Hoe werken gordijnhaken?! Help

14-05-2022 09:20 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Grote frustratie alom. Ik heb gordijnen van de H&M, die 'op elke manier' op te hangen zouden moeten zijn. Naar de karwei geweest, gordijnroede met oogjes, en gordijnhaken meegekregen zoals op de foto.
Maar hoe werken die fuckers?! Op alle youtube filmpjes gebruiken ze hele andere haken. Hoe ik ze er ook in draai (of met pootjes door het gordijn en dan omklappen, of met het boogje door het gordijn en dan omklappen) aan het eind blijft het altijd zo dat als ik onder aan het gordijn zou trekken, het gordijn zo van het haakje af glijdt.
Ik ben er inmiddels zo gefrustreerd van dat ik klaar ben om die hele takkezooi in de vuilnis te werpen.
Wie geeft het verlossende woord?

De gordijnen
https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.1039973001.html
De haakjes
Afbeelding
-
Ik zou de takkezooi en de fuckers meenemen naar de h&m en vragen of ze het voor kunnen doen 😂.

Het is idd insteken en terugklappen volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Van onder af insteken! Anders zitten ze op z'n kop na het "terugklappen"
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
14-05-2022 09:25
Van onder af insteken! Anders zitten ze op z'n kop na het "terugklappen"
Dat doe ik al.
-
Oja, die zijn nasty. Je moet ze omhoog steken en dan terugvouwen. Ik herken je struggles. Even kijken of ik iets kan vinden dat je helpt. Als je het eenmaal ziet is het heel simpel (maar tot die tijd: :@@: )

Je moet ze van onderaf insteken en er dan helemaal doorheen trekken. Je steekt die open puntjes in het oogje op de rails en het gordijn hangt dan aan het gesloten stuk. Helpt dat?
anoniem_411923 wijzigde dit bericht op 14-05-2022 09:27
30.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En als je een plooitje wilt maken: het ene puntje in een lusje, dan een paar lusjes skippen tot het lusje waar je het andere puntje in doet.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Je moet ze trouwens met de punten omhoog aan de onderkant erin steken en dan omklappen. Maar dat zul je vast wel op YT gezien hebben.



Ik lees nu dat je het al hebt gedaan.
anoniem_651d1f4cc2d79 wijzigde dit bericht op 14-05-2022 09:27
13.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn plooibandhaken. Hier kun je het goed zien: https://www.youtube.com/watch?v=cqoxczx_EB0 (vanaf 1.20 ongeveer).
Zoek op YouTube naar een filmpje met een tutorial voor plooiband gordijnen ophangen.

Ik ken je frustratie. Als je hem eenmaal snapt is het heel makkelijk. Uitleggen lukt me niet zonder filmpje ;-D

En let er op dat er dus plooien moeten zijn, anders ziet het er niet uit.
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/cqoxczx_EB0

Kijk vanaf 1:10.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Ik heb deze 2 opties geprobeerd. Maar bij beiden als ik aan de onderkant van het gordijn zou trekken, zou het gordijn zo van de haakjes af glijden.
-
Phloxx schreef:
14-05-2022 09:29
Alle reacties Link kopieren
M'n dochter krijst ondertussen moord en brand, het huis is een bende en over 1u heb ik half Europa op mn stoep staan aan familiebezoek uit het buitenland voor dit weekend. Man man man wat een dag
-
Alle reacties Link kopieren
Oh nee, je heb ze er alleen in geschoven, en niet omgeklapt!

Kijk even het filmpje.

Je had inschuifhaken (4-vingerige haken) willen kopen denk ik, daar schuif je het gordijn wel zo overheen.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
14-05-2022 09:29
Afbeelding
Ik heb deze 2 opties geprobeerd. Maar bij beiden als ik aan de onderkant van het gordijn zou trekken, zou het gordijn zo van de haakjes af glijden.
Ik zou grotere haken nemen.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Phloxx schreef:
14-05-2022 09:31
M'n dochter krijst ondertussen moord en brand, het huis is een bende en over 1u heb ik half Europa op mn stoep staan aan familiebezoek uit het buitenland voor dit weekend. Man man man wat een dag
Het
Komt
Goed

Dan maar geen gordijnen. En anders is er vast iemand uit Europa die wel snapt hoe het werkt :proud:

Adem in, adem uit.
Alle reacties Link kopieren
Ooooo hij moet door 2 verschillende tegelijk dus!! Niet met beide pootjes door 1 zon 'vierkantje' op het gordijn
-
Phloxx schreef:
14-05-2022 09:31
M'n dochter krijst ondertussen moord en brand, het huis is een bende en over 1u heb ik half Europa op mn stoep staan aan familiebezoek uit het buitenland voor dit weekend. Man man man wat een dag
Joh, het zijn maar gordijnen. Ga ff lekker naar buiten met je kind.

Straks laat je een van die tantes de gordijnhaken er op schuiven, dan voelt die zich lekker nuttig.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
14-05-2022 09:29
Afbeelding
Ik heb deze 2 opties geprobeerd. Maar bij beiden als ik aan de onderkant van het gordijn zou trekken, zou het gordijn zo van de haakjes af glijden.
De twee puntjes van onder naar boven insteken, 1 puntje in één lusje, het andere puntje in een ander lusje. Tussen deze twee lusjes een paar lusjes overslaan, zo ontstaat een gordijnplooi. Dan het haakje helemaal door duwen, totdat je het gordijn voorbij de bocht van het haakje hebt geduwd. Dan klapt het haakje dus 180° om.

Dan zit ie goed
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Op de manier waarop je het nu doet krijg je, naast dat het niet blijft hangen, ook geen plooien. Dat staat niet mooi want dan heb je gewoon een vierkante lap stof voor het raam hangen.

Ik bereid je er alvast op voor: omdat je plooien maakt wordt de algehele breedte van het gordijn een stuk smaller. De kans bestaat dus dat je te weinig stof hebt om je raam te bekleden.

Ik zou ook grotere haken nemen ja.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
14-05-2022 09:29
Afbeelding
Ik heb deze 2 opties geprobeerd. Maar bij beiden als ik aan de onderkant van het gordijn zou trekken, zou het gordijn zo van de haakjes af glijden.
Op deze manier heb je ook geen plooi.
Twee lussen van de band moeten in de ronding komen te hangen. Kijk maar naar het filmpje
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
14-05-2022 09:31
Oh nee, je heb ze er alleen in geschoven, en niet omgeklapt!

Kijk even het filmpje.

Je had inschuifhaken (4-vingerige haken) willen kopen denk ik, daar schuif je het gordijn wel zo overheen.
Ik heb ze wel geduwd en geklapt, maar wel met beide pootjes door 1, en dan krijg je dus hetzelfde effect als je alleen zou schuiven kwam ik achter :bonk:
-
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Hier moet je naartoe!
flipje2 wijzigde dit bericht op 14-05-2022 09:38
9.24% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Maanmeisje schreef:
14-05-2022 09:35
Op de manier waarop je het nu doet krijg je, naast dat het niet blijft hangen, ook geen plooien. Dat staat niet mooi want dan heb je gewoon een vierkante lap stof voor het raam hangen.

Ik bereid je er alvast op voor: omdat je plooien maakt wordt de algehele breedte van het gordijn een stuk smaller. De kans bestaat dus dat je te weinig stof hebt om je raam te bekleden.

Ik zou ook grotere haken nemen ja.
en dit inderdaad. gordijnen moeten altijd minimaal 1,5 a 2 keer de breedte zijn van het raam vanwege de plooien
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
14-05-2022 09:36
Op deze manier heb je ook geen plooi.
Twee lussen van de band moeten in de ronding komen te hangen. Kijk maar naar het filmpje
Deze gordijnen kun je ook "plooien" door een koordje aan te trekken dat door die band loopt.
Dan ben je sneller klaar, maar heel mooi wordt dat niet.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven