Moeite met regeling?

24-03-2023 14:38 45 berichten
Hallo,
Ik ben een gescheiden moeder en met vlagen heb ik het lastig met dat mijn zoon niet in heel rustig vaarwater opgroeit (althans, zo voel ik het). Onze zoon is bijna 4 jaar en gaat dan naar de basisschool. Waarschijnlijk valt het allemaal wel mee, en maak ik het zelf groter dan dat het is.
Ik ben benieuwd naar jullie mening hierin en of jullie nog adviezen hebben hoe het eventueel anders geregeld kan.

Wij hebben co-ouderschap en de regeling is als volgt:
Ma en di vader
Wo en do moeder
Om het weekend (ik even weken, ex oneven weken)

Vader brengt zoon di rond 17:00u naar mij toe, en ik breng hem op do rond 17:00u terug, of op zondag 17:00u (afhankelijk van het weekend).

Ik werk 32 uur (ma, di, do en vrij van 8:30-17:00 – op di van 8:00-16:30).

Helaas is er geen plek bij BSO en voorlopig is er ook nog geen zicht op een plek. Ik heb het volgende kunnen regelen:
In de even op donderdag weken haalt mijn zusje onze zoon op van de basisschool, ik haal hem na het werk daar op en dan eten we samen.
In de oneven werken werk ik donderdag de ochtend waardoor ik hem zelf van school kan halen, ik breng hem dan om 17:00u naar vader toe. Die week werk ik de woensdag ochtend omdat ik de do half werk.
Op de vrijdagen dat ik mijn zoon bij me heb, haalt mijn moeder hem van school, ik haal hem daar na het werk op en eten we samen.
De woensdag ben ik vrij op de tijden dat hij ook vrij is. Ik breng hem altijd zelf naar school.

Op mijn werk kan de laatste constructie helaas niet permanent/wekelijks. Het is echt even een tijdelijke oplossing totdat er plek is bij de BSO. Als er plek is bij de BSO gaat zoon standaard elke donderdag naar de BSO. De vrijdag blijft hij dan om de week naar mijn moeder gaan (vindt hij overigens heel leuk en verheugd zich er op).

We hebben het er over gehad om de wisselingen op school te doen (de een brengt hem, en de ander haalt hem op), ipv om 17:00u. Maar ook op dinsdag is er geen plek bij de BSO. Daarnaast heb ik mijn zoon om de week donderdag, en werkt de BSO niet meer met even/oneven weken.
Alle reacties Link kopieren Quote
zou het rust geven, als je op zaterdag de breuk doet?
Ouder 1 van zaterdagmiddag t/m dindsdag na werk
ouder2 woensdag t/m zaterdagochtend? (oid)

Dat is maar 1 wissel
Dan heb je ook geen weekend meer. Verschrikkelijk.
Lila-Linda schreef:
24-03-2023 14:49
zou het rust geven, als je op zaterdag de breuk doet?
Ouder 1 van zaterdagmiddag t/m dindsdag na werk
ouder2 woensdag t/m zaterdagochtend? (oid)

Dat is maar 1 wissel
Vader werkt onregelmatig en moet om het weekend altijd werken.
+ dan heeft een ouder nooit weekend.

Bedankt voor je input :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
ene week bij pa, andere week bij ma, komt ook veel voor
en dan de opvang zoveel mogelijk gelijk houden, dus als oma op vrijdag oppast, kan pa in zijn weken, kind in zijn week ook bij oma brengen

vindt je ex ook, dat het te veel is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Yaliza-93 schreef:
24-03-2023 14:53
Vader werkt onregelmatig en moet om het weekend altijd werken.
+ dan heeft een ouder nooit weekend.

dan zou hem 'week-op-week-af" toch beter passen?
Lila-Linda schreef:
24-03-2023 14:55
ene week bij pa, andere week bij ma, komt ook veel voor
en dan de opvang zoveel mogelijk gelijk houden, dus als oma op vrijdag oppast, kan pa in zijn weken, kind in zijn week ook bij oma brengen

vindt je ex ook, dat het te veel is?
Hij maakt zich eigenlijk geen zorgen over zulke zaken, is daar ook niet mee bezig.
Hij zegt vaak: het is zoals het is. Niet moeilijk over doen.
Lila-Linda schreef:
24-03-2023 14:56
dan zou hem 'week-op-week-af" toch beter passen?
Ook al vaker over nagedacht. Alleen, als ik mijn zoon een week heb, dan zou hij 4 dagen naar opvang/oppas moeten. Dat breekt mijn ''moederhart''.
Mijn ex werkt ook 4-5 dagen per week (en dan ook nog onregelmatig; dagdienst, nachtdienst en avonddienst).
Alle reacties Link kopieren Quote
Yaliza-93 schreef:
24-03-2023 14:58
Ook al vaker over nagedacht. Alleen, als ik mijn zoon een week heb, dan zou hij 4 dagen naar opvang/oppas moeten. Dat breekt mijn ''moederhart''.
Mijn ex werkt ook 4-5 dagen per week (en dan ook nog onregelmatig; dagdienst, nachtdienst en avonddienst).
kun je met je werkgever niet bespreken, dat je de ene week 3 dagen en de andere 5 dagen werkt?
dan kan je zoon 2 dagen naar de opvang, 1 dag naar oma?
Lila-Linda schreef:
24-03-2023 14:59
kun je met je werkgever niet bespreken, dat je de ene week 3 dagen en de andere 5 dagen werkt?
dan kan je zoon 2 dagen naar de opvang, 1 dag naar oma?
Dat zou eventueel nog een optie zijn :-). Mits er plek is bij BSO, ze hebben hier nog geen zicht op. Maar ik hoor dat het wel jaren kan duren...

Dan weet ik niet hoe dit met ex te regelen is, en of hij dat ziet zitten. Want hij werkt hartstikke onregelmatig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yaliza-93 schreef:
24-03-2023 15:03
Dat zou eventueel nog een optie zijn :-). Mits er plek is bij BSO, ze hebben hier nog geen zicht op. Maar ik hoor dat het wel jaren kan duren...

Dan weet ik niet hoe dit met ex te regelen is, en of hij dat ziet zitten. Want hij werkt hartstikke onregelmatig.
Dat is Zijn verantwoordelijkheid in Zijn week. Kan/wil hij regelmatiger gaan werken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Probeer het gewoon en kijk of er alternatieven zijn als het nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hadden laatst hetzelfde met zoon van mijn vriend. En ze hebben nu het volgende afgesproken:
- ma/di vader
- wo/do moeder
- weekend vrij tm zon afwisselend

Het wisselmoment is behalve op vrijdag (is hij vrij) dus via school. Wel met de afspraak dat spullen persoonlijk worden gebracht en niet kind alles mee naar school hoeft te nemen.

Zo heb je elke week dezelfde dagen die je moet opvangen in je eigen netwerk omdat bso ook hier gedoe is. We hebben 1 middag in de week een oppas die hem van school haalt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zomerkrab schreef:
24-03-2023 15:13
Wij hadden laatst hetzelfde met zoon van mijn vriend. En ze hebben nu het volgende afgesproken:
- ma/di vader
- wo/do moeder
- weekend vrij tm zon afwisselend

Het wisselmoment is behalve op vrijdag (is hij vrij) dus via school. Wel met de afspraak dat spullen persoonlijk worden gebracht en niet kind alles mee naar school hoeft te nemen.

Zo heb je elke week dezelfde dagen die je moet opvangen in je eigen netwerk omdat bso ook hier gedoe is. En belangrijker nog het geeft rust en duidelijkheid voor hem. We hebben 1 middag in de week een oppas die hem van school haalt.
Zomerkrab schreef:
24-03-2023 15:13
Wij hadden laatst hetzelfde met zoon van mijn vriend. En ze hebben nu het volgende afgesproken:
- ma/di vader
- wo/do moeder
- weekend vrij tm zon afwisselend

Het wisselmoment is behalve op vrijdag (is hij vrij) dus via school. Wel met de afspraak dat spullen persoonlijk worden gebracht en niet kind alles mee naar school hoeft te nemen.

Zo heb je elke week dezelfde dagen die je moet opvangen in je eigen netwerk omdat bso ook hier gedoe is. We hebben 1 middag in de week een oppas die hem van school haalt.
Dat is hetzelfde als bij ons dan.
Wanneer zijn dan precies de wisselingen, hoe zit dit eruit?
Alle reacties Link kopieren Quote
Maandag haalt vriend of ik hem uit school, dinsdag de oppas en woensdag brengen wij hem naar school en haalt zijn moeder hem op na school.

Op vrijdag haalt vriend hem in de ochtend op of hij is het weekend daar en blijft daar en halen wij hem maandag uit school.

Maar we hebben dus niet oneven weken dus weer een ander rooster behalve de weekenden. Dat was voorheen wel maar was veel onrustiger voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je topic titel is: moeite met regeling. Wie heeft er eigenlijk moeite met de regeling? Jij, of je zoon? (je ex niet, blijkbaar).

Natuurlijk is het lastig en blijf je puzzelen met hoe het nou handiger kan. Maar de grote vraag is volgens mij of je zoon hier werkelijk een probleem mee heeft. Als jij het vooral zelf onrustig vind, is het misschien meer een kwestie van loslaten.

BSO: toen wij tijdelijk BSO problemen hadden, hadden we ook succes met het vinden van een oppas aan huis. Dit kan bijvoorbeeld via Nextdoor, Sitly of andere apps / sites. Wellicht dat die ook oneven weken zou willen.

Als je een ervaren oppas wil voor 1 kind is dit wel duurder dan BSO, vooral omdat je geen kinderopvangtoeslag krijgt. En je moet goed nadenken of het wel vertrouwd is. (zelf referenties checken etc) Wij hebben uiteindelijk een oppas gevonden die al vele jaren ervaring had als BSO voor een ander gezin, maar die kinderen waren nu oud genoeg om alleen thuis te zijn. Zij kon ook rijden naar zwemles etc. en eventueel koken. We waren voor 2 kinderen ongeveer evenveel kwijt als BSO.

Er zijn gecertificeerde bureau's waarmee je wel de toeslag krijgt, maar die zijn ook een stuk duurder, en die doen ook geen oneven weken meestal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
24-03-2023 14:56
dan zou hem 'week-op-week-af" toch beter passen?

Dit zeker niet doen hoor TO, daar is je kind nog veel te jong voor, heel slecht idee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vader en moeder wonen in twee woonruimten maar niet samen.
Kind woont in een van de woonruimten (wisselt niet).
Vader en moeder wonen om beurten bij kind (en wisselen wel tussen de woonruimtes).
S-Groot schreef:
24-03-2023 16:10
Dit zeker niet doen hoor TO, daar is je kind nog veel te jong voor, heel slecht idee.
Nee mediator raadde het toen ook af. Pas wenselijk vanaf groep 3 zei ze toen. Daarom kozen we toen voor 2-2-5-5
S-Groot schreef:
24-03-2023 16:10
Dit zeker niet doen hoor TO, daar is je kind nog veel te jong voor, heel slecht idee.
Nee mediator raadde het toen ook af. Pas wenselijk vanaf groep 3 zei ze toen. Daarom kozen we toen voor 2-2-5-5
madamzonderm schreef:
24-03-2023 16:30
Vader en moeder wonen in twee woonruimten maar niet samen.
Kind woont in een van de woonruimten (wisselt niet).
Vader en moeder wonen om beurten bij kind (en wisselen wel tussen de woonruimtes).
Dat zie ik niet zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
24-03-2023 14:50
Dan heb je ook geen weekend meer. Verschrikkelijk.
Als je bij elkaar bent heb je toch ook nooit het hele weekend geen kinderen?
Als je op zaterdag de split doet, doet de ene ouder op vrijdagavond en zaterdagochtend de weekenddingen, en de andere ouder op zaterdagavond en zondag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yaliza-93 schreef:
24-03-2023 16:40
Dat zie ik niet zitten.
Voor de ouders is dat niet het fijnst, en het kind past zich toch wel aan.

:popcorn:
wolkewitje schreef:
24-03-2023 16:50
Als je bij elkaar bent heb je toch ook nooit het hele weekend geen kinderen?
Als je op zaterdag de split doet, doet de ene ouder op vrijdagavond en zaterdagochtend de weekenddingen, en de andere ouder op zaterdagavond en zondag.
Ik bedoel dan dus ook met je kind.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven