Sterft de streektaal uit?

31-01-2023 21:23 304 berichten
Paniek in een commentaar in NRC (van jongerenleden van BBB en CU, maar toe maar weer) over de status van de streektaal. Als we niks doen, sterft de streektaal uit!
Maar vind je dat erg? Spreek jij nog dialect? Of doe je het niet, maar heb je er warme herinneringen aan? Of vind je het achterlijk?
In Friesland wordt het Fries actief gestimuleerd. Zouden de Brabanders, Twenten, Groningers etc. hetzelfde moeten doen?

(bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/30/ne ... i-a4155689)
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
31-01-2023 21:39
. Dat betekent dan dat we over 100 jaar "de meisje heb gezegd dat hun groter zijn als mij" zeggen.
Tsja,…. zo gaat dat.
Wij spreken ook niet meer het Nederlands van 100 jaar geleden.
Sterker : sinds mijn jeugd is er al ontzettend veel veranderd. ( meer dan gedacht : https://neon.niederlandistik.fu-berlin. ... _20e_eeuw/ )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
31-01-2023 21:48
:cry:
Ja, stom he. Wel in Nieuw-Zeeland geweest ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
31-01-2023 21:36
Ik heb heel veel moeite met bepaalde Limburgse accenten. Niet te verstaan.

Ja echt!

Behalve als ik dronken ben. Dan spreek en versta ik het heel goed :lol:
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms denken mensen dat ik uit Noord-Brabant/Limburg kom terwijl ik daar niet vandaan kom. Dit zijn overigens mensen die er zelf niet vandaan komen. Mijn g zal voor hen wel wat zachter overkomen dan zij gewend zijn.
Mensen die in het zuiden geboren zijn zullen vast horen dat ik daar niet vandaar kom.
Karakter is wat je bent in het donker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
31-01-2023 21:49
Ja, stom he. Wel in Nieuw-Zeeland geweest ;)

Poteeto potaato :P
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
MidasWolf schreef:
31-01-2023 21:50
Soms denken mensen dat ik uit Noord-Brabant/Limburg kom terwijl ik daar niet vandaan kom. Dit zijn overigens mensen die er zelf niet vandaan komen. Mijn g zal voor hen wel wat zachter overkomen dan zij gewend zijn.
Mensen die in het zuiden geboren zijn zullen vast horen dat ik daar niet vandaar kom.
Ik hoor ook heel vaak van mensen uit het noorden dat ik uit België kom. Noord-Brabant is nog geen België hoor :biggrin:
Maar ik denk dat de echte streektaal steeds minder gesproken wordt. Het accent blijft wel natuurlijk. Niemand gaat hier met een harde G praten, dat krijgen we onze strot nie(t) uit
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
31-01-2023 21:38
Beide :-D ik was laatst bij de autogarage en daar werd mij iets uitgelegd in enorm plat Twents.. ik snapte er helemaal niks van, maar die meneer was al op hoge leeftijd :mrgreen:
Haha, hier ook uit het oosten ( Twente) en vooral in de wat kleinere gemeenschappen is het plat praten echt nog wel de gangbare taal. Mijn zusje woont in een klein dorpje/gehucht en daar is ABN zeldzaam ;-)
Zelf heb ik een moeder die fantastisch plat kan praten en daar vooral bij haar oudere familieleden veel punten bij scoort, want voor hen is het hun taal en dat ABN is maar lastig.
Zelf kan ik het verstaan, maar als ik probeer mee te praten, dan voelt het heel gekunsteld en 'nep'. Mijn oma sprak een mengelmoesje van Twents en Drents ( omgeving Odoorn) en daar was soms echt voor buitenstaanders geen touw aan vast te knopen.

Zelf woon ik nu in de omgeving van Rijssen en daar is het accent en plat praten wel echt anders dan waar ik vandaan kom ( rondom Hengelo). Om over Vriezenveen nog maar niet te spreken.

Mensen horen dat ik uit het oosten kom, maar ik zal altijd proberen netjes te praten, geen klinkers in te slikken. Volgens mij ben ik voor niet-Twenten prima te verstaan.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 31-01-2023 22:07
11.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het ABN is ook maar een dialect dat tot standaard verheven is. En ja, dat verandert voortdurend. 'Hun lopen' klinkt voor mij als nagels op een schoolbord, maar dat wordt onvermijdelijk op een bepaald moment correct Nederlands. Het woord 'het' als lidwoord heeft ook geen beste vooruitzichten.
Ik vind het vanuit taalkundig oogpunt een verlies dat dialecten verdwijnen, en net als LaFolie heeft het dialect van mijn ouders voor mij ook een emotionele lading.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
31-01-2023 21:49
Ja, stom he. Wel in Nieuw-Zeeland geweest ;)
Nou ja, het is bijna even ver reizen vanuit Groningen. :lol:

Ik woonde niet ver van Zeeland (eiland verder), maar het was gewoon 1 uur rijden. :facepalm:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom zelf uit het grootste dorp van Nederland. Ik heb nooit het platte of het bekakte gesproken, maar het was altijd wel te horen waar ik geboren ben. Later woonde ik in een satellietplaats van Amsterdam, tussen veel Amsterdammers en ik nam daar ook veel van over, maar het accent van mijn geboorteplaats bleef toch wel te horen. Ik woon nu in het oosten van het land en mijn man heeft een zachtere g dan ik. Dat begint al zo'n beetje bij Arnhem dus, die zachtere g. Ik woon in een plaats tussen Arnhem en de grens in, maar ik kan de streektaal maar ook het accent als er standaard Nederlands wordt gesproken niet zo goed verstaan. Veel letters worden ingeslikt en ook wordt er veel binnensmonds gesproken. Hier kunnen ze horen dat ik uit de Randstad kom, ik klink als iemand uit het westen.
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
31-01-2023 21:39
Ik vind taal zeker cultureel erfgoed. Maar goed, dat is een discussie natuurlijk. Of het dan niet een soort opgelegd ding wordt, een invented tradition. Er zullen mensen zijn die vinden dat taal gewoon de kant op mag ontwikkelen die taal kiest. Dat betekent dan dat we over 100 jaar "de meisje heb gezegd dat hun groter zijn als mij" zeggen. En er zijn mensen die willen dat kinderen op basisscholen een taal leren die door een kleine minderheid gesproken wordt.
Waarom geef je het dan niet aan je kinderen door?
No one ever made a difference by being like everyone else.
Het is gewoon een beetje tegenstrijdig. Een streek- en spreektaal zou júist moeten zijn wat mensen het makkelijkst af gaat. Je zou er niet op moeten hoeven studeren. Dat is de omgekeerde wereld. Gaat het niet meer vanzelf, dan is er geen nut meer.
intothewild schreef:
31-01-2023 22:03
Waarom geef je het dan niet aan je kinderen door?
Omdat ik het kunstmatig vond. Mijn man en ik spreken ook geen Gronings met elkaar (wel sterk Gronings beïnvloed Nederlands), dus het voelde gemaakt om het wel te doen. Het heeft verder niets met het imago van de taal te maken, zolang je een kind voorleest en met veel taal en een uitgebreide woordenschat opvoedt, is de taal waarin dat gebeurt voor de ontwikkeling van het kind niet zo relevant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik praat plat en ik vind het heerlijk. Overigens ben ik een echte taalkameleon en kan ik het ook zo achter me laten.
Maar ik ben een echt dorpskind uit de polder en de platte taal hoort daarbij. Het is iets dat de mensen in ons dorp verbind. En daar doe ik graag aan mee.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Het valt me wel op dat mijn neven en nichten Nederlands met hun kinderen praten terwijl wij als kind zijnde in het Limburgs zijn opgevoed. Onderling praten we nog steeds Limburgs, maar tegen de kinderen schakelen ze over op Nederlands. Ik vind het heel raar klinken en ook wel jammer dat de kinderen niet 'gewoon' in het Limburgs worden opgevoed.

Ik vind streektalen leuk, van mij mogen ze blijven :)
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
31-01-2023 21:49
Tsja,…. zo gaat dat.
Wij spreken ook niet meer het Nederlands van 100 jaar geleden.
Sterker : sinds mijn jeugd is er al ontzettend veel veranderd. ( meer dan gedacht : https://neon.niederlandistik.fu-berlin. ... _20e_eeuw/ )
Taal verandert waar je bij staat. Zo was volgens mijn dochter Snapking vreemdgegaan op Femke Louise.
Ik vond dat toen heel plastisch uitgedrukt (lag hij op FL?), maar Snapking had Fenmke bedrogen.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat streektaal verdwijnt is wel logisch, want we komen vooral veel in aanraking met niet-streektaal.

In het dorp waar ik woonde werd wel streektaal gesproken, maar in de jaren 70 was er een grote influx van mensen uit de randstad. Toen ik jong was, sprak niemand in mijn omgeving streektaal, want iedereen had ouders uit een andere omgeving. Hoogstens wat ouderen uit de omgeving die het spraken.

Waar ik nu woon, hetzelfde verhaal, veel mensen uit de randstad die in de jaren 70 deze kant op gingen. Je hoort het verschil enkel in bepaalde uitdrukkingen en soms wat ouderen die hier geboren en getogen zijn.

Jammer? Tja, ik ben het niet gewend en ken persoonlijk niemand, dus voor mij is het al uitgestorven in de praktijk.
Veranderingen horen er nu eenmaal bij.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik kom zelf overigens uit het Gooi, dus dat is ook verder niet echt een accent of taal om trots op te zijn, dus misschien dat het me daarom minder zegt. Moeder komt uit het buitenland en vader uit het oosten van het land, mijn familie spreekt daar wel onderling dialect. Ik ben daar niet opgegroeid en heb het niet geleerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik praat Limburgs, midden 20, en met mijn vrienden praat ik ook met t overgrote merendeel Limburgs. Maar t zal minder en minder worden denk ik.

Je ziet dat mensen steeds minder gebonden zijn aan een plaats. Limburgers verhuizen naar t noorden en gaan over op Nederlands. Of ze krijgen een relatie met iemand die geen dialect praat, en dan wordt er uiteraard overgegaan op Nederlands. Zo zal t dialect steeds verder uitsterven denk ik.

Op den duur zal ook t Nederlands steeds verder verdrongen worden door Engels denk ik. Dan praten we wel over een veel langere duur, maar dat gaat wel gebeuren denk ik. Ik meen zelfs ooit een artikel daarover gelezen te hebben. Ik moet erom liegen of daar zelfs in stond dat naar alle waarschijnlijk alle talen overgaan richting engels. Maar dat weet ik niet meer zeker.

T zou me gezien de globalisatie niet verbazen. En t Engels zal dan een mengelmoes engels zijn ofzo.

Ooh, en jaa ik vind t jammer. Maargoed, zo veranderen dingen. En zolang ik lekker limburgs kan blijve lulle vind ik alles primaa :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de wereldvrede en het begrip van elkaar enzo denk ik dat het het beste zou zijn als álle (op één na) talen en taalverschillen zouden verdwijnen.

Maar goed, ik denk ook altijd bij “het is maar goed dat er verschillen zijn” dat het veel praktischer en gezelliger zou zijn als we allemaal hetzelfde zouden wezen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een zwak voor dialecten, maar ik kan me dan wel weer ergeren aan accenten. Dat van Henk Kamp bijvoorbeeld.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anna75 schreef:
31-01-2023 22:09
Taal verandert waar je bij staat. Zo was volgens mijn dochter Snapking vreemdgegaan op Femke Louise.
Ik vond dat toen heel plastisch uitgedrukt (lag hij op FL?), maar Snapking had Fenmke bedrogen.
“ Haat hebben op of aan “ ; zeggen ze toch ook ? Wij vonden leuke dingen vroeger “ gers “ ( maar dat was echt Rotterdams ) , nu is het vet, ziek, gruwelijk. Ook zo idioot.
Straattaal is ook - het meeste in ieder geval - de laatste jaren aan me voorbijgaan.
Volgens mij is dat eigenlijk het nieuwe esperanto.

Weet je dat we tegenwoordig ook heel anders vloeken ? https://taalschrift.org/reportage/001784.html
Jammer, hoor . Vroeger vloekte men veel poëtischer en creatiever.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Echte dialecten vind ik mooi, maar Brabants-Nederlands of een overdreven zachte G trek ik slecht. Een licht oost-Nederlands accent vind ik dan wel weer charmant. Ik schijn zelf Kennemerlands te spreken, althans volgens een test van een of ander instituut die ik ooit eens heb gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom oorspronkelijk uit de Achterhoek en heb er bijna 20 jaar gewoond. Ik praatte Nederlands, maar met een enorm plat accent. Woon nu in de buurt van Arnhem en gelukkig is het accent bijna compleet verdwenen. Vind Achterhoeks ook echt een heel lelijk accent.
Je merkt ook duidelijk verschil, mensen van mijn leeftijd spreken overwegend ABN (hooguit met een accent), maar bijv mijn moeder praat nog erg plat, haar oude cliënten ook.
Ik denk inderdaad dat sommige streektalen vanzelf uitsterven.
Laatst luisterde ik een podcast over een Duitse professor in de jaren ‘30 onderzoek deed naar West-Friese en Friese dialecten, want dat taalgebied liep ooit helemaal door tot Duitsland. Hij had allemaal opnames gemaakt, op platen. Werkelijk, van dorp tot dorp sprak men weer anders. Dat ging dan echt om dorpen met maar een paar honderd mensen, dus de meeste varianten waren al verdwenen. Al die oude opnamen waren onlangs gedigitaliseerd. Heel interessant wel.

https://www.fryske-akademy.nl/nl/nieuws ... taliseerd/

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven