Klaar voor een kind?

17-01-2022 14:10 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij heel erg af, wanneer weet je nou echt of je klaar bent voor kind(eren)?

In mijn omgeving heb ik niet direct mensen waarbij ik dit wil/kan vragen, daarom ben ik erg benieuwd hoe dit voor jullie (destijds) is geweest.
zonnebloem98 wijzigde dit bericht op 22-05-2022 16:40
49.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De situatie zal nooit helemaal perfect zijn. Het belangrijkste is dat je er zin in hebt.
Verder komt 99% van de kinderen in deze wereld met minder als jullie te bieden hebben. Het komt gewoon goed.
Als je zwanger bent, heb je meestal nog een maand of 8 om te zorgen dat je klaar genoeg bent voor een kind.

Mensen krijgen in allerlei omstandigheden een kind: soms komen ze er zelfs pas rond de bevalling achter dat ze zwanger zijn. En ik heb nog nooit een baby horen klagen over het feit dat er geen auto of rijbewijs is.
Alle reacties Link kopieren
ik zag altijd allemaal praktische bezwaren. Tot dat mijn vrienden kinderen kregen en ik dacht: als zij het kunnen, dan red ik me ook.

Met je partner op 1 lijn zitten is wel heel belangrijk. Als hij geen enkele negatieve gevolgen ziet, staat hij er wellicht wel heel naief in. Of hij gaat er vanuit, dat jij het wel oplost?
Goeie gesprekken over werk&zorg&financiën zijn belangrijk. Wie gaat op welke dagen werken? Wie haalt naar de opvang, wie brengt? Waar kunnen we op bezuinigen, als dat nodig is?
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
17-01-2022 14:19
Als je zwanger bent, heb je meestal nog een maand of 8 om te zorgen dat je klaar genoeg bent voor een kind.

Mensen krijgen in allerlei omstandigheden een kind: soms komen ze er zelfs pas rond de bevalling achter dat ze zwanger zijn. En ik heb nog nooit een baby horen klagen over het feit dat er geen auto of rijbewijs is.
baby misschien niet, maar ik weet nog, dat ik na de bevalling de eerste keer met baby in de auto onderweg was en me besefte, dat mijn wereld eindelijk weer wat groter was dan Huis, Albert Heijn, Consultatiebureau
Alle reacties Link kopieren
Als je wacht op de ideale omstandigheden in praktische zin, kun je lang wachten. Er is altijd nog wel dat ene stukje van het huis wat je nog aan wilt pakken, of die ene cursus voor je werk die je eerst nog wilt doen.

Volgens mij ben je klaar voor een kind als je leven zo ingericht is dat je in je hoofd ruimte hebt voor een flinke extra uitdaging. Maar zelfs als dat niet zo is, dan regel je dat meestal ook wel weer.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Je bent vooral klaar voor kinderen als je bereid bent je eigen belangen opzij te zetten voor die van een ander. Minder slaap, minder geld, minder rust, minder tijd voor jezelf en voor je partner, meer onzekerheid, meer zorgen, etc. Je krijgt er zeker ook een hoop voor terug maar alles blijft niet zoals het nu is.
Daarnaast is het fijn als je een stabiele relatie hebt en jullie, althans nu in theorie, een beetje op één lijn zitten qua opvoeding. (Edit: En inderdaad ook qua verdeling van zorg, werk, huishouden en andere taken.) En het is fijn als je een netwerk van mensen hebt met wie je kunt sparren en op wie je zo nodig kunt terugvallen.
Pas daarna komen financiën, huizen, etc.

Een rijbewijs en/of auto is handig, maar zeker niet nodig. (Dit hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf waar je woont.) Maar als je dit nog niet hebt, kan het wel zomaar zijn dat het er pas na jaren van komt om alsnog je rijbewijs te gaan halen, omdat je er dan pas geld en/of tijd voor hebt.
lariba wijzigde dit bericht op 17-01-2022 14:25
4.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het belangrijkste is dat jij graag een kindje zou willen. En als je een enigszins stabiel inkomen hebt en een dak boven je hoofd, is er eigenlijk geen enkele reden waarom het niet goed zou komen.

Het blijft heel erg spannend en echt klaar ervoor zijn kun je nooit, je kunt je gewoon niet voorbereiden op hoe het écht is. Maar dat hoeft ook niet.

Een baby heeft als allereerste veel liefde nodig, dan voeding, kleertjes, een bedje. Een rijbewijs of auto of groot huis heeft de baby echt niet nodig om gelukkig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
17-01-2022 14:23
Je bent vooral klaar voor kinderen als je bereid bent je eigen belangen opzij te zetten voor die van een ander. Minder slaap, minder geld, minder rust, minder tijd voor jezelf en voor je partner, meer onzekerheid, meer zorgen, etc. Je krijgt er zeker ook een hoop voor terug maar alles blijft niet zoals het nu is.
en daarom baart de naïviteit van haar vriend me zorgen
Alle reacties Link kopieren
Voor mijzelf hoefde het niet "perfect te wezen". Ik had net een nieuwe baan, huurhuis (wel met 2 slaapkamers ). Ik was 28 toen ik zwanger werd. Is 1998 je geboortejaar? Dan heb je nog tijd zat om je rijbewijs te halen en een huis met een slaapkamer voor de kleine te vinden. Dat is wel handig. Maar koop of huur of vast contract, dat soort dingen interesseert een baby helemaal niks en het wordt toch nooit perfect, er is altijd wel wat.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
17-01-2022 14:19
Als je zwanger bent, heb je meestal nog een maand of 8 om te zorgen dat je klaar genoeg bent voor een kind.

Mensen krijgen in allerlei omstandigheden een kind: soms komen ze er zelfs pas rond de bevalling achter dat ze zwanger zijn. En ik heb nog nooit een baby horen klagen over het feit dat er geen auto of rijbewijs is.
Dat is ook zeker waar. Ons leven is niet perfect, maar er zijn inderdaad genoeg mensen in mindere situaties waarbij het ook goed afloopt.
Alle reacties Link kopieren
Je situatie zal nooit 100% zijn en kan altijd omslaan. Kinderen hebben vooral aandacht en liefde nodig.

Ik was 19 jaar toen ik zwanger raakte. Echt niet ideaal, ze is inmiddels een gelukkige puber van 16jaar.
Alle reacties Link kopieren
De ideale perfecte situatie zal er nooit zijn. Ik had in mijn hoofd zitten dat er minimaal een X bedrag op de spaarrekening moest staan en ons huis helemaal af moest zijn voordat we eraan gingen beginnen.

Deze najaar een gesprek gehad met mijn vriend en zijn we tot de conclusie gekomen dat we 'ideale' omstandigheden er waarschijnlijk nooit gaan komen. Het huis is nog niet af en de spaarrekening lang niet zo gevuld als we willen. Was dit echter wel zo, dan had ik (mijzelf kennende) wel weer andere bezwaren gevonden om niet in het perfecte plaatje te passen. En nu ben ik 10 weken zwanger <3
Doei
Alle reacties Link kopieren
Een auto/rijbewijs vind ik wel erg praktisch als je een kind hebt, maar geen keiharde vereiste, en het hangt ook van je woonomgeving af.
Ik denk dat je de vraag moet loslaten. Wat mij betreft gaat het meer om: is de kinderwens in voldoende mate aanwezig? Heb je de diepe wens om moeder te worden? Daarnaast is het natuurlijk handig om wat basale leefomstandigheden op orde te hebben, maar dat is de hoofdzaak wat mij betreft.
Daarna groei je er tijdens de zwangerschap naartoe. En kom je er na de geboorte achter dat je toch op een heleboel dingen niet voorbereid was. Het hoort erbij.
Laat de praktische zaken wat losser (even aannemende dat je een dak boven je hoofd hebt en niet meer bij je ouders woont) en ga af op of de wens er is.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-01-2022 14:21
ik zag altijd allemaal praktische bezwaren. Tot dat mijn vrienden kinderen kregen en ik dacht: als zij het kunnen, dan red ik me ook.

Met je partner op 1 lijn zitten is wel heel belangrijk. Als hij geen enkele negatieve gevolgen ziet, staat hij er wellicht wel heel naief in. Of hij gaat er vanuit, dat jij het wel oplost?
Goeie gesprekken over werk&zorg&financiën zijn belangrijk. Wie gaat op welke dagen werken? Wie haalt naar de opvang, wie brengt? Waar kunnen we op bezuinigen, als dat nodig is?
Goede vragen! Vriend is van buitenlandse afkomst, in zijn familie is kinderen krijgen iets heel 'makkelijks'n alsof je even een boodschap doen. Grote gezinnen, veel kinderen in 1 kamer etc. Ik ben juist in het tegengestelde opgegroeid.

Financieel gezien is denk ik het grootste bezwaar op dit moment. Ik heb een stabiel inkomen, vriend niet. Hopelijk over enkele maanden wel. Met mijn inkomen alleen komen we wel een eind, maar genoeg zal het voor 3 personen niet wezen.
Alle reacties Link kopieren
Het voelen dat je klaar bent voor een kind is voor mij als het voelen van verliefdheid. Je voelt het, of je voelt het niet. Als je het voelt, hoef je er niks mee te doen, je kunt dat gevoel ook onderdrukken met argumenten of er gewoon vanaf zien. Je kunt ook een kind krijgen zonder het gevoel dat je er klaar voor bent, net zoals dat je een relatie kunt aangaan met iemand waar je niet verliefd op bent.

Ik voelde dat ik er klaar voor was, omdat ik verliefd was op het idee een kind te krijgen met de man waar ik ook erg verliefd op was. Toen zijn we ervoor gegaan. Toen ik 6 maanden zwanger was heb ik mijn rijbewijs gehaald, kort daarna zijn we nog verhuisd. Kan allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Aviendha schreef:
17-01-2022 14:25
Voor mijzelf hoefde het niet "perfect te wezen". Ik had net een nieuwe baan, huurhuis (wel met 2 slaapkamers ). Ik was 28 toen ik zwanger werd. Is 1998 je geboortejaar? Dan heb je nog tijd zat om je rijbewijs te halen en een huis met een slaapkamer voor de kleine te vinden. Dat is wel handig. Maar koop of huur of vast contract, dat soort dingen interesseert een baby helemaal niks en het wordt toch nooit perfect, er is altijd wel wat.

Aan de andere kant heb je dan ook nog alle tijd om kinderen te krijgen.

Voor mij was er echt geen perfect plaatje noodzakelijk maar ik ben toch echt achteraf wel blij dat veel zaken (al dan niet bewust) op orde waren voordat we kinderen krijgen. Praktisch valt er natuurlijk overal een mouw aan te passen maar waarom niet nog even wachten als dan de situatie net even meer ontspannen/leuker is. Al die dingen worden anders echt wel weer even op de lange termijn geschoven als het een beetje tegenzit. Kinderen kosten nou eenmaal heel veel tijd (en geld ben je zelf bij). Ik had het hier op mijn locatie bijvoorbeeld echt niet prettig gevonden zonder auto/rijbewijs.
Alle reacties Link kopieren
Aviendha schreef:
17-01-2022 14:25
Voor mijzelf hoefde het niet "perfect te wezen". Ik had net een nieuwe baan, huurhuis (wel met 2 slaapkamers ). Ik was 28 toen ik zwanger werd. Is 1998 je geboortejaar? Dan heb je nog tijd zat om je rijbewijs te halen en een huis met een slaapkamer voor de kleine te vinden. Dat is wel handig. Maar koop of huur of vast contract, dat soort dingen interesseert een baby helemaal niks en het wordt toch nooit perfect, er is altijd wel wat.
98 is inderdaad mijn geboortejaar! Genoeg tijd nog om aan kinderen te beginnen, maar het begint de laatste weken heel erg te kriebelen. (Ik zat gister een winkelmandje vol te laden met babykleding? 🤭).

Ik denk dat het ergens ook een beetje angst is voor het onbekende waar ik nu mee bezig ben.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem98 schreef:
17-01-2022 14:29
Goede vragen! Vriend is van buitenlandse afkomst, in zijn familie is kinderen krijgen iets heel 'makkelijks'n alsof je even een boodschap doen. Grote gezinnen, veel kinderen in 1 kamer etc. Ik ben juist in het tegengestelde opgegroeid.

Financieel gezien is denk ik het grootste bezwaar op dit moment. Ik heb een stabiel inkomen, vriend niet. Hopelijk over enkele maanden wel. Met mijn inkomen alleen komen we wel een eind, maar genoeg zal het voor 3 personen niet wezen.

Dit zou ik zelf toch wel factor 1 vinden om op orde te hebben...+ een beetje realiteitszin van je vriend.
Alle reacties Link kopieren
Gloriosa schreef:
17-01-2022 14:27
De ideale perfecte situatie zal er nooit zijn. Ik had in mijn hoofd zitten dat er minimaal een X bedrag op de spaarrekening moest staan en ons huis helemaal af moest zijn voordat we eraan gingen beginnen.

Deze najaar een gesprek gehad met mijn vriend en zijn we tot de conclusie gekomen dat we 'ideale' omstandigheden er waarschijnlijk nooit gaan komen. Het huis is nog niet af en de spaarrekening lang niet zo gevuld als we willen. Was dit echter wel zo, dan had ik (mijzelf kennende) wel weer andere bezwaren gevonden om niet in het perfecte plaatje te passen. En nu ben ik 10 weken zwanger <3
Wat leuk, gefeliciteerd!!

Als ik een gevulde spaarrekening eis, dan zal het nog jaren duren voor er een kind zou kunnen komen (mocht het lukken natuurlijk haha.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem98 schreef:
17-01-2022 14:29
Goede vragen! Vriend is van buitenlandse afkomst, in zijn familie is kinderen krijgen iets heel 'makkelijks'n alsof je even een boodschap doen. Grote gezinnen, veel kinderen in 1 kamer etc. Ik ben juist in het tegengestelde opgegroeid.

Financieel gezien is denk ik het grootste bezwaar op dit moment. Ik heb een stabiel inkomen, vriend niet. Hopelijk over enkele maanden wel. Met mijn inkomen alleen komen we wel een eind, maar genoeg zal het voor 3 personen niet wezen.
ohjee, zie je de rode vlaggen?
straks ben jij En verantwoordelijk voor het geld En voor het kind
Alle reacties Link kopieren
Komt hij dan ook uit een cultuur waar het heel normaal is dat moeder thuis blijft met dat grote gezin terwijl vader buiten de centen verdient? En hebben jullie het er al over gehad hoe jullie daarover denken? Nu ben jij nog degene met een stabiele inkomen en is het daarom logisch dat jij blijft werken, maar hoe gaan jullie dit doen als zijn situatie verbeterd is?
(Afgezien van pensioenen en carrières heb ik zelf helemaal geen bezwaar tegen thuisblijfmoeders als die moeders dat zelf ook echt willen zijn. Maar zeker zo tussen twee culturen in is het belangrijk dit van tevoren al te bespreken.)

En hoe zit het bijvoorbeeld met jullie religieuze achtergrond? In welk geloof wordt kind gedoopt en opgevoed, wordt er wel of niet besneden, etc.?
lariba wijzigde dit bericht op 17-01-2022 14:39
34.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook lang getwijfeld, terwijl mijn man er ook een stuk relaxter in stond.

Ik wist wel 100% zeker dat ik ooit kinderen wilde, maar vond het lastig om te bepalen wanneer dan. Willen we eerst nog een grote reis maken? Wil ik eerst nog op zoek naar een andere baan?

Totdat ik me realiseerde dat er altijd wel een reden zou zijn om het uit te stellen.

Inmiddels hebben we twee kinderen en vind ik het moederschap fantastischer (en vermoeiender :P ) dan ik me ooit had kunnen voorstellen.

Belangrijkste voorwaarden lijken mij:
A. überhaupt een kinderwens hebben
B. een stabiele relatie
C. een (enigszins) stabiele financiële situatie

De rest is bijzaak.
procne wijzigde dit bericht op 17-01-2022 14:39
0.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
17-01-2022 14:34
Dit zou ik zelf toch wel factor 1 vinden om op orde te hebben...+ een beetje realiteitszin van je vriend.
Financeel gezien moet er inderdaad absoluut eerst meer op orde komen. Ben ook niet van plan om morgen direct te stoppen met de pil, al dacht ik daar gister even anders over.

Het is vooral fijn nu om te lezen hoe andere er over denken. Ik heb weinig 'vergelijkingsmateriaal' en zoek daar denk nu toch een beetje naar.
Alle reacties Link kopieren
In jouw situatie zou ik het vooral belangrijk vinden dat je vriend begrijpt waar hij aan begint. Als hij het krijgen van een kind alleen maar rooskleurig inziet, terwijl hij geen inkomen heeft, dan zou ik me toch eens achter mijn oren krabben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven