Gezondheid alle pijlers

Hoeveel slaap jij per nacht?

24-11-2022 12:01 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
TO momenteel niet zoveel. Veel piekeren. Maar normaal zo rond de 7 uur. Hoop dat dat weer snel komt.

Jullie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gemerkt dat ik op 5 uur slaap nog redelijk functioneer. Geen nachten achter elkaar, maar af en toe lukt dat. Gemiddeld slaap ik 6 tot 8 uur. In het weekend weleens erg lang, maar dat bevalt me dan ook niet.
De key in het goed functioneren ligt in de acceptatie van slecht slapen. Het is niet anders.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik slaap zo'n vier tot vijf dagen per week ongeveer vijf uur, twee tot drie dagen wat langer, zeven uur. Maar ik heb de indruk dat de verhouding wel wat aan het opschuiven is richting vijf tot zes dagen vijf uur en een tot twee keer in de week zeven uur. Heel zelden maak ik acht of negen uur, hooguit een keer of drie per jaar.

Een paar jaar geleden was ik bij een lezing over slaap. Heel interessant. Ik leerde dat slaap in cycli verloopt. Een volledige cyclus - dus doorlopen van alle slaapfasen (voorslaap, diepe slaap, REM etc) - duurt zo'n 2,5 uur. Aan het eind van een fase ben je in een heel lichte slaap of zelfs even wakker, dat is heel normaal. Kon ik gelijk mijn man geruststellen, die had toen net een fitbit en meende daarop te zien dat hij heel slecht sliep, omdat hij een aantal keren per nacht 'wakker' zou zijn volgens dat horloge. Die momenten bleken precies te kloppen met een cyclus, dus was heel normaal.
Sindsdien begrijp ik ook waarom ik na een uur of vijf slapen heel goed uitgerust kan zijn, en niet na vier uur of na zes uur. Want dan werd ik dus niet wakker na een hele cyclus. Ik denk ook dat ik iemand ben die heel snel in een diepe slaap gaat, de voorslaap duurt normaal zo'n 20 minuten en dat is ook de tijd die nodig is voor een powernap, wat ik dus helemaal niet kan. Waarschijnlijk omdat ik na enkele minuten al heel diep weg ben en die voorslaap eigenlijk oversla.
Enfin, super interessante materie vind ik het en fijn om beter te begrijpen hoe het kan werken.

In drukke, stressvolle tijden ben ik vaak na één slaapcyclus een hele tijd wakker, omdat ik na die cyclus in de bijna bewuste fase meteen 'aan' sta en mijn hoofd overuren draait. Ook na één cyclus kan ik functioneren, maar dat moet natuurlijk niet dagen achter elkaar zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ga ook niet in bed liggen frustreren dat ik niet slaap, daar was ik al heel snel klaar mee. Mijn hoofd is dan aan, kan ik beter gebruik van maken.

Ik ga er gewoon uit of luister een luisterboek, lees wat, ga gamen, beneden zachtjes admindingen doen. Gelukkig slaapt de rest redelijk goed ondertussen dus dat kan ook hier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sommige mensen zijn genetisch gemaakt om maximaal 6 uur te slapen en het daar net zo goed op te doen als normale mensen, dus dat kan best Yella. Voor mensen die die genen niet hebben is 6 uur wel schadelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemiddeld genomen 8 uur. Heerlijk! Soms een keer een nachtje minder vanwege stress maar dat is in het jaar op 1 hand te tellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van 10 of 11 tot 6. En ik kan altijd heel goed slapen.
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
24-11-2022 12:42
Ik heb gemerkt dat ik op 5 uur slaap nog redelijk functioneer. Geen nachten achter elkaar, maar af en toe lukt dat. Gemiddeld slaap ik 6 tot 8 uur. In het weekend weleens erg lang, maar dat bevalt me dan ook niet.
De key in het goed functioneren ligt in de acceptatie van slecht slapen. Het is niet anders.
Dat zeker. Met een klein kind functioneerde ik ook. Ik was niet gelukkig trouwens en ik denk dat het een wellicht met het ander te maken had.
Ik ben zo iemand die ook heel goed wakker in bed kan liggen. Heerlijk zelfs! Zeker ‘s ochtends als ik eens vroeg wakker ben (zelden) en dan lekker in bed liggen genieten van mijn heerlijke bed. Maar ook ‘s avonds laat. Radio zachtjes aan. Ontspannen.

Soms hoor ik mensen zeggen: ik kon echt niet meer slapen, dus ik ging er maar uit? Voor mij écht onbegrijpelijk.
navyblue schreef:
24-11-2022 13:38
Ik ben zo iemand die ook heel goed wakker in bed kan liggen. Heerlijk zelfs! Zeker ‘s ochtends als ik eens vroeg wakker ben (zelden) en dan lekker in bed liggen genieten van mijn heerlijke bed. Maar ook ‘s avonds laat. Radio zachtjes aan. Ontspannen.

Soms hoor ik mensen zeggen: ik kon echt niet meer slapen, dus ik ging er maar uit? Voor mij écht onbegrijpelijk.
Want?

Ik vind lekkerder om wat te doen dan altijd maar te liggen als ik wakker ben. Je snapt niet dat iedereen anders is? Jij vind dat lekker, wat ik best snap en ik vind wat anders fijner. Hoe moeilijk is dat te begrijpen als je normaal iq en eq hebt? :roll:
Alle reacties Link kopieren Quote
Onafgebroken, aan één stuk héél kort. Ik kan soms niet goed in slaap komen en/of ik word helaas een paar keer per nacht wakker. Bijvoorbeeld door mijn man (rare snurk- en 'snuif'geluiden), omdat ik moet plassen, door regen of wind, vogeltjes, herrie van buren, etc.
Als ik rond 4.00 à 5.00 uur wakker wordt, lukt het me meestal niet meer om weer in te slapen. Dan start mijn brein op en begint het denken/piekeren/malen en is het definitief klaar.
Als ik alle stukjes slaap aan elkaar plak kom ik per nacht op zo'n 5 1/2 à 6 uur slaap. Slopend. Ben altijd moe.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Alle reacties Link kopieren Quote
OriginalHeleen schreef:
24-11-2022 13:58
Onafgebroken, aan één stuk héél kort. Ik kan soms niet goed in slaap komen en/of ik word helaas een paar keer per nacht wakker. Bijvoorbeeld door mijn man (rare snurk- en 'snuif'geluiden), omdat ik moet plassen, door regen of wind, vogeltjes, herrie van buren, etc.
Als ik rond 4.00 à 5.00 uur wakker wordt, lukt het me meestal niet meer om weer in te slapen. Dan start mijn brein op en begint het denken/piekeren/malen en is het definitief klaar.
Als ik alle stukjes slaap aan elkaar plak kom ik per nacht op zo'n 5 1/2 à 6 uur slaap. Slopend. Ben altijd moe.

Slaap je met oordopjes? Ik wilde dat eerst nooit. Zat ook nooit lekker, maar heb nu op maat gemaakte oordopjes en dat is echt een aanrader, dat zit fantastisch. Ik heb nu veel minder last van geluiden en word alleen wakker als ik moet plassen of als ik een keer niet lekker lig.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lig meestal totaal 10 uur in bed. Door medische redenen lukt het niet om in een diepe slaap te komen. Dus vaak wakker of remslaap. Soms lig ik overdag nog een uurtje. Ik heb denk ik 3 a 4 uur diepe slaap per etmaal. Rusten 6 tot 7 uur.
Alle reacties Link kopieren Quote
6 uur ongeveer, in het weekend een uurtje meer.
Is voldoende, hoewel ik me wel uitgeruster voel als ik wat vaker 7 uur slaap. Maar dat lukt over het algemeen niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooh ik wordt vaak wel 10 keer of meer per nacht wakker om allerlei redenen. Ben dan ook hartstikke moe als ik mijn bed uitga.

Als het soms lukt om 6 uur achtereen te slapen, voel ik me zo geweldig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stephanie05 schreef:
24-11-2022 12:07
2 weken per maand makkelijk 6/7 uur.
De andere 2 weken amper 5… pms gooit roet in het eten. Heel vervelend.
Dat heb ik ook!
Alle reacties Link kopieren Quote
OriginalHeleen schreef:
24-11-2022 13:58
Onafgebroken, aan één stuk héél kort. Ik kan soms niet goed in slaap komen en/of ik word helaas een paar keer per nacht wakker. Bijvoorbeeld door mijn man (rare snurk- en 'snuif'geluiden), omdat ik moet plassen, door regen of wind, vogeltjes, herrie van buren, etc.
Als ik rond 4.00 à 5.00 uur wakker wordt, lukt het me meestal niet meer om weer in te slapen. Dan start mijn brein op en begint het denken/piekeren/malen en is het definitief klaar.
Als ik alle stukjes slaap aan elkaar plak kom ik per nacht op zo'n 5 1/2 à 6 uur slaap. Slopend. Ben altijd moe.
Dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Weinig en niet diep. Vanaf ongeveer half drie sluimer ik alleen nog maar en wacht op de tijd dat ik op kan staan. Dat is rond vijf uur. Ik probeer zo lang mogelijk te blijven liggen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Vekl schreef:
24-11-2022 14:17
Ik lig meestal totaal 10 uur in bed. Door medische redenen lukt het niet om in een diepe slaap te komen. Dus vaak wakker of remslaap. Soms lig ik overdag nog een uurtje. Ik heb denk ik 3 a 4 uur diepe slaap per etmaal. Rusten 6 tot 7 uur.
Diepe slaap heb je maar 1,5u per nacht volgens mij. De rest is remslaap en lichte slaap. Ik lig meestal voor 23u in bed en vanaf 4u regelmatig even wakker als ik mij om draai, maar slaap dan wel weer in. Sta eigenlijk altijd rond 7u op. Even rustig aan doen s'morgens vind ik heerlijk. Uit de nachtdienst slaap ik vaak maar 3u en haal daardoor ook regelmatig een hele nacht door. Gaat prima. Je niet druk maken dat je slecht slaapt werkt volgens mij het beste. Het is wat het is.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
24-11-2022 13:38
Ik ben zo iemand die ook heel goed wakker in bed kan liggen. Heerlijk zelfs! Zeker ‘s ochtends als ik eens vroeg wakker ben (zelden) en dan lekker in bed liggen genieten van mijn heerlijke bed. Maar ook ‘s avonds laat. Radio zachtjes aan. Ontspannen.

Soms hoor ik mensen zeggen: ik kon echt niet meer slapen, dus ik ging er maar uit? Voor mij écht onbegrijpelijk.
Omdat ik dan niet moe ben. Dit jaar 2 keer gehad voor een heel spannend moment, beide keren midden in de nacht (rond 1-2 uur). Voor het eerst in jaaaaaaren. Soms de dag voor ik op vakantie ga omdat ik er dan zo idioot vroeg uit moet en bang ben om te verslapen. Ik was gewoon klaar wakker, toen heb ik een uurtje gelezen en daarna kon ik wel weer slapen.

Voor de zomer een keer dat ik om 4 uur 's nachts wakker was en toen hielp lezen ook niet meer. Er uit gegaan, tv-gekeken, ontbeten en was vroeg aan het werk. :-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ongeveer zeven uur, tussen 23.15 en 6.15.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik functioneer het beste op 9 uur slaap, en zoveel slaap ik dan ook op vrije dagen.
Op werkdagen slaap ik 7 uur, maar dat is mijn eigen schuld, moet ik maar eerder naar bed gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
24-11-2022 13:38
Ik ben zo iemand die ook heel goed wakker in bed kan liggen. Heerlijk zelfs! Zeker ‘s ochtends als ik eens vroeg wakker ben (zelden) en dan lekker in bed liggen genieten van mijn heerlijke bed. Maar ook ‘s avonds laat. Radio zachtjes aan. Ontspannen.

Soms hoor ik mensen zeggen: ik kon echt niet meer slapen, dus ik ging er maar uit? Voor mij écht onbegrijpelijk.
Ik kan gewoon niet meer uitslapen sinds ik moeder ben. Vroeger werd ik gewekt door een vroege knuffel van mijn dochter :heart: , dat ritme zit in mijn systeem. Dus nu wek ik in de late ochtend mijn puber, en ben zelf dan al uren op.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
24-11-2022 13:38
Ik ben zo iemand die ook heel goed wakker in bed kan liggen. Heerlijk zelfs! Zeker ‘s ochtends als ik eens vroeg wakker ben (zelden) en dan lekker in bed liggen genieten van mijn heerlijke bed. Maar ook ‘s avonds laat. Radio zachtjes aan. Ontspannen.

Soms hoor ik mensen zeggen: ik kon echt niet meer slapen, dus ik ging er maar uit? Voor mij écht onbegrijpelijk.
:D

Heerlijk cocoonen in bed, dat deed ik jaren geleden ook nog wel eens :heart:
Bij mij is het nu veranderd, ben ik wakker dan ga ik uit bed, geen idee waar dat aan ligt want het lijkt mij ook wel weer eens heerlijk om te blijven liggen met de radio aan.
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet zo veel, tussen de 4 en 6 uur denk ik. Inslapen gaat heel moeilijk en 's morgens zou ik het liefst blijven liggen. Altijd al gehad, ik kan er mee functioneren dus het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cocoonen in bed is heerlijk als ik nog lekker lig. Ik vind het in de nacht ook vaak niet erg als ik een tijd wakker ben. De stilte van de nacht, niemand die me stoort in mijn mijmeringen of als ik me ergens op wil concentreren.

Ik ben beter gaan slapen sinds:
- Ik wollen sokken draag in bed
- Ik geen wekker meer zet maar in mijn hoofd een tijd bepaal hoe laat ik wakker wil worden; dan word ik uit mezelf wakker en nooit uit mijn slaap gerukt door de wekker. Ik word altijd keurig op de tijd wakker die ik me heb voorgenomen
- Ik weinig te drinken neem op avond. Hooguit een kleine beker water

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven