Dochter beschadigt zichzelf

23-03-2023 22:06 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zojuist gereageerd op een topic bij gezondheid ivm onze dochter die zichzelf snijdt, maar bij nader inzien leek me deze pijler passender.

Ik ben er deze week dus achter gekomen dat onze dochter van bijna 12 zichzelf snijdt in haar arm.
Ze kan / wil niet vertellen waarom en hoe lang al.
Ik ben me kapot geschrokken en heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de huisarts met haar, omdat ik denk dat we snel professionele hulp moeten vinden.
Mijn dochter denkt daar anders over en heeft nadat ik het bij haar ontdekt had, met haar meester gesproken over dat ze zichzelf dus snijdt.
Eigenlijk wil ze niet naar de huisarts, want “de meester heeft al gezegd dat ik wel met iemand kan praten “

Ik maak me vreselijk veel zorgen, omdat ik het idee heb dat onze dochter steeds meer in zichzelf gekeerd is geraakt en ze ons steeds meer op afstand houdt.

Daarnaast, hoe langer ik erover nadenk , hoe meer moeite ik heb met het feit de meester helemaal geen contact met ons heeft gezocht hierover.
Er blijken nog een paar vriendinnen zichzelf te beschadigen en blijkbaar hebben ze samen met de meester hierover gesproken.

Ligt het aan mij of is het normaal dat een meester met meiden van 11, 12 jaar dit soort dingen bespreekt zonder ouders hierbij te betrekken?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-03-2023 22:43
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
Lenteklokje schreef:
23-03-2023 22:06

“de meester heeft al gezegd dat ik wel met iemand kan praten “
Deze zin triggerde me. Ik kan er niet helemaal de vinger op leggen, maar hoezo? Met wie? Waarom niet via ouders/huisarts? Of zit hier een protocol achter?
anoniem_6479838b5a06b wijzigde dit bericht op 23-03-2023 22:13
Reden: Te kort door de bocht
14.99% gewijzigd
Nee dat is nier normaal
De meester had je in moeten lichten
En goed dat je naar de huisarts gaat .
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen idee dus, wie dat dan zou zijn.
Ik wil eigenlijk zelf naar school bellen, bedenk me dat het ook misschien wel een manier van onze dochter is om ons op afstand te houden.
Ik wil haar dolgraag vertrouwen, maar ik vind het ook zulk heftig gedrag dat ik nu begin te twijfelen of ze het niet zegt om er vanaf te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lijkt mij een plicht om dit te melden aan de ouders/verzorgers. Zou het ook zeker navragen.

Sterkte met je dochter, lijkt me heel moeilijk. Hopelijk krijgt ze de juiste hulp.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
Verwijderd. Kan het niet goed genoeg uitleggen via text.
sunshine35 wijzigde dit bericht op 23-03-2023 22:31
92.78% gewijzigd
De huisarts is een professional.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meester: "je zou er met iemand over moeten praten!"
Dochter: "zou kunnen, klaar".

Dat is niet echt hetzelfde als: Er staat komende donderdag om 10:00 een intake bij een professional.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lenteklokje schreef:
23-03-2023 22:06

Ligt het aan mij of is het normaal dat een meester met meiden van 11, 12 jaar dit soort dingen bespreekt zonder ouders hierbij te betrekken?

Nee dat is uiteraard niet normaal. Wat wel normaal is, is dat een kind dat ergens niet over wil praten een uitweg zoekt om dat niet te hoeven doen. Dus een klein beetje ouders en je docent tegen elkaar uitspelen zou mij niet heel erg verrassen.

Wel een verschrikkelijk nare situatie voor je dochter en ook voor jou. Als je de mogelijkheid hebt om haar op een wachtlijst te krijgen voor jeugd GGZ zou ik hem met beide handen aangrijpen. En heel veel sterkte voor nu.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat de meester doelde op iemand van school maatschappelijk werk om het probleem verder uit te vragen.

Dochter is 12 en is met meester in gesprek gegaan, zou het kunnen dat zij heeft aangegeven dat ze niet wil dat hij contact met jullie opneemt? Vanaf 12 jaar mogen zij dit zelf aangeven, wellicht wilde hij het vertrouwen dat hij nu van haar krijgt niet beschamen en wil hij voorkomen dat ze straks niks meer tegen hem durt te zeggen.

Geloof me dat er achter de schermen inmiddels van alles js gaan lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat verschrikkelijk om te lezen, sterkte! Ik vind het heel bijzonder dat de leerkracht geen contact met jullie heeft opgezocht.

Misschien heeft je dochter het wellicht verzonnen dat ze het tegen de leraar gezegd heeft, in de hoop dat jij geen contact met hem gaat zoeken.

Ik zou dit ten eerste met hem willen bespreken en rustig vragen als hij er vanaf weet waarom hij de ouders niet inlicht.

Daarnaast hoe vervelend het ook is voor je dochter, zal ik wel vervolg stappen ondernemen met indd een huisarts of iets dergelijks. Meisjes van die leeftijd horen zich niet te beschadigen en moeten daar helemaal niet mee bezig zijn. Ik denk dat wat aan de hand is.

Ook zou ik onderzoeken welke van de andere meisjes zich ook beschadigen als daar sprake van is en dit misschien met die ouders bespreken om de reden erachter te vinden?

In ieder geval je dochter goed in de gaten houden, maar wees liefdevol en rustig naar haar. Als moeder zijnde kan ze alles bij je kwijt hoe erg ze zich misschien ervoor schaamt.

Sterkte
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zeker contact opnemen met de docent. Als het een smoes van haar was dan is dat gelijk duidelijk. Verder zou ik haar ook meeslepen naar de huisarts voor een gesprek met een hulpverlener. Dit soort zaken zou ik zeker niet laten liggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even vanuit de meester gedacht: er komt een leerling naar hem toe en zij vertelt hem in vertrouwen dat ze zichzelf snijdt. De kans is groot dat ze heeft gezegd of in ieder geval heeft laten merken dat ze niet wil dat hij dit met haar ouders bespreekt. De meester wil haar vertrouwen niet schaden en kiest ervoor om in ieder geval voor nu niet direct de ouders in te lichten, maar adviseert haar om er met iemand over te praten. Dit kan een vertrouwenspersoon, IB'er, schoolpsycholoog, oid zijn. En de kans is groot dat hij contact heeft gezocht met de juiste persoon binnen de school over hoe hij/ze dit verder moeten/gaan oppakken.
Ze is 12, dus ze heeft meer zeggenschap over wat er wel en niet met jou gedeeld wordt en ik kan me voorstellen dat de meester het vertrouwen dat hij van haar heeft gekregen niet direct wil schaden door contact met jou op te nemen.
m-april schreef:
24-03-2023 00:34
Even vanuit de meester gedacht: er komt een leerling naar hem toe en zij vertelt hem in vertrouwen dat ze zichzelf snijdt. De kans is groot dat ze heeft gezegd of in ieder geval heeft laten merken dat ze niet wil dat hij dit met haar ouders bespreekt. De meester wil haar vertrouwen niet schaden en kiest ervoor om in ieder geval voor nu niet direct de ouders in te lichten, maar adviseert haar om er met iemand over te praten. Dit kan een vertrouwenspersoon, IB'er, schoolpsycholoog, oid zijn. En de kans is groot dat hij contact heeft gezocht met de juiste persoon binnen de school over hoe hij/ze dit verder moeten/gaan oppakken.
Ze is 12, dus ze heeft meer zeggenschap over wat er wel en niet met jou gedeeld wordt en ik kan me voorstellen dat de meester het vertrouwen dat hij van haar heeft gekregen niet direct wil schaden door contact met jou op te nemen.
Foute meester dan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
24-03-2023 00:36
Foute meester dan.
Hoezo?
m-april schreef:
24-03-2023 00:40
Hoezo?
Omdat je dat soort geheimen niet hoort te bewaren, zeker niet voor gezaghebbenden. Dan ga je samen met het kind op zoek naar een manier om het met de ouders te bespreken. Desnoods vertel je het zelf. Schoolmaatschappelijk werk is op geen enkele wijze toegerust om hier de juiste hulp te verlenen.

TO, wat goed dat je een afspraak hebt bij de huisarts. Ik hoop dat jullie snel hulp kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lenteklokje schreef:
23-03-2023 22:06

Daarnaast, hoe langer ik erover nadenk , hoe meer moeite ik heb met het feit de meester helemaal geen contact met ons heeft gezocht hierover.
Er blijken nog een paar vriendinnen zichzelf te beschadigen en blijkbaar hebben ze samen met de meester hierover gesproken.

Ligt het aan mij of is het normaal dat een meester met meiden van 11, 12 jaar dit soort dingen bespreekt zonder ouders hierbij te betrekken?
Ik zou zeker met de meester in gesprek gaan. En als je daar een raar gevoel bij hebt, dit een niveau hoger bespreken binnen de school.

Ook opvallend dat je schrijft dat er meer vriendinnen zijn die dit doen. Wat is daar aan de hand?

Aanvulling: Heel goed dat je de ha inschakelt. Hopelijk krijgt je dochter snel de juiste hulp, heel veel sterkte!
keep_smiling123 wijzigde dit bericht op 24-03-2023 00:49
Reden: Aanvulling
7.37% gewijzigd
Jij hebt het deze week ontdekt en pas daarna heeft je dochter het met haar docent besproken. Dat is dus wanneer - gisteren? vandaag? - geweest. Ik kan me voorstellen dat die docent niet direct weet hoe best te handelen en nog geen contact met jullie heeft opgenomen, maar eerst even overlegt met hulpverlening binnen de school. Dus voordat je op hoge poten een verklaring eist voor het niet inlichten, even kalmeren en die docent vragen of en wat hij inmiddels wel heeft aangezwengeld.

Het is heel fijn dat je dochter kennelijk vertrouwen heeft in deze docent.
Alle reacties Link kopieren Quote
puntillita schreef:
24-03-2023 01:35
…Dus voordat je op hoge poten een verklaring eist voor het niet inlichten, even kalmeren en die docent vragen of en wat hij inmiddels wel heeft aangezwengeld.

Het is heel fijn dat je dochter kennelijk vertrouwen heeft in deze docent.
Zo eens! Was zelf ooit een puber met weinig vertrouwen dat mijn emoties bij ouders in goede handen waren. Ben de docent die mij toen hielp nog dankbaar!
Alle reacties Link kopieren Quote
Neem zelf contact op met de meester, want je weet nu helemaal niet of het klopt wat je dochter zegt. Mss zegt ze het om te proberen onder die afspraak met de huisarts uit te komen.

Zorgelijker lijkt me dat er meerdere meiden zijn die dit doen en dat je dochter meedoet.
Zelfbeschadiging heeft een hoge mate van 'besmettelijkheid' en daar weerstand aan kunnen bieden is dus een belangrijke vaardigheid.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Keep_Smiling123 schreef:
24-03-2023 00:47


Ook opvallend dat je schrijft dat er meer vriendinnen zijn die dit doen. Wat is daar aan de hand?
Ik moest denken aan de Netflix serie Ginny en Georgia.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
Die serie ken ik niet, maar heb m’n dochter er wel over gehoord.
Gaat hierover?
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens vind m’n dochter het na een nachtje slapen toch oké om naar de huisarts te gaan, gelukkig.
Nu maar hopen dat die goed reageert. Ik lees vreselijke verhalen over lompe hulpverleners die meer kwaad dan goed doen in zulke situaties…..

Ik was trouwens niet van plan om op “hoge poten” naar de meester te gaan, maar wil wel dat we met elkaar in gesprek gaan.
Vind het echt super ingewikkeld om de balans te vinden tussen teveel bemoeien en controleren en loslaten en haar tempo volgen in het vertrouwen dat ze zelf in wel komt met dingen.
Ben (nog) niet gewend aan de puberfase…. Weet ook van mezelf dat ik problemen snel opgelost en weggewerkt wil hebben.
Moeilijk.
Die balans is ook moeilijk. Daarom is het fijn dat er een netwerk om haar heen komt .
Sterkte
Alle reacties Link kopieren Quote
Lenteklokje schreef:
24-03-2023 08:24
Die serie ken ik niet, maar heb m’n dochter er wel over gehoord.
Gaat hierover?

Ja het meisje in de serie beschadigt zichzelf. Niet door snijden maar branden met een aansteker.
I wanna live my life with the volume full!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven