Viva’s hondenveldje the sequel

24-05-2021 15:47 3374 berichten
Alle reacties Link kopieren
En welkom terug allemaal. Op verzoek van de mod een nieuw topic voor ons virtuele hondenveldje.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wat een raar mens… ‘behalve dat’.

En eens met gelijkwaardige situatie creëren. Er zijn best wat honden die los gewoon even snuffelen aan jongedame en dan doorgaan met hun bezigheden. Zitten ze aan de lijn dan gaan ze tekeer alsof ze haar willen verscheuren.

Qua onbekende honden en interactie: ik kijk of de andere hond aanstalten maakt om te snuffelen. Doet deze dat niet dan laat ik jongedame er ook niet op af gaan om te snuffelen (jongedame is letterlijk altijd de underdog).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Vandaag weer de mastiff gezien maar dit keer met zijn vrouwtje. De vrouw hing in een innige omhelzing aan een lantaarnpaal met een “Sorry hij is dol op kleine hondjes”. Hond lag zichzelf half KO te wurgen. Dus ik zeg: “Oh ze kennen elkaar, ik steek wel even over”. Mastiff begon gelijk jongedame af te lebberen. Maar ja, toen moest ik door en dat was wel een dingetje. Dus ik vroeg of ik mee op zou lopen aangezien jongedame net van huis was vertrokken. Dus met die mevrouw mee opgelopen naar haar huis. Moest de baas naar buiten komen omdat de hond niet mee naar binnen wilde :-) . Hij trekken aan dat handvat van dat harnastuig, zij duwen. Ik hoorde nog ‘Klaar Scotty, het is nu klaar’. En ineens een gehuil van die hond alsof ze hem een poot aan het uittrekken waren. Die man zo droog vanachter hun auto: ‘We doen niets! Hij wil alleen niet naar binnen!’ :rofl:
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
:rofl:
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn dus echte Mastiff-streken :rofl: Ze hebben allemaal de toneelschool gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik tussendoor wat vragen? Ik heb een gek probleem: sinds een tijdje likt ons Labradoodletje aan het tapijt. Alleen 's avonds. Overdag taalt hij er niet naar, maar zodra wij na zijn avondwandeling op de bank ploffen, begint het. Eerst dacht ik nog dat er kruimels ofzo op de grond lagen, maar dat is het niet. Volgens de dierenarts verveelt hij zich. Hij krijgt beweging genoeg, rent elke dag los in het bos en loopt graag parmantig met takken rond die hij daar vindt. Daarnaast speelt mijn dochter elke dag met hem. Maar blijkbaar is dat toch niet genoeg om z'n brein moe maken. Dus mijn vraag: Wat zijn leuke spelletjes voor de hond om zichzelf mee te vermaken?
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren
Mijn honden vonden die ‘denkspelletjes’ met koekjes erin altijd leuk.

Afbeelding

Nr. 8 hierboven bijvoorbeeld. De grote honden vonden de vulbare Kong leuk. De lab van de buren is dol op zijn snuffelmat (soms wel soms niet een ‘surprise’). Mijn huidige hondje is dol op haar nylabone wishbone (knaagding met een smaakje). Hond van een collega knaagt halve avonden op een hertengewei.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Stoutehond schreef:
29-06-2022 12:51
Mag ik jullie om advies vragen?
Ik denk dat mijn hond iets doet of heeft wat andere honden agressief en kwaad maakt. Ik heb er al eerder een topic over geopend.
....
Persoonlijk vind ik dit niet normaal.
Wat kan ik doen in haar gedrag begeleiden dat ze dit gedrag niet meer uitlokt? Op welk gedrag van mijn eigen hond moet ik letten?
Wat een keurig berichtje na zo'n gebeurtenis, je scheldt de dame niet eens uit ;)
Ik ben het met de anderen eens dat dit niet aan jouw hond lijkt te liggen. Heb je nog andere voorbeelden?
Alle reacties Link kopieren
Anna75 schreef:
30-06-2022 20:41
Mag ik tussendoor wat vragen? Ik heb een gek probleem: sinds een tijdje likt ons Labradoodletje aan het tapijt. Alleen 's avonds. Overdag taalt hij er niet naar, maar zodra wij na zijn avondwandeling op de bank ploffen, begint het. Eerst dacht ik nog dat er kruimels ofzo op de grond lagen, maar dat is het niet. Volgens de dierenarts verveelt hij zich. Hij krijgt beweging genoeg, rent elke dag los in het bos en loopt graag parmantig met takken rond die hij daar vindt. Daarnaast speelt mijn dochter elke dag met hem. Maar blijkbaar is dat toch niet genoeg om z'n brein moe maken. Dus mijn vraag: Wat zijn leuke spelletjes voor de hond om zichzelf mee te vermaken?
Je hebt een kruising van twee jachthonden. Ga er mee apporteren, ook in het water. Niet gewoon spelen met een bal, dat vermoeit het brein niet. Haal dummies en zoek een goed boek of YouTube filmpje.
Alle reacties Link kopieren
Een simpel denkspelletje voor een jager is ook om lekkers niet gewoon uit de hand te geven maar het te verstoppen, zodat de hond er wat extra moeite voor moet doen om het te pakken te krijgen. Gewoon even laten zien wat je hebt, hond het “blijf”commando geven, en het lekkers in een andere ruimte verstoppen. Hoeft niet al te ingewikkeld, als ze het maar niet direct zien liggen en er wel goed bij kunnen. En dan terug naar de hond, laten zien dat je het niet meer hebt, en op onderzoek uitsturen. Mijn ervaring is dat ze dat spelletje heel snel door hebben. En naarmate je het langer doet, kun je het natuurlijk moeilijker maken om het te vinden (bijv meerdere kleine snoepjes ipv 1 grote, of een iets lastigere verstopplaats, enz.)
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede ideeën, bedankt! Ik ga ermee aan de slag zodat Hector wat meer uitgedaagd wordt.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
30-06-2022 22:19
Een simpel denkspelletje voor een jager is ook om lekkers niet gewoon uit de hand te geven maar het te verstoppen, zodat de hond er wat extra moeite voor moet doen om het te pakken te krijgen. Gewoon even laten zien wat je hebt, hond het “blijf”commando geven, en het lekkers in een andere ruimte verstoppen. Hoeft niet al te ingewikkeld, als ze het maar niet direct zien liggen en er wel goed bij kunnen. En dan terug naar de hond, laten zien dat je het niet meer hebt, en op onderzoek uitsturen. Mijn ervaring is dat ze dat spelletje heel snel door hebben. En naarmate je het langer doet, kun je het natuurlijk moeilijker maken om het te vinden (bijv meerdere kleine snoepjes ipv 1 grote, of een iets lastigere verstopplaats, enz.)
En vergeet niet het steeds moeilijker te maken. Ergens achter, onder een dekentje, beetje hoger. Verstop ook niet te veel, laat je hond echt zoeken naar dat ene stukje worst, laat die neus werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik verslikte me even toen je schreef dat ik een kruising tussen twee jáchthonden heb. Zo had ik een poedel nog nooit bekeken. En als je ons Labradoodletje in het bos opgewekt ziet draven en wat ziet snuffelen, lijkt hij niks anders te denken dan 'pompompom'. Maar dat is natuurlijk vooral projectie van mijn eigen gemoedstoestand als ik met hem wandel ;-) .
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren
Anna75 schreef:
01-07-2022 14:13
Ik verslikte me even toen je schreef dat ik een kruising tussen twee jáchthonden heb. Zo had ik een poedel nog nooit bekeken. En als je ons Labradoodletje in het bos opgewekt ziet draven en wat ziet snuffelen, lijkt hij niks anders te denken dan 'pompompom'. Maar dat is natuurlijk vooral projectie van mijn eigen gemoedstoestand als ik met hem wandel ;-) .
Huh, als je dan toch weet wat voor ras/rassen er in je hond zit, dan verdiep je je daar toch in? Dat maakt de opvoeding zo veel makkelijker. Misschien moet je daar eens mee beginnen. Deze honden willen werken. Met jou. Als ze pompompom in het bos loopt en s avonds de boel sloopt is dat pompompom misschien helemaal niet zo opgewekt.
Alle reacties Link kopieren
Waar schrijf ik dat hij de boel sloopt? En dat ik ervan opkijk dat een poedel oorspronkelijk als jachthond functioneerde, zegt ook niet dat ik mij niet verdiep in het ras. In karakterbeschrijvingen van labradoodles komt dat namelijk niet aan de orde. Daar wordt de intelligentie van de poedel en het jachtinstinct van de labrador belicht. En ja, met beide houd ik rekening. Alles wat jij noemt, doe ik allang. Daarom vroeg ik specifiek om spelletjes om zijn brein uitdaging te geven.

Wat voegt de toon van je laatste zin toe eigenlijk? Retorische vraag hoor.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu een beetje op het vinkentouw m.b.t. onderzoeken en wachttijden. Jongedame is nu echt ‘mijn’ hondje. Zoon mag tegen mij aan hangen maar man…. Nee, dat kan echt niet. Eerst janken, dan gaat ze krabben met haar pootje en als dat niet helpt dan gaat ze blaffen in de baas zijn gezicht. Weg moet die man, en dan gaat zij op mij liggen, kopje onder mijn hoofd vleiend. Het is af en toe echt een sticker.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
03-07-2022 20:29
Ik zit nu een beetje op het vinkentouw m.b.t. onderzoeken en wachttijden. Jongedame is nu echt ‘mijn’ hondje. Zoon mag tegen mij aan hangen maar man…. Nee, dat kan echt niet. Eerst janken, dan gaat ze krabben met haar pootje en als dat niet helpt dan gaat ze blaffen in de baas zijn gezicht. Weg moet die man, en dan gaat zij op mij liggen, kopje onder mijn hoofd vleiend. Het is af en toe echt een sticker.

En geef haar eens ongelijk. Dat gehang van die kerels zou toch verboden moeten worden! :rofl:
Nummer*Zoveel schreef:
24-06-2022 22:08
@ToverFeetje
Ik heb je al een tijd niet gelezen, alles goed?

En ik mis Iones. Ik zie dat ze 30 maart voor het laatst gereageerd heeft op het forum, en maak me echt een beetje ongerust. Niets voor haar om zo lang niet mee te schrijven. Ik hoop dat het goed met haar gaat.
Absoluut. Ik heb al heel vaak gezocht of ze er weer was. Ik mis Iones met de praatjes over al haar viervoeters!
Stoutehond schreef:
29-06-2022 12:51
Mag ik jullie om advies vragen?
Ik denk dat mijn hond iets doet of heeft wat andere honden agressief en kwaad maakt. Ik heb er al eerder een topic over geopend.
Gister is ze gebeten door een erg oude herder. We waren op een plek waar de hond niet los mag en je poep moet opruimen dus de mijne was aan de lijn en haar hond niet. Haar herder was flink aan de diarree en hield mijn hond kort zodat ik haar kan begeleiden de diarree hopen te ontwijken.
Anders zou ze niet opletten en er vol instaan. :rofl:
Mevrouw roept naar ons of ze haar hond vast moet maken (invulling van onze kant: omdat we onze hond kort houden) we roepen, nee niet nodig zolang jouw hond normaal doet. Nee hij is lief roept ze terug.
Mijn hond kijkt naar haar en haar hond en wil graag snuffelen en kwispelt.
Haar hond vond ik neutraal qua houding hebben. Wanneer ze elkaar ontmoeten snuffelen ze 1 seconden voordat hij gromt, mijn hond springt achteruit en probeert weg te komen, andere hond gaat achter hem aan en hapt hem in haar zij (enige plek waar hij bij kon). Mijn hond probeert weg te komen want niet echt lukt want, kort aan de lijn.
Mevr roept tijdens dit alles, oh ja, behalve dat.. dat doet hij altijd. Houdt haar hond niet NIET tegen en loopt ons voorbij. Wij lopen snel weg haar voorbij terwijl man hem tegen houdt en ik haar aan de lijn.
Thuis zien we dat een wond op de plek heeft.
Persoonlijk vind ik dit niet normaal.
Wat kan ik doen in haar gedrag begeleiden dat ze dit gedrag niet meer uitlokt? Op welk gedrag van mijn eigen hond moet ik letten?


:O

:'( :'( :'( :'(

Mijn eerste reactie is dat ik die vrouw graag in haar nek was geklommen om een mooi grasperkje van haar te maken.
Alle reacties Link kopieren
Zooo wat rustig hier :-)

Begint een beetje op mijn privé online dagboek te lijken :P maar goed. Het nieuwtje van vandaag:

Jongedame heeft een moot zalm gejat en opgevreten. De buren gingen barbecueën en de buurman had zalmmootjes ‘en papillotte’ klaar gelegd. Schijnbaar is jongedame in stealth mode hun tuin in geslopen en heeft een moot gejat. We vonden de alufolie terug in haar ‘hut’ en de verse kruiden hingen nog in haar sik.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
:rofl:

Boef heeft 1 keer iets van "ons" eten gepikt en ik kon er niet boos om worden. Sterker nog, ik lag in een deuk.
Ik had het dienblad met boterhammen op de salontafel gezet (6 in totaal), loop terug naar de keuken om de mokken thee te halen en er lagen er ineens nog maar 5.
Drie seconden aan mezelf getwijfeld, totdat ik ineens een wit plukje haar aan de andere kant van de tafel zag.
Daar zat Boef aan vast en toen ik zijn naam noemde, keek hij me heel onschuldig aan, maar likte wel zijn bekkie af.

Op de grond lag nog boterham 6, maar het beleg, Haagse leverworst, was nergens te bekennen. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
:rofl:

Weinig te vertellen eigenlijk
De dagen vliegen om.
Witje is veel buiten en wij ook als het weer goed is.
Omdat ze loops is, ondernemen we op het moment niet veel.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn honden geleerd niet te "pikken", maar op een of andere manier is daar is mis gegaan.
Deze regel blijkt alleen van toepassing als ik in de buurt ben.
Zodra ik uit de ruimte ben verdwijnt de gehaktbal (of wat er ook ligt) op onverklaarbare wijze o_o
De dader is niet traceerbaar, ze wijzen alledrie met een schijnheilig hoofd naar elkaar :whistle:

Ik lees jullie wel maar heb de laatste tijd nogal wat zorgen om border gehad en vond het lastig om dit neer te zetten.
Het voelde te confronterend dat ze nu eenmaal ouder wordt en blijkbaar toch niet het eeuwige leven heeft.
Een aantal weken geleden ontdekte ik dat border in haar slaap wat druppels urine verliest, voornamelijk snachts.
Aangezien ze 12+ is en gecastreerd niet geheel ongebruikelijk maar waarschijnlijk inherent aan haar leeftijd.
Maar goed, ik naar de dierenarts.
Eerste stap was het fysieke onderzoek waar geen bijzonderheden uit kwamen, ze is voor haar leeftijd nog in prima conditie.
Urine onderzoek was ook in orde, wat ik eigenlijk ook verwacht had.
Lang verhaal kort, uiteindelijk kreeg ik medicatie voor de ouderdomsincontinentie.
twee keer daags een half pilletje en na 4 weken evalueren hoe het ging.
Die avond begonnen met een half pilletje, de dag erop in de ochtend en avond een half pilletje.
De volgende ochtend werd ik om 6.00 wakker van iets...border bleek een (soort van?) epileptische aanval te hebben.
Vreselijk om te zien :cry: , toen ze "bijkwam" kon ze niet meer lopen en was compleet verward.
In de loop van de dag begon ze wat stukjes te stappen maar viel daarbij regelmatig om, daarnaast liet ze ook al haar urine lopen.
Ik ben gelijk weer naar de dierenarts gegaan maar uit het fysieke onderzoek kwam niets.
Contact met de fabrikant leverde ook niets op, er waren geen gevallen bekend met dit soort bijwerkingen.
Alle reflexen waren in orde en er werd geopperd een mri of ct-scan te doen.
Hiervoor moest ze wel onder narcose en dat wilde ik niet, daarnaast was (en ben) ik er van overtuigd dat de medicijnen de oorzaak moesten zijn.
Wederom lang verhaal kort, ik ben gelijk gestopt met de medicatie en border is inmiddels zo goed als opgeknapt.
Ik heb een berichtje geplaatst in een border collie groep met de vraag of er soort gelijke ervaringen waren met dit medicijn.
Er bleek idd (nog) geen melding te zijn van deze bijwerking bij honden maar ik kreeg wel een (engels) artikel dat deze medicatie bij mensen hersenbloedingen kan veroorzaken.
Er zijn qua medicatie nog wel alternatieven voor de incontinentie maar man en ik hebben besloten dat er geen pilletjes meer in border gaan voor dit "probleem" (het lekken van urine is nu niet bepaald levensbedreigend).
Ik heb het nu opgelost door border snachts een broek aan te doen :biggrin:
Werkt voor ons prima en ik ben van mijn slapeloze nachten af.
Soms praat ik tegen mezelf, dan moeten we allebei lachen.
Alle reacties Link kopieren
:O Ik zou mij ook rot schrikken Tover-feetje! En ik zou ook gelijk met die pillen stoppen. Die broekjes lijken mij een prima oplossing ondanks extra was (of zijn het wegwerp van bamboevezel?)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, Tover-Feetje, wat een schrik! :O Ik kan me indenken dat jij je rot geschrokken bent. Dan zijn incontinentiebroekjes inderdaad zo gek nog niet. :hug:

@lemoos, jongedame doet het wel meteen goed zeg, als ze wat jat :rofl:

Puberpup heeft nog nooit iets van tafel of aanrecht gejat. Alleen wat op de grond valt is “fair game”.

Mijn vorige hond jatte ooit eens een zak borrelnootjes van tafel toen we niet thuis waren. Dat was nog zeker een week te ruiken bij elk windje dat hij liet :mrgreen: Denk dat hij daar zelf ook niet blij mee was, want daarna heeft hij het nooit meer gedaan :proud:
Alle reacties Link kopieren
Dat was schrikken Tover-Feetje
En ook ik zou gelijk gestopt zijn met de medicijnen
Prima oplossing met dat broekje
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven