Uit: hoe voer ik een goed ik-wil-je-terug gesprek?

14-05-2022 00:24 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zes maanden relatie gehad. Hij wilde na een aantal maanden al samenwonen. Hij had dit niet eerder gevoeld zo. Ik wilde dat ook, al wel iets minder snel. We zijn bij een huis wezen kijken, dat benauwde me. Hij was laaiend enthousiast. Dat was een pijnlijk gesprek.
De huizenjacht lag even stil door mij en ik kwam erachter dat het niet aan hem of mijn gevoelens voor hem lag, maar aan de plek. Omdat ik een koophuis heb en hij huurt stelde ik voor bij mij te gaan (proef) samenwonen en vanuit daar verder te kijken, als het samenwonen zou bevallen.

Kort: hij wilde dat niet. Vond het te ver van zijn werk (30 min verder) en vrienden (idem).
Hij wilde ook niet proberen en vond dat hij veel moest opgeven en ik niet.

We gingen uit elkaar, hij wilde ergens wonen in een huurhuis wat ik niet zag zitten en andersom ook niet. Niet om het huurhuis maar meer dat we beide nog moeten ontdekken waar we ons definitief willen settelen, voor we aan kinderen zouden beginnen bijvoorbeeld, en dan leek mijn huis een logische plek.

Nu mis ik hem echt en heb ik hem geappt dat ik graag wilde praten met hem. Nu ik het beter van een afstand heb bekeken besefte ik me: ik wil hem en wil ervoor vechten om ‘proef samen te wonen’ of wat dan ook. Zoals ik hem ook schreef: kan het niet accepteren dat we het niet geprobeerd hebben. Desnoods houdt hij zijn appartement nog aan om iets achter de hand hebben als dat hem meer rust geeft…

Zijn antwoord was dat er wel wat kapot gemaakt was bij hem doordat ik zo makkelijk aan gaf maar 1 ding te willen (in mijn huis samenwonen met hem). Hij wist niet of dat nog te herstellen was.

Wel stond hij open voor een gesprek dus mijn vraag is: hoe pak ik dit gesprek het beste aan?
Alle reacties Link kopieren
navyblue schreef:
14-05-2022 08:24
Dit is flauw, hij wilde ook maar 1 ding. En veel te vroeg. Had hij deze dingen over anderhalf jaar gevraagd, dan was er misschien niets aan de hand geweest.

En dat hij huurt en jij een koophuis hebt maakt ook nogal verschil. Makkelijk praten wel voor hem.
Dit! Zijn positie is heel anders dan die van jou, daar lijkt hij niet echt begrip voor te hebben. Bovendien gaat het allemaal veel te snel. Je gaat toch zeker niet na een paar maanden je koophuis verkopen en samen huren? In deze woningmarkt? Ik zou er niet over piekeren.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
14-05-2022 11:54
Dit! Zijn positie is heel anders dan die van jou, daar lijkt hij niet echt begrip voor te hebben. Bovendien gaat het allemaal veel te snel. Je gaat toch zeker niet na een paar maanden je koophuis verkopen en samen huren? In deze woningmarkt? Ik zou er niet over piekeren.
Inderdaad.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Jufjoke schreef:
14-05-2022 11:54
Dit! Zijn positie is heel anders dan die van jou, daar lijkt hij niet echt begrip voor te hebben. Bovendien gaat het allemaal veel te snel. Je gaat toch zeker niet na een paar maanden je koophuis verkopen en samen huren? In deze woningmarkt? Ik zou er niet over piekeren.
Echt bizar. Leuk dat hij nog nooit zoiets gevoeld heeft, maar dan hoeft hij toch niet spontaan zijn verstand te verliezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of hij ook niet gewoon pissig was omdat dat specifieke huis aan zijn neus voorbij ging en dat op je heeft afgereageerd in de vorm van 'er is iets blijvend kapot'. Ook een totaal onredelijk verwijt overigens, maar hij klinkt sowieso wel erg kinderachtig.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
14-05-2022 12:01
Ik vraag me af of hij ook niet gewoon pissig was omdat dat specifieke huis aan zijn neus voorbij ging en dat op je heeft afgereageerd in de vorm van 'er is iets blijvend kapot'. Ook een totaal onredelijk verwijt overigens, maar hij klinkt sowieso wel erg kinderachtig.
Ik vind dat die opmerking ook, zoals anderen al opgemerkt hebben, to in een bepaalde positie proberen te dwingen. Doordat hij vindt dat er iets kapot is, wordt zij gepositioneerd als: jij moet het beter maken. Jij moet het herstellen. Daarmee is to nu de underdog, en daar zou ik persoonlijk voor passen.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
14-05-2022 12:05
Ik vind dat die opmerking ook, zoals anderen al opgemerkt hebben, to in een bepaalde positie proberen te dwingen. Doordat hij vindt dat er iets kapot is, wordt zij gepositioneerd als: jij moet het beter maken. Jij moet het herstellen. Daarmee is to nu de underdog, en daar zou ik persoonlijk voor passen.
Ja precies, zij moet nu kruipen in de hoop dat het toch nog te herstellen valt, en elke keer als het hem uitkomt gaat dit weer tevoorschijn komen. Terwijl hij zich in mijn ogen behoorlijk aanstelt. HIJ wil na een paar maanden al samenwonen, zij heeft begrijpelijkerwijs haar reserves, ze stelt nog een compromis voor, maar dat is voor hem geen optie, dat kan gebeuren. Heeft de ander dan serieus iets bij je kapot gemaakt? De slotsom is toch heel simpel: dan wordt er gewoon nog even niet samengewoond. Ik vind het al rigoureus om meteen de stekker uit de relatie te trekken omdat de ander niet binnen een half jaar meegaat in jouw samenwoonwens en dan ook nog op jouw manier, dat geeft wel weer hoe drammerig hij is. Wat is er mis met gewoon nog een tijdje latten tot je er wel uit bent waar je gaat wonen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd denk ik dat die ex er ook op gokt dat TO door het stof zal gaan. Als zij zegt: 'Oké, jammer dat je er zo instaat, maar dan wens ik je verder het beste!' dan denk ik haast wel dat hij het over een andere boeg gaat gooien en mogelijk ook inbindt, maar ik denk dat hij gewoon verwacht dat dit werkt en dat hij zo zijn zin gaat krijgen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
14-05-2022 12:11
Eerlijk gezegd denk ik dat die ex er ook op gokt dat TO door het stof zal gaan. Als zij zegt: 'Oké, jammer dat je er zo instaat, maar dan wens ik je verder het beste!' dan denk ik haast wel dat hij het over een andere boeg gaat gooien en mogelijk ook inbindt, maar ik denk dat hij gewoon verwacht dat dit werkt en dat hij zo zijn zin gaat krijgen.
Ik acht die kans wel groot ja. En dat doe ik niet. Ik weet wat ik waard ben. En ja idd genoeg vissen in de zee. En ja tis even eenzaam nu maar geloof ook wel dat ik erover heen ga komen.
Kan gewoon niet begrijpen wat hij op zijn leeftijd nou precies voor zich ziet. Besef steeds meer dat ‘het plaatje’ meer bij hem past dan ik als persoon. Misschien wilde die dat te graag en niet perse met mij maar ik was degene die zich aandiende.
Al zijn vrienden zijn reeds getrouwd, samenwonend, allemaal 1 kind of 2e op komst of al 2 kids. Het is dus niet zo dat hij de helft single vrienden heeft die ook lang leve fun zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou trouwens een beetje opletten met hoe je dingen beschrijft. Je gevoelens sturen je woorden, maar het werkt ook andersom. Je woorden sturen ook je gevoelens. Door het te beschrijven als 'hij maakt me compleet, ik ben een beter mens met hem' stuur je jezelf naar een afhankelijke positie. Natuurlijk maakt hij je niet compleet. Tenzij hij één linkerbeen heeft en jij één rechterbeen of zo. Jij bent al compleet. Hij kan iets toevoegen, en dat kan iets moois zijn of niet, of een beetje van allebei. Maar ik ben van mening dat mensen die de neiging hebben om dingen overdramatisch te verwoorden, ook de mensen zijn die risico lopen om zichzelf kwijt te raken.
Annelynn schreef:
14-05-2022 00:37
Omdat ik besef dat wat we hadden wel echt was wat mij compleet maakte. En ik mis wie ik was met hem, omdat hij me (sorry cheesy) een beter persoon maakte.
Maar voor mij was het hier wonen om te ontdekken of het samenwonen zou werken icm wat recente frustraties die ik niet uitgesproken heb, de reden om er een punt achter te zetten. Voelde op dat moment logisch maar nu niet meer, voelt nu beetje kort door de bocht.
Ik zou nog even goed nadenken of ik dat gesprek wel wilde voeren als ik jou was.

De reden die je nu als 'onzinredenen' bestempelt greep je eerder maar al te graag aan om de relatie te verbreken. En dat mag. Al verbrak je de relatie omdat hij een scheet laat als hij slaapt, of omdat hij de koelkastdeur een keer open heeft laten staan. Het enige is dat je dan ook moet beseffen dat de liefde toch niet zo heel erg diep zit.

Eenzaamheid is de reden waarom mensen een voorbije relatie gaan romantiseren, maar nooit een goede reden om die relatie opnieuw aan te willen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer jij bij hem in zou trekken, wat wordt dan jouw reisafstand en reistijd naar vrienden en werk ?

Volgens mij vraagt hij daarmee echt te veel van jou
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Mmh .... op pagina 1 van je topic schrijf je: ' Zijn werk is 30 min enkele reis verder, hij moet 2 dagen pw op kantoor zijn. Zijn vrienden/ sport is 2/3 keer per week. Al met al denk ik: waar hebben we het over? Vraag hem niet vanuit Groningen naar Maastricht te verhuizen'.

Later schrijf je: ' Kwam ook door zijn bomvolle agenda met veel sporten waardoor ik zocht naar een stabiele basis. Ipv constant agenda’s naast elkaar leggen hoe het uit kon komen om elkaar meer dan 1x pw doordeweeks te zien en het weekend.
Samenwonen en vanuit die basis hij zijn dingen en ik de mijne doen, leek me een goede manier om beter te ontdekken of we idd toekomst hebben samen en hoe dat eruit kan zien'....

Elkaar elk weekend zien en eens per week als je nog geen 6 maanden aan het daten bent is toch niet zo'n vreemde frequentie?

Dus, als ik het goed begrijp, hoeft hij maar 2 dagen per week op kantoor te zijn, dus 2 keer per week een iets langere reistijd af te leggen. Ik ken veel mensen die op verdere afstand van werk zijn gaan wonen omdat dit hun leefomgeving ten goede kwam, ook omdat ze veel thuis konden werken. Alles binnen een uur reistijd vind ik echt heel normaal. Ik snap vanuit hem dat punt dus niet zo. Dan hebben we nog zijn sport en zijn vrienden. Als je nu al elke week agenda's moest trekken en hij dus kennelijk daarin (in de roze wolk fase) zijn sport en vrienden voor jou stelde, dan vraag ik mij af hoeveel prioriteit hij jou/jullie gaf.

Al weet ik niet wat die sport inhoudt natuurlijk. Als dit teamsport is op hoog niveau dan kan ik daar nog inkomen. Maar omdat hij maar 2x p.w. naar zijn werk hoefde lijkt het mij dat 1 a 2 x per week voor een bepaalde (proef)periode van een x aantal maanden extra terug naar zijn woonplaats rijden voor sport echt geen zware opgave moet zijn. In eerdere relaties waarin ik en ex verder bij elkaar uit de buurt woonden ging ex als hij bij mij was ook gewoon naar de sportschool in mijn woonplaats of nam hij zijn fiets mee.

Dan over zijn communicatie... Je schrijft: ' alleen hij is op communicatie vlak minder. Dat was ook bij z’n vorige twee relaties de valkuil. Helemaal precies weet ik niet hoe die uit gegaan zijn, hij is dus echt geen prater en dat maakt t wel moeilijk'.

Dat lijkt mij ook echt een slechte basis. Communicatie is zo belangrijk in een relatie. En stel dat de communicatie vanuit hem niet goed gaat, dan zou je nog door kunnen varen op het uiten van respect en begrip voor elkaar. Maar dat toont hij ook niet echt. Hij komt echt niet respectvol, bereidwillig in woorden en acties over en behoorlijk verongelijkt en drammerig en dramatisch.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
14-05-2022 12:39
Wanneer jij bij hem in zou trekken, wat wordt dan jouw reisafstand en reistijd naar vrienden en werk ?

Volgens mij vraagt hij daarmee echt te veel van jou
Werk is voor mij vanaf hem +10 min en meeste vrienden +30-45 min, familie ook.

Betreftzijn sport: hij basketbalt en voetbalt amateur niveau just for fun. 🙂 dus wel echt club gebonden, althans, al z’n vrienden van vroeger zitten in die teams.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn uit elkaar gegaan met als reden dat jullie niet tot een compromis konden komen op het gebied van samenwonen. Maar dat zal vast niet het enige zijn geweest. Hoop je eigenlijk niet gewoon dat hij toch de persoon blijkt te zijn als die in het plaatje in je hoofd? Dat hij toch begripvoller en meelevender blijkt te zijn dan eerder? Dat hij toch verandert in de man die jouw behoeften ook belangrijk vindt en je constructieve gesprekken mee kan voeren?
Kit_Kat schreef:
14-05-2022 13:10
Hoop je eigenlijk niet gewoon dat hij toch de persoon blijkt te zijn als die in het plaatje in je hoofd? Dat hij toch begripvoller en meelevender blijkt te zijn dan eerder? Dat hij toch verandert in de man die jouw behoeften ook belangrijk vindt en je constructieve gesprekken mee kan voeren?
Dit. TO, je maakt het niet zomaar uit. Dan is er iets in de communicatie niet lekker. Hij beweegt niet mee met jou, geen zelfreflectie, geeft jou een schuldgevoel. Het komt op mij heel voorwaardelijk over.
En het feit dat je schrijft dat je zonder hem niet compleet zou zijn….dat klinkt als invulling. Tuurlijk kan een ander leuke kantjes van jou bij je triggeren, dat is heel mooi. Besef dan ook dat dat al in jou zit. Dat leuke mens ben je al, heb je hem niet voor nodig.
anoniem_411289 wijzigde dit bericht op 14-05-2022 15:30
4.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Even ongeacht of het verstandig is om door te gaan met hem (dat was de vraag niet).

Ga goed bij jezelf na wat je wilt en wat je voelt en vertel hem dat in het gesprek. Geef ook je eigen voorwaarden aan en laat hem erover nadenken. Voor mij is dat altijd hetgeen het beste werkt. Of je er gelukkig van denkt te worden is iets wat je zelf moet bepalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet het idee dat deze man jou gelukkig gaat maken, TO...
Integendeel zelfs...
Ik zie alleen maar rode vlaggen..
Ik zou zeker nog niet gaan samenwonen met hem.
En over een half jaar ben je blij dat je dat niet gedaan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Je bent zelf ook niet zo handig bezig. Je mist hem en je verbindt daar meteen hele grote woorden aan, ook richting hem, je wilt voor hem vechten enz. Waarom maak je het zo emotioneel beladen?
Terwijl je in dit topic ook aangeeft dat er genoeg (terechte) twijfels zijn.
Zo maak je het voor jezelf wel erg moeilijk om jezelf niet te verliezen in een relatie. Niet gezond voor jou, maar ook niet fair richting een ander.
.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal. Heb niet zoveel vriendinnen dus super blij met al deze meningen. Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik erachter kom dat ik het idd mss te graag wil laten slagen. Soms ben ik realistisch, soms geef ik m’n gierende hormonen ruimte waardoor ik uitspraken doe als ‘hij maakt me een beter mens’ want eigenlijk weet ik dat ik zelf meer dan goed ben. Ben voor hem echt happy single geweest 1.5 jaar. Dus sorry voor die bullshit. Moet er idd aan werken die emoties te temperen om daarin ook niet naar hem verkeerde dingen te zeggen of suggestie te wekken.
Alle reacties Link kopieren
Iemand missen staat niet gelijk aan dat de relatie goed was of goed zal zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
Laatje schreef:
14-05-2022 19:11
Iemand missen staat niet gelijk aan dat de relatie goed was of goed zal zijn.
+1
Alle reacties Link kopieren
Ik zou helemaal niet zoveel praten, mocht je die afspraak door laten gaan.

Ik zou juist vragen: onder welke voorwaarden zou je weer een relatie met mij willen. Ik zou alles aan horen en daar ook vragen overstellen. NIet zeggen dat je eens bent of oneens, ook niet er tegen in gaan (vooral geen ja maar jij....).

Ik zou dan zeggen, ok dat is dan duidelijk. Ik wil er graag een paar nachtjes overslapen en komt er dan bij je op terug.

Naar huis gaan, nadenken over zijn eisenpakket en dan een besluit maken over wat je daar zou echt van vindt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Verliefdheid is een tijdelijke staat van ontoerekeningsvatbaarheid. Dat is prachtig en heerlijk (en soms doodeng en ingewikkeld) maar gewoon niet het beste moment om grote beslissingen te nemen. Vandaar ook het advies om te wachten met handelen en eerst even rustig te verkennen. Succes
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat dit geen leuke man is. Hij wilde na zon korte tijd samenwonen, waarom zo snel. Jij liever niet maar gaf wel toe.
Hij wil niet bij jou komen wonen voor proef terwijl het maar 30 min rijden is. Als het snelle samenwonen hem om jou te doen was had hij die 30 min. voor lief genomen.
Jij hebt een koophuis dus een logische reden deze nuet direct op te geven!

Nu jij wil praten speelt hij op je gevoel in en zegt hij dat er door jouw toedoen wel wat stuk gemaakt is. Hij manipuleert je in de hoop dat je alsnog zijn zin doet.

Zeg alsjeblieft voorlopig je huis niet op als je besluit er toch nog in te trappen.

I
Alle reacties Link kopieren
Annelynn schreef:
14-05-2022 00:39
Ja goed punt hoor, dat heeft hij er niet voor over. Vind ik wel vreemd. Zijn werk is 30 min enkele reis verder, hij moet 2 dagen pw op kantoor zijn. Zijn vrienden/ sport is 2/3 keer per week. Al met al denk ik: waar hebben we het over? Vraag hem niet vanuit Groningen naar Maastricht te verhuizen.
Daar heb jij je antwoord toch al.
Hij heeft dat niet eens voor je over.

Als hij jouw echt zo geweldig zou vinden zou hij zeggen we gaan het proberen bij jou en ik houd in eerste instantie nog mijn woning aan om te kijken hoe het met de extra reistijd zit en of ik dat uiteindelijk wel of niet wil.

Klinkt voor mij als iemand het moet op mijn manier of geen manier.

En wat is nou 6 maanden , in mijn ogen echt veel te kort om te kunnen weten of jullie echt bij elkaar passen.
Blijf in jezelf geloven !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven