Gesprek uitgeverij nav opsturen manuscript

03-12-2021 23:35 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen

Een tijdje geleden schreef ik een roman en stuurde die op naar een uitgeverij.
Omdat ik een hele lange tijd niks had vernomen ben ik begonnen het boek zelf uit te brengen in eigen beheer. Ik moet zeggen dat de interesse en verkoop goed op gang komt.
Plots krijg ik een uitnodiging van de uitgeverij om op gesprek te komen om te praten over mijn roman.
Is natuurlijk wel een compliment, maar wat kan ik er nu nog mee doen?
Ik heb meer winst per boek dan wat een uitgeverij gebruikelijk uitkeert aan een auteur. Ik doe mijn eigen promotie op social media etc.
Wat zou ik uit zo een gesprek nog kunnen halen?
Is het realistisch om voor te stellen dat ik dezelfde opbrengst per boek wil als nu (als ze het willen uitgeven)?
elinas wijzigde dit bericht op 04-12-2021 06:25
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste kun je natuurlijk proberen.
En het is een gesprek, geen contractonderhandeling?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Heb je al iemand die je tekst redigeert? Lijkt me geen overbodige luxe.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
03-12-2021 23:37
Dat laatste kun je natuurlijk proberen.
En het is een gesprek, geen contractonderhandeling?
Klopt, een eerste gesprek. Dit is de eerste keer dat ik een roman schrijf en totaal geen idee wat een gesprek bij een uitgeverij in gaat houden.
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
03-12-2021 23:37
Heb je al iemand die je tekst redigeert? Lijkt me geen overbodige luxe.
Al laten doen ja. Door een professionele redigeur.
Dus dat hoeven ze ook al niet meer te doen. Het boek is af, wordt in eigen beheer verkocht omdat zij zo laat pas reageerden. Ze lieten me nu pas weten dat degene die de manuscripten beoordeeld lange tijd afwezig was geweest en nog een paar andere zieken. Dus ze liepen wat achter. Vandaar dat het zo ĺang had geduurd.
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft die professionele redacteur precies gedaan? Heb je echt meerdere redactierondes gehad waarin je feedback kreeg en jijzelf ook stukken hebt herschreven?
susan wijzigde dit bericht op 03-12-2021 23:49
0.00% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen ze niet zoveel per boek aan winst geven, maar wel een bepaald minimaal volume?
Alle reacties Link kopieren
Maar als je boek al verkocht wordt wat is dan nog de toegevoegde waarde van een uitgever?
hoi
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
03-12-2021 23:48
Wat heeft die professionele redacteur precies gedaan? Heb je echt meerdere redactierondes gehad waarin je feedback kreeg en jijzelf ook stukken hebt herschreven?
Ja ik heb toen weer eea herschreven waar verhaallijnen nog niet voldoende uitgewerkt waren. Alle feedback erin verwerkt en opnieuw laten lezen.
En toen was het af. Gepromoot op social media en zelf in de verkoop gezet.
Alle reacties Link kopieren
Even los van de royalties. Je zegt dat de verkoop in eigen beheer goed loopt. Bedoel je dan een e-boek of een papieren? Verkoop je via de grote boekhandels (ketens en de grote zelfstandigen)? Via Bol?

En je promotie, goed dat het lukt via sociale media. Houd je bij hoe leads binnenkomen? Heb je je boek ook kunnen 'pluggen' bij influencers (op Goodreads, BookTok, etc)? En de "oude media", kranten/tijdschriften/radio/tv, heb je die kunnen benaderen voor een review? Kun je zelf signeersessies, interviews en dat soort dingen voor jouzelf als auteur regelen, als je dat wil?

Heb je de tekst laten redigeren, en heeft iemand meegedacht over de spanningsboog? Is het nagelopen met editing software, zodat de pagina-opmaak foutloos is en de bladspiegel prettig? Als er een papieren versie is, hoe is je omslagontwerp? En je digitale thumbnail, voor e-verkoop?

Heb je het boek geregistreerd, met een ISBN en dergelijke? En weet je ook wat je moet/wil doen als iemand (delen van) jouw werk zou willen gebruiken, legitiem (als verfilming of in een examentekst) of illegaal (downloaden en doordelen)? Heb je dat juridisch ingedekt? Zou je jouw boek in andere talen willen zien? Hoe zou je dat aanpakken?

En: als je nog een boek zou schrijven, ga je dan dit alles weer zelf doen, die investering van tijd en geld om het zelf uit te brengen? Zou je überhaupt nog een keer iets willen schrijven? En als je daar een tijdelijke subsidie/beurs/voorschot voor zou kunnen krijgen?

Met al dit soort zaken kan een uitgever helpen. Maar het ligt aan jou of je hierover na wil denken, of dat je tevreden bent met je boek zoals het nu verkoopt -- dat is ook prima natuurlijk, jouw werk, jouw beslissing.

Leuk hoor! Ik zou zelf altijd gaan praten, je weet nooit!
Alle reacties Link kopieren
TinyTiny schreef:
03-12-2021 23:48
Misschien kunnen ze niet zoveel per boek aan winst geven, maar wel een bepaald minimaal volume?
Dit puntje kan ik meenemen naar het gesprek, bedankt
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk voor je TO! Misschien vinden ze het zo goed dat als je het ze verteld dat je het zelf al hebt uitgegeven, ze je contracteren voor een 2e roman 😁. Ben wel nieuwsgierig naar je boek, waar gaat het over?
Alle reacties Link kopieren
Denk dat die uitgever er nu wel brood in ziet. Klaarblijkelijk doe jij iets goeds. In de regel geven uitgevers op dit moment slechts aandacht aan gevestigde namen, bekende koppen en mensen die er echt met kop en schouders bovenuit steken, zoals bv Marieke Lucas. Zij zijn geen sociaal werkers. Zij willen geld verdienen en dat doen ze het makkelijkst met schrijvers die al bekend zijn, mensen die al bekend zijnom wat anders dan schrijven, en dus ook met mensen die de marketingstrategie al op poten hebben staan. Die al verdienen aan hun werk.
Alle reacties Link kopieren
Pikachu schreef:
03-12-2021 23:50
Maar als je boek al verkocht wordt wat is dan nog de toegevoegde waarde van een uitgever?
Vandaar dat ik een topic open.
Alle reacties Link kopieren
De kans bestaat wel dat deze uitgeverij vindt dat er nog meer geredigeerd wil hebben, want meestal zijn er wel een aantal redactierondes en kost het ook gewoon flink wat tijd om een boek te redigeren. Daarbij zijn dat niet de enige kosten die een uitgeverij maakt. Ik zou in eerste instantie gewoon open het gesprek in gaan, afwachten waar zij mee komen en niet meteen eisen gaan stellen of over geld beginnen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Tunamelt schreef:
03-12-2021 23:53
Even los van de royalties. Je zegt dat de verkoop in eigen beheer goed loopt. Bedoel je dan een e-boek of een papieren? Verkoop je via de grote boekhandels (ketens en de grote zelfstandigen)? Via Bol?

En je promotie, goed dat het lukt via sociale media. Houd je bij hoe leads binnenkomen? Heb je je boek ook kunnen 'pluggen' bij influencers (op Goodreads, BookTok, etc)? En de "oude media", kranten/tijdschriften/radio/tv, heb je die kunnen benaderen voor een review? Kun je zelf signeersessies, interviews en dat soort dingen voor jouzelf als auteur regelen, als je dat wil?

Heb je de tekst laten redigeren, en heeft iemand meegedacht over de spanningsboog? Is het nagelopen met editing software, zodat de pagina-opmaak foutloos is en de bladspiegel prettig? Als er een papieren versie is, hoe is je omslagontwerp? En je digitale thumbnail, voor e-verkoop?

Heb je het boek geregistreerd, met een ISBN en dergelijke? En weet je ook wat je moet/wil doen als iemand (delen van) jouw werk zou willen gebruiken, legitiem (als verfilming of in een examentekst) of illegaal (downloaden en doordelen)? Heb je dat juridisch ingedekt? Zou je jouw boek in andere talen willen zien? Hoe zou je dat aanpakken?

En: als je nog een boek zou schrijven, ga je dan dit alles weer zelf doen, die investering van tijd en geld om het zelf uit te brengen? Zou je überhaupt nog een keer iets willen schrijven? En als je daar een tijdelijke subsidie/beurs/voorschot voor zou kunnen krijgen?

Met al dit soort zaken kan een uitgever helpen. Maar het ligt aan jou of je hierover na wil denken, of dat je tevreden bent met je boek zoals het nu verkoopt -- dat is ook prima natuurlijk, jouw werk, jouw beslissing.

Leuk hoor! Ik zou zelf altijd gaan praten, je weet nooit!
Zo dit dekt alles wel denk ik, goed advies
Alle reacties Link kopieren
elinas schreef:
03-12-2021 23:55
Vandaar dat ik een topic open.
Dat het nu verkocht wordt, betekent niet dat het niet nog beter zou kunnen verkopen met professionele begeleiding. ;-)

En da's niet het enige wat uitgevers doen, zie mijn eerdere post.
tunamelt wijzigde dit bericht op 04-12-2021 00:06
0.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met de uitnodiging, is idd een groot compliment!

Ik zou het gesprek open in gaan en rustig afwachten waar zij mee komen. Je zit in een luxepositie want lijkt je prima te redden qua redactie, promotie en verkoop dus je bent niet afhankelijk van ze. Maar misschien zijn er nog dingen (bijv. bepaalde voordelen voor jou, een of ander superduper plan met jouw manuscript of een ander "offer you can't refuse") waar je zelf nog niet aan had gedacht. Lijkt mij dat je ook niet meteen hoeft te gaan onderhandelen in zo'n eerste gesprek. En als ze je toch een voorstel doen, gewoon bedenktijd vragen.

Veel succes alvast!
Alle reacties Link kopieren
* Oeps, mezelf gequote. Weg ermee *
Alle reacties Link kopieren
Het is de vraag of zij er meer exposure aan kunnen geven.
Maar denk ook verder, aan een tweede boek...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!
Ik zal gewoon kijken wat ze te zeggen hebben en zoals iemand al zei: ik zit in een luxe positie (wel gaaf, had ik op voorhand nooit durven dromen!)
De afspraak is pas half januari maar ik zal een update komen geven!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er met je huidige boek naartoe gaan en vragen wat zij hier anders aan zouden hebben gedaan of wat zij er aan toe zouden hebben gevoegd. Zouden ze het op een andere manier hebben geredigeerd? Wat is hun meerwaarde opdat jij met hun in zee zou gaan?
Succes!
Superleuk joh! Veel succes! :heart:
Alle reacties Link kopieren
elinas schreef:
03-12-2021 23:44
Al laten doen ja. Door een professionele redigeur.
Dus dat hoeven ze ook al niet meer te doen. Het boek is af, wordt in eigen beheer verkocht omdat zij zo laat pas reageerden. Ze lieten me nu pas weten dat degene die de manuscripten beoordeeld lange tijd afwezig was geweest en nog een paar andere zieken. Dus ze liepen wat achter. Vandaar dat het zo ĺang had geduurd.
beoordeelt, 3de persoon, tegenwoordige tijd.

Ik weet dat men er hier niet houdt van als er op taalfouten gewezen wordt. Maar van een auteur mag je toch een foutloze tekst verwachten.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
MrsNiceGuy schreef:
04-12-2021 08:34
beoordeelt, 3de persoon, tegenwoordige tijd.

Ik weet dat men er hier niet houdt van als er op taalfouten gewezen wordt. Maar van een auteur mag je toch een foutloze tekst verwachten.
Hoezo eigenlijk?

Ik bedoel dus: waarom is het logisch om te verwachten dat iemand die goed verhaallijnen kan bedenken en uitwerken beter is in de regeltjes van stam+t toepassen dan een slager of een dansleraar? En waarom wordt specifiek van deze beroepsgroep verwacht dat er nul fouten worden gemaakt?

En een auteur is nou juist een van de weinigen waarvan de hele tekst totaal wordt nagelopen voordat deze wordt gepubliceerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven