Bijna 6 jarige nog steeds plas ongelukjes

24-01-2023 10:21 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn bijna 6 jarige is zindelijk sinds hij 3 jaar is. Dat ging best makkelijk. Hij was er klaar voor en gaf het goed aan. Eigenlijk bijna nooit problemen daarna gehad, op een enkel ongelukje na. Dan wachtte hij te lang met naar de wc gaan en plaste hij een beetje in zijn broek. Nu sinds een jaar heeft hij hier weer last van, maar ik word er een beetje moedeloos van. Misschien verwacht ik teveel, maar hij is bijna 6? Hij wacht heel vaak te lang, waardoor als hij eindelijk gaat, hij al bijna in zijn broek plast. Hierdoor is regelmatig zijn onderbroek nat en vaak ook een beetje zijn broek. Ik moet hem vaak herinneren dat hij naar de wc moet gaan. Ik probeer nooit boos te worden en het hem uit te leggen. Het probleem is ook dat hij er niks van heeft om met een natte broek te lopen. Ik vind het steeds vaker vies en vervelend. Bijna elke dag weer die broeken en ik vind het ook niet netjes als hij zo rondloopt...
snachts gaat het gewoon goed. Ook nooit een probleem geweest. Herkent iemand dit? Ik zit het nu in de medische hoek te zoeken, maar misschien overdrijf ik wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een keer naar de plaspoli?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn jongste heeft ook heel lang nog ongelukjes gehad, tot en met groep 3. Ik stuurde hem gewoon nog regelmatig naar de wc, vooral als hij op de iPad zat of met een vriendje speelde ging het mis. De juf heeft hem op school een tijdlang ook regelmatig naar de wc gestuurd en hij mocht meteen gaan als hij het zelf aangaf, omdat ik bij hem ook merkte dat hij het te lang uitstelde en dan bijna niet meer op kon houden.
Hij zit nu in groep 4 en heeft geen ongelukjes meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als hij zo lang wacht dan zou ik regelmaat proberen te brengen in wanneer hij gaat plassen. Juf/meester vragen om hem op afgesproken tijd naar de wc te sturen, dat thuis ook doen. Als hij daar niet blij mee is dan kun je hem vertellen dat je hem niet meer hoeft te sturen als hij zelf op tijd gaat. Misschien kan hij zo de knop omzetten. Ook zou ik hem zelf zijn natte kleding laten uittrekken, in de wasmand doen, schone kleren aan doen. Waarschijnlijk wordt hij dat ook snel zat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wacht hij echt te lang of voelt hij het niet altijd aankomen. Mijn oudste heeft hier ook last van gehad en bij haar bleek het toch echt wel een medische oorzaak te hebben. Zij had ook kleine plasongelukjes. Volgens onze KA werkte de prikkel tussen de hersenen en de blaas nog niet helemaal goed. Als haar blaas vol was plaste ze een klein beetje en doordat de onderbroek nat werd kwam pas de ophoudprikkel. Daarom had ze nooit een echt ongelukje waarbij de hele broek nat was. Ook plaste ze te vaak kleine beetjes. Uiteindelijk heeft ze tijdelijk medicijnen gehad en met een jaartje was het helemaal over. Toen we naar de KA gingen was ze 5.

Het kan iets medisch zijn dus een afspraak met de huisarts zou echt een optie kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zal de plaspoli een keer opzoeken. Thanks voor de tip.
Het voelt als een drempel om naar de dokter te stappen. Hij kan het namelijk wel weet ik. Als ik bij hem ben laat ik hem op vaste momenten naar de wc gaan. Zoiezo bij het opstaan, wanneer we weggaan, wanneer we thuis komen en ik hou het vaak ook in de gaten als ik merk dat hij al een tijdje niet is geweest. Soms zie ik hem wiebelen en moet ik het ook zeggen; ga dan. Hij gunt zich geen tijd lijkt het wel. Dus hij voelt het zeker wel opkomen, maar dat ophouden is een dingetje wanneer hij zo nodig moet. Als hij eenmaal zegt dat hij naar de wc moet, dan moet hij ook echt NU. Ik wil ook weer niet dat hij 'lui' wordt als ik het hem steeds moet zeggen.
Ik zal het op school ook nog aankaarten. Hebben we in het verleden ook al een keer gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oreo_ schreef:
24-01-2023 11:09
Ik zal de plaspoli een keer opzoeken. Thanks voor de tip.
Het voelt als een drempel om naar de dokter te stappen. Hij kan het namelijk wel weet ik. Als ik bij hem ben laat ik hem op vaste momenten naar de wc gaan. Zoiezo bij het opstaan, wanneer we weggaan, wanneer we thuis komen en ik hou het vaak ook in de gaten als ik merk dat hij al een tijdje niet is geweest. Soms zie ik hem wiebelen en moet ik het ook zeggen; ga dan. Hij gunt zich geen tijd lijkt het wel. Dus hij voelt het zeker wel opkomen, maar dat ophouden is een dingetje wanneer hij zo nodig moet. Als hij eenmaal zegt dat hij naar de wc moet, dan moet hij ook echt NU. Ik wil ook weer niet dat hij 'lui' wordt als ik het hem steeds moet zeggen.
Ik zal het op school ook nog aankaarten. Hebben we in het verleden ook al een keer gedaan.
Zoals ik het lees is je kind prima zindelijk, maar te druk met andere dingen die interessanter zijn dan naar de wc gaan. Beetje natte onderbroek af en toe, is dat zo erg? Hier was dat ook wel met periodes, nooit als probleem ervaren. Persoonlijk vind ik dit niet iets voor de plaspoli. Genoeg kinderen met echte problemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon had dit ook en inderdaad verder ook gewoon vrij makkelijk zindelijk geworden, ook ‘s nachts. Hij vond de wc’s op school daarnaast ook nog eens te vies om naar toe te gaan.
Naast uitleggen en benoemen om op vaste tijden naar de wc te gaan, heb ik het los gelaten.
Merkte ik dat hij een vieze broek had dan moest hij zich gaan verkleden en verder gingen zonder iets te zeggen of vragen dagelijks gewoon alles in de was, hij deed het zelf in de wasmand. Ik heb mijzelf echt gedwongen om er niet meer op te letten.

Hij is er uiteindelijk gewoon overheen gegroeid en ik weet niet eens precies wanneer want ik lette dus bewust niet meer op zijn mogelijk vieze broeken (ik werd er namelijk wel zelf moedeloos en soms ook geïrriteerd over). Ik denk dat het rond een jaar of negen echt helemaal weg was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt als te druk met spelen, geen tijd om te plassen. Regelmatig naar toilet sturen zoals je al doet. Is niet vreemd voor die leeftijd.
Heel herkenbaar, mijn zoon (groep 3, over een paar maanden 7) heeft hetzelfde. Bij hem is het ook een kwestie van geen prioriteit/te druk met andere dingen. Ik zie wel dat het langzaam vooruit blijft gaan, de frequentie van dagelijks natte broeken is behoorlijk gedaald dus ik ga er vanuit dat het wel goed komt.

's Avonds (zo tussen 22:00 en 23:00) komt hij ook nog wel eens met hoge nood uit bed. Soms net op tijd, soms net te laat en soms zo slaperig dat hij gewoon de keuken in stormt ipv naar de badkamer (op de 1e verdieping) gaat (zo'n beetje slaapwandelen dus). Dat gaat met periodes op en af, maar het gebeurt steeds minder vaak. Dus ook dit zal vast goed komen :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel herkenbaar. Hier heeft zoon tot in groep 6 regelmatig (wekelijks of vaker) kleine ongelukjes gehad. Nooit hele blaasinhoud, maar zo lang wachten dat het er een beetje uitloopt.
Nachtzindelijk duurde ook lang maar is uiteindelijk met een plaswekker opgelost toen hij 7 was.

Huisarts kwam niet verder dan belonen/straffen maar dat werkte niet bij zoon. Ik wilde zelf op een gegeven moment wel naar de plaspoli omdat ik bang was dat andere kinderen het zouden merken en hem zouden gaan plagen. Zoon deed zelf alsof het geen probleem was. Ik heb hem toen een poosje speciale dikke onderbroeken aan laten doen op dagen dat hij naar de bso ging, omdat hij vooral op die lange dagen ongelukjes had. Die onderbroeken zien er uit als gewone onderbroeken (als je niet te dichtbij kijkt).
Het is uiteindelijk steeds minder vaak geworden, totdat het halverwege groep zes zelden meer gebeurde. Ik denk eigenlijk doordat hij nu een grotere blaasinhoud heeft. Hij weigert pertinent naar de wc te gaan op school, en ergens snap ik dat, want die zijn gewoon best vies. En ze worden helaas niet om de drie plasbeurten schoon gemaakt.
En hij gaat nu ook vaker zelf nog even thuis voordat hij naar buiten gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Plaspoli is volgens mij pas vanaf 7 jaar, bij jongere kinderen is dit dus gewoon normaal, in de zin dat het bij de meesten voor die leeftijd overgaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens bedacht ik me pas laat dat zoon gewoon erg op mij lijkt. Ik ben op de basisschool zelf heel weinig naar de wc gegaan, alleen in totale nood. Vond het er te vies.
En nu kan ik nog steeds een hele avond uit of op bezoek zonder te gaan. Dan moet ik wel nodig als ik thuis kom ja.
Dus uiteindelijk doe ik precies hetzelfde als zoon, alleen heb ik meer blaasinhoud en ga ik altijd thuis voor ik de deur uitloop.
De appel valt dus niet ver van de boom, alleen kreeg ik het als kind al zonder natte broeken voor elkaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het daar hier inderdaad aan lag. Mijn zoon is ondertussen 13 en gaat nog steeds alleen als het echt echt echt niet anders kan op school naar de toilet. Hij haalt alleen nu wel een hele schooldag (drinkt niet heel veel).
Als hij thuiskomt holt hij naar de wc en gooit er vervolgens minimaal 2 glazen drinken in.
En ik herken het ook van mijzelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pozzebok schreef:
24-01-2023 23:13
Plaspoli is volgens mij pas vanaf 7 jaar, bij jongere kinderen is dit dus gewoon normaal, in de zin dat het bij de meesten voor die leeftijd overgaat.
Dit topic lezende vraag ik me dan meteen af of het niet voor veel kinderen (en kleuterjuffen) te veel gevraagd is om er vanuit te gaan dat een kind zindelijk is met 4 jaar.

Kleuterjuffen hebben vaak geen tijd om kinderen met ongelukjes te helpen en ´de norm´ is (althans, bij mijn weten) dat een kind zindelijk dient te zijn voor het naar de basisschool gaat.


Mijn oudste zoon was ook pas zindelijk met zes jaar. Hij voelde de aandrang wel maar had simpelweg geen tijd/prioriteit om naar het toilet te gaan. Spelen was veel leuker in zijn ogen.
Ikzelf was pas met 10 jaar zindelijk maar dat had een medische oorzaak.
.
Ik zou hem dus niet op vaste tijden naar de wc sturen. Dat heeft namelijk niets met zindelijk zijn te maken.

Behalve als je weg gaat want een kind dat naar de wc moet als je nog geen 5 minuten van huis bent is gewoon onhandig

Als hij duidelijk zit te wiebelen omdat hij naar de wc moet maar er zich geen tijd voor gunt dan zou ik hem ook sturen. Da n zou ik zelfs boos worden. Want wel voelen dat je moet maar niet gaan zodat je extra was hebt daar wordt ik niet blij van.

In het laatste geval moet je wel heel zeker weten dat hij het wel echt voelt. Want niets sneuer dan op je kop kringen terwijl je er niets aan kan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Barnsteen schreef:
25-01-2023 01:07
Dit topic lezende vraag ik me dan meteen af of het niet voor veel kinderen (en kleuterjuffen) te veel gevraagd is om er vanuit te gaan dat een kind zindelijk is met 4 jaar.

Kleuterjuffen hebben vaak geen tijd om kinderen met ongelukjes te helpen en ´de norm´ is (althans, bij mijn weten) dat een kind zindelijk dient te zijn voor het naar de basisschool gaat.


Mijn oudste zoon was ook pas zindelijk met zes jaar. Hij voelde de aandrang wel maar had simpelweg geen tijd/prioriteit om naar het toilet te gaan. Spelen was veel leuker in zijn ogen.
Ikzelf was pas met 10 jaar zindelijk maar dat had een medische oorzaak.
Die ongelukjes zijn alleen niet zodanig dat een leerkracht daar ook maar iets van merkte. Mijn zoon was zeker wel zindelijk maar wilde gewoon niet naar de wc op school. Hij wist zelf echt wel wat hij deed, jaren later weleens een gesprek met hem over gehad. Toendertijd kon hij het niet goed onder woorden brengen.
Zelf benoemd en ze wisten van niets en ook nadat ze het wisten nooit iets van gemerkt. Van verschonen of hulp was dan ook geen sprake.
Overigens had ze thuis ook, omdat hij dan zichzelf geen tijd gunde om te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Qua zindelijkheid op school: bij mijn zoon en blijkbaar ook andere kinderen in dit topic ging het niet om een hele plas in de broek, maar hooguit een nat kruis. Het valt juffen vaak niet eens op.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven