‘Bullshitbaan’ combineren met ‘essentieel’ werk.
zaterdag 21 mei 2022 om 22:21
De topictitel zegt het al. Ik ben 43 jaar, werk bij een grote bank, vast contract en verdien bijna twee keer modaal. Werk maar 1 dag op kantoor en deel mijn eigen tijd in. Kan niet beter, zou je zeggen. Maar ik word niet blij van de manier waarop ik nu mijn werkende leven invul. Hoe zinvol en nuttig is mijn werk? Die vraag hoort misschien wel bij mijn levensfase maar is ook nu heel actueel. De verschillende problemen op gebied van gezondheid, klimaat en energie, economie en werkgelegenheid leggen wel duidelijk bloot waar de samenleving behoefte aan heeft. Ik denk dan aan mensen die alles draaiende houden, in bijvoorbeeld zorgsector. Nu ga ik zeer zeker mijn baan niet opzeggen voor werk waar ik ws minder dan de helft ga verdienen dan wat ik nu ontvang. Maar …misschien kan ik mijn huidige baan combineren met een in mijn ogen zinvollere baan? Dat ik 4 dagen op kantoor werk en dan bv 1 dag in de thuiszorg (dat lijkt me oprecht best leuk werk). Zijn er wellicht ervaringsdeskundigen? Ik ben benieuwd.
zondag 22 mei 2022 om 10:04
Wat oneerlijk toch dat de loonkloof zo groot en steeds groter lijkt te worden in nl
Dat gezegd hebbende, naast mijn werk als verpleegkundige vrijwillig ik voor de alzheimer stichting voor bezoekdiensr dementie. Ik word voor langere tijd aan 1 iemand gekoppeld met dementie die ik wekelijks bezoek. Om thuisblijven te overbruggen maar afgelopen drie jaar om de mantelzorger te ontlasten zodat die even naar een clubje kan
Dat gezegd hebbende, naast mijn werk als verpleegkundige vrijwillig ik voor de alzheimer stichting voor bezoekdiensr dementie. Ik word voor langere tijd aan 1 iemand gekoppeld met dementie die ik wekelijks bezoek. Om thuisblijven te overbruggen maar afgelopen drie jaar om de mantelzorger te ontlasten zodat die even naar een clubje kan
zondag 22 mei 2022 om 11:29
Mijn advies is dat je echt vrijwilligerswerk moet gaan doen .
Absoluut.
Want anders denk ik, dat je afstompt of misschien opbrand.
Het is niet zaligmakend of zo ,maar je doet zoveel nieuwe inzichten en ervaringen op.
Je komt andere mensen tegen in andere situaties .
Het is wel drukker ,want je moet nog meer ballen in de lucht houden dan nu het geval is.
Absoluut.
Het is niet zaligmakend of zo ,maar je doet zoveel nieuwe inzichten en ervaringen op.
Het is wel drukker ,want je moet nog meer ballen in de lucht houden dan nu het geval is.
zondag 22 mei 2022 om 15:22
Waarom zou ze afstompen als ze een essentieel beroep erbij doet?deslimsteniet schreef: ↑22-05-2022 11:29Mijn advies is dat je echt vrijwilligerswerk moet gaan doen .
Absoluut.
zondag 22 mei 2022 om 16:18
Wat een rare opmerking. Heeft hier helemaal niks mee te maken en je weet ook totaal niet wat voor werk TO doet, behalve dat ze bij een bank werkt.Absori schreef: ↑22-05-2022 10:04Wat oneerlijk toch dat de loonkloof zo groot en steeds groter lijkt te worden in nl
TO, in de schuldhulp kun je niet 'zomaar' terecht. Tevens is het ook vaak ondankbaar werk. Heb je daar zin in? Het kan erg negatief zijn.
Waar liggen verder je interesses?
zondag 22 mei 2022 om 17:24
Oh herkenbaar. Ik had een bullshitbaan, een goed betaalde bij de overheid. Denk aan beleid schrijven op een gebied waarvan het geen fluit uitmaakt of je dat nu wel of niet doet. En vooral hele dagen van Belangrijke Vergadering naar Belangrijke Projectgroep loopt. Maar ik had er nul komma nul plezier in, dus naast mijn baan deed ik nog eens 20 uur in de week vrijwilligerswerk. Werk waarbij ik wél resultaat behaalde, wél met een gemotiveerd team werkte, nuttige dingen deed.
Inmiddels heb ik daar ook zo veel ervaring in opgedaan dat ik nu een carriereswitch heb gemaakt naar een baan die lijkt op wat ik voor de vrijwilligersvereniging deed, maar nu betaald. Wel een stuk minder dan bij mijn bullshitbaan. Maar ik kom elke dag met een grote glimlach thuis. Ik doe tenminste weer wat nuttigs.
Inmiddels heb ik daar ook zo veel ervaring in opgedaan dat ik nu een carriereswitch heb gemaakt naar een baan die lijkt op wat ik voor de vrijwilligersvereniging deed, maar nu betaald. Wel een stuk minder dan bij mijn bullshitbaan. Maar ik kom elke dag met een grote glimlach thuis. Ik doe tenminste weer wat nuttigs.

zondag 22 mei 2022 om 17:32
Ik heb dit met ontzettend veel plezier diverse jaren vrijwillig gedaan. Maar koste op gegeven moment gewoon echt te veel tijd. Je pakt namelijk steeds meer neventaak op als je je betrokken voelt bij je organisatie. Daarnaast is er per 1 juli 2021 een nieuwe wet gekomen mbt bestuurdersaansprakelijkheid (WBTR). Lees je goed in als je een bestuursfunctie overweegt.parbleumondieu schreef: ↑21-05-2022 23:34Aan penningmeesters is altijd een tekort in de besturen van verenigingen. Als je in het zuiden woont, weet ik zo een stichting die staat te springen om iemand die weg weet in de subsidie administratie.
zondag 22 mei 2022 om 20:55
Wil jij per se zelf de handen uit de mouwen steken, of wil je een zo groot mogelijke bijdrage leveren aan de maatschappij?
Stel je zou 1 dag per week willen vrijwilligen:
Optie 1: Als jij één dag vrijwilligerswerk doet, dan wordt er vrijwilligerswerk (wat niet per se jouw specialiteit is) door jou uitgevoerd en loop je 2x een modaal daginkomen mis.
Optie 2: Stel jij werkt wel gewoon die ene dag bij de baan die je nu hebt, dan kun je met jouw inkomen van die dag 2 mensen betalen om het 'vrijwilligerswerk' te doen, ipv dan jij het zelf doet. Maakt dat niet veel meer impact?
Ik snap het wel, dat het op die manier toch niet helemaal 'echt' voelt omdat je niet zelf met je voeten in de klei staat, maar het is wel super waardevol!
Ander voorbeeldje: Je ziet ook vaak mensen die naar afrika gaan ofzo om daar vrijwilligerswerk te doen. Dat is hardstikke leuk, maar uiteindelijk hebben die mensen daar meer aan geld om de lokale bevolking te betalen om daar zelf het weeshuis te runnen.
Optie 1: Als jij één dag vrijwilligerswerk doet, dan wordt er vrijwilligerswerk (wat niet per se jouw specialiteit is) door jou uitgevoerd en loop je 2x een modaal daginkomen mis.
Optie 2: Stel jij werkt wel gewoon die ene dag bij de baan die je nu hebt, dan kun je met jouw inkomen van die dag 2 mensen betalen om het 'vrijwilligerswerk' te doen, ipv dan jij het zelf doet. Maakt dat niet veel meer impact?
Ik snap het wel, dat het op die manier toch niet helemaal 'echt' voelt omdat je niet zelf met je voeten in de klei staat, maar het is wel super waardevol!
Ander voorbeeldje: Je ziet ook vaak mensen die naar afrika gaan ofzo om daar vrijwilligerswerk te doen. Dat is hardstikke leuk, maar uiteindelijk hebben die mensen daar meer aan geld om de lokale bevolking te betalen om daar zelf het weeshuis te runnen.
zondag 22 mei 2022 om 21:30
Wat fijn voor je!Boarn schreef: ↑22-05-2022 17:24Oh herkenbaar. Ik had een bullshitbaan, een goed betaalde bij de overheid. Denk aan beleid schrijven op een gebied waarvan het geen fluit uitmaakt of je dat nu wel of niet doet. En vooral hele dagen van Belangrijke Vergadering naar Belangrijke Projectgroep loopt. Maar ik had er nul komma nul plezier in, dus naast mijn baan deed ik nog eens 20 uur in de week vrijwilligerswerk. Werk waarbij ik wél resultaat behaalde, wél met een gemotiveerd team werkte, nuttige dingen deed.
zondag 22 mei 2022 om 21:32
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt en theoretisch gezien is dat ook gewoon helemaal waar! Maar het is ook wat je zegt…het voelt toch anders omdat je dan alsnog niet blij en voldaan uit je werkt komt dan.Kit_Kat schreef: ↑22-05-2022 20:55Wil jij per se zelf de handen uit de mouwen steken, of wil je een zo groot mogelijke bijdrage leveren aan de maatschappij?
Maar misschien is het gras ook wel altijd groener aan de andere kant. Ik geloof niet dat iemand in de zorg of onderwijs altijd met een tevreden gevoel thuiskomt. Weet ik eigenlijk wel zeker. Zie in die sectoren ook veel mensen uitvallen en switchen.
maandag 23 mei 2022 om 09:52
Ik schrijf niet dat ze afgestompt zal raken als ze een essentieel beroep erbij doet.
Maar ik denk dat ze waarschijnlijk afgestompt zal raken als ze geen vrijwilligerswerk gaat doen naast haar huidige baan.
Als je nu al niet blij wordt van je werkende leven en je afvraagt of je werk zinvol en nuttig is dan zal dat of 10 jaar nog erger zijn.
maandag 23 mei 2022 om 20:15
Baan behouden op deze leeftijd.
Heb zelf in de verpleging gewerkt en kan je vertellen dat handjes nu helemaal welkom zijn. Wat denk je van koffie delen, bedden opmaken, wandelen, samen krant lezen, zingen, een fotoboek bekijken, etc. Misschien muziek maken. De oudjes zijn er blij mee. Bedenk maar wat, vaak is alles welkom.
Succes en plezier met je nieuwe baan.
Heb zelf in de verpleging gewerkt en kan je vertellen dat handjes nu helemaal welkom zijn. Wat denk je van koffie delen, bedden opmaken, wandelen, samen krant lezen, zingen, een fotoboek bekijken, etc. Misschien muziek maken. De oudjes zijn er blij mee. Bedenk maar wat, vaak is alles welkom.
Succes en plezier met je nieuwe baan.

zaterdag 28 mei 2022 om 01:48
Toen ik nog in Nederland woonde en adjunct-directeur op een basisschool was, werd na een burnout wel duidelijk dat er iets moest veranderen. Ondanks dat ik in mijn baan wel heel maatschappelijk relevant werk doe, liep ik toch vast. Ik heb toen met een psychotherapeut mijn leven en kernwaarden goed onder de loep genomen, en daaruit werd duidelijk dat ik in mijn werk veel bezig was met beleid, verantwoorden naar hogerop en daardoor constant 'in mijn hoofd' zat. Ik ben toen een dag minder gaan werken en op die vrije dag als vrijwilliger op de zorgboerderij gaan helpen. Heerlijk met m'n handen in de aarde en direct contact met een totaal andere doelgroep dan waar ik in mijn betaalde baan mee werk. Het tempo lag 100x lager, niemand hoefde te voldoen aan de normen. Het was echt de beste beslissing ooit!elninjaa schreef: ↑22-05-2022 21:32Ik begrijp helemaal wat je bedoelt en theoretisch gezien is dat ook gewoon helemaal waar! Maar het is ook wat je zegt…het voelt toch anders omdat je dan alsnog niet blij en voldaan uit je werkt komt dan.
Maar misschien is het gras ook wel altijd groener aan de andere kant. Ik geloof niet dat iemand in de zorg of onderwijs altijd met een tevreden gevoel thuiskomt. Weet ik eigenlijk wel zeker. Zie in die sectoren ook veel mensen uitvallen en switchen.

zaterdag 28 mei 2022 om 08:19

zaterdag 28 mei 2022 om 08:51
Dat is niet waar. De thuiszorg is zo naarstig op zoek dat een vaste dag per week met vaste tijden prima bespreekbaar zijn inmiddels. De arbeidsmarkt is dusdanig veranderd, je zult versteld staan.petra123456 schreef: ↑21-05-2022 22:34De meeste mensen die in de thuiszorg werken ... werken diensten van 2 tot 4 uur. Ergens tussen 6 uur 's ochtends en een uur of 12 's avonds. Het kan best zijn dat ze 3 diensten op een dag draaien. En dat ze de ene week op maandag en dinsdag vrij zijn en de andere op zaterdag en donderdag. Ze krijgen een fractie boven het minimumloon trouwens. Dus ongeveer een kwart.
En nee de meeste organisaties zitten niet te wachten op iemand die enkel op dinsdag 8 uur wil werken.
Misschien kun je ergens op een vaste dag zinvol vrijwilligerswerk doen?
zaterdag 28 mei 2022 om 09:22
Ja dit, en anders kun je ook nog via een flexpool of zzp-constructie gaan werken.Ttroeteltje schreef: ↑28-05-2022 08:51Dat is niet waar. De thuiszorg is zo naarstig op zoek dat een vaste dag per week met vaste tijden prima bespreekbaar zijn inmiddels. De arbeidsmarkt is dusdanig veranderd, je zult versteld staan.
zaterdag 28 mei 2022 om 09:37

zaterdag 28 mei 2022 om 09:48
Leuk!.
Misschien kun je nadenken over activiteiten die je organiseert om bepaalde doelgroepen iets te extra’s te bieden.
Hier in het buurthuis is vanalles mogelijk. Iemand geeft Yoga. Iemand organiseert een kienavond voor ouderen.Iemand maakt met kinderen gemakkelijke feestelijke hapjes (denk aan high-tea active hapjes). Iemand geeft les Nederlands als tweede taal. Met de juiste beargumentatie en gericht op specifieke doelgroepen is er vaak oor naar uitbreiding van een programma en stelt met een locatie graag ter beschikking.
Denk bijvoorbeeld ook aan een informatieavond financiële planning . Iets waar nu veel vraag naar is. Misschien iets wat jij met jouw achtergrond zou kunnen vorm geven.
zaterdag 28 mei 2022 om 09:51
Ik heb een tijd in de thuiszorg gewerkt, maar dan huishoudelijke taken, geen echte zorg. Ik had altijd vaste tijden en een hele leuke tijd gehad. Veel verschillende mensen, meestal blij met alles wat je doet maar nog het meest met een praatje.
Ik moet erbij zeggen dat ik het ook niet nauw nam met de regels van de organisatie (die waren heel strikt qua wat bij je werkzaamheden hoort en wat niet) als in, ik poot ook bloembollen, ik was de hond, ik dump die rollator die je kado kreeg voor later wel even bij de kringloop, als dat nodig is.
Ik moet erbij zeggen dat ik het ook niet nauw nam met de regels van de organisatie (die waren heel strikt qua wat bij je werkzaamheden hoort en wat niet) als in, ik poot ook bloembollen, ik was de hond, ik dump die rollator die je kado kreeg voor later wel even bij de kringloop, als dat nodig is.
zaterdag 28 mei 2022 om 10:03
Ik kan me dit goed voorstellen.
Toevallig zelf in een baan in de zorg hogerop gekomen. Erg leuk! Maar ik voel me een stuk minder nuttig.
Nu ben ik een paar uur per week PGB-er bij een jongere dame met een meervoudige beperking. Ik heb nooit zorg gedaan als in, aan het bed staan. Meer korte contacten waarin ik uitleg geef over bepaalde zaken.
Ik krijg best veel voldoening uit het PGB werk, omdat 24/7 zorg nodig is en ik de ouders hierdoor even kan ontlasten.
Toevallig zelf in een baan in de zorg hogerop gekomen. Erg leuk! Maar ik voel me een stuk minder nuttig.
Nu ben ik een paar uur per week PGB-er bij een jongere dame met een meervoudige beperking. Ik heb nooit zorg gedaan als in, aan het bed staan. Meer korte contacten waarin ik uitleg geef over bepaalde zaken.
Ik krijg best veel voldoening uit het PGB werk, omdat 24/7 zorg nodig is en ik de ouders hierdoor even kan ontlasten.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
zaterdag 28 mei 2022 om 10:28
Ik herken heel erg wat je schrijft, alleen verdien ik het met 4 dagen in de week, dus voel me zo mogelijk nog 'schuldiger'. Daarnaast ook nog een partner die daar weer het dubbele van verdient, dus samen zo'n 6x modaal. We geven aan goede doelen, betalen HEEL veel belasting, maar toch voelt dat niet als genoeg, ik zou graag iets betekenisvols/vollers willen doen voor de maatschappij. Ik heb gedacht aan de rechtswinkel, dierenambulance/ dierenasiel en 'weekend pleegouders'. Al veel goede tips gelezen hier, maar zijn er wellicht forummers die ervaring hebben met 1 van bovenstaande vrijwilligersposities?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in