Werk & Studie alle pijlers

Hoe om te gaan met ‘domme’ vragen stellen

27-01-2023 15:57 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na 10+ jaar werkervaring in een totaal andere branch ben ik sinds kort van baan en sector veranderd. Nu heb ik fijne collega’s en een leuk team, maar toch merk ik dat het ontzettend wennen is. Na al die jaren van kennisoverdracht zit ik nu in een totaal andere positie. Ik moet de sector, werkzaamheden en het bedrijf leren kennen.

Ik merk vooral dat ik het lastig vind om ‘domme’ vragen te stellen. Simpelweg omdat ik het proces niet goed ken en hier geen ervaring mee heb.
Zo vroeg ik afgelopen week of klanten inspraak konden hebben in een bepaald proces omdat dit tot inzichten kon leiden.Achteraf bleek het dat dit zelfs bij wet verboden is. Dit was volkomen logisch voor iedereen tijdens de vergadering behalve voor mij dus.

Ik merk dat ik hier toch heel onzeker van word. Hoe gaan anderen hier mee om?
Alle reacties Link kopieren Quote
Al doende leer je.
Je kunt niet alles meteen weten bij een switch naar iets heel anders, dat is een proces.
Hoe reageren je collega's op je vragen ?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag daarom nooit zo veel tijdens een grotere bijeenkomst. Als ik iets wil weten dan vraag ik het aan een directe collega of aan degene die mij begeleidt.
Ik ben van mezelf uit heel erg onzeker. En hoewel ik weet dat ik zo niet overkom (mensen denken op de een of andere manier altijd dat ik heel zelfverzekerd ben....) ben ik toch niet zo'n type dat dus iets vraagt in een grotere bijeenkomst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,
Hier een kampioen "domme vragen" stellen. Ik ben ook kortgeleden overgestapt van een werkplek waar ik alle ins en outs kon dromen naar nieuw werk waar ik alles moest leren. Ik vond en vind `t nog steeds moeilijk . Maar de keuze is voor mij: òf ik stel nu die vraag zodat ik weer verder kan, òf ik loop later vast in de uitvoering van mijn werk omdat ik nù geen uitleg durf te vragen. En soms zijn dat inderdaad wel domme vragen. Maar mijn collega`s verzekeren mij keer op keer dat ook zij er veel aan hebben dat ik die uitleg heb gevraagd.

Daarnaast vertelt men dat de antwoordgever het ook heel vaak heel leuk vind om antwoord te geven.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een grote wisseling in personeel en vragen zijn (bijna) nooit dom. Heel logisch dat processen nog onbekend zijn of niet alle afkortingen/routes al in je hoofd zitten. Blijven vragen!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Jammer dat je het al s domme vragen ervaart.
Juist prima dat je dingen niet zomaar aanneemt, maar doorvraagt tot je weet hoe het zit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik stel gewoon vragen. De enige soort vraag die dom/niet zo handig is, is wanneer exact dezelfde vraag net gesteld en beantwoord is, alleen dat heb je gemist omdat je niet op zat te letten.

Juist als je nieuw bent, vindt men niets van jouw vragen. Dus stel ze juist nu!! Vaak wordt het ook fijn gevonden dat je vragen stelt. Het geeft aan dat je geïnteresseerd bent, nadenkt over hoe zaken werken en ze kunnen dan inschatten wat je wel of niet weet.

Geen vragen durven stellen, vind ik wel dom. Jezelf het expres moeilijk maken is gewoon niet bijster slim.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja precies, géén vragen stellen is juist dom.
Mijn moeder zei altijd, er bestaan geen domme vragen. Vind ik nog steeds een mooie uitspraak.
Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Juist irritant als iemand niks vraagt, terwijl je weet dat er veel onbekend moet zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Domme vragen bestaan niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Juist nu vragen, over een paar maanden gaan ze er vanuit dat je het had moeten of horen te weten.
Alle reacties Link kopieren Quote
kerst71 schreef:
27-01-2023 16:52
Domme vragen bestaan niet.
Alleen domme antwoorden.
Niet vragen is nog dommer natuurlijk, maar ik snap wel dat je je er niet altijd fijn bij voelt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap je gevoel heel goed. Ik dek mezelf vaak al in door te beginnen met: "Misschien ga ik nu een hele domme vraag stellen...."
En eigenlijk wil ik helemaal niet zo beginnen, maar ja....die verrekte onzekerheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nooit zelf nieuwe collega's ingewerkt? Of wel? en was je toen blij als ze vroegen wat ze niet wisten, omdat je wist dat ze dan verder konden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon vriendelijk glimlachen als je antwoord krijgt en iets korts zeggen als 'helder!' en dan weer door!

Het moeten stellen van vragen zal gaandeweg steeds minder worden, maar het is wel gewoon all in the game als je naar een onbekend vakgebied overstapt.
Alle reacties Link kopieren Quote
kerst71 schreef:
27-01-2023 16:52
Domme vragen bestaan niet.
Echt wel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
kerst71 schreef:
27-01-2023 16:52
Domme vragen bestaan niet.
Veel vragen zijn overbodig en of nutteloos.
Soms kan je je zelf achter het antwoord komen, soms hoor je iets te weten en soms is het gewoon vragen naar de bekende weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zeg gewoon : ik ga even de noob uithangen nu.
Of, digibeet aan het woord, wil je me even uitleggen hoe, waar, of dit of dat kan, en waarom dan?

Maar wel met de zekerheid dat ik mezelf toestemming geef om dit niet te kunnen.

Tegen klant zou ik zeggen : ik kom terug op je vraag.
Helaas, ik heb het even uitgezocht, maar het blijkt zelfs wettelijk geregeld te zijn zoals we de processen hebben ingeregeld. Helaas is inzage daarom niet mogelijk.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
nlies schreef:
27-01-2023 17:31
Nooit zelf nieuwe collega's ingewerkt? Of wel? en was je toen blij als ze vroegen wat ze niet wisten, omdat je wist dat ze dan verder konden
Zeker wel. Zelf heb ik ook nog nooit een vraag dom gevonden en al veel collega’s ingewerkt.
Ik merk dat ik het lastig vind dat ik het gevoel heb dat ik weinig in te brengen heb. Als ik dan eens iets vraag/ voorstel is het vaak van erg laag niveau. Dat is iets waar ik zelf mee aan de slag moet inderdaad. Bedankt voor de tips.
Alle reacties Link kopieren Quote
Om in jouw term "dom" te blijven, ik zou het "dommer" vinden als een nieuwe collega geen vragen zou stellen. Je kunt niet van een nieuweling verwachten dat hij/zij alles weet. Hpe vanzelfsprekend dit ook mag zijn voor je collega's (die er al jaren werken). Daarnaast vind ik het vaak ook een mooi besef moment voor mijzelf en realiseer ik mij regelmatig, hoeveel dingen er in sluipen en een gewoonte zijn geworden. Ook geeft het mij een goede indruk, dat mijn collega interesse heeft en zich in wil zetten.

Dus ik zeg, blijf je domme vragen vooral stellen!
Alle reacties Link kopieren Quote
De vraag die je stelde was toch helemaal geen domme vraag? Integendeel.

En hoe kan je dat nu weten als niemand je dat verteld heeft of je het niet ergens in een procedure gelezen hebt?

Ik ben een notoire vragensteller. Mijn uitgangspunt is meestal: als iets voor mij niet duidelijk is, is het waarschijnlijk voor anderen ook niet duidelijk.

Misschien is dat als nieuweling tussen ervaren rotten minder zo, maar het zou heel goed kunnen zijn dat er nog mensen in die vergadering niet wisten van de wettelijke achtergrond.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb liever dat iemand 'domme' vragen stelt, dan geen vragen, als ik heel goed weet dat je gewoon niet alles kan weten of begrijpen op dat moment. Fijn juist dat je nadenkt over wat ik je uitleg en wil begrijpen hoe het zit. Het wordt misschien wat anders als je voor de 10de keer dezelfde 'domme' vraag stelt.

En voor het 'geen vragen stellen', ik ben zelf iemand die soms wat langer dingen moet verwerken en ook niet meteen vragen paraat heeft, dus kan ook wel weer begrijpen dat je op dát moment geen vragen stelt. Ook prima als je een dag later nog even de vraag stelt.
Het voorbeeld uit de OP is juist een goede illustratie om aan te geven dat je bewust domme vragen stelt, om te voorkomen dat dingen straks helemaal mis gaan.

Dus ja, ik ben wel het type dat eerste alle folders, mappen, databases en intranet afstruint voor ik iets vraag, maar als ik er echt niet achter kom stel ik gewoon mijn vragen, ingeleid door een variant op “niet gehinderd door enige kennis van zaken, maar hoe zit dit?”.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yraatje schreef:
27-01-2023 16:03
Ik vraag daarom nooit zo veel tijdens een grotere bijeenkomst. Als ik iets wil weten dan vraag ik het aan een directe collega of aan degene die mij begeleidt.
Ik ben van mezelf uit heel erg onzeker. En hoewel ik weet dat ik zo niet overkom (mensen denken op de een of andere manier altijd dat ik heel zelfverzekerd ben....) ben ik toch niet zo'n type dat dus iets vraagt in een grotere bijeenkomst.
Zo doe ik dat ook. Ik heb onlangs ook wat nieuwe taken gekregen waar ik onzeker over ben (terwijl ik op zich niet een heel onzeker type ben). Maar als ik verwacht dat ik mogelijk iets doms ga vragen, bewaar ik mijn vraag liever voor iemand die ik een beetje sympathiek vind en stel de vraag 1 op 1. Helemaal voorkomen kan je het natuurlijk niet, maar op zich voelt het voor mezelf niet fijn om me zó in de kaarten te laten kijken. Kan ook zijn dat ik mijn vraagtekens opschrijf en deze even zelf uitzoek als ik vanalles nieuw langs me hoor komen. Mocht ik dan alsnog een vraag willen stellen, klinkt het iig alsof ik een klein beetje meer weet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven