Werk & Studie alle pijlers

Moeilijk om te werken in een mannenwereld

02-12-2021 20:34 45 berichten
Sinds een half jaar heb ik een nieuwe baan. Het is best een veeleisende baan, maar ik vind het werk echt superleuk. Ik werk als vrouw echt in een mannenbolwerk: de bouwsector. Ik loop tegen een aantal zaken aan en ik ben heel benieuwd of jullie er iets in herkennen en of jullie tips hebben.

Ik werk op projectbasis en ik werk dus vooral samen met mannen. Vaak hebben ze bepaalde ideeën over hoe ik mijn rol moet invullen en wat mijn taken en verantwoordelijkheden zijn. Daar heb ik zelf een hele uitgesproken mening over en daar botst het dus al vaak. Vanaf het begin dus. Vervolgens merk ik dat ze mij maar wat graag bepaalde klusjes toeschuiven, maar daar pas ik voor. Ik weiger om administratiemiep te spelen door iemand anders z'n PowerPoint in elkaar te knutselen of om de broodjes en de koffie te moeten regelen voor meetings met externen. Iedereen regelt gewoon z'n eigen shit, punt.

Is dit herkenbaar voor iemand? Is er een goede en makkelijke manier om mee om te gaan? Ik sta m'n mannetje wel; ik kan goed nee zeggen en ik ben niet conflictvermijdend. Maar ik vind het wel vermoeiend om op deze manier te moeten samenwerken. Om continu op m'n strepen te moeten staan. Dit klinkt heel vast heel dom, maar ik word graag aardig gevonden en ik heb er daarom moeite mee dat ik altijd zo voor mezelf moet opkomen en felle discussies moet voeren. Ik kan het wel, maar ik doe het niet graag.

Wat vinden jullie hiervan?
Alle reacties Link kopieren
Een gelijke collega bepaalt niet hoe jij werkt. Hij kan iets vragen en het antwoord kan dan ja of nee zijn. Ik zou het verder loskoppelen van emoties. Van zij zijn gemeen tegen mij, wordt je juist een Calimero.

Ik zie nu pas je nick...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook gewerkt in een mannenwereld (defensie) en heb dit heel soms ook zo ervaren, eigenlijk alleen bij de wat oudere garde. Kan me voorstellen dat je het niet prettig vindt.

Misschien kost het minder energie als je het oplost met humor, i.p.v. echt op je strepen te gaan staan. In het voorbeeld van de broodjes bestellen, zou ik denk ik eerder een flauwe grap maken.
"Charimshas, bestel jij de broodjes voor de lunch?'

'vanzelfsprekend, zal ik dan ook even je overhemden strijken en je sokken wassen?'

Vaak reageerden ze dan met 'huh, echt?" Of een beetje andersinds vragend. En dan reageerde ik met 'tuurlijk niet, mafkees. Ik mag hopen dat je dat zelf kan'

Heel flauw misschien, maar vaak heeft zoiets meer effect en is het wat minder beladen dan wanneer je er een serieus punt van maakt.
Alle reacties Link kopieren
Voor jezelf opkomen zonder discussie is de truc.....

Ben bang dat je aardig gevonden willen worden moet loslaten..... wees gewoon rolvast en werk van uit je eigen waarden. Belachelijk dat jij de powerpoints of de koffie catering zou moeten doen, dat is niet jouw rol of expertise dus opzouten,
wrs verdienen die gasten ook nog meer door jou door de salary gap, dus heb er geen mededelijden mee,

Tegelijk kun je niet werken in een omgeving waarin je iedereen tegen je in het harnas jaagt, dus de kunst om gedecideerd nee te zeggen, of af te houden, wel goed als je jezelf daarin in het begin stevig maar positief en waarderend naar de ander neerzet, dat ze weten dat je iemand bent om rekening mee te houden, dat heeft al een preventief effect,
Raadpleeg een coach als het je teveel frustreert want dat is zonde.
Alle reacties Link kopieren
+ dan is het voor jezelf ook een stuk luchtiger. Want er komt dan ook geen discussie
Alle reacties Link kopieren
Charimshas schreef:
02-12-2021 20:44
Ik heb ook gewerkt in een mannenwereld (defensie) en heb dit heel soms ook zo ervaren, eigenlijk alleen bij de wat oudere garde. Kan me voorstellen dat je het niet prettig vindt.

Misschien kost het minder energie als je het oplost met humor, i.p.v. echt op je strepen te gaan staan. In het voorbeeld van de broodjes bestellen, zou ik denk ik eerder een flauwe grap maken.
"Charimshas, bestel jij de broodjes voor de lunch?'

'vanzelfsprekend, zal ik dan ook even je overhemden strijken en je sokken wassen?'

Vaak reageerden ze dan met 'huh, echt?" Of een beetje andersinds vragend. En dan reageerde ik met 'tuurlijk niet, mafkees. Ik mag hopen dat je dat zelf kan'

Heel flauw misschien, maar vaak heeft zoiets meer effect en is het wat minder beladen dan wanneer je er een serieus punt van maakt.
Geweldig voorbeeld!
Charimshas schreef:
02-12-2021 20:44
Ik heb ook gewerkt in een mannenwereld (defensie) en heb dit heel soms ook zo ervaren, eigenlijk alleen bij de wat oudere garde. Kan me voorstellen dat je het niet prettig vindt.

Misschien kost het minder energie als je het oplost met humor, i.p.v. echt op je strepen te gaan staan. In het voorbeeld van de broodjes bestellen, zou ik denk ik eerder een flauwe grap maken.
"Charimshas, bestel jij de broodjes voor de lunch?'

'vanzelfsprekend, zal ik dan ook even je overhemden strijken en je sokken wassen?'

Vaak reageerden ze dan met 'huh, echt?" Of een beetje andersinds vragend. En dan reageerde ik met 'tuurlijk niet, mafkees. Ik mag hopen dat je dat zelf kan'

Heel flauw misschien, maar vaak heeft zoiets meer effect en is het wat minder beladen dan wanneer je er een serieus punt van maakt.
Leuk opgelost!

De bouw is soms nog een wat ouderwetse sector op dat front. Ik zou het ook met humor aanpakken. Ik werk in een soortgelijke sector en ik vind het juist een verademing om tussen veel mannen te zitten. Voor mij werkt dat heel goed. Daar moet ik wel bij zeggen dat de mannen bij ons niet naar de vrouwen kijken voor koffie of powerpoints, iedereen regelt z'n eigen shit bij ons.

Hopelijk kan je met humor je collega's een beetje "opvoeden" .:)
Ik heb jaren in de mannenwereld gewerkt. Ik heb er alleen maar voordeel van gehad: iedereen kent je naam, omdat er in mijn functie niet of nauwelijks vrouwen werkten. Dat is gewoon een voordeel.

Sommige mannen waren wat wantrouwend, maar dat ging vanzelf over. Met taakjes toegeschoven krijgen heb ik geen ervaring, ik heb het althans nooit gemerkt. Ik zal ongetwijfeld weleens broodjes besteld hebben voor iemand, maar tegelijkertijd deed die persoon dan weer andere dingen voor mij. Zolang het in evenwicht blijft en het geen vanzelfsprekendheid is, zie ik er ook totaal geen probleem in.

Mijn tip: blijf gewoon jezelf en doe niet te principieel. Soms moet je even op je strepen staan, maar vraag jezelf af of dat altijd nodig is. Veel zaken laten zich uitstekend met humor oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, herkenbaar. Ik was ook nog eens midden 20 tussen de mannen van 50+. Heel stom voorbeeld, maar ik haalde bijvoorbeeld bewust geen koffie de eerste week. En gewoon 'nee' antwoorden op vragen als: doe jij alles even in de vaatwasser? Het duurde even, maar op een gegeven moment viel het kwartje. Gewoon volhouden dus. En zeggen dat je geen administratie miep bent. Ik neem aan dat je een functieomschrijving hebt?
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
02-12-2021 21:14

Mijn tip: blijf gewoon jezelf en doe niet te principieel. Soms moet je even op je strepen staan, maar vraag jezelf af of dat altijd nodig is. Veel zaken laten zich uitstekend met humor oplossen.

Je hebt vanaf het begin problemen schrijf je. Sta je juist niet te veel op je strepen en ben je te veel bezig met jezelf bewijzen?

Als je altijd het idee hebt dat je op strepen moet staan, heb ik het idee dat jouw communicatie, of jouw ideeën niet helemaal zijn zoals het zou moeten zijn. Er is niets mis mee om voor jezelf op te komen, maar constant?
Ik heb lang in een mannenwereld gewerkt, ICT-sector. Ik heb dezelfde ervaring maar heb met veel humor mijn poot altijd stijf gehouden: ik ben niet de notulist of koffiedame of meiske voor whatever niet vakgericht taakje.
vogelkip schreef:
02-12-2021 20:34
Ik sta m'n mannetje wel
Daar gaat het om, als vrouwtje ;-)

Het humor-voorbeeld is mooi: het doel is dat je niet andermans werk gaat doen en dat het je zo min mogelijk energie kost om dat voor elkaar te krijgen. "Tegenduwen" is soms nodig omdat het niet anders wil, maar op de goede momenten juist met humor zoveel meegeven dat de ander voorover struikelt kost minder energie en is geregeld effectiever.

"Ik broodjes bestellen? Neh, kun je best zelf. Ben je oud genoeg voor."
En het dan zeker niet alsnog gaan doen, maar rustig even een mailtje tikken oid.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk? Ik vind het veel makkelijker om in een mannenwereld te werken dan tussen meerendeels vrouwen.

Voornamelijk door de no nonsense cultuur die er vaak heerst, en geen gemekker als je de bal terugkaatst.

Bij mijn huidige werkgever vallen daardoor voor mijzelf weer stukje op de plaats, in mijn geval is dat een stuk werkgeluk welke ik koester.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn vorige baan, ook in de bouw, liep ik hier ook tegen aan. In het begin ging ik de discussie nog wel eens aan, later niet meer. Dan was mijn antwoord simpelweg 'nee' en klaar, als mij de rol van notulist/koffiejuffrouw enz werd toebedeeld.

Sinds een half jaar ben ik van werkgever veranderd, nog steeds in de bouw en wat een verademing is dat!

Het ligt dus misschien ook wel aan het bedrijf en je collega's dat ze zo doen. Dan helpt humor je niet vrees ik.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Haha, werk zelf ook heel graag met mannen. Zo veel makkelijker dan vrouwen.
Punt is wel om goed duidelijk te maken waar je wel en waar je niet van bent.

Je schrift dat je op projectbasis werkt. Werk je dan een een vooraf gedefinieerde opdracht en voor een vast bedrag?
Alle reacties Link kopieren
Horcrux schreef:
02-12-2021 20:54
Leuk opgelost!

De bouw is soms nog een wat ouderwetse sector op dat front. Ik zou het ook met humor aanpakken. Ik werk in een soortgelijke sector en ik vind het juist een verademing om tussen veel mannen te zitten. Voor mij werkt dat heel goed. Daar moet ik wel bij zeggen dat de mannen bij ons niet naar de vrouwen kijken voor koffie of powerpoints, iedereen regelt z'n eigen shit bij ons.

Hopelijk kan je met humor je collega's een beetje "opvoeden" .:)

Ik werk ook in een mannenwereld, en iedere nieuweling wordt nou eenmaal uitgetest. Als je iemand zo gek kan krijgen om iedere dag de lunch te regelen, is dat toch lachen?

Als je niet je mannetje staat, wordt er over je heen gelopen, of je nou man of vrouw bent. Dat staat los van eventuele andere nadelen (en voordelen) van het vrouw zijn in een mannenwereld.
julius schreef:
02-12-2021 22:17
Ik werk ook in een mannenwereld, en iedere nieuweling wordt nou eenmaal uitgetest. Als je iemand zo gek kan krijgen om iedere dag de lunch te regelen, is dat toch lachen?

Als je niet je mannetje staat, wordt er over je heen gelopen, of je nou man of vrouw bent. Dat staat los van eventuele andere nadelen (en voordelen) van het vrouw zijn in een mannenwereld.
In ons team worden nieuwelingen warm ontvangen, niet getest. Dat lijkt me een verschrikkelijke bedrijfscultuur.
Alle reacties Link kopieren
Humor en idd niet te zwaar aan tillen. Waait wel over, tenminste is mijn ervaring
Alle reacties Link kopieren
Horcrux schreef:
02-12-2021 22:23
In ons team worden nieuwelingen warm ontvangen, niet getest. Dat lijkt me een verschrikkelijke bedrijfscultuur.

Als er iemand nieuw binnenkomt, wordt er geprobeerd om de kutklusje op zijn of haar bordje te schuiven. Dat staat los van de warmte van het ontvangst. Het is niet dat ze gestraft worden als ze weigeren ofzo. Het is wel een goede manier om uit te vinden hoe iemand in elkaar zit.
Alle reacties Link kopieren
Als ik mag kiezen, geef ik de voorkeur aanwerken met mannen.

En, ook als je nieuw binnen komt in een team met veel (of alleen maar) vrouwen, zijn er soms/vaak bestaande opvattingen over hoe je jouw rol zou moeten invullen.
Wat dat betreft (vakinhoudelijk anderen overtuigen) zie ik geen verschil tussen mannen en vrouwen.

En klusjes? Ja, die probeert men vaak op nieuwelingen m/v af te schuiven.
julius schreef:
02-12-2021 23:04
Als er iemand nieuw binnenkomt, wordt er geprobeerd om de kutklusje op zijn of haar bordje te schuiven. Dat staat los van de warmte van het ontvangst. Het is niet dat ze gestraft worden als ze weigeren ofzo. Het is wel een goede manier om uit te vinden hoe iemand in elkaar zit.
Ik vind kutklusjes doorschuiven bij wijze van test nou niet bepaald een warm welkom. Maar goed, ieder persoon/bedrijf zo z'n ding.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu trouwens bij echt een dames bedrijf. Vind dat wel een stuk ingewikkelder. Komt ook een beetje omdat ik zo gewend was dat collega's bepaalde humor of directheid waardeerden. Vind het met vrouwen toch soms wat meer balanceren.
Alle reacties Link kopieren
Dit: ‘ik kan goed nee zeggen en ik ben niet conflictvermijdend’

Alles wat mannen wel zijn? :proud: dus ja dat gaat werken?
In je verhaal valt mij het zinnetje: "Ik weiger administratiemiep te spelen door iemand anders zijn Powerpoint in elkaar te knutselen".
Hier zou ik wel voorzichtig mee zijn, want ik vind dit niet zo'n leuke bewoording (administratiemiep). Een dergelijke houding kan tegen je gaan werken.

Wat klusjes betreft: het kan juist handig zijn om soms iemand te helpen met iets, zolang diegene daar iets terug doet. Ik had sommige dingen in mijn functie, waar ik echt een enorme hekel aan had, dus als ik dat kon ruilen met iemand door voor diegene even een presentatie te maken (wat mij amper moeite kostte) dan was dat een goede deal, waar we beiden tevreden mee waren.

Dat betekent niet dat je je elk klusje in de maag hoeft laten te splitsen, maar het is altijd handig om eerste te bedenken of je ergens je voordeel mee kunt doen. Zo heb ik jarenlang de taalfouten uit de notulen gehaald voor een collega met dyslexie. Nou niet dat ik blij werd van notulen maken, maar deze collega heeft mij jarenlang enorm geholpen met dingen waar hij weer enorm goed in was. We hadden hier dus allebei profijt van.

Mijn tip dus: ga niet te veel op je strepen staan, maar kijk waar bepaalde vragen vandaan komen, kijk of je er je voordeel mee kunt doen en beslis dan pas. Ik heb best vaak nee gezegd, maar ook best vaak ja tegen bepaalde klusjes die eigenlijk bij een ander lagen.

Het woord administratiemiep duidt op een minachtig voor bepaalde functies en dat is iets waar je echt heel voorzichtig mee moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso goed dat je het doet en niet uit conflictvermijding ergens wegkruipt in een administratie-baan!

Naast wat gezegd is heb ik nog een tip: De vlucht naar voren. Neem het initiatief.

Dus op het moment dat je binnenkomt, heb je al een standaard riedel "Ik ben Kip, ik ben dit en dit; ik ben niet de administratie-miep, ik maak niet de powerpoints voor andere mensen en ik bestel niet de broodjes. Ik ben hier aangenomen voor X en Y en Z".
Hoe vaker je dit doet, hoe beter en zelfverzekerder die intro-riedel wordt.
Dan zal men nog wel eens proberen je uit te testen maar ze staan al met 1-0 achter.
Je geeft er ook duidelijk de boodschap mee dat je je pappenheimers wel kent.

Nog een manier om hetzelfde te doen: Bij de koffie of gezellige verhalen heb je een paar grappige verhaaltjes over hoe iemand het in zijn hoofd haalde om jou voor de administratie of de powerpoint te vragen.
Leuk amusant verhaaltje, maar er zit ook een boodschap in: Dit ben ik.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven