Verkiezingen 2023

01-03-2023 11:27 2060 berichten
15 maart a.s. zijn de Provinciale Staten- en de waterschapsverkiezingen.

Praat gezellig ( :biggrin: ) mee.
.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 14-07-2023 14:29
98.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kwam bij de kieswijzer ook keurig op 'mijn' partij uit = de Dieren. Soms ook weleens niet, maar dan staat ie 2e of 3e met een paar % verschil.

Ik ben trouwens ook lid van de PvdD en dan krijg je wat flyers en ook een poster om achter je raam te hangen. Maar ik vind de slogan op de poster zo stom: "Je kunt nu nog kiezen. "
Nu nog wel, maar straks niet meer want dan wonen we in een dictatuur? Nu nog wel, maar straks niet meer want dan is Nederland ondergelopen en zijn we allemaal verzopen? @(
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
,
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 14-07-2023 14:28
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb echt geen idee waar ik op ga stemmen, ik kom in het kieskompas weer eens uit op progressief rechts en dat bestaat niet. :jump:

Normaal gesproken maak ik een selectie van partijen waar ik voor open sta en lees ik hun programma maar nu is er eigenlijk geen een nationale partij waar ik voor open sta. :'(
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom bij de kieswijzer uit op D66 en Volt. Maar op deze partijen wil ik niet stemmen. Ik heb een hekel aan Ernst Kuipers en ik vind Volt niet kunnen door hoe zij met Gündogan zijn omgegaan. Maar wat nu? Ik overweeg wat naar links op te schuiven.
Bij de waterschappen stem ik op AWP. Ik wil dan niet op een politieke partij stemmen.
Alsjemenou!
Alle reacties Link kopieren Quote
Loeki schreef:
01-03-2023 12:09
Ik kom bij de kieswijzer uit op D66 en Volt. Maar op deze partijen wil ik niet stemmen. Ik heb een hekel aan Ernst Kuipers en ik vind Volt niet kunnen door hoe zij met Gündogan zijn omgegaan. Maar wat nu? Ik overweeg wat naar links op te schuiven.
Bij de waterschappen stem ik op AWP. Ik wil dan niet op een politieke partij stemmen.
Haha zulke issues heb ik dus ook, bij elke partij heb ik wel een reden om er niet op te willen stemmen.
..
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 14-07-2023 14:27
98.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Loeki schreef:
01-03-2023 12:09
Ik kom bij de kieswijzer uit op D66 en Volt. Maar op deze partijen wil ik niet stemmen. Ik heb een hekel aan Ernst Kuipers en ik vind Volt niet kunnen door hoe zij met Gündogan zijn omgegaan. Maar wat nu? Ik overweeg wat naar links op te schuiven.
Bij de waterschappen stem ik op AWP. Ik wil dan niet op een politieke partij stemmen.


Maar de provincie-afdeling heeft niets te maken met Ernst Kuipers of Gündogan.



Ik vind dit zelf echt heel lastige verkiezingen. Bij de 2e Kamer en de gemeentelijke verkiezingen is het mij veel duidelijker waar iedere partij voor staat en zie ik wat ze doen. Ik 'ken' veel namen.
Bij de provincie is me dat totaal onduidelijk, ik ken de mensen niet en ik weet niet wat ze doen. En daarbij vind ik het onhandig dat ik via de provinciestem bepaal wie er in de Eerste Kamer komt. Er zijn partijen die in de provincie beloven zich niet aan hun landelijke tegenhanger te houden. Een heel duidelijk voorbeeld is nu de stikstofproblematiek. Maar wat gaan de vertegenwoordigers in de Eerste Kamer dan doen, als je op die provinciale kandidaten stemt? Houden zij zich aan wat de provinciekandidaat beloofd of sluiten ze aan bij de partijgenoten in de Tweede Kamer?

En waarom wij als burgers die van niets weten moeten stemmen voor de waterschappen snap ik ook niet.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
@Marianneke, ik denk daar hetzelfde over.

Ik erger mij tevens aan dat de eerste kamer steeds politieker wordt. Hun taak is beoordelen van wetsvoorstellen en de tweede kamer te controleren. Daar falen ze behoorlijk in.

Dat de provinciale staten aan de eerste kamer is gekoppeld is wellicht niet meer van deze tijd.

Het waterschap heb ik al helemaal geen verstand van. Ik begrijp overigens niet waarom hier politieke partijen aan meedoen. Mijn gebrekkige kennis hiervan zal daar ongetwijfeld in mee spelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees hier even mee, ik kan nog echt geen keuze maken en ben tot nu toe een uitsluitbeleid aan het doen. Christelijke partijen weiger ik, BBB krijg ik vlekken van, FvD en PVV zeker ook niet en zo nog wel meer. Met kieskompas krijg ik 2 christelijke partijen die ik dus al sowieso uitsluit (fundamenteel meningsverschillen die wil ik niet in de eerste kamer hebben), een lokale partij die zie ik in de eerste kamer ook niet zetten en de VVD maar heb een hekel aan die schippers.. Stemwijzer is er voor mijn provincie nog niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom in Kieskompas uit in niemandsland. Ik ben kennelijk rechts-progressief, en er is nog geen partij die dat uit heeft gevonden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor waterschap stem ik op iemand die ik ken, toevallig lid van BBB, maar gewoon enorm veel vertrouwen in deze persoon en zijn kennis op dit vlak.

Provinciale Staten twijfel ik nog….
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
01-03-2023 13:32
Ik kom in Kieskompas uit in niemandsland. Ik ben kennelijk rechts-progressief, en er is nog geen partij die dat uit heeft gevonden.
:high5:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom uit op een zittende partij die ik eigenlijk nu niet wil en op 2 een lokale. Denk dat die het wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoop dat het gezellig blijft :)

Bij verkiezingsprogramma's kijk ik ook altijd hoe ze staan tov vrouwen emancipatie, want merk toch dat misogynie wel vaker opduikt.

Aan dat kieskompas heb ik weinig. Er staat een lijntje 'progressief', maar behalve vragen over asielzoekers, zag ik eigenlijk niks wat daarmee te maken had. Ging meer over bestedingsplannen van stukken grond.
Bij mijnstem kwam ik uit op PvdA
Ik twijfel, zoals elk jaar. Nu zijn de twee partijen waartussen ik twijfel heel heftig met elkaar aan het flirten, dus eigenlijk maakt het niks uit, maar nu stoort dat mij dan weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik trouwens irritant vind, ik heb die hele verkiezingsprogramma's zitten lezen en die staan vol met allerlei standaard teksten en demagogisch geneuzel zonder enkel duidelijk standpunt. Uit die hele programma's kun je geen verschil op maken tussen de lokale partij, de VVD of een PvdA. Zet dan geen verkiezingsprogramma online...
Deze verkiezingen interesseren me geen fluit. Natuurlijk, ik zal braaf gebruik maken van mijn recht om te stemmen. Maar ik word er niet warm of koud van.
RP7 schreef:
01-03-2023 12:39
.. een lokale partij die zie ik in de eerste kamer ook niet zitten.
Een lokale partij komt niet zelf in de Eerste Kamer, maar die stemt wel mee wie daarin komt.
navyblue schreef:
01-03-2023 19:47
Deze verkiezingen interesseren me geen fluit. Natuurlijk, ik zal braaf gebruik maken van mijn recht om te stemmen. Maar ik word er niet warm of koud van.
Het gaat niet alleen om PS en waterschappen. Wie in de PS gekozen worden bepalen de samenstelling van de Eerste Kamer.
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
02-03-2023 05:57
Een lokale partij komt niet zelf in de Eerste Kamer, maar die stemt wel mee wie daarin komt.
Je hebt de OSF fractie in de eerste kamer. Dit een is samenwerking van enkele lokale partijen met een gezamenlijk kandidatenlijst voor de eerste kamer.

https://www.opnl.nl/
snug schreef:
02-03-2023 05:59
Het gaat niet alleen om PS en waterschappen. Wie in de PS gekozen worden bepalen de samenstelling van de Eerste Kamer.
Ja, dat weet ik. Maar het interesseert me niet, dat kan toch. Beetje raar om er dan vanuit te gaan dat ik het systeem niet begrijp.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
02-03-2023 10:32
Ja, dat weet ik. Maar het interesseert me niet, dat kan toch. Beetje raar om er dan vanuit te gaan dat ik het systeem niet begrijp.
Ik vind het dan weer raar dat er mensen zijn die het niet interesseert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet het nog niet.

Weet iemand de site waar je kan zien hoe de partijen stemmen op de moties? Ik had hem een tijdje geleden gevonden, je kon dan door moties heen scrollen en zien welke partijen voor en tegen waren.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven