Geld & Recht alle pijlers

Winkeldiefstal: melden?

26-10-2021 21:59 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond :) Even een topic om te peilen wat jullie zouden hebben gedaan…

Vanavond was ik nog even in de lokale Jumbo voor een paar kleine boodschappen. Het was er erg rustig. Terwijl ik in een schap stond te kijken, liep er een man het pad in met een mandje aan zijn arm. Vervuilde jas, zwarte slobberige trainingsbroek, nare geur om hem heen, voorovergebogen houding. Hij had vier grote blikken bier in zijn mandje en een zak witte broodjes. Hij liep me voorbij, draaide toen weer om en terwijl hij me rechtstreeks aan bleef kijken, stopte (propte) hij de zak witte broodjes in zijn broek (niet in een broekzak of zo, maar echt in zijn broek).

Ik was perplex en reageerde vanuit instinct dus ik zei: “Wat doe jij nou joh?” Daarop kwam hij dreigend dichtbij me staan en zei/riep: “Ga maar zeggen dan! Ga maar zeggen! Ga de politie maar bellen! Probeer maar! Kijk maar wat er dan gebeurt!” Met grote armgebaren. Vervolgens liep hij mopperend weg (kon hem niet meer verstaan). Ik vond het best intimiderend en stond echt in dubio. Aan de ene kant: ik heb daar niks mee te maken (en ik moest daarna nog in m’n eentje naar de auto lopen in een donkere straat). Aan de andere kant: dit is gewoon winkeldiefstal.

Na een paar seconden bedenktijd heb ik het toch maar bij een medewerker aangegeven. Die gaf aan: “Tsja, daar kunnen we niet zo veel mee. Maar bedankt voor het doorgeven.” Vervolgens was ik wel erg onrustig bij het afrekenen en naar de auto lopen, zag het echt niet zitten om die man nogmaals tegen het lijf te lopen om zo’n stomme zak witte broodjes…

Wat zouden jullie doen? Ik heb ‘m wat breder getrokken en er een polletje van gemaakt.

Als ik (als klant) getuige ben van winkeldiefstal…

Totaal aantal stemmen: 153

… dan zeg ik daar niks van. (15%)
… dan meld ik dat bij iemand die bij de winkel werkt. (76%)
… dan confronteer ik de dief zelf. (5%)
… iets anders. (4%)
Alle reacties Link kopieren
Ik meld het soms wel bij de winkel zelf maar ik zou er zeker niet zelf wat van zeggen.
Ik zou een zak bolletjes afrekenen
Alle reacties Link kopieren
MariaDeJong schreef:
26-10-2021 22:05
Ik zou een zak bolletjes afrekenen
Niet in combinatie met het bier. Zou diegene alleen brood stelen en geen bier willen kopen, koop ik ook een pot pindakaas en een doos eieren voor diegene.
Alle reacties Link kopieren
De manier waarop hij je aan bleef kijken en de confrontatie aanging, komt op mij een beetje over alsof hij misschien ook wel gepakt wilde worden. De nachten worden weer kouder, misschien is deze meneer dakloos?
Nare en intimiderende situatie in ieder geval..
bingo schreef:
26-10-2021 22:11
Niet in combinatie met het bier. Zou diegene alleen brood stelen en geen bier willen kopen, koop ik ook een pot pindakaas en een doos eieren voor diegene.
Hij jatte alleen brood.
Alle reacties Link kopieren
bingo schreef:
26-10-2021 22:11
Niet in combinatie met het bier. Zou diegene alleen brood stelen en geen bier willen kopen, koop ik ook een pot pindakaas en een doos eieren voor diegene.
Mooie gedachte, maar wat heeft een dakloze aan een doos eieren?
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat deze meneer graag gepakt wil worden, voor sommige mensen in detentie een soort van bijkomen van een leven op straat en tussen drugs.

Ik denk dat dat alleen het vergrijp niet groot genoeg voor was, zoals ook de reactie van de medewerker reflecteert.

Denk niet dat je veel anders had kunnen doen, blijft ongemakkelijk zo'n situatie.
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Triest voor zo'n man. Hij had vast behoefte aan een douche en bed en geef hem eens ongelijk.
Alle reacties Link kopieren
bingo schreef:
26-10-2021 22:11
Niet in combinatie met het bier. Zou diegene alleen brood stelen en geen bier willen kopen, koop ik ook een pot pindakaas en een doos eieren voor diegene.
Hij koopt dat bier niet omdat hij een fantastisch leven heeft. Ik zou de broodjes ook afrekenen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Roos_M schreef:
26-10-2021 22:13
De manier waarop hij je aan bleef kijken en de confrontatie aanging, komt op mij een beetje over alsof hij misschien ook wel gepakt wilde worden. De nachten worden weer kouder, misschien is deze meneer dakloos?
Nare en intimiderende situatie in ieder geval..
Dacht ik ook gelijk. Maargoed, als je hulp nodig hebt is dit nare gedrag nou niet de manier. Ik had me er verre van gehouden, ook niks gezegd. Kan mij die zak broodjes schelen.
Alle reacties Link kopieren
Zo iemand heeft niets te verliezen. Een nacht logeren bij de politie is soms beter dan (weer) een nacht op straat.
De vraag is alleen of de politie iemand voor een relatief kleine winkeldiefstal vast gaat zetten.

En om antwoord te geven op de vraag: nee, ik meld dat niet bij het personeel. Tenzij het om echt kostbare dingen gaat (melkpoeder bijvoorbeeld, in een supermarkt).
Alle reacties Link kopieren
MariaDeJong schreef:
26-10-2021 22:05
Ik zou een zak bolletjes afrekenen

Mooi. Ik hoop dat ik daar ook aan zou denken.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties. Dat hij mogelijk graag ‘gepakt’ zou willen worden was nog niet bij me opgekomen, maar kan ik wel plaatsen zoals jullie het schrijven… Erg verdrietig. Het gaat me natuurlijk ook helemaal niet om die zak broodjes, die kosten een euro of zo. En van die ene zak broodjes merkt de Jumbo niks. Bovendien heb ik ‘makkelijk praten’: ik leg in m’n mandje wat ik wil, hoef niet eens per se naar de prijs te kijken, reken af, stap in mijn auto en rijd naar mijn (verwarmde) huis. Maar ja, waar leg je dan de grens? Ligt het dan aan de persoon, het type product of de waarde van het product, of je wel of niet iets zegt?
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft het kopen van broodjes of andere producten: ik kan alleen maar zeggen dat ik dat erg nobel vind. Ik zou willen zeggen dat ik dat ook wel zou doen, maar dat weet ik dus niet zeker. Wat zou deze man dan willen? Waar ligt dan mijn grens? Reken ik dan ook zijn bier af? Bepaal ik dan wat hij ‘mag’ hebben? Wil hij meer als hij de inhoud van mijn portemonnee ziet? Misschien ben ik dan te wantrouwend of overdreven angstig… Maar het was misschien ook anders geweest als het overdag was, met meer mensen, of als ik niet in mijn eentje boodschappen deed maar met mijn man erbij of zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef geen geld uit aan mensen die Tegen me schreeuwen. En die zak broodjes is toch onverkoopbaar, die zat in zijn broek. Ik ga het niet hem niet moeilijker maken maar ook geen geld geven in zo'n geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zoiets ook wel eens gezien bij de Albert Heijn en toen heb ik een medewerker gewaarschuwd. Die haalde zijn schouders op en ging weer door met wat hij aan het doen was.

Sindsdien meld ik het niet meer. Not my problem. Die man zelf aanspreken zou ik overigens niet hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
26-10-2021 22:55
Ik geef geen geld uit aan mensen die Tegen me schreeuwen.
Mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Aurorus schreef:
26-10-2021 22:59
Sindsdien meld ik het niet meer. Not my problem. Die man zelf aanspreken zou ik overigens niet hebben gedaan.
Was ook niet heel bewust, het was meer vanuit verbazing van mijn kant. Misschien was het beter geweest als ik niets had gezegd, maar het flapte er al uit voor ik er erg in had.
Alle reacties Link kopieren
MariaDeJong schreef:
26-10-2021 22:05
Ik zou een zak bolletjes afrekenen
Waarom?

Man heeft laatst ook een winkeldief 'betrapt' en heeft hem bij de uitgang aangehouden samen met 2 AH medewerkers.
Zou het gewoon aangeven, dan heb ik mijn plicht gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik niet goed kunnen nadenken op zo’n moment. Ik zou pas achteraf concluderen wat ik het beste had kunnen doen.
Hoewel je als kind meekrijgt dat stelen fout is, en je er dus goed aan doet dat te melden, krijg je tegelijkertijd als kind ook mee om goed te zijn voor de zwakkeren.
Ik vind het sowieso een verdrietig verhaal en ik denk dat het het beste zou zijn geweest, als ik niets had gedaan, mijn blik had afgewend en hem zijn gang had laten gaan.
Zo’n mega supermarkt keten is rijk genoeg en naait je als ze even kunnen ook met van alles, in mijn ervaring.
Ik denk overigens niet dat ik de man zou veroordelen om zijn houding die hij naar je aannam. Ja, een ander bedreigen en er tegen schreeuwen is fout, maar ik vermoed dat deze meneer goed in de war was en bovendien niet het gebruikelijke promillage aan alcohol in zijn bloed had.
Alle reacties Link kopieren
doces schreef:
26-10-2021 23:03
Was ook niet heel bewust, het was meer vanuit verbazing van mijn kant. Misschien was het beter geweest als ik niets had gezegd, maar het flapte er al uit voor ik er erg in had.
Zoiets zou mij ook kunnen overkomen.
Het is bijna instinctief zoals je dan reageert. Later pas realiseer je je hoe of wat en ben je is staat om de hele situatie goed te overzien.
Wel schrikken, zijn reactie, lijkt me. Ik zou daar wel even van uit mijn doen zijn.
Ik zou zelf niks zeggen juist om dit soort situaties te voorkomen maar ik zou wel bij een personeelslid melden dat ze die persoon in de gaten moeten houden omdat die net wat onder z'n kleding had verstopt.

In dit geval vraag ik me trouwens wel af of hij het expres deed zodat de politie gebeld zou worden (= wellicht weer een slaapplek).
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
26-10-2021 23:16
Waarom?

Man heeft laatst ook een winkeldief 'betrapt' en heeft hem bij de uitgang aangehouden samen met 2 AH medewerkers.
Zou het gewoon aangeven, dan heb ik mijn plicht gedaan.
Nou nee hoor, jij voelt het als een plicht.
Dat is iets heel anders.

Het is beiden verder prima. Diefstal is niet goed, dus neemt iemand (in nood of niet) iets onbetaald mee zijn er twee opties rapporteren of betalen. Diefstal gaat namelijk ten koste van een ander,altijd.

Wat de plicht in zo een situatie is?
Dat is nogal persoonlijk en situationeel. Ik zou niet zo snel iemand aanwijzen zonder het dialoog pogen aan te gaan en ik durf te zeggen dat ik vast onderscheid maak tussen een ouder met kind of een jongere met grote mond . Een bejaarde of iemand van middelbare leeftijd. Onderscheid tussen brood en bier,Red bull of een pak melk.
Ik zou het zien, er het mijne van denken en verder geen actie ondernemen.

Enerzijds heb ik geen zin in een mes in mijn rug wanneer ik de winkel uit loop.
Anderzijds heb ik geen sympathie voor dergelijk iemand zoals sommigen van jullie.
Mooie gedachtengang wanneer je die kunt opbrengen, maar niet aan mij besteed. Ik ben overall best meegaand en gevoelig voor onvolkomenheden. Drank en drugs horen daar niet bij. Wellicht ben ik gehard door mijn eigen geschiedenis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven