Het Grote Viva Katten Topic deel 4

18-09-2021 00:22 1847 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is ie dan, deel 4 van het Grote Viva Katten Topic! Waar iedereen die dol is op katten lekker mee kan komen kletsen over het wel en wee van onze lieve poezels 🐈❤️ en waar we ook weleens afdwalen om het over andere zaken te hebben. Een fijn kletstopic dus!

Afbeelding

Welkom!!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Zoals je het beschrijft is ze haar territorium aan het afzetten en is het een gedragsprobleem geworden. Kan ze in de nacht ook in een kleine afgesloten kamer?
In combinatie met Zylkene?
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
16-11-2022 12:32
Zoals je het beschrijft is ze haar territorium aan het afzetten en is het een gedragsprobleem geworden. Kan ze in de nacht ook in een kleine afgesloten kamer?
Ik zou haar ‘s nachts bij ons kunnen opsluiten en de kattenbak bij ons kunnen zetten.

Territoriaal gedrag zou me bij haar ontzettend verbazen, ze is juist niet territoriaal (voorzover ik kan zien). Introductie met beide andere katten ging bij haar vlekkeloos, ze nam ze direct op en was ook niet van slag. Ze knokt hier ook niet de buurt bij elkaar, wat de kater juist wel doet.. Maar het kan natuurlijk altijd
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
16-11-2022 12:35
In combinatie met Zylkene?
Ziet er goed uit, heb ik besteld!
mittensz schreef:
16-11-2022 12:44
Ik zou haar ‘s nachts bij ons kunnen opsluiten en de kattenbak bij ons kunnen zetten.

Territoriaal gedrag zou me bij haar ontzettend verbazen, ze is juist niet territoriaal (voorzover ik kan zien). Introductie met beide andere katten ging bij haar vlekkeloos, ze nam ze direct op en was ook niet van slag. Ze knokt hier ook niet de buurt bij elkaar, wat de kater juist wel doet.. Maar het kan natuurlijk altijd
Aan veel katten kun je de onzekerheid niet aflezen, dus onzekerheid ipv afbakenen. Het blijft uitproberen vrees ik.

Ik heb een poes gehad die in de ochtend over de bedrand liep en een volle straal op mijn gezicht mikte. Expres en voor de lol 😂
Gelukkig heeft ze dat maar 1 keer gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
16-11-2022 12:52
Aan veel katten kun je de onzekerheid niet aflezen, dus onzekerheid ipv afbakenen. Het blijft uitproberen vrees ik.

Ik heb een poes gehad die in de ochtend over de bedrand liep en een volle straal op mijn gezicht mikte. Expres en voor de lol 😂
Gelukkig heeft ze dat maar 1 keer gedaan.
:HA: Originele manier om aan te geven dat ze honger had! Laat ik maar niet aan mijn piespoes lezen, voordat zij er inspiratie uit haalt voor een nieuwe plek
Als je over plasproblemen leest dan begint het bij medisch, dan stress en daardoor gedragsproblemen en vervolgens een verwijzing naar een gedragsdeskundige. Ik kan echter nooit cijfers vinden over de oplossingen van gedragsdeskundige bij plasproblemen door stress. Cijfers in de zin dat het geholpen heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mittens kan je niet tijdelijk voor de nacht op de pis plek een kattenbak plaatsen een open.
Is ook niet fris maar makkelijker schoon te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
derooiekater schreef:
16-11-2022 16:01
Mittens kan je niet tijdelijk voor de nacht op de pis plek een kattenbak plaatsen een open.
Is ook niet fris maar makkelijker schoon te maken.
In principe is de gootsteen niet zo’n groot probleem, want makkelijk schoon te maken al.. maar heb toch liever dat ze het gewoon op de bank doet :-P)
Alle reacties Link kopieren Quote
mittensz schreef:
16-11-2022 16:13
In principe is de gootsteen niet zo’n groot probleem, want makkelijk schoon te maken al.. maar heb toch liever dat ze het gewoon op de bank doet :-P)
Je zou nog kunnen proberen om het katje op je slaapkamer op te sluiten met kattenbak en al.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
mittensz schreef:
16-11-2022 12:54
:HA: Originele manier om aan te geven dat ze honger had! Laat ik maar niet aan mijn piespoes lezen, voordat zij er inspiratie uit haalt voor een nieuwe plek
In het vorige huis was dit de kat die gewoon naar het toilet ging. Moest je nodig en trof je haar aan op de bril kon je mooi wachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even speciaal een nieuw account aangemaakt aangezien ik wat details deel. Ik overweeg een kat te nemen uit het asiel. Maar, twijfel ook zo. Ik woon in een nieuw huis met tuin. Maar ik wil een binnenkat, belangrijkste redenen: geen overlast buren, geen dode dieren voor de deur maar er kan ook geen kattenluikje in de deur (voornamelijk glas). Ik ben heel zuinig met m'n huis dus hoop op een kat die niet sloopt :fortune:. Kat mag hele huis door maar een speciale kattenkamer is dan weer niks voor mij. In de zomer met deur open mag de kat trouwens wel naar buiten hoor. Dussss....ik twijfel zo. Ik vind het spannend ofzo, vind ik het wel leuk of wordt m'n huis overgenomen? Gaat het klikken? Wordt het een leuke kat? Werkwijzen asiel zijn ook veranderd dus gaan met die banaan en ter plekke kijken wat klikt, kan niet meer. Heeft iemand de gouden tip/wijze raad hoe je dit :cat: meer duidelijk kan krijgen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lisa67 schreef:
26-11-2022 09:29
Even speciaal een nieuw account aangemaakt aangezien ik wat details deel. Ik overweeg een kat te nemen uit het asiel. Maar, twijfel ook zo. Ik woon in een nieuw huis met tuin. Maar ik wil een binnenkat, belangrijkste redenen: geen overlast buren, geen dode dieren voor de deur maar er kan ook geen kattenluikje in de deur (voornamelijk glas). Ik ben heel zuinig met m'n huis dus hoop op een kat die niet sloopt :fortune:. Kat mag hele huis door maar een speciale kattenkamer is dan weer niks voor mij. In de zomer met deur open mag de kat trouwens wel naar buiten hoor. Dussss....ik twijfel zo. Ik vind het spannend ofzo, vind ik het wel leuk of wordt m'n huis overgenomen? Gaat het klikken? Wordt het een leuke kat? Werkwijzen asiel zijn ook veranderd dus gaan met die banaan en ter plekke kijken wat klikt, kan niet meer. Heeft iemand de gouden tip/wijze raad hoe je dit :cat: meer duidelijk kan krijgen?
Wat leuk dat je een kat wil. Als ik het zo lees zou ik gaan voor een iets ouder dier.
Is er een optie om de tuin af te zetten? Want als de kat in de zomer naar buiten mag dan wil die in de winter ook graag een frisse neus halen.

Ik zou heel duidelijk maken naar het asiel wat je zoekt.

Zorg dat je in huis ook voldoende krab opties heb.
Zoals je je gewenste situatie beschrijft zou ik gaan voor een Perzische kat en dan wat ouder. Dit zijn katten die niet zo goed zijn in voor zichzelf zorgen en daarom niks vangen muis of vogel. Zijn ook meer interieur katten en lief en knuffelig over het algemeen.
Een dove poes ik ook een goede optie. De dove katten die ik heb/ had vangen niks want ze horen een piep van een muis niet en vaak zijn het binnenkatten of zoals de mijne met toezicht buiten.
Voor beide geldt natuurlijk dat je je goed moet informeren over de karakters want uitzonderingen en gebruiksaanwijzingen zijn een mogelijkheid.
Kijk naar oudere poezen die al gewend waren alleen te wonen als je maar eentje wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tuin kan eigenlijk niet worden afgezet. Een pers, dat is toch een raskat en daarmee wel duur? Dove katten zie ik soms wel in het asiel. Ok, dank, ik ga me beraden :).
Een vriendin van mij heeft altijd een pers en ze haalt ze uit het asiel of het is een herplaatser. Maar je moet er inderdaad even naar zoeken of op wachten.
Succes ik hoop dat je een leukerd tegenkom en laat het dan vooral weten, dat is altijd zo leuk om te lezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lisa67 schreef:
27-11-2022 10:21
Tuin kan eigenlijk niet worden afgezet. Een pers, dat is toch een raskat en daarmee wel duur? Dove katten zie ik soms wel in het asiel. Ok, dank, ik ga me beraden :).
Als de tuin niet kan worden afgezet zou je eventueel nog een catiére kunnen overwegen. Als dat ook niet kan dan zou ik de kat helemaal niet naar buiten laten gaan. Dikke kans dat ie in de winter dan z’n kop eraf schreeuwt omdat ie naar buiten wil.
Ook als je een rustige kat hebt is het wel belangrijk om te voorzien in voldoende ligplekjes/holletjes en het liefst ook een beetje de hoogte in. Ook een krabpaal is een must voor elke kat, dat is voor katten een eerste levensbehoefte, zo voorkom je ook dat ze aan je muren of meubels beginnen.
Succes, ik hoop dat je een leuke kat vindt en fijn dat je een kat uit het asiel een tweede kans gunt. Zo dankbaar is dat!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hendrikje106 schreef:
27-11-2022 12:58
Als de tuin niet kan worden afgezet zou je eventueel nog een catiére kunnen overwegen. Als dat ook niet kan dan zou ik de kat helemaal niet naar buiten laten gaan. Dikke kans dat ie in de winter dan z’n kop eraf schreeuwt omdat ie naar buiten wil.
Ook als je een rustige kat hebt is het wel belangrijk om te voorzien in voldoende ligplekjes/holletjes en het liefst ook een beetje de hoogte in. Ook een krabpaal is een must voor elke kat, dat is voor katten een eerste levensbehoefte, zo voorkom je ook dat ze aan je muren of meubels beginnen.
Succes, ik hoop dat je een leuke kat vindt en fijn dat je een kat uit het asiel een tweede kans gunt. Zo dankbaar is dat!
Mijn twee katten mogen in de zomer alleen onder toezicht naar buiten. Ze zeuren even een paar dagen als het voorbij is met het mooie weer, maar dat negeer ik en vervolgens hoor ik ze de hele winter niet meer. Of het zijn uitzonderingen, dat kan natuurlijk ook.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
MockTurtle schreef:
27-11-2022 18:15
Mijn twee katten mogen in de zomer alleen onder toezicht naar buiten. Ze zeuren even een paar dagen als het voorbij is met het mooie weer, maar dat negeer ik en vervolgens hoor ik ze de hele winter niet meer. Of het zijn uitzonderingen, dat kan natuurlijk ook.
Ik zou toch het risico niet lopen. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat de katten naar buiten mochten en ineens niet meer omdat ze continu levende vogels via het kattenluik mee naar binnen namen en het hele huis dan onder de vogelpoep en bloed zat…. Die waren het er echt niet mee eens…. Begonnen uit frustratie heel het huis onder te sproeien, diegene heeft ze uiteindelijk herplaatst op een boerderij waar ze heel gelukkig zijn.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Het is denk ik alleen al verstandig bij de keuze van een kitten te weten dat boerenkatten vaak sterke katten en goeie vangers zijn. Of katjes die hun eigen kostje bij elkaar moesten sprokkelen dat nog steeds prima kunnen.

Wij woonden aan een drukke hoofdweg vroeger en een buurvrouw haar katten gingen alleen naar buiten als zij mee was. Daarvoor moet je ze lang binnenhouden eerst. Zeker een maand of acht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees mee!
Alle reacties Link kopieren Quote
Advies gezocht!
Ik zit echt met de handen in het haar (alvast excuses voor het lange verhaal).

Sinds een paar weken werk ik door omstandigheden maar een paar uurtjes per dag en zit ik dus de middagen thuis.

We hebben een Maine Coon kater van 2,5 en een huis/tuin/keuken kat van 1 jaar.
De Maine Coon is altijd al een ontzettende draak geweest die nergens naar luistert (we hebben al zoveel geprobeerd!) maar nu ik zoveel thuis zit wordt ik helemaal gek van hem!

Ik moet continu achter hem aan omdat hij m'n halve huis afbreekt. Hij hangt met z'n poten in m'n gordijnen, staat op z'n achterpoten met z'n voorpoten tegen m'n tv aan te vegen, maakt keukenkastjes open.
We hebben genoeg speelgoed maar als ik met hem ga spelen is hij het binnen no time zat en zit hij zo weer in het gordijn.
Als ik hem naar buiten in de tuin doe zit hij binnen 5 minuten weer voor de deur...

Daarbij komt nog dat hij ons 's nachts wakker houdt...
De huis/tuin/keuken kat komt lekker op het voeteneind slapen, maar meneer de Maine Coon wil dat niet. Hij slaapt op z'n krabpaal. Tot ergens halverwege de nacht. Dan komt hij aandacht vragen, alleen hij komt hooguit 5 minuten knuffelen op bed, daarna begint hij de slaapkamer af te breken.
Lades van nachtkastjes op maken, op z'n achterpoten tegen onze spiegelkastdeur staan vegen en aan de gordijnen trekken, in zoverre dat deze gister ochtend met rails en al naar beneden kwam o_o

Het lijkt wel alsof hij alleen maar negatieve aandacht wil ofzo...

Ik vind het op deze manier echt niet leuk meer, terwijl hij ook echt heel lief kan zijn :cat:
Zou Feliway een oplossing kunnen zijn?
Of een kattengedrags-therapeut? Heeft iemand daar ervaring mee?
Hij verveelt zich en zijn speelgoed is geen uitdaging meer. Dus of hij moet nog meer spelen met iets anders of met hem naar buiten als het kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je nog tips voor speelgoed?
De Catsmeow doet het altijd goed ik weet alleen niet hoe lang hij meegaat bij een grote kat. Vermoeien met laser zou kunnen al moet je dit niet te lang doen. Dozen met gaten en kranten een huisje bouwen. Iets aan een touwtje. Groot succes hier filmpjes voor katten op YouTube, met name de vlieg is populier. Ik zet dan de laptop op de grond.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven