Ervaringen met draadloze handsfree kolf

24-01-2023 21:45 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is bijna weer zover, ik mag bevallen en hopelijk weer bv geven.
Bij zoontje had ik eerst een kolf gehuurd en uiteindelijk de Medela freestyle flex gekocht. Die was met accu en Daarmee kon ik dus al rondlopen indien nodig, ik had er een kolf bh bij zodat ik ook handsfree was. Echter vond ik het toch vervelend om telkens die kolf bh aan te doen (die zit minder mooi onder kleding dus wilde ik niet aan houden en moest dus elke x wisselen, gedoe, en koud in de winter). Uiteindelijk ging die stuk en kon die niet gemaakt worden dus kreeg volledige bedrag terug. Nu dus geen kolf meer in bezit.

Ik wil nu graag een helemaal Handsfree die je in je voedingsbh kunt leggen, zoals bijvoorbeeld de Elvie. Daar zijn ook B merken van verkrijgbaar voor een fractie van het geld.

Wie heeft er ervaring met zo’n handsfree kolf, hoe beviel die en zou je hem aanbevelen?

Ter info Ik moet mogelijk weer (grotendeels/fulltime?) kolven de eerste weken, omdat ik kleine/vlakke tepels heb, dus ik stel me daar op in, dan kan het altijd meevallen ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen eigen ervaring, maar een collega van me is zeker fan van de elvie. Als ik naast haar zit terwijl ze daarmee kolft hoor ik het ook oprecht niet, dus wel indrukwekkend stil iig.
Flinke aanschafprijs, dat wel. Ben zelf ook aan het overwegen voor tzt.
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Geen ervaring met handsfree. Maar heb je ook een niet elektrische geprobeerd? Ik kolfde bij eerste makkelijkst met een avent handkolf aan de ene kant en een haakaa siliconen borstkolf aan de andere kant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Banananaa schreef:
24-01-2023 21:57
Geen ervaring met handsfree. Maar heb je ook een niet elektrische geprobeerd? Ik kolfde bij eerste makkelijkst met een avent handkolf aan de ene kant en een haakaa siliconen borstkolf aan de andere kant.
Ik wil juist m’n handen vrij hebben en het laten voelen als 0 moeite zodat het meer vanzelf gaat, en meer energie naar baby en peuter kunnen gaan, dus handkolf lijkt me helemaal niks :hihi:
En had echt flink wat kolfwerk nodig om productie op gang te krijgen, dus denk niet dat dat voor mij handig Is obv vorige ervaring. 8x per dag handkolven dag en nacht :bonk: dan wil ik er liever niet eens aan beginnen!
Met handsfree kolf kon ik zoontje verschonen en fles geven tijdens het kolven, dat vond ik echt ideaal.
stipjepipje schreef:
24-01-2023 22:01
Ik wil juist m’n handen vrij hebben en het laten voelen als 0 moeite zodat het meer vanzelf gaat, en meer energie naar baby en peuter kunnen gaan, dus handkolf lijkt me helemaal niks :hihi:
En had echt flink wat kolfwerk nodig om productie op gang te krijgen, dus denk niet dat dat voor mij handig Is obv vorige ervaring. 8x per dag handkolven dag en nacht :bonk: dan wil ik er liever niet eens aan beginnen!
Met handsfree kolf kon ik zoontje verschonen en fles geven tijdens het kolven, dat vond ik echt ideaal.
Voordeel van handkolven vond ik dat je beter een fijn ritme kan bepalen. Maar kolfsessies waren bij mij met opruimen 20 minuten dus dat viel altijd mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jeetje. Je mag toch wel tijd nemen om te kolven? Er is een grens aan multi-tasken hoor….

Op het werk: Ik heb meerdere elektrische kolfapparaten geprobeerd, maar handkolven ging bij mij uiteindelijk het beste en snelst.

En: borstvoeding is niet heilig.
Als het niet lukt, als het je te veel moeite kost, is er niks mis mee om je kind te voeden met poedermelk. Poedermelk in NL is van zeer hoge kwaliteit, en doet je kind niets te kort.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 25-01-2023 00:08
35.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Elvie via Marktplaats?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ruim 9 maanden fulltime gekolfd omdat ons zoontje vanwege schisis niet aan de borst kon drinken.
Ik ben opgestart met een medela leenkolf . Dit zou ik iedereen aanraden voor de eerste weken. Is echt heel krachtig en brengt het goed op gang. Daarna afwisselend gekolfd met medela flex en Youha de ins. De youha vond ik ideaal voor overdag. Reed er bijvoorbeeld mee in de auto of ging er rondje mee wandelen met de kleine in de wagen. Wel iets minder krachtig waardoor ik vaak wel minimaal 2x per dag toch de medela pakte om goed leeg te kolven. Moet ook wel zeggen dat ik veel angst had voor borstontstekingen dus ik was erg voorzichtig.

Veel succes gewenst met jouw borstvoeding/kolf avontuur!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook een Youha, handig dat je je handen vrij hebt maar wel echt minder krachtig dan een andere kolf. Hij zit voor mijn gevoel ook altijd net niet helemaal perfect, welke bh/topje/hemd ik er ook over aandoe. Voor erbij vind ik hem fijn maar gebruik vaker toch de avent kolf. Geen ervaring met fulltime kolven overigens.
Ik lees even mee, ben me ook aan het oriënteren. Medela heeft nu ook een dubbele handsfree variant voor dezelfde prijs als een enkele Elvie, die ziet er goed uit moet ik zeggen!
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
24-01-2023 23:54
Jeetje. Je mag toch wel tijd nemen om te kolven? Er is een grens aan multi-tasken hoor….

Op het werk: Ik heb meerdere elektrische kolfapparaten geprobeerd, maar handkolven ging bij mij uiteindelijk het beste en snelst.

En: borstvoeding is niet heilig.
Als het niet lukt, als het je te veel moeite kost, is er niks mis mee om je kind te voeden met poedermelk. Poedermelk in NL is van zeer hoge kwaliteit, en doet je kind niets te kort.
Nou ik vond het toch wel fijn hoor dat ik met voeden en verschonen en kolven samen niet een uur kwijt was maar een halfuur, helemaal in de tijd dat ze nog om de 3 uur komen, en die fase was lang bij mijn zoontje
Die voedde ik overigens bij met kv ivm te weinig productie.
Ik wil het leuk houden en weet dat het bij zoontje echt voelde als een melk fabriek dat ik na voeden en verschonen nog half uur aan die verrekte kolf vast zat in de hoek vd kamer. Dus met die ervaring wil ik het mezelf nu zo makkelijk en fijn mogelijk maken. Volgens mij prima uitgangspunt :) waarom moeilijk doen als t makkelijk kan, en met je handen vrij kun je even op je telefoon, of een magazine lezen, appen met vriendinnen, een mailtje versturen op je laptop (ben zelfstandige dus heb geen 4 maanden verlof, moet elke week paar uurtjes wat doen), dus hoe fijn als dat tegelijk kan. En ik extra tijd overhoudt voor knuffelen met baby en peuter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor erg wisselende verhalen over die Elvie en het ding is ontzettend duur. Medela heeft tegenwoordig ook zo’n soort kolf. Maar is een fijnere kolf bh geen idee? Je hebt echt wel wat andere opties dan dat lelijke ding van medela zelf. Ik had er een van the dairy fairy en later had ik ook deze https://www.lace-lingerie.nl/commodity/ ... el-f-i-cup. Officieel geen kolf bh maar werkt perfect!
Qua beha gebruikte ik een voedingsbeha ipv kolfbeha, op de volgende manier: https://youtu.be/VwqdT_931Tc
Dit was een tip van de lactatiekundige. Voedingsbeha vind ik prima onder kleding dus ik wisselde nooit.

Mogelijk zit het wel minder stevig als je gaat rondlopen, ik zit zelf altijd op de bank tenzij baby huilt. Maar dus wel handsfree, dus lekker bezig met eten, lezen, dingen op telefoon doen. Daarmee is t kolven echt even tijd voor mezelf geworden.
Alle reacties Link kopieren Quote
stipjepipje schreef:
25-01-2023 06:20
Nou ik vond het toch wel fijn hoor dat ik met voeden en verschonen en kolven samen niet een uur kwijt was maar een halfuur, helemaal in de tijd dat ze nog om de 3 uur komen, en die fase was lang bij mijn zoontje
Die voedde ik overigens bij met kv ivm te weinig productie.
Ik wil het leuk houden en weet dat het bij zoontje echt voelde als een melk fabriek dat ik na voeden en verschonen nog half uur aan die verrekte kolf vast zat in de hoek vd kamer. Dus met die ervaring wil ik het mezelf nu zo makkelijk en fijn mogelijk maken. Volgens mij prima uitgangspunt :) waarom moeilijk doen als t makkelijk kan, en met je handen vrij kun je even op je telefoon, of een magazine lezen, appen met vriendinnen, een mailtje versturen op je laptop (ben zelfstandige dus heb geen 4 maanden verlof, moet elke week paar uurtjes wat doen), dus hoe fijn als dat tegelijk kan. En ik extra tijd overhoudt voor knuffelen met baby en peuter.
Even op je telefoon vind ik wat anders dan wat iemand anders hier schetst. Een collega die naast haar zit te kolven en hoera voor het stille apparaat. Het werk gaat gewoon door.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja de realiteit is dat je alleen de eerste 9 maanden recht hebt op onder werktijd kolven, daarna is het eigen tijd en nam ik ook mijn werktelefoon (om emails te antwoorden) of een rapport om te lezen mee.

TO, ik heb ook fulltime gekolfd in het begin (ivm prematuurtje) en ik snap je wens. Zo'n cyclus van kolven, verschonen, baby voeden duurt al snel een uur en twee uur later mag je weer. Geen ervaring met een Elvie, maar zo kolfde ik handsfree:
Philips Avent dubbele elektrische kolf, met een kolf-BH die over mijn kleren kon. Ik klapte dus de luikjes van mijn voeding-BH open en klikte dan de kolf-BH eraan. Uitkleden hoefde dus niet. :) Ik zie dat ze de mijne niet meer verkopen, maar er zijn ook speciale 2-in-1 BH's die vast hetzelfde effect hebben.

En hoewel mijn kolf geen accu heeft, werkte een sterke powerbank prima als stroomtoevoer. Ik kon dus overal zitten en was ook mobiel als het nodig was. Kolf en powerbank gingen dan in een broekzak of tasje. Zo heb ik kunnen kolven tijdens het autorijden, (thuis)werken of als ik met baby bezig was. Alleen staken er dan natuurlijk wel twee melkflessen uit m'n shirt. :biggrin: Als je het niet nodig is om onzichtbaar te kolven, dan zou dat ook een oplossing voor je kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een tijdje voltijd moeten kolven en de lactatiekundige gaf aan dat een Elviekolf daar niet geschikt voor is, deze is niet krachtig genoeg. Deze is prima voor af en toe te kolven of als je een paar dagen werkt maar niet voor intensief gebruik. Ik moest de eerste maand met de Medela Symphony kolven op de productie goed op gang te brengen en daarna ben ik overgestapt op een Horigen. De lactatiekundige raadde of een Horigen of een Ardo kolf aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had zo’n b-merk Elvie en ik ga voor het volgende kind een nieuwe kopen, niet draadloos, van Medela.
Op zich prima ding hoor, maar echt te weinig power. Toen ik weer aan het werk ging kreeg ik onmiddelijk productieproblemen omdat ik er gewoon echt niet genoeg zuigkracht van ervaarde. Heb toen nog uitgebreid hulp gehad van een lactatiekundige en ik kreeg de boel wel redelijk weer op gang met een medela huurkolf, maar toen ik weer terugging naar het draadloze ding liep het weer spaak en ben ik er uiteindelijk mee gestopt.
Ik denk dat hij geschikt is voor incidenteel gebruik als je bijvoorbeeld een dagje op stap gaat ofzo maar zou ‘m niet structureel gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
25-01-2023 07:52
Even op je telefoon vind ik wat anders dan wat iemand anders hier schetst. Een collega die naast haar zit te kolven en hoera voor het stille apparaat. Het werk gaat gewoon door.
Met sommige banen is het gewoon erg lastig haalbaar om altijd tijd te hebben om te kolven. Ik werk in de zorg en het is vaak gewoon enorm druk en praktisch niet/slecht haalbaar om echt tijd in te plannen zonder dat je daar op een ander moment op de dag last van hebt. Ik kan natuurlijk geen patiënten spreken en tegelijk kolven, maar vond het superhandig om tijdens wat administratiewerk (of zelfs telefoontjes 😁) te kunnen kolven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlie591 schreef:
25-01-2023 13:33
Met sommige banen is het gewoon erg lastig haalbaar om altijd tijd te hebben om te kolven. Ik werk in de zorg en het is vaak gewoon enorm druk en praktisch niet/slecht haalbaar om echt tijd in te plannen zonder dat je daar op een ander moment op de dag last van hebt. Ik kan natuurlijk geen patiënten spreken en tegelijk kolven, maar vond het superhandig om tijdens wat administratiewerk (of zelfs telefoontjes 😁) te kunnen kolven.
Heel hard gezegd, de wet heeft geen boodschap aan dat het wat lastiger is. Kolfrecht is gewoon per wet geregeld juist omdat kinderen dragen , baren en voeden geen belemmering mag zijn voor de arbeidsparticipatie. Dus ook als het lastig en niet praktisch is dan hoort een werkgever dit goed te regelen. Als je tijdelijk door de (doorbetaalde) kolftijden minder caseload aan kan dan moet een werkgever daar ook rekening mee houden. Je hoeft de kolftijden namelijk niet te compenseren. Meedenken met een werkgever is prima maar het lijkt erop dat veel vrouwen zich per definitie schuldig voelen als ze gebruik maken van het kolfrecht. Het is niet voor niets in de wet geregeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Betreffende collega wist heel goed was haar rechten zijn en had bij vorig kindje een niet-handsfree kolf.
Ze vindt het gezelliger bij anderen in de ruimte ipv afgezonderd, en heeft de voorkeur iets eerder weg te kunnen aan het eind van de dag, door tijdens het kolven rustig wat administratie weg te werken. Ik denk dat ik het wellicht hetzelfde aan zou pakken als het kolven er niet minder om gaat.

Als reductie van de case load omwille van het kolven een strijdpunt voor je is; doe jezelf een lol en ga niet in de zorg werken ;) die baas wil echt wel meedenken maar heeft geen invloed op hoeveel patienten zorg nodig hebben.
Heb lief, houd moed. Komt goed.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven