Hekel aan deze maatschappij

29-11-2021 08:00 397 berichten
lege OP
anoniem_654df3e0e10b5 wijzigde dit bericht op 01-09-2022 07:49
99.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik herken veel van wat je schrijft. Voor mijn partner en ik reden om een tijdje ergens anders te wonen (ander land) om te kijken hoe het leven op andere plekken is. Ik hoor over het land wat wij op het oog hebben veel over de ruimte en relaxte manier van leven en zou dat zo graag eens ervaren. Al is het maar kort. Ik wil die ervaring met mijn man en zoontje. Misschien blijven we wel, misschien is dat ook niet zaligmakend.

Hier moet je vechten voor je vierkante meters voor de hoofdprijs, moet je werk je passie zijn en gaan de gesprekken veelal over het grootste huis, het hoogste salaris, de dikste leasebak of allerlei nieuwe spulletjes en gadgets.

Doodvermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
Schaf ‘cadeautjes’ af of ga niet mee in de gekte van 15 a 20 euro. Huur met vrienden (of alleen) een film thuis, maak zelf popcorn.

En als je voor 50,- met tassen vol kleding thuis kwam en dat nu weer wil: ga naar de kringloop.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Je wilt het tegengaan door minder materialistisch te zijn. Maar je hele post gaat over consumeren en hoe duur dat is. Je verlangt naar de tijd waarin je met hele tassen kleding thuis kwam voor 50 euro. Ik verlang naar de tijd waarin je lang kunt doen met weinig kleding of waarin je niet afgerekend wordt hoe je eruitziet.

Minder materialistisch is niet hetzelfde als wensen dat alles goedkoper is.
Alle reacties Link kopieren
..
kliko wijzigde dit bericht op 29-11-2021 08:25
97.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
29-11-2021 08:05
Ik herken veel van wat je schrijft. Voor mijn partner en ik reden om een tijdje ergens anders te wonen (ander land) om te kijken hoe het leven op andere plekken is. Ik hoor over het land wat wij op het oog hebben veel over de ruimte en relaxte manier van leven en zou dat zo graag eens ervaren. Al is het maar kort. Ik wil die ervaring met mijn man en zoontje. Misschien blijven we wel, misschien is dat ook niet zaligmakend.

Hier moet je vechten voor je vierkante meters voor de hoofdprijs, moet je werk je passie zijn en gaan de gesprekken veelal over het grootste huis, het hoogste salaris, de dikste leasebak of allerlei nieuwe spulletjes en gadgets.

Doodvermoeiend.
Als je gevoelig bent voor die druk dan kun je wel emigreren, maar dan neem je dat probleem gewoon mee. Je moet jezelf veranderen dan, niet je omgeving.

Die laatste alinea zal best wel spelen hier (maar in andere landen ook), maar ik doe er niet aan mee en ik voel ook totaal de druk niet om eraan mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
Toch als je niet een veelgevraagd talent hebt (plus opleiding) is het in alle andere landen óók heel erg moeilijk om je hoofd boven water te houden. Dan kan je toch het beste in Nederland leven waar de mensen nog íets om je geven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik snap dat niet alles even leuk is denk ik wel “grow a pair”. Hoe denk je dat de generaties voor je dit deden en dat het voor hen was? Oké, in de generatie van mijn ouders was het niet gebruikelijk dat de vrouw bleef werken als er kinderen kwamen, en waren er dus minder tweeverdieners. Maar ik weet dat bijvoorbeeld mijn moeder dat juist weer verschrikkelijk vond. Zij was liever naar de universiteit gegaan en ze had liever ook een carrière gehad. Mijn grootouders hadden ook niet zomaar een huis en hebben jaren als kostgangers bij een echtpaar ingewoond. Toen ik 27 was kon ik ook niet naar elk feestje en at ik meerdere keren per week samen met iemand (vrienden, familie) om zo de kosten wat te drukken. Toch heb ik me nooit arm gevoeld of alsof ik niet mee kon komen.

Ik denk dat bij jou vooral het probleem is dat je teveel kijkt naar wat mensen op social media plaatsen en hoe je denkt dat het leven eruit hoort te zien. Maar dat is vooral schijn. Als jij het leven te gehaast vind houd niemand je tegen om het wat rustiger aan te doen. En leer je verwachtingen wat bijstellen, anders zul je nog vaak teleurgesteld worden.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
29-11-2021 08:05
Hier moet je vechten voor je vierkante meters voor de hoofdprijs, moet je werk je passie zijn en gaan de gesprekken veelal over het grootste huis, het hoogste salaris, de dikste leasebak of allerlei nieuwe spulletjes en gadgets.
Echt waar? Ik voer daar nooit gesprekken over en ken ook geen mensen die dat doen. Is dat een generatiedingetje of zijn het de mensen die je opzoekt? Ik ken niemand met een leasebak. Nu ik erover nadenk: ik ken maar bar weinig mensen met een salaris.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
29-11-2021 08:14
Echt waar? Ik voer daar nooit gesprekken over en ken ook geen mensen die dat doen. Is dat een generatiedingetje of zijn het de mensen die je opzoekt? Ik ken niemand met een leasebak. Nu ik erover nadenk: ik ken maar bar weinig mensen met een salaris.
Hier hetzelfde. Ik vind het ook compleet niet interessant dus mijn gesprekken gaan daar nooit over. Sowieso dat hele prestatie-gedoe is in mijn omgeving niet zo'n issue, misschien komt het ook door de regio waar ik woon? Ik ben er ook niet gevoelig voor merk ik.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
29-11-2021 08:10
Je wilt het tegengaan door minder materialistisch te zijn. Maar je hele post gaat over consumeren en hoe duur dat is. Je verlangt naar de tijd waarin je met hele tassen kleding thuis kwam voor 50 euro. Ik verlang naar de tijd waarin je lang kunt doen met weinig kleding of waarin je niet afgerekend wordt hoe je eruitziet.

Minder materialistisch is niet hetzelfde als wensen dat alles goedkoper is.
TO's post gaat voor een deel over consumeren maar toch ook over hoe lastig het is om als jong mens in de huidige tijd het financieel rond te krijgen. Zeker als je alleen bent. Ik herken dat wel, niet eens per se persoonlijk (want heb een partner en allebei een goede baan) maar er zijn zoveel jongeren die de helft van hun inkomen al op moeten maken aan huur. Die groep mensen wenst toch echt heel erg dat alles goedkoper was, want naast die hoge huur wordt alles elk jaar duurder terwijl salarisen niet (hard genoeg) meestijgen.

Soms benijd ik mijn oudere collega's wel die mij voor gek verklaren dat we voor 1100 euro huren (wat moet ik anders dan? Onder de brug gaan wonen??) en mij dan zeggen "goh, ik woon voor minder dan dat met een hypotheek in een vrijstaand huis". Ja, dat is fijn voor jou. En ook heel fijn voor jou dat je 3 kinderen hebt gekregen en dat huis hebt gekocht allemaal op 1 salaris. Ik wilde dat dat voor onze generatie ook nog kon maar helaas, dat kan niet meer. Ik bedoel dat niet sarcastisch, ik meen oprecht dat dat fijn voor hen is. Het is gewoon lastig om te zien dat dat nu echt niet meer gaat.
Alle reacties Link kopieren
fryskefaam schreef:
29-11-2021 08:21
, misschien komt het ook door de regio waar ik woon?
Ha, dat vroeg ik me dus ook af: is het iets dorps? Ik woon in Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
Gaat helemaal over spullen dit topic. Terwijl het tegelijkertijd met vuilniszakken vol bij het vuilnis wordt gezet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
To onder welke leeftijdsgroep val jij? rond de 35?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op FB bevriende stellen elkaar de ogen uitsteken door foto's van een nog grotere auto, kinderen in dure merkkleding etc te plaatsen. Die dingen zeggen mij niets en in mijn vriendenkring wordt zoiets ook niet gedaan. Misschien moet je vrienden zoeken die op dezelfde manier in het leven staan als jij of je laat je niet gek maken en gaat gewoon je eigen gang.
Alle reacties Link kopieren
En wees blij dat je nog wat kan doen, Vele kunnen helemaal niets meer doen.
Alle reacties Link kopieren
fryskefaam schreef:
29-11-2021 08:21
Hier hetzelfde. Ik vind het ook compleet niet interessant dus mijn gesprekken gaan daar nooit over. Sowieso dat hele prestatie-gedoe is in mijn omgeving niet zo'n issue, misschien komt het ook door de regio waar ik woon? Ik ben er ook niet gevoelig voor merk ik.

Hier hetzelfde. Sommige vrienden/familieleden hebben een ‘leasebak’. Kwam bij hun functie. Het is een vervoersmiddel, en zo zien zij dat ook. Als Ze een nieuwe hebben, loop ik even naar buiten en kijk ik naar de nieuwste snufjes. Gewoon grappig, er wordt niet over gepocht ofzo.
Als zij of ik een andere baan/functie hebben, praten we daarover. Gewoon, interesse.

Geld boeit me niet, gelukkig heb ik ook niemand in mijn omgeving die daar over opschept, of altijd het nieuwste van het nieuwste moet hebben.

Als jij dat wel zo ervaart: afstand nemen en investeren in een nieuwe vriendenkring?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
ZouBisou, die huur is inderdaad schrikbarend en je hebt heel weinig keus. Dat is heel beroerd als je weinig inkomen hebt. Maar waarom denk je dat mensen in de jaren 80 gingen kraken? Niet omdat ze makkelijk woonruimte konden krijgen. En waarom woonden in de jaren 50 jonge gezinnetjes bij opa op zolder? Niet omdat er genoeg huizen waren.
Alle reacties Link kopieren
Kliko schreef:
29-11-2021 08:26
En wees blij dat je nog wat kan doen, Vele kunnen helemaal niets meer doen.

En de mensen in delen van Ethiopië hebben hongersnood.

Dus waag het niet om ergens over te klagen TO..
:sarcastic:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
29-11-2021 08:29
En de mensen in delen van Ethiopië hebben hongersnood.

Dus waag het niet om ergens over te klagen TO..
:sarcastic:
Er werken jarenlang mensen op bijstandsniveau die nog niets extra kunnen doen.
kliko wijzigde dit bericht op 29-11-2021 09:38
3.57% gewijzigd
Vrouwen denken dat ze alle ballen hoog moeten houden. Dat ze voor de kinderen moeten zorgen, het huishouden moeten doen én een carrière moeten hebben. Ze vergeten vaak dat er dan meestal dat ze ook een vent hebben om het huishouden mee te doen en de kinderen te verzorgen. Ballen hooghouden dat doe je samen. Dat hoef je 'als vrouw' niet alleen te doen.
Ik herken mezelf deels in je post. Ik ben halverwege de 20 en we zijn tweeverdieners. Woning kost inclusief zo'n 1100 euro per maand en als ik zie wat we aan andere vaste lasten kwijt zijn.. Ongeveer een compleet maandsalaris. Ik zie ook alles om me heen duurder worden en dat verstikt me soms ook. Ik krijg in januari een baby en ik ben vooral heel benieuwd in wat voor een wereld hij straks gaat opgroeien.

Maar sommige dingen laten me echt koud. Ik ben niet materialistisch. En een hele zak kleren voor 50 euro is nooit een goed idee. Dat lukt je bij Primark e.d. nog altijd wel .. Maar ik probeer juist te investeren in mooiere kledingstukken die langer meegaan. Uitjes kan voor gespaard worden en thuis kun je ook een hoop. Ik maak me totaal niet druk over financiële uitstraling naar anderen (ik rij een goedkope derdehands auto) en ik omring me niet met mensen die alleen maar leven voor geld en status.
Alle reacties Link kopieren
Kliko schreef:
29-11-2021 08:26
To onder welke leeftijdsgroep val jij? rond de 35?
2e zin: "ik ben 27 jaar".
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
29-11-2021 08:24
Ha, dat vroeg ik me dus ook af: is het iets dorps? Ik woon in Amsterdam.
Waarom zou dat iets dorps zijn? Lijkt mij meer te maken met in welke kringen je je begeeft. Ik heb (gelukkig) nooit in een stad gewoond en herken het in het geheel niet.

To, je hoeft niet alle feestjes af te lopen, nee zeggen is ook een optie. Tassen vol kleding voor EUR 50,00 zegt vooral iets over de kwaliteit van kleding die je kocht.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 29-11-2021 08:40
10.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
geen kinderen krijgen, dat gaat je veel tijd, geld en energie schelen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven