Werk & Studie alle pijlers

Dilemma: slijmen bij baas of eerlijk zijn?

23-11-2022 23:22 85 berichten
Ik heb een oprecht dilemma.

ik werk bij een fijne organisatie. Ik werk hier 2,5 dag per week en daarnaast werk ik op ZZP-basis voor andere opdrachtgevers. Er werken veel mensen die deze vaste baan combineren met een eigen bedrijf.

Sinds een jaar hebben we een nieuwe directeur en sinds die tijd is er veel onrust op de werkvloer van mijn vaste baan.
Deze directeur heeft heel duidelijke voorkeuren voor een klein groepje mensen die zij/hij de leuke klussen gunt. Extra opleidingen, extra leuke en uitdagende taken, fijne opdrachten, leuke reisjes etc etc.

Het is voor mij heel duidelijk geworden dat de mensen die het meest bij hem/haar slijmen deze extra klussen en opleidingen krijgen. De mensen die (in mijn ogen) kritisch zijn op het proces, worden overgeslagen.

ik heb me tot nu toe op de vlakte gehouden, maar vind dat de keuze voor wie de leuke klussen etc mag doen, democratischer moet gebeuren. Stel iedereen die interesse heeft in de gelegenheid om te reageren en maak vervolgens een eerlijke selectie obv duidelijk, van te voren vastgestelde, criteria.

Nu is er een kans om een dure en erg leuke opleiding te volgen. Ik weet dat als ik bij directeur ga slijmen en zeggen hoe goed en leuk zij/hij is, de kans enorm vergroot wordt dat ik die opleiding mag volgen. Tot nu toe is dat namelijk zo gegaan bij anderen. Als ik mijn mening uit en zeg wat ik er eigenlijk van vind, weet ik zeker dat die leuke klussen, gave opleidingen en leuke uitjes en taken aan mijn neus voorbij gaan.

Wat zouden jullie doen?

Slijmen of gaan voor rechtvaardige behandeling voor iedereen?

Totaal aantal stemmen: 124

Slijmen (35%)
aandringen op democratisch proces (19%)
niet mee bemoeien en laten gaan (28%)
overig (19%)
anoniem_637fde5445245 wijzigde dit bericht op 24-11-2022 11:06
10.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou een andere baan zoeken denk ik....... Voor zo'n directeur/in zo'n cultuur wil je toch niet werken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is ook nog een andere smaak natuurlijk, gewoon aangeven bij je directeur dat je hebt gehoord van de opleiding en dan onderbouwen waarom jij deze graag wil volgen.

Waarom zou je wel kiezen voor de "achterbakse methode", of het op het spits drijven, maar niet voor de meest logische?
Hecamel schreef:
23-11-2022 23:27
Er is ook nog een andere smaak natuurlijk, gewoon aangeven bij je directeur dat je hebt gehoord van de opleiding en dan onderbouwen waarom jij deze graag wil volgen.

Waarom zou je wel kiezen voor de "achterbakse methode", of het op het spits drijven, maar niet voor de meest logische?
Dit heb ik gedaan (per mail) en daar heb ik geen antwoord op gekregen. Ook niet na aandringen. Ik vrees dat ik dan met hem een borrel moet gaan doen of dus inderdaad moet gaan roepen hoe goed en leuk zij is. Of hij.
Zarah schreef:
23-11-2022 23:26
Ik zou een andere baan zoeken denk ik....... Voor zo'n directeur/in zo'n cultuur wil je toch niet werken?
Tja, dat kan ook inderdaad maar voor mij is deze baan echt heel erg goed te combineren met alle andere dingen die ik ook belangrijk vind. En ik vind mijn werk en collega's erg leuk. ik hoop gewoon dat deze directeur snel vertrekt en daar lijkt het wel op. Maar tot die tijd heb ik dus dit dilemma.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volg je moreel kompas.
Niemand zit te wachten op eerlijkheid. Wil je hogerop? Leer de regels en speel het spel.
Alle reacties Link kopieren Quote
enthousiasteling schreef:
23-11-2022 23:29
Dit heb ik gedaan (per mail) en daar heb ik geen antwoord op gekregen. Ook niet na aandringen. Ik vrees dat ik dan met hem een borrel moet gaan doen of dus inderdaad moet gaan roepen hoe goed en leuk zij is. Of hij.
Wellicht is hij er gewoon nog niet aan toegekomen.

Nou als je dat ervoor over hebt, doen! Persoonlijk zou ik me niet tot dat niveau willen verlagen.
Alle reacties Link kopieren Quote
kindrebel schreef:
23-11-2022 23:39
Niemand zit te wachten op eerlijkheid. Wil je hogerop? Leer de regels en speel het spel.
Gelukkig werkt het niet in alle organisaties zo.

TO nooit je eigen waarde en moraal uit het oog verliezen.
kindrebel schreef:
23-11-2022 23:39
Niemand zit te wachten op eerlijkheid. Wil je hogerop? Leer de regels en speel het spel.
Echt? Ik snap dat het nuttig is voor eigen gewin om de regels van het spel te leren, maar ten koste van wat? Ik vind mijn collega's echt fijn en zou het beschamend vinden om te gaan slijmen bij de baas. Maar ik wil ook graag die opleiding doen en er wordt niet gereageerd op mijn formele vraag. Maar ik neem hem mee in de overweging.
enthousiasteling schreef:
24-11-2022 00:00
Echt? Ik snap dat het nuttig is voor eigen gewin om de regels van het spel te leren, maar ten koste van wat? Ik vind mijn collega's echt fijn en zou het beschamend vinden om te gaan slijmen bij de baas. Maar ik wil ook graag die opleiding doen en er wordt niet gereageerd op mijn formele vraag. Maar ik neem hem mee in de overweging.
Dat is heel nobel en dat siert je. Maar het is jouw ontwikkeling en jouw loopbaan. Er is niets beschamends aan om een doel na te streven. Nice girls don’t get the corner office. 😉
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind t vooral vrij sneu als mensen zich tot zo'n niveau verlagen. Voor mij was je af
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
24-11-2022 00:53
Ik vind t vooral vrij sneu als mensen zich tot zo'n niveau verlagen. Voor mij was je af
Persoonlijk vind ik het vooral sneu dat zo’n leidinggevende zo’n makkelijk te bespelen fluit is. Mijn vorige baas was ook zo. Ik ben niet vies van een relletje en die kerel had mij niets te bieden dus ik ging met volle overtuiging voor een rel (na uiteraard eerst een exit te hebben veiliggesteld).

Ik vond het niet raar of sneu dat een collega zich wel in slijmde om een hele dure opleiding compleet betaald te krijgen, die had niet een exit zonder die opleiding. En natuurlijk is daar niet echt iets degelijks over op papier gezet want informeel allemaal wat handjeklap. En nu vindt de ‘fluit’ het echt heel raar dat die collega ook met de noorderzon is vertrokken na het behalen van die opleiding :P

Als een leidinggevende/opperbobo zo dom is om vooral te kiezen voor egoboosters en kruiperige larven met als gevolg een k-u-t-cultuur dan heb ik er geen enkel probleem mee om zo’n figuur uit te melken voor eigen gewin. Ruk is die cultuur toch al, daar zou eventueel mijn goede gedrag als baken van morele verhevenheid geen jota aan veranderen. Plukken en rennen zou ik zeggen. Doet de rest ook als ze de kans krijgen. Zoiets is toch een zinkend schip. Ga niet wachten totdat zelfs de ratten dat schip verlaten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Verlangt hij ook wederdiensten van het groepje
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou gaan rond kijken voor een andere baan. Zou het niet prettig om met zo’n leidinggevende te werken, maar ook niet met collega’s die hierin mee gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn er misschien beslissingen of projecten of andere voorbeelden van je leidinggevende waar je wel achterstaat? Zo ja zijn die te koppelen aan de doelen van de cursus?
Zo ja dan kun je in een gesprek deze aan elkaar koppelen om heel duidelijk waarom je de cursus wil doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hecamel schreef:
23-11-2022 23:27
Er is ook nog een andere smaak natuurlijk, gewoon aangeven bij je directeur dat je hebt gehoord van de opleiding en dan onderbouwen waarom jij deze graag wil volgen.

Waarom zou je wel kiezen voor de "achterbakse methode", of het op het spits drijven, maar niet voor de meest logische?
Dit idd. Als je gaat lopen slijmen ontneem je daarmee jezelf ook de mogelijkheid om hier later wat mee te doen. Leg je eerlijk uit dat je dit gewoon graag wil om die en die reden en je mag niet en dit blijft gebeuren dan krijg je des te meer redenen om actie te ondernemen.
enthousiasteling schreef:
23-11-2022 23:29
Dit heb ik gedaan (per mail) en daar heb ik geen antwoord op gekregen. Ook niet na aandringen. Ik vrees dat ik dan met hem een borrel moet gaan doen of dus inderdaad moet gaan roepen hoe goed en leuk zij is. Of hij.
Gaan borrelen met mijn baas zou ik niet doen. Maar een keer bij baas binnen lopen en hem, terwijl je in zijn ogen kijkt, vertellen dat jij erg veel interesse hebt in die kans. Inclusief de vraag: wat kan ik doen om in aanmerking te komen?
Recht op de man, to the point en je gaat niet voorbij aan je eigen principes.

Hem of haar, hij of zij…..wat maakt het uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ontslag nemen
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
In dit geval: speel het spel en doe wat goed voor jou is. Dan doen verreweg de meeste van je collega’s ook vermoed ik.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ttroeteltje schreef:
24-11-2022 06:14
Gaan borrelen met mijn baas zou ik niet doen. Maar een keer bij baas binnen lopen en hem, terwijl je in zijn ogen kijkt, vertellen dat jij erg veel interesse hebt in die kans. Inclusief de vraag: wat kan ik doen om in aanmerking te komen?
Recht op de man, to the point en je gaat niet voorbij aan je eigen principes.

Hem of haar, hij of zij…..wat maakt het uit.
Dit idd. Weer je hoeveel mailtjes je krijgt als manager , waar je zelf geen fluit aan hebt… komt gewoon op de stapel.
Dus zelf heft in handen nemen, zonder jezelf te verloochenen. En beetje aardig doen kan geen kwaad.
Overigens kan t ook zijn dat manager goede klik heeft met aantal medewerkers en die daarom meer gunt. Zo werkt t dan ook wel weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou gewoon terugkomen op je eerdere vraag voor deze opleiding bij hem/ haar. En aangeven dat je graag hoort of de opleiding akkoord is.
Niet slijmen, gewoon jezelf blijven en normaalv vragen, op terug komen.
Only dead fish go with the flow
Ik zou juist expliciet vragen naar de criteria op basis waarvan besloten wordt wie de opleiding mag doen. Dat soort types wil meestal wel de schijn ophouden dat ze democratisch en eerlijk zijn dus als je het maar direct vraagt dan worden ze gedwongen dat ook te doen. Als er dan toegegeven wordt dat het alleen maar gaat om wie de manager leuk vindt, dan zou ik hatd wegrennen. Dan is de werkcultuur wel erg verziekt, als ze denken dat dat zo normaal is dat ze het kunnen zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij noemt het slijmen maar je kan het ook snuggere communicatie noemen.
Natuurlijk moet je je altijd anderen behandelen zoals je zelf ook behandeld wil worden en dat is meestal op een vriendelijke, empathische, begripvolle en respectvolle manier.

Als je het ene compliment na het andere op iemand afvuurt of de hele dag door klaarstaat om diensten aan te bieden dan gaat die andere zich terecht afvragen waarom iemand zoveel tijd daaraan besteedt terwijl ze die tijd beter had kunnen gebruiken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik vind je wel veroordelend overkomen met dat 'slijmen'. Is het echt slijmen, of zijn ze gewoon wat beter in professionele relaties opbouwen dan jij? Met alleen kritisch zijn bouw je natuurlijk niks op als je niet ook iets bijdraagt. Die directeur heeft ongetwijfeld ook een groep mensen nodig voor steun en draagvlak voor veranderingen enzo. Als je alleen komt bedelen om leuke dingen maar niks terug te bieden hebt (bijvoorbeeld je waardering, steun voor plannen, opbouwende feedback) snap ik dat directeur eerder gaat voor mensen die in de langetermijnvisie passen.

Sowieso, wat is er zo negatief aan iets aardigs zeggen tegen/over collega's en leidinggevenden? Als het zo simpel is, is dat een kleine moeite, toch?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven