Balans houden in vriendschap

21-11-2022 14:34 154 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve mensen,

Volgens mij komt dit onderwerp vaker voorbij.
Maar nu zie ik het even niet scherp.

Ik heb een vriendin met medische problemen en die worstelt met gevoelens van angst, depressie en wanhoop.
Ze kan zich niet makkelijk uiten, ik ben haar enige vertrouwenspersoon.
We appen dagelijks, over koetjes en kalfjes en soms krijg ik een emotioneel beladen bericht.

En ik merk dat ik het slecht trek. De vriendschap is natuurlijk niet gelijkwaardig nu, op zich vind ik dat geen probleem. Het is normaal gesproken een lieve meid, we hebben altijd lol samen. Ik wil haar steunen. Maar ik moet goed op mezelf passen, want ik merk dat ik zelf somber word, me zorgen over haar maak en niet meer toekom aan de dingen die ik graag doe. Ik ben normaal geen apper, ben graag alleen en hecht veel waarde aan een drama-vrij leven voor zover mogelijk.

Op zich valt het qua 'drama' echt wel mee, ze houdt zich heel flink maar heeft gewoon veel angst en weinig sociale steun. Ik had eigenlijk niet verwacht dat het zo belastend is om iemand in die situatie te steunen, ik dacht natuurlijk je kan altijd bij me terecht, maar het werkt dus niet op deze manier.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb aangegeven dat ik er voor haar wil zijn, maar dan liever bijvoorbeeld een keer met haar bel ipv dagelijks appen. Ook heb ik gezegd dat ze er goed aan doet om ook met anderen haar gevoelens te (leren) delen omdat ik er niet altijd voor haar kan zijn.

Is dat redelijk van mij?

Ze reageerde er wel goed op. Maar ze vindt bellen lastig, omdat ze emotioneel wordt en niet altijd haar gevoelens wil bespreken. Maarja, ik heb mijn grenzen en daar heb ik rekening mee te houden. We hebben nu even een pauze genomen in ons contact. Dat geeft me lucht en doet me goed, maar ik ben ook onzeker over hoe nu verder.

Vinden jullie het redelijk als ik vervolgens mijn poot stijf houd en niet meer via app communiceer met haar, maar blijf bij mijn voorstel om te bellen of bijvoorbeeld een uurtje samen thee te drinken? En anders dus maar niet? Zijn er nog andere opties?

Grenzen aangeven vind ik lastig. Helemaal als ik eigenlijk maar bar weinig kan aanbieden. Ik wil de vriendschap niet op het spel zetten.

Oh ja vergeten te vermelden, ivm haar medische situatie heeft zij aangegeven liever niet af te spreken. Dat maakt het dus lastig.
avage wijzigde dit bericht op 21-11-2022 14:39
2.90% gewijzigd
Surebaby schreef:
21-11-2022 20:16
Vind ik ook.
Je doet wat je kunt. En je doet al meer dan de meeste mensen zouden doen.
Lief van je dat je het goed wil doen, maar deze manier nu werkt niet.
Daar heeft zij ook niks aan.
Ik zou haar muten, af en toe een hartje of iets sturen bij een bericht als je het kan opbrengen om te lezen, en op een rustig moment elke dag antwoorden.
Dan antwoord je ook niet naar haar paniek.

Nou, dat hoop ik toch niet... TO doet niet veel behalve terug appen en dat verwijt ze die zieke vriendin nog bijna stilzwijgend ook. TO heeft er zelf last van. Dat is natuurlijk vervelend maar mensen, dat hoort toch ook bij het leven? Niet dat je nachten wakker ligt natuurlijk maar dat je je kut voelt en je zorgen maakt als een vriendin ziek is, dat is toch logisch? Dat hoef je toch ook niet gelijk weg te maken of te vermijden? Hoort gewoon bij het leven. Net als die persoon steunen.

TO heeft zelf wat werk te doen aan haar eigen balans en hoe ze met moeilijke emoties om gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn trouwens online hulplijnen en chatdiensten voor mensen met dit soort problemen. Dan kan ze praten met professionals. Of laat haar een forum, Facebook groep of andere online lotgenotengroep zoeken met mensen die dezelfde problemen hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Parella schreef:
21-11-2022 22:02
Nou, dat hoop ik toch niet... TO doet niet veel behalve terug appen en dat verwijt ze die zieke vriendin nog bijna stilzwijgend ook. TO heeft er zelf last van. Dat is natuurlijk vervelend maar mensen, dat hoort toch ook bij het leven? Niet dat je nachten wakker ligt natuurlijk maar dat je je kut voelt en je zorgen maakt als een vriendin ziek is, dat is toch logisch? Dat hoef je toch ook niet gelijk weg te maken of te vermijden? Hoort gewoon bij het leven. Net als die persoon steunen.

TO heeft zelf wat werk te doen aan haar eigen balans en hoe ze met moeilijke emoties om gaat.
Helemaal met jou eens!
Alle reacties Link kopieren Quote
Saepecadendo schreef:
21-11-2022 20:44
Daar heb je niks aan als je savonds laat in een paniekaanval verzeild raakt.
Natuurlijk is het goed om professionele hulp te zoeken (voor TO om de trauma’s aan te pakken die haar belemmeren, voor haar vriendin om te leren omgaan met de psychische consequenties van het medisch leed). Maar dat is geplande zorg, een keer in de X weken een afspraak.
Dat neemt niet de behoefte weg om je hart te luchten voor/na een belangrijke behandeling/uitslag etc, en daarvoor kun je niet 24/7 bij een professional terecht maar moet je toch echt in je eigen netwerk zijn.

TO, fijn dat je er voor haar probeert te zijn, dat je hier een topic over opent en mee bezig bent geeft al aan dat je hart op de goede plek zit. Je doet wat je kunt doen. Vertel haar inderdaad ook je struggles en zoek ook hulp voor jezelf, want wat iemand al eerder zei; leed is helaas deel van het leven en het is fijn als je zelf niet in paniek raakt van andermans leed. Veel sterkte met deze situatie!
Daarom zei ik ook 'tot op zekere hoogte'. Je kan er op minder goede momenten zeker voor elkaar zijn, maar dagelijks erover appen vind ik toch een heel ander verhaal, dan is er echt meer aan de hand en dat kun je als vriend of vriendin zijnde meestal niet oplossen.
Alle reacties Link kopieren Quote
viva1981 schreef:
21-11-2022 22:34
Daarom zei ik ook 'tot op zekere hoogte'. Je kan er op minder goede momenten zeker voor elkaar zijn, maar dagelijks erover appen vind ik toch een heel ander verhaal, dan is er echt meer aan de hand en dat kun je als vriend of vriendin zijnde meestal niet oplossen.
Er is een heel groot verschil tussen ‘er zijn’ of ‘oplossen’. Denk dat niemand verwacht dat eea door een vriend wordt opgelost.
Alle reacties Link kopieren Quote
turquasi schreef:
21-11-2022 17:22
Ja leg haar een keertje uit hoe dat vroeger ging met je ouders, dat helpt misschien voor haar dat ze weet dat het niet perse door haar komt hoe je nu reageert. Ik zou het niet over je grenzen gaan hebben weer, dat gesprek hebben jullie al gehad.
Verder heeft WhatsApp heel veel mogelijkheden waar jullie allebei iets aan kunnen hebben. Mute haar appjes inderdaad zodat niet accuut je nekharen overeind gaan zodra je iets hoort. Reageer op een moment dat je wel uitkomt, al is het de volgende dag. Een hartje is een prima reactie in de meeste gevallen. Misschien kom je ook af en toe een plaatje tegen dat passend of veelzeggend kan zijn? Verder kun je voiceberichtjes maken voor haar, dat lijkt dan een beetje op bellen maar ze hoeft dan niet bang te zijn dat ze in tranen iets terug moet zeggen.... verder kun je ook via de post eens iets liefs sturen. Iets waar ze naar kan kijken waardoor ze weet dat je er voor haar bent, ookal is het niet altijd de seconde nadat zij iets stuurt.
Hele fijne tips, dank je.

De rest ook bedankt voor het meedenken en reageren, hier heb ik zeker iets aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een dikke :hug: voor jou Avage, want ik snap heel goed waar jouw triggers liggen en hoe machteloos je je kan voelen. Kijk of je hier inderdaad iets van kan leren, maar verwijt je zelf niets. Jij hebt ook niet om de bagage uit je verleden gevraagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
21-11-2022 22:06
Er zijn trouwens online hulplijnen en chatdiensten voor mensen met dit soort problemen. Dan kan ze praten met professionals. Of laat haar een forum, Facebook groep of andere online lotgenotengroep zoeken met mensen die dezelfde problemen hebben.

Ja stel je voor dat je je hart lucht bij een vriendin.

Echt.. onbegrijpelijk dit.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je vriendin het gewoon al heel fijn vindt dat ze af en toe iemand heeft om van zich af te appen of grappige filmpjes te delen.
Ze veracht geen oplossingen van jou, dus verwacht dat ook niet van jezelf.
Niet zo streng voor jezelf zijn door stress van haar appjes te krijgen, omdat je denkt dat je het niet goed genoeg doet. Ik denk dat voor iemand in jouw vriendin haar situatie het gewoon ontzettend fijn is dat ze af en toe iets met iemand kan delen en dat je er gewoon bent voor haar.
Bellen is teveel voor haar, denk dat ze zich vaak niet goed voelt en dan is appen fijner en minder vermoeiend dan bellen. Ben er gewoon voor haar door leuke filmpjes/foto's en af en toe iets liefs te sturen. Meer hoef je niet te doen weet bijna zeker dat zij er ook zo over denkt. Denk dat ze het heel erg zou vinden als ze een beetje tot last wordt gezien, terwijl ze zich al groot houdt. En ze mag best af en toe een lapje tekst sturen, daarvan hoef je niet van streek te zijn niet negeren of alleen een hartje sturen, dan stuur je gewoon terug hoe je erin staat en schrijf je:" wat vervelend voor je, ik weet niet wat ik moet schrijven of hoe ik je kan helpen, maar denk wel aan je". Dan voelt je vriendin zich ook gehoord en jij hoeft niet allerlei oplossingen te bedenken waar ze niet om vraagt ze wil haar verhaal gewoon even kwijt, wat begrijpelijk is in haar situatie als ze niemand verder heeft.
Parella schreef:
21-11-2022 22:02
Nou, dat hoop ik toch niet... TO doet niet veel behalve terug appen en dat verwijt ze die zieke vriendin nog bijna stilzwijgend ook. TO heeft er zelf last van. Dat is natuurlijk vervelend maar mensen, dat hoort toch ook bij het leven? Niet dat je nachten wakker ligt natuurlijk maar dat je je kut voelt en je zorgen maakt als een vriendin ziek is, dat is toch logisch? Dat hoef je toch ook niet gelijk weg te maken of te vermijden? Hoort gewoon bij het leven. Net als die persoon steunen.

TO heeft zelf wat werk te doen aan haar eigen balans en hoe ze met moeilijke emoties om gaat.
Dat dacht ik ook, lijkt me best normaal om slecht te kunnen slapen als een goede vriendin ziek is. Dan ben je daar mee bezig. Dingen die mensen waar je om geeft meemaken, raken je natuurlijk ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
De ene helpt het om haar gevoelens te delen en de andere niet of die heeft er zelfs schade van.
Meestal zijn het vrouwen die hun hart willen luchten; mannen hebben daar vaker geen behoefte aan.

Dus het is niet voor iedereen goed. Ook ik behoor tot de types die het beste eerst eruit moeten komen voordat ze erover gaan praten. Ik heb niets dan schade ervaren door tijdens problemen erover te gaan vertellen.

Je kan best aankondigen dat je op het moment iets leuks wil doen omdat je dat nodig hebt. En niet over zware dingen wil praten. Ze kan meedoen of niet. Ze moet begrijpen dat de levens van andere mensen ook gewoon doorgaan met hun ups en downs.

Je moet trouwens ook een verschil maken tussen oeverloos aanhoren van wanhopige uitspraken van mensen die zichzelf de put in praten en het erkennen van hun narigheid. Hun leed moet je niet wegredeneren. Dat is er gewoon dus ik bedoel niet dat je daar harteloos over moet doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Courage schreef:
21-11-2022 23:17
Even een dikke :hug: voor jou Avage, want ik snap heel goed waar jouw triggers liggen en hoe machteloos je je kan voelen. Kijk of je hier inderdaad iets van kan leren, maar verwijt je zelf niets. Jij hebt ook niet om de bagage uit je verleden gevraagd.
Klopt, ik probeer het mezelf inderdaad niet te verwijten, daar heeft niemand wat aan.
Maar dit is alsnog fijn om te lezen, lief van jou.

Ik heb mezelf nu eerst tijd gegeven om alle emoties te laten uitrazen en daar bewust bij te blijven. Het gaat heen en weer van berusting en kalmte naar angst, schuldgevoel dat ik "zulke strakke" grenzen heb aangegeven, het willen terugdraaien en appen dat ik er voor haar ben, omdat ik "haar nu aan haar lot overlaat," angst dat er NU iets ergs met haar gebeurt en ik er niet was.

Maar ik heb gezegd dat ze ondanks deze pauze mij altijd kan bereiken als er iets is. Dus daar hoef ik verder even niets mee. En handelen vanuit dit soort gevoelens is natuurlijk sowieso nooit constructief.

Het zijn nog steeds die angst en paniek van het kind in mezelf, puur omdat ik nu een grens heb aangegeven.
Als kind deed ik dat wel, op een natuurlijke manier door me in mezelf te keren, op hobby's te richten of weg te gaan uit huis maar dat werd flink bespot en afgestraft door mijn moeder (omdat ze mij nodig had als bliksemafleider, besefte ik later).

Ik leer hier wel veel van. Ik heb een boek besteld over gezond grenzen aangeven en overweeg om hiermee met een coach aan de slag te gaan binnenkort. Ik denk dat dit op zich veelvoorkomende issues zijn, waar prima iets aan te doen is, en zoals Parella aangaf is dit ook echt nodig om goede relaties te kunnen onderhouedn met anderen.

Ik heb dus best wel wat therapie gehad, maar daar leerde ik geen concreet gedrag. Terwijl dit juist vooral het aanleren en automatiseren van nieuw gedrag is, zoals zelf meer regie nemen in het appcontact, eigen emoties in de gaten houden, constructief grenzen aangeven.

Ik schrijf het een beetje van me af hier, dat helpt mij ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je wel eens EMDR overwogen? ik kamp zelf met angsten/negatieve opvattingen over mijzelf veroorzaakt door ervaringen als kind (bij mij bijvoorbeeld: als ik een grens aangeef dan kan er iets verschrikkelijks gebeuren of ik moet iedereen helpen dan zijn ze veilig/etc.) en dat helpt voor mij erg goed. EMDR kan namelijk ook toegepast worden op opvattingen die je over jezelf hebt ontwikkeld naar aanleiding van gebeurtenissen of ervaringen in het verleden. Het is een goed hulpmiddel als je je gedrag wil aanpakken, je pakt dan de gevoelens/angsten en ideeën die onder dat gedrag zitten aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Whateffa schreef:
22-11-2022 12:00
Heb je wel eens EMDR overwogen? ik kamp zelf met angsten/negatieve opvattingen over mijzelf veroorzaakt door ervaringen als kind (bij mij bijvoorbeeld: als ik een grens aangeef dan kan er iets verschrikkelijks gebeuren of ik moet iedereen helpen dan zijn ze veilig/etc.) en dat helpt voor mij erg goed. EMDR kan namelijk ook toegepast worden op opvattingen die je over jezelf hebt ontwikkeld naar aanleiding van gebeurtenissen of ervaringen in het verleden. Het is een goed hulpmiddel als je je gedrag wil aanpakken, je pakt dan de gevoelens/angsten en ideeën die onder dat gedrag zitten aan.
Waar merk je bijvoorbeeld aan dat de EMDR werkt?
Alle reacties Link kopieren Quote
In plaats van angst en zorgen voel ik nu boosheid en irritatie, zoals iemand hier al terecht opmerkte.

Een reden dat ik privé weinig doe met whatsapp is omdat ik er onrustig van word. Dat heeft te maken met hoe ik ben, introvert onder andere. Ik heb liever echt contact met mensen en de rest van de tijd gewoon helemaal niet. Gelukkig zijn mijn vrienden precies zo dus we appen allemaal amper met elkaar.

Alleen deze vriendin is wel een apper en voor haar heb ik nu een uitzondering gemaakt omdat ze het zwaar heeft en alleen mij heeft. Daarmee ga ik echter voorbij aan mijn eigen behoeftes. Ik laat haar dus over mijn grenzen heen gaan en dat maakt me boos en geïrriteerd.

Vervolgens vind ik dat ik me daar overheen moet zetten want er zijn genoeg rationele redenen te bedenken waarom appen zou moeten kunnen in deze situatie. Ik doe het voor háár en wat is het nu helemaal voor moeite. Ik wil niet star of moeilijk zijn. Dus rek ik mijn eigen grenzen op en slik ik het maar in. Maar vervolgens ben ik stiekem toch wel boos en sluit mezelf emotioneel af, waardoor ik geen contact meer heb met mijn gevoelens en raak ik alle regie kwijt.

Ik zie nu wel beter waarom ik zo enorm getriggerd was.
En ik denk dat ik toch wel bij mijn standpunt moet blijven dat we niet meer appen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wauw. Jij wil niet appen, dat hoef je doorgaans ook niet omdat jouw vrienden dat ook niet doen. En dan heb je één zieke vriendin die de energie niet heeft om te bellen of af te spreken en dus om medische redenen liever appt, en dan ben jíj degene die tekort gedaan wordt?
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Je vriendin is je beter kwijt dan rijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wel grappig dat jullie net zo reageren zoals ik mezelf toesprak,met één vriendin appen moet toch kunnen en anders ben ik de vriendschap niet waard.

Maar blijkbaar werkt het zo niet.

Ik voel me niet tekort gedaan. Als je iemand over je grenzen laat gaan roept dat boosheid/irritatie op. Daar zit geen waardeoordeel aan over de ander, of dat zij mij tekort zou doen. Dat heb ik zelf gedaan.

En zoiets kan je verder prima samen uit komen lijkt me.

Ik heb genoeg alternatieven die ik kan bieden, zoals 1x in de zoveel tijd bellen of afspreken, of haar muten en 1x per dag de appjes lezen. Ik zal dat met haar bespreken. Zoals het nu ging werkte voor mij in ieder geval niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
21-11-2022 15:49
Ik denk dat je het te groot maakt in jouw hoofd.

Verwacht ze van jou dé oplossing? (vast niet) of wil ze gewoon even spuien en van jou horen dat het ook kut is en dat het niet raar is om bang te zijn.
Je hoeft het niet op te lossen hé. Kun je dat voor jezelf relativeren dan zal het vast makkelijker zijn en kun je haar aanhoren en troosten zonder dat je er vanalles mee moet (van jouzelf) wat je niet kunt.
Ja, dat denk ik ook. Je maakt jezelf nu eigenaar van haar problemen, en dat staat de vriendschap in de weg. Je hoeft geen eigenaar te worden van haar problematiek, je hoeft alleen maar te luisteren. Via app. Je hoeft ook niet meteen en op alles te reageren en je hoeft het ook niet op te lossen.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
22-11-2022 16:15
Je vriendin is je beter kwijt dan rijk.
Bent het helemaal met je eens!
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
22-11-2022 17:10
Wel grappig dat jullie net zo reageren zoals ik mezelf toesprak,met één vriendin appen moet toch kunnen en anders ben ik de vriendschap niet waard.

Maar blijkbaar werkt het zo niet.

Ik voel me niet tekort gedaan. Als je iemand over je grenzen laat gaan roept dat boosheid/irritatie op. Daar zit geen waardeoordeel aan over de ander, of dat zij mij tekort zou doen. Dat heb ik zelf gedaan.

En zoiets kan je verder prima samen uit komen lijkt me.

Ik heb genoeg alternatieven die ik kan bieden, zoals 1x in de zoveel tijd bellen of afspreken, of haar muten en 1x per dag de appjes lezen. Ik zal dat met haar bespreken. Zoals het nu ging werkte voor mij in ieder geval niet.
Je hebt genoeg alternatieven te bieden die over haar grenzen heen gaan. Ze wil niet afspreken schreef je eerder ze wil niet bellen en wat stel jij voor bellen en afspreken. Doe je het voor haar of voor jezelf?
Als je vriendin ernstig ziek is en geen energie en oud heeft om te bellen of af te spreken respecteer dat dan ook. En als er bij jou allerlei dingen uit je verleden omhoog komen en je zelfs boosheid voelt naar een zieke vriendin, omdat ze over jou grenzen heen gaat door af en toe van zich af te schrijven omdat ze verder niemand heeft kun je beter helemaal stoppen. Houd het bij je vriendin die zich wel gedragen naar wat jij wil. Gun deze vriendin een lieve vriendin die er echt voor haar is. En niet iemand die in de stress schiet en haar eigen verleden boven haalt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou bijna zeggen geef mij het nummer van die vriendin maar, mij zou ze altijd mogen appen zou er niet kwaad van worden zoals jij of het op mezelf betrekken dat ik niet kan doen.
Luister eens naar haar ze wil niet dat je oplossingen biedt ben je ook niet de aangewezen persoon voor, ze wil gewoon af en toe haar verhaal even kwijt is dat teveel gevraagd?
Ik word juist een beetje geïrriteerd van mensen zoals jij die juist over grenzen van een ziek persoon heen gaan door te dwingen tot bellen of afspreken als die gene daar niet toe in staat is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
22-11-2022 17:10
(...)

En zoiets kan je verder prima samen uit komen lijkt me.

Ik heb genoeg alternatieven die ik kan bieden, zoals 1x in de zoveel tijd bellen of afspreken, of haar muten en 1x per dag de appjes lezen. Ik zal dat met haar bespreken. Zoals het nu ging werkte voor mij in ieder geval niet.

Ik ga je niet helemaal quoten, maar ik denk ook zeker dat jullie hier samen uit kunnen komen.

Ik lees flink wat harde reacties hier, maar het is allemaal niet zo zwart-wit en 'dan ben je geen goede vriendin'. Iedereen heeft eigen bagage, soms een klein rugzakje, soms een zware koffer. En de belastbaarheid van iedereen is verschillend. Voor de één is elke dag appen peanuts, voor de ander is dat uiteindelijk teveel. En dat mag gewoon, sterker nog, dat is gewoon de realiteit. Avage heeft zo te horen het beste voor met haar vriendin, er klinkt niets van onwil of oordeel vanuit haar richting haar vriendin (integendeel), alleen loopt ze nu tegen haar eigen grenzen aan. Werk aan de winkel dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat kan dat de appjes teveel voor haar zijn en dat ze daar haar grenzen in aan geeft. Maar dan schrijven ik heb genoeg alternatieven en dan precies dingen voorstellen die voor een ziek persoon niet haalbaar zijn, dan heeft TO ook niet echt een inlevingsvermogen voor haar zieke vriendin. En dan alles op jezelf betrekken, terwijl er in wezen niets van haar gevraagd wordt. Dan maar even een harde reactie, maar kom op na zoveel therapieën helemaal in de war raken van een vriendin die appt ( ook nog korte appjes geen lappen teksten met drama) dan denk ik toch dat jezelf gewoon grote issues hebt in het leven.
Alleen maar mensen om je heen kunt verdragen die zich gedragen naar jou wensen en het alleen maar " leuk" moet zijn. Zo werkt de wereld niet!
Alle reacties Link kopieren Quote
Bloemetjesvoorjou schreef:
22-11-2022 22:04
Dat kan dat de appjes teveel voor haar zijn en dat ze daar haar grenzen in aan geeft. Maar dan schrijven ik heb genoeg alternatieven en dan precies dingen voorstellen die voor een ziek persoon niet haalbaar zijn, dan heeft TO ook niet echt een inlevingsvermogen voor haar zieke vriendin. En dan alles op jezelf betrekken, terwijl er in wezen niets van haar gevraagd wordt. Dan maar even een harde reactie, maar kom op na zoveel therapieën helemaal in de war raken van een vriendin die appt ( ook nog korte appjes geen lappen teksten met drama) dan denk ik toch dat jezelf gewoon grote issues hebt in het leven.
Alleen maar mensen om je heen kunt verdragen die zich gedragen naar jou wensen en het alleen maar " leuk" moet zijn. Zo werkt de wereld niet!

Lucht het op?

En misschien heeft Avage ook 'grote issues' (jouw woorden hè, niet de mijne), weet jij het?
Ik zie geen enkele noodzaak om haar zo af te fakkelen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven