Balans houden in vriendschap

21-11-2022 14:34 154 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve mensen,

Volgens mij komt dit onderwerp vaker voorbij.
Maar nu zie ik het even niet scherp.

Ik heb een vriendin met medische problemen en die worstelt met gevoelens van angst, depressie en wanhoop.
Ze kan zich niet makkelijk uiten, ik ben haar enige vertrouwenspersoon.
We appen dagelijks, over koetjes en kalfjes en soms krijg ik een emotioneel beladen bericht.

En ik merk dat ik het slecht trek. De vriendschap is natuurlijk niet gelijkwaardig nu, op zich vind ik dat geen probleem. Het is normaal gesproken een lieve meid, we hebben altijd lol samen. Ik wil haar steunen. Maar ik moet goed op mezelf passen, want ik merk dat ik zelf somber word, me zorgen over haar maak en niet meer toekom aan de dingen die ik graag doe. Ik ben normaal geen apper, ben graag alleen en hecht veel waarde aan een drama-vrij leven voor zover mogelijk.

Op zich valt het qua 'drama' echt wel mee, ze houdt zich heel flink maar heeft gewoon veel angst en weinig sociale steun. Ik had eigenlijk niet verwacht dat het zo belastend is om iemand in die situatie te steunen, ik dacht natuurlijk je kan altijd bij me terecht, maar het werkt dus niet op deze manier.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb aangegeven dat ik er voor haar wil zijn, maar dan liever bijvoorbeeld een keer met haar bel ipv dagelijks appen. Ook heb ik gezegd dat ze er goed aan doet om ook met anderen haar gevoelens te (leren) delen omdat ik er niet altijd voor haar kan zijn.

Is dat redelijk van mij?

Ze reageerde er wel goed op. Maar ze vindt bellen lastig, omdat ze emotioneel wordt en niet altijd haar gevoelens wil bespreken. Maarja, ik heb mijn grenzen en daar heb ik rekening mee te houden. We hebben nu even een pauze genomen in ons contact. Dat geeft me lucht en doet me goed, maar ik ben ook onzeker over hoe nu verder.

Vinden jullie het redelijk als ik vervolgens mijn poot stijf houd en niet meer via app communiceer met haar, maar blijf bij mijn voorstel om te bellen of bijvoorbeeld een uurtje samen thee te drinken? En anders dus maar niet? Zijn er nog andere opties?

Grenzen aangeven vind ik lastig. Helemaal als ik eigenlijk maar bar weinig kan aanbieden. Ik wil de vriendschap niet op het spel zetten.

Oh ja vergeten te vermelden, ivm haar medische situatie heeft zij aangegeven liever niet af te spreken. Dat maakt het dus lastig.
avage wijzigde dit bericht op 21-11-2022 14:39
2.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh gelukkig!!
Ik las dit dus als serieus :facepalm:
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
23-11-2022 08:21
Mensen die zeggen "het zijn maar appjes," als het toch maar appjes zijn is het toch ook geen ramp om het niet of wat minder te doen? Als je mij daarmee nou helpt om jou beter te steunen. Is het dan echt zo veel gevraagd?

Wat voegt het nog toe als ik straks die handel niet eens meer lees en 's avonds een keer in dat mapje kijk en iets beleefds terug tik.

Ik wil dat best doen maar kan me eerlijk gezegd voorstellen dat m'n vriendin zegt ik spreek dan toch liever een keer af met je om bij te praten. Maargoed dat laat ik bij haar.
in hoeverre communiceer je dit ook naar je vriendin? Je kunt wel heel boos en verongelijkt gaan doen hier, maar is jouw vriendin op de hoogte van jouw gevoelens en negeert ze die of weet ze van niks?
Ik had overigens ook het idee, net als meer mensen hier dat je vriendin heel ernstig ziek is. Dat kleurt de reacties ook en doet jou geen recht.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
23-11-2022 10:36
in hoeverre communiceer je dit ook naar je vriendin? Je kunt wel heel boos en verongelijkt gaan doen hier, maar is jouw vriendin op de hoogte van jouw gevoelens en negeert ze die of weet ze van niks?
Ik had overigens ook het idee, net als meer mensen hier dat je vriendin heel ernstig ziek is. Dat kleurt de reacties ook en doet jou geen recht.
Ze weet van niets.

Ik app nooit over mijn gevoelens, voel me daar niet goed bij. Ik heb aangegeven dat ik er voor haar ben, maar nu tegen mijn eigen grens aan loop daar in. En daarom wil bellen of afspreken als ze wil kletsen of haar hart wil luchten, en anders liever wat minder contact.

Toen zat ik ook hoog in m'n emotie dus daar verder niets over gezegd. Ik hoef er ook niet veel over te zeggen lijkt me, dat is van mij. Maar ik kan wel uitleggen wat een emotionele app met me doet en waarom ik dat niet prettig vind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je taalgebruik valt me op. Liever niet appen is geen beperking, het is een voorkeur. Iemand die liever appt, is niet perse iemand die over jouw grenzen gaat. Je past hier terminologie uit de hulpverlening toe op een alledaagse situatie, terwijl er feitelijk weinig aan de hand is.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik schrijf dit niet om je een vervelend gevoel te geven, maar het kan je misschien helpen als situaties zoals deze je zwaar vallen.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
23-11-2022 11:12
Ze weet van niets.

Ik app nooit over mijn gevoelens, voel me daar niet goed bij. Ik heb aangegeven dat ik er voor haar ben, maar nu tegen mijn eigen grens aan loop daar in. En daarom wil bellen of afspreken als ze wil kletsen of haar hart wil luchten, en anders liever wat minder contact.

Toen zat ik ook hoog in m'n emotie dus daar verder niets over gezegd. Ik hoef er ook niet veel over te zeggen lijkt me, dat is van mij. Maar ik kan wel uitleggen wat een emotionele app met me doet en waarom ik dat niet prettig vind.
Dit lijkt me dus wel lastig voor je vriendin.. Natuurlijk hoef je het niet aan iedereen uit te leggen. Maar je legt het nu wel in geschreven woord uit op een forum.. dus waarom niet aan iemand die je je vriendin noemt en die tegen vergelijkbare struggles aanloopt?

Ik bedoel dit niet zo gemeen als dat het misschien binnenkomt, maar je omschreef dat er vroeger bij jullie thuis niet gesproken werd over hele vervelende zaken.. kan het zijn dat je daardoor zelf ook gewoon niet zo goed weet wanneer het ok is om je te uiten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Anna75 schreef:
23-11-2022 11:22
Je taalgebruik valt me op. Liever niet appen is geen beperking, het is een voorkeur. Iemand die liever appt, is niet perse iemand die over jouw grenzen gaat. Je past hier terminologie uit de hulpverlening toe op een alledaagse situatie, terwijl er feitelijk weinig aan de hand is.
De persoon die ik quote noemde het een beperking. Daarom gebruikte ik dat woord.

Ik heb ook nergens aangegeven dat zij over mijn grenzen gaat omdat zij liever appt. Ik heb zelf onvoldoende rekening gehouden met mijn grenzen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frambloos schreef:
23-11-2022 11:59
Dit lijkt me dus wel lastig voor je vriendin.. Natuurlijk hoef je het niet aan iedereen uit te leggen. Maar je legt het nu wel in geschreven woord uit op een forum.. dus waarom niet aan iemand die je je vriendin noemt en die tegen vergelijkbare struggles aanloopt?

Ik bedoel dit niet zo gemeen als dat het misschien binnenkomt, maar je omschreef dat er vroeger bij jullie thuis niet gesproken werd over hele vervelende zaken.. kan het zijn dat je daardoor zelf ook gewoon niet zo goed weet wanneer het ok is om je te uiten?
Ik kan me wel uiten, maar in een normaal tweerichtingsverkeer. Dus telefonisch of face to face. En dat hoeft niet a la minute, zodra we elkaar spreken leg ik wel uit wat het met mij doet.

Ik denk dus eigenlijk dat ik wel weet wanneer het ok is om me te uiten. Als ik daarbij aan mijn eigen standaarden kan voldoen, dus niet als ik hoog in emotie zit en niet via app. Ik ga geen tekst naar iemand appen/mailen/schrijven over mijn eigen innerlijke kronkels.

Is het echt zo bijzonder dat ik het geschreven woord geen geschikt medium vind om gevoelsmatig verbinding met vrienden te hebben?
Ik dacht eerlijk gezegd dat dit min of meer algemeen bekend is. Een rondje googlen leerde me ook dat appen zorgt voor veel miscommunicatie, dat veel mensen nog altijd liever bellen, dat appen weinig goeds doet voor de kwaliteit van relaties.

Stel dat ik deze vriendin een halfjaar niet spreek, alleen maar app en ondertussen ondergaat zij haar medische behandeling met alles wat daarbij komt kijken. Ik voel me dan geen vriendin, hooguit een praatpaal op afstand. Maargoed normaal bellen we dus wel en zien we elkaar regelmatig. Het is alleen nu dat ze stress heeft dat ze het ontwijkt. Komt ook wel weer goed. Maar ik blijf wel bij mijn eigen waarden wbt communicatie want het heeft geen zin om die te verleggen heb ik gemerkt.
Oh, ik dacht ook dat vriendin ernstig ziek was!

Dat verandert de zaak voor mij inderdaad wel.
Avage schreef:
23-11-2022 12:16
Ik kan me wel uiten, maar in een normaal tweerichtingsverkeer. Dus telefonisch of face to face. En dat hoeft niet a la minute, zodra we elkaar spreken leg ik wel uit wat het met mij doet.

Ik denk dus eigenlijk dat ik wel weet wanneer het ok is om me te uiten. Als ik daarbij aan mijn eigen standaarden kan voldoen, dus niet als ik hoog in emotie zit en niet via app. Ik ga geen tekst naar iemand appen/mailen/schrijven over mijn eigen innerlijke kronkels.

Is het echt zo bijzonder dat ik het geschreven woord geen geschikt medium vind om gevoelsmatig verbinding met vrienden te hebben?
Ik dacht eerlijk gezegd dat dit min of meer algemeen bekend is. Een rondje googlen leerde me ook dat appen zorgt voor veel miscommunicatie, dat veel mensen nog altijd liever bellen, dat appen weinig goeds doet voor de kwaliteit van relaties.

Stel dat ik deze vriendin een halfjaar niet spreek, alleen maar app en ondertussen ondergaat zij haar medische behandeling met alles wat daarbij komt kijken. Ik voel me dan geen vriendin, hooguit een praatpaal op afstand. Maargoed normaal bellen we dus wel en zien we elkaar regelmatig. Het is alleen nu dat ze stress heeft dat ze het ontwijkt. Komt ook wel weer goed. Maar ik blijf wel bij mijn eigen waarden wbt communicatie want het heeft geen zin om die te verleggen heb ik gemerkt.
Ik vind zelf het geschreven woord ook zeer geschikt voor verbinding. Zeker wie er emotioneel doorheen zit heeft niet altijd de kracht voor een gesprek. Daarbij kan de ontvanger van een app zelf een rustig moment kiezen om gepast te reageren. Een telefoontje komt vaak net als je hoofd er niet naar staat. Of je komt niet op de juiste woorden.

Ik zie dat dit voor jou niet geldt. Maar ik hoor dus bij die mensen die een hekel heeft aan bellen. Misschien zoek ik een ander soort verbinding dan jij.

Ik ben trouwens extravert, en jij geeft aan introvert te zijn. Grappig, want ik dacht juist dat introverte mensen minder van bellen hielden. Zo zie je maar weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
23-11-2022 12:06
De persoon die ik quote noemde het een beperking. Daarom gebruikte ik dat woord.

Ik heb ook nergens aangegeven dat zij over mijn grenzen gaat omdat zij liever appt. Ik heb zelf onvoldoende rekening gehouden met mijn grenzen.
Ik kan de zinnen wel kopiëren, maar daar gaat het niet om. Woordkeus heeft invloed op hoe jij een situatie ziet en vice versa.

Wat is de feitelijke situatie:
Zij wil appen, jij wil afspreken of bellen. Daar kom je heus wel uit.

Zelfde situatie in termen van grenzen:
Zij gaat over haar grens heen als ze belt of afspreekt, jij als je moet appen.
Nu heb je een patstelling.

Als je er zo naar kijkt, kan het je helpen om de lading van een situatie te verminderen. Voor jezelf ook.

Ik ben over mijn grens gegaan, roept schuld bij jou op (maak ik op uit je tekst)
Ik app vaker dan me lief is, roept een respons/actie op: bespreekbaar maken.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
23-11-2022 12:27
Ik vind zelf het geschreven woord ook zeer geschikt voor verbinding. Zeker wie er emotioneel doorheen zit heeft niet altijd de kracht voor een gesprek. Daarbij kan de ontvanger van een app zelf een rustig moment kiezen om gepast te reageren. Een telefoontje komt vaak net als je hoofd er niet naar staat. Of je komt niet op de juiste woorden.

Ik zie dat dit voor jou niet geldt. Maar ik hoor dus bij die mensen die een hekel heeft aan bellen. Misschien zoek ik een ander soort verbinding dan jij.

Ik ben trouwens extravert, en jij geeft aan introvert te zijn. Grappig, want ik dacht juist dat introverte mensen minder van bellen hielden. Zo zie je maar weer.
Waar zit dan de verbinding in via app?

Ik voel dit zelf niet of nauwelijks. Dat is het probleem, ik ontvang platte tekst zonder enige context. Ik weet niet of zij op de rand van de brug staat. Of gewoon ff terwijl het theewater kookt haar allerdiepste angst aan het schermpje toevertrouwt.

Dus wat is dan een gepaste reactie ? Ik weet het oprecht niet.

Dus dan stel ik een vraag terug (via voice bericht), waar ze abstract op reageert of het weglacht. Maar haar stem klinkt niet goed. Daar werd ik in dit specifieke geval enorm door getriggerd.

Zij is heel extravert en belt (normaal) graag, ik ben "extraverte introvert," ik ben sociaal en praat makkelijk maar kan slecht tegen ongecontroleerde prikkels en afleiding zoals harde geluiden, muziek, tv, appjes en dingetjes. Als ik overprikkeld raak is het eind zoek en moet ik eerst weer herstellen in m'n eigen ruimte.

Als iets mijn eigen keuze is vind ik het wel weer allemaal prima, kan ik heel veel geven en leef ik er juist van op. We appen dan "na het eten ff bellen?" ik hoor haar stem en zij de mijne en dan weten we precies hoe de vlag erbij hangt. Dan zijn we even in verbinding, voelt het gelijkwaardig en is het voor mij goed te doen ook al gaat het met haar slecht.

Voor mij echt een wereld van verschil bellen of appen. En daarin lijken we normaal dus op elkaar, we hebben maar een half woord nodig. Het appen creëert juist verwijdering nu.

Ik denk daarom dat ik haar op deze manier best een beetje mag aanmoedigen om te overwegen mij in vertrouwen te nemen. Ook al moet ze dan huilen of is het confronterend voor haar. Het helpt haar uiteindelijk misschien juist wel, en mij helpt het sowieso om er voor haar te kunnen zijn. Als ik dit appgedrag blijf tolereren komen we misschien nooit op dat punt.
Wow, Je blijft maar uit gaan van jezelf en jouw behoeftes.

En wil zij op dat punt uitkomen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt? Ik lees juist een goed doordachte tekst en ik denk dat een gesprek waarin ze beide zeggen wat ze wel en niet fijn vinden juist erg verhelderend zal zijn.
Ze kan toch ook alleen uit gaan van haar eigen behoeftes? Net zoals vriendin uitgaat van de hare. Met wat geluk vinden ze elkaar in het midden en ik denk vast dat ze allebei iets toegeven voor de ander als het nodig is.

Persoonlijk vind ik appen fijn, maar alleen met mensen die het ook fijn vinden en gelijksoortig terug appen. Anders inderdaad liever bellen.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
23-11-2022 14:25
Waar zit dan de verbinding in via app?

Ik voel dit zelf niet of nauwelijks. Dat is het probleem, ik ontvang platte tekst zonder enige context.
Voor mij heeft app veel voordelen ten opzichte van bellen. Je kunt nadenken over je eigen reacties en schrijven dwingt je om die gedachten te ordenen. Het brengt veel rust. En je kunt het later teruglezen. Bellen vind ik werkelijk de slechtste contactoptie. Daar zie ik alleen nadelen. Dan liever Facetime zodat je iemands gezichtsuitdrukking kan zien.

Maar goed, voor jou werkt dat dus anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
als je dit blijft tolereren? Het helpt haar als je haar blijft aanmoedigen?
Je kunt het ook omdraaien, het kan jou helpen om dit appen door te zetten en te leren dat je ook in appcontact verbinding kunt voelen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Youk79 schreef:
23-11-2022 14:47
Echt? Ik lees juist een goed doordachte tekst en ik denk dat een gesprek waarin ze beide zeggen wat ze wel en niet fijn vinden juist erg verhelderend zal zijn.
Ze kan toch ook alleen uit gaan van haar eigen behoeftes? Net zoals vriendin uitgaat van de hare. Met wat geluk vinden ze elkaar in het midden en ik denk vast dat ze allebei iets toegeven voor de ander als het nodig is.

Persoonlijk vind ik appen fijn, maar alleen met mensen die het ook fijn vinden en gelijksoortig terug appen. Anders inderdaad liever bellen.
ik denk ook dat een goed gesprek verheldering kan brengen, maar ik lees ook dat de uitkomst moet zijn zoals TO wil, want dat is ook goed voor die vriendin.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoezo is het raar om van je eigen behoeftes uit te gaan? Het is toch normaal om behoeftes en grenzen te hebben in een relatie.

Wat ik dus fout deed is van haar behoeftes uitgaan.

Het zijn tevens geen harde eisen, het zijn mijn persoonlijke standaarden. Als we daar elkaar niet in vinden, dan maar even niet toch. Ik ben vriendin, geen zorgverlener.

Vriendin is een lieverd, als ze hoort wat mijn issue hiermee is vinden we elkaar echt wel.

En nogmaals hoe ik er hier over schrijf is niet hoe ik dit met haar bespreek. We zijn allebei positief, zorgzaam en redelijk naar elkaar. Alleen grenzen aangeven in prive relaties vind ik nog wel eens lastig en spannend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
23-11-2022 16:42
Hoezo is het raar om van je eigen behoeftes uit te gaan? Het is toch normaal om behoeftes en grenzen te hebben in een relatie.

Wat ik dus fout deed is van haar behoeftes uitgaan.

Het zijn tevens geen harde eisen, het zijn mijn persoonlijke standaarden. Als we daar elkaar niet in vinden, dan maar even niet toch. Ik ben vriendin, geen zorgverlener.

Vriendin is een lieverd, als ze hoort wat mijn issue hiermee is vinden we elkaar echt wel.

En nogmaals hoe ik er hier over schrijf is niet hoe ik dit met haar bespreek. We zijn allebei positief, zorgzaam en redelijk naar elkaar. Alleen grenzen aangeven in prive relaties vind ik nog wel eens lastig en spannend.
maar je verwacht wel van haar dat zij jou tegemoet komt, want dat zou goed voor haar zijn die confrontatie. En het gaat er niet om dat je hulpverlener moet zijn, zeker niet. Maar ik hoop van harte dat je naar haar toe niet zo star bent.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind je helemaal niet zo lief klinken naar een vriendin die het moeilijk heeft: "Als we daar elkaar niet in vinden, dan maar even niet toch. Ik ben vriendin, geen zorgverlener."

Waarom zou jij dan niet even tijdelijk een stapje opzij doen en kijken of met een van de talloze tips hier (mute, 1x per dag reageren, etc) er toch voor haar kunt zijn. Dan kun je na de operatie weer verder op jouw manier. Maar nee hoor, ze mag niet appen en moet bellen of afspreken, anders wil jij er niet voor haar zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn gok: die vriendin is precies zo en snapt dit prima.
Het is een vriendin van Avage he, ze hebben elkaar uitgekozen.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Want je bent "lief" als je over je grenzen laat gaan omdat iemand waar je om geeft ziek of emotioneel is?

Daar geloof ik niet in. En ze vraagt dat ook simpelweg niet eens van me. Ze is nog steeds een volwaardige volwassene die verantwoordelijkheid kan en wil nemen over wat haar gedrag met anderen doet.

Ik weet wel zeker dat zij het een stom idee zou vinden als ik zeg: ga maar door met emotioneel geladen appjes sturen lieverd maar ik zet je dan op mute. Ik wil zo niet met mensen omgaan, zou zelf ook niet willen dat iemand mij op mute zet omdat ik te veel app.
Youk79 schreef:
23-11-2022 14:47
Echt? Ik lees juist een goed doordachte tekst en ik denk dat een gesprek waarin ze beide zeggen wat ze wel en niet fijn vinden juist erg verhelderend zal zijn.



Voor mij echt een wereld van verschil bellen of appen. En daarin lijken we normaal dus op elkaar, we hebben maar een half woord nodig. Het appen creëert juist verwijdering nu.

Ik denk daarom dat ik haar op deze manier best een beetje mag aanmoedigen om te overwegen mij in vertrouwen te nemen. Ook al moet ze dan huilen of is het confronterend voor haar. Het helpt haar uiteindelijk misschien juist wel, en mij helpt het sowieso om er voor haar te kunnen zijn. Als ik dit appgedrag blijf tolereren komen we misschien nooit op dat punt.


Ja, echt.

En vind je dit echt niet TO's behoefte er willen doordrukken terwijl vriendin duidelijk heeft aangegeven even niet zo van bellen te zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
23-11-2022 17:14
Want je bent "lief" als je over je grenzen laat gaan omdat iemand waar je om geeft ziek of emotioneel is?

Daar geloof ik niet in. En ze vraagt dat ook simpelweg niet eens van me. Ze is nog steeds een volwaardige volwassene die verantwoordelijkheid kan en wil nemen over wat haar gedrag met anderen doet.

Ik weet wel zeker dat zij het een stom idee zou vinden als ik zeg: ga maar door met emotioneel geladen appjes sturen lieverd maar ik zet je dan op mute. Ik wil zo niet met mensen omgaan, zou zelf ook niet willen dat iemand mij op mute zet omdat ik te veel app.
ok, ik ga even mee met je, hoe wil je dit gesprek aan gaan? Wat wil je tegen haar zeggen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Vriendin belt juist graag, maar nu even niet want ze is bang emotioneel te worden. Avage belt ook graag. Het lijkt mij de moeite waard dat Avage aangeeft: ik heb echt veel liever dat je huilt aan de telefoon dan dat je appt want ik kan heel weinig met tekst en ik heb geen idee wat er dan mee moet doen.

Hoe het verder gaat vanuit daar zien ze dan wel weer.
Het is zoals het is

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven