelijk zwaar werk. Dus die €100 zou in mijn optiek best reëel zijn. Maar stellen dat €100 per uur het minimum is vind ik wel een tikje decadent hoor. Alsof de rest van NL onder de armoedegrens aan 't werk is in loondienst.
Een accountant kan minder uren schrijven, want moet ook zijn kennis op peil houden, de eigen administratie, enz.

1.200 euro is dan zo’n beetje het maximale wat te declareren valt. En daar moet alles nog vanaf aan kosten, pensioenopbouw, AOV… En dat moet je dan vergelijken met wat een accountant in loondienst verdient.

Dus nee, ik vind dat gewoon geen goede basis.
DeSlager schreef:
24-10-2021 13:54
Niet in de zakelijke dienstverlening. Kom op zeg, je moet zelf aan de bak. Veel opdrachten krijg je op basis van gunnen.
Ik zie niet in waarom een zzp-er alles zou moeten kunnen. Dat lijkt mij helemaal niet realistisch. Daarnaast heb je met een accountant vaak een langer durende relatie, dus als hij goed is in klanten tevreden houden, zou hij ook de klantenkring over kunnen nemen van een zzp-er die met pensioen wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven