Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen
Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
woensdag 16 november 2022 om 15:30
Wij zetten hem nu rond de avond even aan op 18. S Morgens is het 16, dat vind ik toch wel koud als ik op de bank zit (ondanks dekentje).
Daarnaast nu wel de cv op andere stand gezet, zodat hij als het goed is niet meer aanslaat als we weg zijn. Dat scheelt misschien ook nog wel iets, want ik zag dat er 1m3 per 3 dagen verbruikt wordt als we op vakantie zijn.
Balen die materiaalsoorten voor zonnepanelen. Misschien kleine troost: komende paar maanden is de opbrengst echt véél kleiner dan in het voorjaar/zomer.
Daarnaast nu wel de cv op andere stand gezet, zodat hij als het goed is niet meer aanslaat als we weg zijn. Dat scheelt misschien ook nog wel iets, want ik zag dat er 1m3 per 3 dagen verbruikt wordt als we op vakantie zijn.
Balen die materiaalsoorten voor zonnepanelen. Misschien kleine troost: komende paar maanden is de opbrengst echt véél kleiner dan in het voorjaar/zomer.
woensdag 16 november 2022 om 17:27
Sneeuw???!!!!
Waarom?!
Stressed is just desserts spelled backwards
woensdag 16 november 2022 om 17:33
woensdag 16 november 2022 om 18:06
Nee joh. Het is nog veel te warm voor sneeuw om überhaupt wit de grond te raken
Wel ooit zo gezien trouwens, dat ons dak mega goed geïsoleerd is; overal op de uitbouwen was de sneeuw heel snel weg, maar wij bleven nog heel lang een dik pak houden op 't dak
woensdag 16 november 2022 om 18:35
Op die manier sporen ze ook weedplantages op. Geen sneeuw op het dak? Dan kan je een bezoekje verwachtenIrish_Wasser_Woman schreef: ↑16-11-2022 18:06Wel ooit zo gezien trouwens, dat ons dak mega goed geïsoleerd is; overal op de uitbouwen was de sneeuw heel snel weg, maar wij bleven nog heel lang een dik pak houden op 't dak![]()
woensdag 16 november 2022 om 19:24
Ja, wat dat betreft is sneeuw heel handig. Rook ooit iedere keer een wietlucht als ik door een bepaalde straat liep dus had al een vermoeden dat er of iemand steeds een joint aan het roken was als ik door de straat liep of dat er een plantage zat ergens in de straat. Paar weken later ging het sneeuwen en een dak was mooi sneeuwvrij. Niet lang daarna was er een inval
Maar sneeuw isoleert inderdaad goed zolang het nog fluffy is enzo. Niet die natte vieze platgetrapte drekzooi.
woensdag 16 november 2022 om 19:32
donderdag 17 november 2022 om 21:40
Beter of slechter? Of alleen maar anders?
donderdag 17 november 2022 om 21:59
Ik zal morgen even kijken naar typenummers en merknamen van die 2 ontvochtigen die ik heb. En welke die warme lucht weer uitblaast.
Zou alleen wel zelf nog even kijken of er niet al wat beter/nieuwere of nog zuinigere versies van zijn ondertussen. Kan me voorstellen dat wel al geval is.
Grootste kamer waar ze bij ons gebruikt worden is de woonkamer/open keuken. Die totale ruimte is niet zo groot, denk 6 bij 9 ongeveer.
Ik weet dat er toen vanaf 75 tot 200 vierkanter meter gekozen kon worden.
Zou alleen wel zelf nog even kijken of er niet al wat beter/nieuwere of nog zuinigere versies van zijn ondertussen. Kan me voorstellen dat wel al geval is.
Grootste kamer waar ze bij ons gebruikt worden is de woonkamer/open keuken. Die totale ruimte is niet zo groot, denk 6 bij 9 ongeveer.
Ik weet dat er toen vanaf 75 tot 200 vierkanter meter gekozen kon worden.
donderdag 17 november 2022 om 22:29
De slaapkamerdeur open laten staan helpt bij mij tegen vocht op de ramen daar. Badkamerdeur staat ook altijd open (en daar heb ik ook een afzuiger).Shanti_Vivanti schreef: ↑17-11-2022 21:29Hier nog iemand die nieuwsgierig is
En ook voor hoeveel m2 zo'n apparaatje dan werkt. Wij hebben een grote woonkamer van zo'n 70 m2. Maar bijv op dit moment ook vaak vocht op de ramen in de slaapkamer s morgens en in de badkamer.
Maar ik merk wel dat het huis vochtiger is nu ik nauwelijks stook. En dat de was bv slecht droogt. Dat is de voornaamste reden om de verwarming af en toe even aan te doen. Tot mijn verbazing heb ik het zelf eigenlijk helemaal niet koud, als ik genoeg kleding draag. Ook geen koude handen of zo.
Ik vraag me af hoeveel zo'n elektrische ontvochtiger dan weer aan stroom verbruikt.
Ik heb trouwens wel een luchtbévochtiger, want in de winter wordt het hier binnen juist heel droog met de verwarming aan.
impala wijzigde dit bericht op 17-11-2022 23:54
13.26% gewijzigd
.
vrijdag 18 november 2022 om 18:43
Vandaag voor het eerst thuis gewerkt op een dag waarop ik vorig jaar de verwarming aangedaan zou hebben. Het was 16,5 vanochtend en voelde kil aan.
Dit jaar de verwarming niet gebruikt overdag, maar naast mijn standaard warme kleding, ook twee keer een uurtje mijn kleine 500W kacheltje aangedaan en de deur van mijn kantoor dicht.
Het werd een lekker temperatuurtje in dat kamertje!
Einde werkdag en dan gaat de gewone verwarming wel aan
Dit jaar de verwarming niet gebruikt overdag, maar naast mijn standaard warme kleding, ook twee keer een uurtje mijn kleine 500W kacheltje aangedaan en de deur van mijn kantoor dicht.
Het werd een lekker temperatuurtje in dat kamertje!
Einde werkdag en dan gaat de gewone verwarming wel aan
"I love not Man the less, but Nature more..."
vrijdag 18 november 2022 om 22:52
Gemiddeld 0.12 kuub per dag deze maand.
djessy wijzigde dit bericht op 19-11-2022 09:10
1.66% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zaterdag 19 november 2022 om 08:53
Hier is hij gisteren anderhalf uur aan geweest om het even van 16 graden naar 18 te stoken, daarna blijft de warmte lekker lang hangen dus kan hij makkelijk weer uit. Dat was pas de 2e keer stoken dit najaar dus ik ben dik tevreden.
Zal morgen eens in de app kijken wat dat gekost heeft aan kuub, al heb ik gisteren ook gedoucht en mijn haar gewassen dus dan sta ik er sowieso zo'n 8 minuten onder.
Ik moet mijn haar twee keer wassen met shampoo ivm mijn gevoelige hoofdhuid en nog conditioner dus sneller lukt me gewoon niet.
Maar dat doe ik dus maar twee keer per week, mijn haar wassen. De andere keren douche ik om de dag en als ik kort douche zo'n 2 a 3 minuten.
Heb nu pas 7 kuub verbruikt deze maand maar na gisteren zal hij wel op 9 of 10 staan.
Vandaag is het koud in huis met 16 graden maar de zon komt alweer door zie ik dus ik laat hem lekker uit, met de zon op de ramen is het snel warm hier.
Zal morgen eens in de app kijken wat dat gekost heeft aan kuub, al heb ik gisteren ook gedoucht en mijn haar gewassen dus dan sta ik er sowieso zo'n 8 minuten onder.
Ik moet mijn haar twee keer wassen met shampoo ivm mijn gevoelige hoofdhuid en nog conditioner dus sneller lukt me gewoon niet.
Maar dat doe ik dus maar twee keer per week, mijn haar wassen. De andere keren douche ik om de dag en als ik kort douche zo'n 2 a 3 minuten.
Heb nu pas 7 kuub verbruikt deze maand maar na gisteren zal hij wel op 9 of 10 staan.
Vandaag is het koud in huis met 16 graden maar de zon komt alweer door zie ik dus ik laat hem lekker uit, met de zon op de ramen is het snel warm hier.