Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen
Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
zaterdag 19 november 2022 om 08:57
Wij doen de laatste week de verwarming op 18 voor een uurtje of 4. Daarnaast douchen we met gemiddeld 3 mensen. Dat geeft 4 a 5 kuub verbruik pd, tegenover 1 of 2 als de verwarming uit blijft.
zaterdag 19 november 2022 om 09:38
Ik heb gisteren de rolluiken dicht gegooid toen ik thuis kwam en dat heeft toch wel enorm gescheeld volgens mij. Ik deed die nooit dicht behalve afgelopen zomer toen het bloedheet was. Toen hield het warmte buiten nu de kou. Komende nacht flinke vorst natuurlijk en het warmt vandaag nauwelijks op dus denk dat hij morgen een beetje aan gaat als het niet vandaag word.. De 20ste klinkt dan wel weer mooier dus hoop morgen
Ondertussen heeft vattenfall weer storing met ophalen van slimme meter standen dus nu is verbruik in de app niet actueel...
Ondertussen heeft vattenfall weer storing met ophalen van slimme meter standen dus nu is verbruik in de app niet actueel...
zaterdag 19 november 2022 om 09:53
zaterdag 19 november 2022 om 09:57
Wij hebben deze:
https://www.qlima.nl/assortiment/ontvoc ... gers/d612/
En die verwarmt de lucht voor uitblazen. Dat doen ze bijna allemaal. Dat is een fijne bijkomstigheid nu.
En we hebben deze voor koude ruimtes en blaast geen warme lucht uit.
https://www.qlima.nl/assortiment/ontvoc ... ers/dd208/
Ja, kost elektra, maar 1,5 jaar geleden was dat goedkoper dan stoken via stadsverwarming, wat we ook gewoon deden maar hielp bij ons niet genoeg.
Nu hebben we nergens meer schimmel.
Eerste paar dagen gerouleerd in alle kamers, ook de badkamer en toilet en zolder.
Overal een uurtje of 4 aan, bakken met water kwamen er uit de kamers.
Daarna misschien 1x de week een ruimte voor een uurtje of 2/3. Nu alleen in de slaapkamers aangehad 2x 2 uur sinds oktober.
Kijk goed of rendabeler is dan stoken, dat ligt echt aan hoeveel vocht er is, staat van huis maar vooral ook je tarieven voor elektra en gas/stadverwarming/blokverwarming. En misschien zijn er al andere met nog lager verbruik beschikbaar.
Ik zou dit alleen kopen als je net als wij wat panelen heb en een megavochtprobleem en je anders de rambam moet stoken de hele herfts en winter.
https://www.qlima.nl/assortiment/ontvoc ... gers/d612/
En die verwarmt de lucht voor uitblazen. Dat doen ze bijna allemaal. Dat is een fijne bijkomstigheid nu.
En we hebben deze voor koude ruimtes en blaast geen warme lucht uit.
https://www.qlima.nl/assortiment/ontvoc ... ers/dd208/
Ja, kost elektra, maar 1,5 jaar geleden was dat goedkoper dan stoken via stadsverwarming, wat we ook gewoon deden maar hielp bij ons niet genoeg.
Nu hebben we nergens meer schimmel.
Eerste paar dagen gerouleerd in alle kamers, ook de badkamer en toilet en zolder.
Overal een uurtje of 4 aan, bakken met water kwamen er uit de kamers.
Daarna misschien 1x de week een ruimte voor een uurtje of 2/3. Nu alleen in de slaapkamers aangehad 2x 2 uur sinds oktober.
Kijk goed of rendabeler is dan stoken, dat ligt echt aan hoeveel vocht er is, staat van huis maar vooral ook je tarieven voor elektra en gas/stadverwarming/blokverwarming. En misschien zijn er al andere met nog lager verbruik beschikbaar.
Ik zou dit alleen kopen als je net als wij wat panelen heb en een megavochtprobleem en je anders de rambam moet stoken de hele herfts en winter.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 19-11-2022 10:28
10.26% gewijzigd
zaterdag 19 november 2022 om 10:03
Oei dat is wel heel koud zeg, knap dat je hem dan toch uit laat. Hier komt het gelukkig zelden onder de 15 graden, ook niet als het dagen vriest. Maar in mijn oude huis wel, dan was het ook echt ijskoud, vooral boven op zolder waar ik sliep.72Jelle schreef: ↑19-11-2022 09:5313,5 graden hier beneden. Kinderen gaan werken en ik ga lunchen met een vriendin.
Alleen 's avonds doe ik de kachel twee uurtjes aan, ook tegen het vocht.
Word een beetje neurotisch van elke keer nadenken over alles en dan in de app zien dat het nog een hoop geld heeft gekost![]()
Ik snap je wel hoor, ik hou die app ook nauwlettend in de gaten over wat stoken me kost qua kuub en geld. Ik kijk dagelijks wel even.
Mijn tarieven gaan 1 januari omhoog dus ben benieuwd naar de schade dan.
Mijn oude kat die normaal hele dagen buiten is staat nu elke avond om half negen alweer boven voor de deur en is amper naar buiten te krijgen. Dat wordt elk jaar minder in de winter, dat naar buiten moeten. In de zomer is hij de hele dag buiten maar blijkbaar is de kou steeds minder leuk.
zaterdag 19 november 2022 om 12:54
zaterdag 19 november 2022 om 14:38
Hetzelfde hier, gevoelstemperatuur -2 zegt die.. nu wel een mini beetje zon naar binnen, maar echt opwarmen doet het niet.NikkySwango schreef: ↑19-11-2022 13:50Het is echt super koud hier, iets van 2 graden. De ramen opengezet omdat de ramen beslagen waren. Verwarming nog niet aan maar dat gaat straks wel gebeuren, dit houdt nog geen paard vol.
zaterdag 19 november 2022 om 14:44
Hier is het met gevoelstemperatuur van -2 ook echt té koud om te verwarming uit te laten. Hier dus "af".
Gisteravond de airco op ontvochtigen gezet in de slaapkamer omdat de was daar te drogen hangt (kan helaas nergens anders).
We zaten op 8 kuub tot nu toe tegenover 88 vorig jaar november. Een uur kachel is hier ongeveer 1 kuub (als ik het goed heb gezien) en dan is ie van 16 naar 18 opgewarmd.
Gisteravond de airco op ontvochtigen gezet in de slaapkamer omdat de was daar te drogen hangt (kan helaas nergens anders).
We zaten op 8 kuub tot nu toe tegenover 88 vorig jaar november. Een uur kachel is hier ongeveer 1 kuub (als ik het goed heb gezien) en dan is ie van 16 naar 18 opgewarmd.
zaterdag 19 november 2022 om 15:24
Mazzeltje dat er nog zon is, ik ben maar in huis bezig gegaan voordat ik de verwarming aan zet, het vloerkleed vrij maken van vlekken is daar een goede klus voor. Ik kreeg het er warm van
Oef, ja, dat is bikkelen. Ik was begin deze week al af omdat ik 's avonds visite kreeg, de verwarming heb ik na twee uurtjes wel weer uitgezet.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑19-11-2022 14:44Hier is het met gevoelstemperatuur van -2 ook echt té koud om te verwarming uit te laten. Hier dus "af".
Vandaag toch nog niet aangeweest maar dat gaat vanavond wel gebeuren en dan maar weer vroeg naar bed met een kruik.
zaterdag 19 november 2022 om 15:47
zaterdag 19 november 2022 om 15:57
Hier staat momenteel overdag de verwarming aan op 18.5 en s'avonds op 20 graden. Ik heb een chronisch zieke man die zeer slecht loopt. Als ik de verwarming lager doe, krijgt hij blauwe handen van de kou. Dat wil ik dus niet. Vanmorgen zag ik de eindafrekening in mijn mailbox (eneco) die ik met behoorlijke spanning opende. Ik had gerekend op een flinke bijbetaling maar we krijgen 600 euro terug. Het voorschot is verhoogd naar 400 euro maar met de 190 euro compensatie nog prima te doen.
zaterdag 19 november 2022 om 17:13
Ik had het in een ander topic ook al gemeld, maar hier is het 10,5 graden binnen en de verwarming is helemaal nog niet aan geweest. Gek genoeg heb ik m’n thermo & fleecekleding nog niet eens nodig gehad. Misschien vanavond/vannacht wel. En dit is een super tochtig oud huis vol met kieren en uitsluitend enkel glas, dus je zou verwachten dat het nu echt te koud zou zijn. Ik snap het ook niet.
zaterdag 19 november 2022 om 17:15
Schijnt dat als het onder de 7 graden komt dat je kans hebt op bevriezen van leidingen. Het gaat vannacht nog stevig vriezen dus zou die thermostaat toch minimaal op die 10 graden zetten...Lotus90 schreef: ↑19-11-2022 17:13Ik had het in een ander topic ook al gemeld, maar hier is het 10,5 graden binnen en de verwarming is nog niet aan geweest. Gek genoeg heb ik m’n thermo & fleecekleding nog niet eens nodig gehad. Misschien vanavond/vannacht wel. En dit is een super tochtig oud huis vol met kieren en uitsluitend enkel glas, dus je zou verwachten dat het nu echt te koud zou zijn. Ik snap het ook niet.![]()
Ik wou die vraag hier toch nog stellen, hoe hoog hebben jullie de nachtstand van de verwarming staan?
zaterdag 19 november 2022 om 17:22
Altijd zo dat ik zeker weet dat hij 's nachts niet aanslaat. Mijn huis blijkt dus echt wel koud (woon hier al 20 jaar nooit opgevallen..), maar onder de 7 graden is het hier volgens mij nog nooit geweest.RP7 schreef: ↑19-11-2022 17:15Schijnt dat als het onder de 7 graden komt dat je kans hebt op bevriezen van leidingen. Het gaat vannacht nog stevig vriezen dus zou die thermostaat toch minimaal op die 10 graden zetten...
Ik wou die vraag hier toch nog stellen, hoe hoog hebben jullie de nachtstand van de verwarming staan?
zaterdag 19 november 2022 om 17:54
Bedankt voor de tip. Ik hou het in de gaten. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe mijn thermostaat werkt dus ik weet ook niet hoe ik moet instellen dat de verwarming automatisch aan gaat bij een bepaalde temperatuur. Ik weet niet eens of mijn thermostaat dat überhaupt kan.
zaterdag 19 november 2022 om 18:01
Hoe werkt jouw thermostaat dan? Als het een thermostaat is, dan is de hele definitie van het ding toch dat je hem op bijvoorbeeld 15 graden zet en dan slaat hij aan als het daaronder komt?Lotus90 schreef: ↑19-11-2022 17:54Bedankt voor de tip. Ik hou het in de gaten. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe mijn thermostaat werkt dus ik weet ook niet hoe ik moet instellen dat de verwarming automatisch aan gaat bij een bepaalde temperatuur. Ik weet niet eens of mijn thermostaat dat überhaupt kan.![]()