Slimme (energie)besparingen in het huis

07-09-2022 17:53 294 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De hogere energienota die hier straks van start gaat, zet wel aan tot nadenken over hoe je met energie omgaat. Ik ben van mening dat structurele energiebesparing een mooie vorm van verduurzaming is.

Op internet is natuurlijk veel te lezen, op dit forum staan tevens jarenoude topics. Maar toch lees ik hier gaandeweg in een aantal topics welke ik volg dat ik niet de enige ben die dit moment aangrijpt om eens zaken tegen het licht te houden. Ik denk dat veel gezinnen in deze tijd hier ook geïnteresseerd in zijn (soms uit noodzaak, soms om andere gronden) en hun ervaringen willen delen.

Wat zijn jullie slimste besparingen? Van afspraken over de thermostaat om de kamertemperatuur te regelen, tot vernieuwen van apparatuur naar zuinigere modellen? Ik ben benieuwd.

Ik trap af met mijn grootste verrassing (oprecht verrast) van vandaag. Ik ontdekte dat de elektrisch verstelbare lattenbodems van ons bed samen 8 Watt trekken aan stroom door alleen maar in het stopcontact te zitten, dus stand-by. Kennelijk zit zo'n transformator daarin te slurpen. Wisten jullie dat? Is op jaarbasis toch weer 8x24x365=70 kWh energieverspilling wat ik met een schakelaar heb opgelost.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonnepanelen, ik heb aan stroom gewoon geen kosten. Heb zelfs airco genomen, omdat ik nog ruimte over had en daarmee ook kan verwarmen dus dat bespaart weer op het gas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goeie. Je kunt die dingen met een tijdschakelaar aanzetten zodat ze alleen in de ochtend/avond actief zijn.

Was drogen aan de lucht en niet met een wasdroger.
Volle was draaien.
Kleding niet na 1x dragen al wassen, maar als het vies is.
Ingevroren eten een dag van tevoren ontdooien in de koelkast en niet in de magnetron - zo houdt het blok ijs de koelkast koeler in plaats van extra energie te vragen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
8 watt per uur? Lijkt me erg veel
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
07-09-2022 17:55
Zonnepanelen, ik heb aan stroom gewoon geen kosten. Heb zelfs airco genomen, omdat ik nog ruimte over had en daarmee ook kan verwarmen dus dat bespaart weer op het gas.
Goede tip, maar helaas kun je maanden, zoniet een jaar, wachten op een installateur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees mee.
Wij hebben sinds 4 maanden zonnepanelen maar die dekken ons verbruik ws niet helemaal af. Meer plaatsen heeft ivm de stand van het huis t.ov. de zon weinig zin.
We overwegen een airco die ook kan verwarmen. Moeten we ons nog in verdiepen.
Beneden hebben we vloerverwarming. De discussie is altijd of je dan de thermostaat nu juist wel of niet s'nachts naar beneden moet zetten dus daar hoor ik ook graag meningen over.
Douchen doen we heel kort, wassen zoveel mogelijk als de machine vol kan, drogen zoveel mogelijk zonder de droger.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stella_Aurora schreef:
07-09-2022 18:01
Goede tip, maar helaas kun je maanden, zoniet een jaar, wachten op een installateur.
Ik zou ze graag willen, maar kan ze helaas niet goed kwijt, je dak moet er wel ruimte voor hebben en geschikt voor zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mika2022 schreef:
07-09-2022 18:00
8 watt per uur? Lijkt me erg veel
Vond ik ook! Maar meten is weten.
Alle reacties Link kopieren Quote
_Gebruikersnaam_ schreef:
07-09-2022 18:08
Vond ik ook! Maar meten is weten.
Maar hoe is 8 per uur dan 70 per jaar ?
Ik snap je berekening niet

Ons verbruik is ongeveer 8 KWh per dag totaal en wij hebben zo’n bed en nog andere energieslurpers dus het kan gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een verwarmingsketel die op zomerstand, herfstweer en winterstand kan. Voorheen boeide me dat nooit zo maar nu heb ik hem toch uitgezet.

Watertemperatuur terug naar 65 graden (ipv 80).

Verwarming gaat hier sowieso alleen aan in de ruimtes waar we ook echt zijn, dus woonkamer/keuken en de vloerverwarming van de badkamer. In de hal hebben we de verwarming zelfs eruit gemikt. Die sprong soms automatisch aan als het té koud werd in de hal, maar het werd te koud door het uitladen van de grote boodschappen en daar hoeft echt de verwarming niet voor aan.

Een vloerkleed in de woonkamer, scheelt vooral gevoelsmatig.

Bepaalde gerechten kun je heel goed invriezen. Dus als ik macaroni maak, of stamppot, dan meteen een enorme berg. Dat gaat dan in bakjes de vriezer in. Scheelt toch, vooral in de winter, een paar keer koken. In de zomer eten we veel salades, dus dan speelt dat minder.

We hebben een airfryer. En ja, dat ding kost stroom. Maar ik gebruik hem vooral als alternatief voor de oven. Vooral als één van ons even één broodje wil afbakken...

En verder vind ik het wel lastig om nog meer te besparen. Ik bedoel: spaarlampen hebben we al (en we maken sowieso maar 2 lampen aan, die krengen geven een hoop licht), de thermostaat is al lager (lang leve de opvliegers), diepvries en koelkast zijn relatief nieuw (2 en 4 jaar oud), wasmachine en droger idem en die laatste draait alleen in de winter voor ondergoed en handdoeken, al het andere gaat op een rek of naar buiten. En we werken beiden fulltime dus verwarmingen en licht hebben we overdag sowieso niet nodig.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
KooktMetKnoflook schreef:
07-09-2022 17:58
Goeie. Je kunt die dingen met een tijdschakelaar aanzetten zodat ze alleen in de ochtend/avond actief zijn.

Was drogen aan de lucht en niet met een wasdroger.
Volle was draaien.
Kleding niet na 1x dragen al wassen, maar als het vies is.
Ingevroren eten een dag van tevoren ontdooien in de koelkast en niet in de magnetron - zo houdt het blok ijs de koelkast koeler in plaats van extra energie te vragen.
Slimme tips. Ik doe dat inderdaad ook allemaal zo.

Daarnaast was ik alles op 30 graden, i.p.v. voorheen de handdoeken op 40, nog niet gemerkt dat het minder is.

De vaatwasser onlangs ook opgemeten met een energiemeter en toen bleek dat het korte programma (36 min) hier zuiniger is dan het eco programma (218 minuten). Niet dat het mekaar heel veel ontliep, 0,91 naar 1,01 kWh, maartoch. Is óók 0,1 kWh verschil maal 365 dagen draaien. Alle beetjes helpen. (Nou zal de vaatwasser hier eerder 6 dan 7 keer per week draaien, maar het gaat om het idee)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wasmachine op de ecostand zetten, evenals de vaatwasser.
Liefste droger niet gebruiken.
Led verlichting, liefste geen smart lights.
Dingen die op standby staan, helemaal uit zetten.
Gebruik maken van de daltarieven, dus 's nachts wassen en telefoon opladen in plaats van overdag.
Geen airco maar een ventilator nemen.
Geen electrische kachel, die vreten stroom.
Verwarming alleen aan in de woonkamer/ruimte waar je bent en laag, alleen aanzetten als je het koud krijgt, niet gewoon meteen bij het op staan. En een paar uur voor je gaat slapen weer uit zetten.
Dikke gordijnen voor ramen en buitendeuren.
Kritisch naar het energieverbruik van grote apparaten ouder dan 10 jaar kijken.
Zo kort mogelijk douchen, en je hoeft niet elke dag te douchen.
Voor meerdere dagen in 1x koken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mika2022 schreef:
07-09-2022 18:11
Maar hoe is 8 per uur dan 70 per jaar ?
Ik snap je berekening niet

Ons verbruik is ongeveer 8 KWh per dag totaal en wij hebben zo’n bed en nog andere energieslurpers dus het kan gewoon niet.
Als volgt. De stroommeter meet over beide lattenbodems een stand-by verbruik van 8 Watt. (God knows why...Transformatoren)
Per dag is dat 8W x 24 uur = 192 W verbruikt.
Per jaar is dat 192 W x 365 dagen = 70080W (70kWh)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceylon schreef:
07-09-2022 18:17
En verder vind ik het wel lastig om nog meer te besparen. Ik bedoel: spaarlampen hebben we al (en we maken sowieso maar 2 lampen aan, die krengen geven een hoop licht).
Ledlampen zijn 90% zuinger dan spaarlampen.
Radiatorfolie. En van die kleine ventilators onder de verwarming. Een kruik kopen en dan verwarming lager. Waterbesparende douchekop. Water koken in de waterkoker en dan in de pan als je gaat koken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alle vaat en was op ecostand/lage temperatuur draaien is puur vanuit oogpunt energie wel gunstig, voor de machines is het alleen niet goed.
Waar het optimum ligt is denk ik lastig te bepalen, maar staar je niet alleen blind op energie.
Alle reacties Link kopieren Quote
kmh schreef:
07-09-2022 18:23
Alle vaat en was op ecostand/lage temperatuur draaien is puur vanuit oogpunt energie wel gunstig, voor de machines is het alleen niet goed.
Waar het optimum ligt is denk ik lastig te bepalen, maar staar je niet alleen blind op energie.
Je kan toch ook ecostand hoge temperatuur draaien? Dan heb je het probleem niet met vetluis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb isolatiefolie achter de verwarmingen gedaan.
Als de schuifpui straks niet meer open gaat, ga ik daar buisisolatie tussen doen. Er komt veel tocht langs en dit was een tip van iemand. Kost bijna niets en is het proberen waard
Op de bank met een deken en lager stoken, 's avonds de gordijnen dicht.
Geen verwarming op de slaapkamer, maar een dikker dekbed (dat heb ik al, maar gebruikte ik nooit omdat ik het te warm vond).
Bij mijn thuiswerkplek ligt een stekkerblok met schakelaar zodat alles in 1x uitgezet kan worden.
CV ketel op de eco stand. In de keuken hebben we een quooker, dus warm water via de ketel gebruiken we alleen bij het douchen. Dan wacht ik dan wel wat langer op warm water (eco stand en even wachten is goedkoper dan altijd warm water beschikbaar hebben). De elektra die de quooker gebruikt, wordt dmv zonnepanelen opgewerkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
07-09-2022 18:24
Je kan toch ook ecostand hoge temperatuur draaien? Dan heb je het probleem niet met vetluis.
Op die van mij niet. Alleen 30 graden. Ik heb wel een kort programma voor 30, 40 en 60 graden. Die gebruik ik eigenlijk altijd.
_Gebruikersnaam_ schreef:
07-09-2022 18:17
Slimme tips. Ik doe dat inderdaad ook allemaal zo.

Daarnaast was ik alles op 30 graden, i.p.v. voorheen de handdoeken op 40, nog niet gemerkt dat het minder is.

De vaatwasser onlangs ook opgemeten met een energiemeter en toen bleek dat het korte programma (36 min) hier zuiniger is dan het eco programma (218 minuten). Niet dat het mekaar heel veel ontliep, 0,91 naar 1,01 kWh, maartoch. Is óók 0,1 kWh verschil maal 365 dagen draaien. Alle beetjes helpen. (Nou zal de vaatwasser hier eerder 6 dan 7 keer per week draaien, maar het gaat om het idee)
En dan is je vast ook écht schoon? Dus de juspan, de borden etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rijst en pasta aan de kook brengen en daarna kookplaat uitzetten. Het duurt wat langer (max 5 min, meestal 2 min) voor het gaar is, maar door laten koken is niet nodig. Met veel groentes en aardappels schijnt dat ook te kunnen, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Dag 1 pasta warm eten, dag 2 de extra meegekookte pasta van dag 1 in een salade gebruiken.
Wij gaan van de winter ons huis verwarmen in zones.
1 Huiskamer/keuken.
2 Studeerkamer van man.
3 Kamer van zoon.
4 By-pass zones (gang/logeerkamer/badkamer/bijkeuken)


Deze drie zones hebben eigen thermostaten gekregen op de radiatoren.

Op het moment dat zone 1 actief is, wordt alleen die ruimte verwarmd tot de aangegeven temperatuur. Zone 4 draait mee op de by-pass-stand.

Op het moment dat zone 2 of 3 actief is draait 4 wederom mee.

Middels een app hebben we een rooster ingevoerd op welke momenten welke zones actief moeten zijn. Op maandag geen enkele want dan is iedereen uit huis.

Op het moment dat iemand maandag toch thuis is, kan iedereen zelf via de app de gewenste zone bijschakelen.

Op die manier wordt tijdens een thuiswerkdag niet steeds het hele huis verwarmd terwijl dat niet nodig is.

Is in juli geïnstalleerd, ben dus heel benieuwd hoe het gaat lopen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 07-09-2022 18:36
0.17% gewijzigd
Ik woon alleen en heb sinds een jaar zonnepanelen, dus mijn eigen gebruik haal ik er zeker uit. Vanaf deze zomer dus ook overgegaan op zoveel mogelijk doen met elektra, dus een inductiekookplaat gekocht en een grillplaat. Zodat ik elektrisch kan koken. Een slowcooker en een airfryer had ik al.

Ik let er ook op dat ik alle stekkers na gebruik uit het stopcontact haal, tenminste die waar ik bij kan. Ik geloof dat alleen de koelkast, de wasmachine en een fonteintje voor de kat erin blijft zitten. O ja, en de verwarmingsketel, het verplichte ventilatiesysteem en de vaatwasser.
Moet er wel aan denken ook de stekker van mijn mobiel eruit te halen als ik die niet op laat.

Sinds een paar jaar heb ik een vaatwasser, maar die gebruikte ik eigenlijk nooit echt. Nu dus wel, want die draait op elektra.

Vorig jaar is mijn woning door de woningbouw gerenoveerd en hopelijk beter geisoleerd. Afgelopen winter niet thuis geweest, dus ik heb niet echt zicht op wat ik verbruik.

Bij toeval een vast contract bij mijn leverancier tot halverwege 2024, die ene keer dat ik eens veranderde van energieleverancier om te kijken of dat beviel... Dus voorlopig zit ik nog goed.
Verder deed ik alles altijd al gewoon netjes en zuinig, dus er valt niet meer zoveel te besparen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
07-09-2022 18:31
En dan is je vast ook écht schoon? Dus de juspan, de borden etc.
Schaaltjes met aangekoekte havermout of ingedroogde etensresten krijgt hij niet schoon dan maar sinds ik een vaatwasser heb (sinds 7 jaar) spoel ik de vaat grofweg voor, op de borden zit dan nihil etensresten en op die manier is het volledig schoon. Kleine moeite voor mij om dat te doen, ik weet niet beter.

Voorheen deed ik dat voorspoelen dan ook nog met warm water. Tegenwoordig doe ik dat met koud water.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven