Werk & Studie alle pijlers

HR vraagje.

23-06-2022 18:33 70 berichten
Winkelpersoneel, geen CAO.

Iemand heeft een operatie gehad. Volgens doktoren is herstel 5 weken.

Persoon is nu al 7 weken thuis, kan niet werken, maar is op instagram wel te zien op feestjes ed.

Heb mail gestuurd dat er gekort wordt in salaris. Vanaf afgelopen maandag.

Van te voren hebben we dit niet met persoon afgesproken. Manager van winkel heeft wel veel contact met persoon.

Niet ingelicht, maar staat gewoon in het contract dat bij veel ziekte dagen er gekort wordt.

Persoon is nu boos (snap het), maar kent de regels.

HR is een beetje rechtlijnig.

Hoe kan dit het beste worden opgelost?
Felidaes schreef:
23-06-2022 19:21
Bedankt voor alle antwoorden. Echt..

Ik word hier echt heel onzeker van, ook van jullie reacties, maar daar heb ik immers om gevraagd. Het maakt mij wakker. (en emotioneel).

Ik heb wel gevraagd of er een slotje op het onderwerp kan.

Het is zo onduidelijk en dat besef ik.

Het is het beste als dit onderwerp diep in de krochten van het forum terecht komt.
Alleen maar mooi dat je nu beseft en dat je ogen nu geopend zijn dat het wel serieuze zaken zijn waar je niet lichtzinnig mee om mag gaan. NIet dat ik denk dat je dat doet, anders had je ook nooit even gevraagd.

Het is je dus te prijzen dat je het vraagt, ook al is het niet de beste plek om te vragen. Maar dat je het weten wil, dat maakt je een goed mens.
Nu nog je werk goed in de vingers krijgen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Succes Felidaes,

En bedankt voor het openen van dit topic. Ik heb volgende week een tentamen sociaal recht, en veel van de stof komt hier voorbij.
Heb je helemaal niks aan, maar het maakt het voor mij een stuk gemakkelijker om te onthouden.
Bedankt nogmaals en succes!
hvm schreef:
23-06-2022 20:21
Succes Felidaes,

En bedankt voor het openen van dit topic. Ik heb volgende week een tentamen sociaal recht, en veel van de stof komt hier voorbij.
Heb je helemaal niks aan, maar het maakt het voor mij een stuk gemakkelijker om te onthouden.
Bedankt nogmaals en succes!
Ha, hier krijg ik een dan toch een glimlach van op mijn gezicht.

Succes.
Felidaes schreef:
23-06-2022 19:07
Ik had inderdaad dit topic nooit moeten openen.
Ik zit met mijn handen in mijn haar, en ik begrijp dat met mijn vage omschrijvingen ik geen geruststelling of goede tips kan krijgen.

Arbo-arts wordt ingeschakeld.

Nu pas?! Ik vind het bizar dat je loonsancties uitvoert en op de stoel van de arbo-arts gaat zitten als HR.

Edit: en dan doel ik voornamelijk op je collega. Ik begrijp best dat jij denkt dat zij het juist doet met al haar ervaring terwijl jij net begint. Daarom vind ik het ook juist goed dat je een topic geopend hebt, je hebt nu goede tips gehad over waar advies in te winnen.
S-Groot schreef:
23-06-2022 20:44
Nu pas?! Ik vind het bizar dat je loonsancties uitvoert en op de stoel van de arbo-arts gaat zitten als HR.

Waarschijnlijk staat in de arbeidsovereenkomst dat er bij langdurige ziekte 70% wordt uitbetaald, zonder dat is gespecificeerd wanneer er sprake is van langdurige ziekte. Dan wordt zo’n clausule aan interpretatie onderhevig en die interpretatie wordt dan bij HR en/of het management neergelegd. Het is beter om dergelijke clausules gewoon dicht te timmeren, zodat ze niet meer aan interpretatie onderhevig zijn, en het voor iedereen duidelijk is wat er wanneer gebeurt. Dan kunnen ze ook zonder aanziens des persoons worden toegepast.
(Als je überhaupt zulke clausules wil hebben).

Maar goed, daar heeft TO nu niks aan.
Nummer*Zoveel schreef:
23-06-2022 20:59
Waarschijnlijk staat in de arbeidsovereenkomst dat er bij langdurige ziekte 70% wordt uitbetaald, zonder dat is gespecificeerd wanneer er sprake is van langdurige ziekte. Dan wordt zo’n clausule aan interpretatie onderhevig en die interpretatie wordt dan bij HR en/of het management neergelegd. Het is beter om dergelijke clausules gewoon dicht te timmeren, zodat ze niet meer aan interpretatie onderhevig zijn, en het voor iedereen duidelijk is wat er wanneer gebeurt. Dan kunnen ze ook zonder aanziens des persoons worden toegepast.
(Als je überhaupt zulke clausules wil hebben).

Maar goed, daar heeft TO nu niks aan.
In theorie mag een werkgever vanaf dag 1 ziek 70% loon uitkeren zonder cao of andere afspraken in arbeidsovereenkomst. Gebruikelijk is het (gelukkig) allerminst.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
23-06-2022 21:05
In theorie mag een werkgever vanaf dag 1 ziek 70% loon uitkeren zonder cao of andere afspraken in arbeidsovereenkomst. Gebruikelijk is het (gelukkig) allerminst.

Ja, ik weet dat het mag en ik weet dat het allerminst gebruikelijk is.

Op basis van wat TO heeft geschreven vermoed ik dat er niet “vanaf dag 1” in hun contracten staat.
Morgen meteen advies vragen TO. En inderdaad nooit uit jouw naam iets laten versturen.

Nu wordt een beslissing van een ander op jou afgewenteld.

Een tip; social media e.d. kun je echt niet zomaar tegen iemand gebruiken. Die HR persoon die weggaat, maakt er echt een potje van. Helemaal omdat er nog helemaal geen arbo-arts in is geschakeld. De enige die mag bepalen of iemand arbeidsgeschikt is, is een arts. Nooit een werkgever of een incapabele HR medewerker zoals jouw collega.
Nummer*Zoveel schreef:
23-06-2022 21:13
Ja, ik weet dat het mag en ik weet dat het allerminst gebruikelijk is.

Op basis van wat TO heeft geschreven vermoed ik dat er niet “vanaf dag 1” in hun contracten staat.
Nee, eens.
Wanna grow up to be
Be a debaser
dweedledee schreef:
23-06-2022 21:22
De enige die mag bepalen of iemand arbeidsgeschikt is, is een arts. Nooit een werkgever of een incapabele HR medewerker zoals jouw collega.

Even de feiten: Niemand heeft nog bepaald dat de medewerker arbeids(on)geschikt is. Het enige wat er is gebeurd is, is dat het salaris is aangepast, wat bij langdurigere ziekte conform contract is. De rest van het verhaal is “fluff”
Wel fluff wat op een afdeling, waarvan je mag verwachten dat het er professioneel aan toe gaat, rondgaat. En dat is zeer, zeer kwalijk.

Daarnaast stel ik het als een feit in het algemeen. Niet enkel gericht op deze casus.
dweedledee schreef:
23-06-2022 21:28
Wel fluff wat op een afdeling, waarvan je mag verwachten dat het er professioneel aan toe gaat, rondgaat. En dat is zeer, zeer kwalijk.

Daarnaast stel ik het als een feit in het algemeen. Niet enkel gericht op deze casus.

Ik moet de eerste HR-afdeling nog tegenkomen (en ik heb er heel veel gezien) waar dit soort dingen niet besproken worden. Het wordt pas kwalijk als je daar de verkeerde conclusies uit trekt en op basis van die conclusies vervolgens ook nog eens de verkeerde consequenties aan verbindt.
Winkelpersoneel zonder cao?
Nummer*Zoveel schreef:
23-06-2022 21:47
Ik moet de eerste HR-afdeling nog tegenkomen (en ik heb er heel veel gezien) waar dit soort dingen niet besproken worden.
Idem. En mijn ervaring is heel anders. Het kan dus wel.
LuciFee2022 schreef:
23-06-2022 22:31
Winkelpersoneel zonder cao?
Ik heb zojuist gezocht en er is een algemene cao retail non-food, maar er is geen cao retail food. Dat is een lappendeken. Ik kwam bijvoorbeeld geen cao tegen voor kaaswinkels. Die voor opticiens is uit 2007, en ik weet niet of ze bij de algemene non-food cao zijn aangesloten.
Felidaes schreef:
23-06-2022 19:21
Bedankt voor alle antwoorden. Echt..

Ik word hier echt heel onzeker van, ook van jullie reacties, maar daar heb ik immers om gevraagd. Het maakt mij wakker. (en emotioneel).

Ik heb wel gevraagd of er een slotje op het onderwerp kan.

Het is zo onduidelijk en dat besef ik.

Het is het beste als dit onderwerp diep in de krochten van het forum terecht komt.

Niet doen.
Je krijgt hier duidelijk advies van mensen die weten van de hoed en de rand, leerzaam topic voor jou.

Misschien ga je een keer op je bek, nou en?
What have we done....
Als het volgens de regels verloopt, wat moet er dan ´opgelost´ worden, to?

Dat mensen boos worden is nu eenmaal niet altijd te vermijden.
Diegene die de mail uit jouw naam heeft gestuurd, is trouwens een echte fouterik. Daar zou ik mijn aandacht naar verleggen. Dat is zo’n achterbakse streek, bah. Slecht nieuws brengen en dan niet je naam eronder zetten.
Felidaes, heb je mijn pb gisteren ontvangen? Lijkt of ie niet verzonden is, maar eerlijk gezegd weet ik ook niet goed hoe het werkt…
Vannelle schreef:
24-06-2022 21:34
Felidaes, heb je mijn pb gisteren ontvangen? Lijkt of ie niet verzonden is, maar eerlijk gezegd weet ik ook niet goed hoe het werkt…
Ja, nu pas.

Prive-berichten hier op VIVA werken niet altijd even goed.

Je hebt er iig een terug.

En ook de andere forummer die mij een pb heeft gestuurd. :-D

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven