Geld & Recht alle pijlers

Is ons Nederlandse spaargeld veilig?

27-03-2023 01:01 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb helaas niet veel verstand van economie, maar ik ben wel heel erg benieuwd naar jullie meningen. Ik zag een video van Madelon Vos voorbij komen op YouTube. https://youtu.be/psAa-2vcr_I

Zij zegt dat er bij lange na niet genoeg geld in het garantiefonds zit als er een grote Nederlandse bank omvalt. Ze noemt als voorbeeld: Er zit 3,2 miljard in dit fonds. Bij de Rabobank zit alleen al 470 miljard aan klantgelden. Dan is er bij lange na niet genoeg geld om de klanten hun geld terug te geven als deze bank valt.

Ondanks dat vele politici/mensen in hoge functies nu zeggen dat de Europese banken stabiel en sterk zijn, zegt Madelon dat in 2008 precies hetzelfde werd gezegd en toch kwam er een kredietcrisis. Ze zegt dat het juist een slecht teken is dat iedereen nu hetzelfde zegt. Voormalig DNB-president Nout Wellink schrijft in een artikel getoond in de video dat de impact nog groter kan zijn dan in 2008.

Kaag zegt in de video dat de belastingbetaler niet zal opdraaien voor als er een bank valt. Madelon zegt dat linksom of rechtsom de belastingbetaler hiervoor zal betalen. Bijvoorbeeld doordat er nog meer inflatie komt.

Mensen schrijven in de reviews dat je het beste 2 spaarrekeningen bij 2 banken kan hebben vanwege risicospreiding. (Mocht er 1 bank omvallen, dan kan je nog bij de andere bank geld opnemen) Veel mensen schrijven in de reviews dat ze contanten aan het opnemen zijn. Iemand schrijft dat hij zowel gisteren als vandaag geen geld kon pinnen ondanks dat hij dit bij 6 verschillende pinautomaten had geprobeerd.

Moeten we ons zorgen maken? En zo niet, wanneer moeten we ons wel zorgen maken? Benieuwd naar jullie visie.
suikerspinmuffin wijzigde dit bericht op 27-03-2023 11:01
5.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Tot een ton, is het veilig toch? Krijg je gegarandeerd terug.
Ik heb geen ton. Dus maak me verder geen zorgen.

Daarnaast zijn er na de laatste enorme crisis van 2007 veel extra regels gekomen voor banken.
Alle reacties Link kopieren Quote
dweedledee schreef:
27-03-2023 01:12
Tot een ton, is het veilig toch? Krijg je gegarandeerd terug.
Ik heb geen ton. Dus maak me verder geen zorgen.

Daarnaast zijn er na de laatste enorme crisis van 2007 veel extra regels gekomen voor banken.
Ik ook niet, maar zij zegt dat de garantstelling tot een ton per bankvergunning een wassen neus is omdat er in het garantiefonds "maar" 3,2 miljard zit en dat dat bij lange na niet genoeg is om alleen al de klanten bij bv de Rabobank garant te staan als deze omvalt omdat er al voor 470 miljard aan klantgelden is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Madelon Vos verdient het grootste gedeelte van haar geld met haar YouTube kanaal. Hoe schreeuweriger en Telegraaf achtiger de koppen, hoe meer mensen er kijken..ik heb niet gekeken, dus even geen idee wie die “belangrijke meneer” moet zijn..

Om even op het voorbeeld in te gaan: de Rabobank is een systeem relevante bank. Dit zijn (ik dacht in totaal 4) grote banken in Nederland die niet failliet “mogen” gaan vanwege de verstrekkende consequenties. Deze systeem relevante banken zijn al verplicht om zelf grotere buffers aan te houden. Hierdoor is de kans op omvallen erg gering. De buffer bij de Rabobank zou - ervan uitgaande dat de cijfers van Madelon kloppen - al zo’n 15x groter zijn dan dat hele deposito garantiefonds, dat eerder bedoeld is om schade bij omvallen van kleine banken op te vangen, zoals bijv afgelopen jaar bij de Amsterdam Trade Bank:

Inmiddels heeft ruim 80% van alle rekeninghouders een rekeningnummer opgegeven en hun vergoeding ontvangen voor een totaalbedrag van EUR 660 miljoen. Dat betekent dat er nog steeds 4.500 rekeninghouders zijn die nog niet hebben aangegeven op welke betaalrekening zij hun vergoeding willen ontvangen. Er staat nog EUR 10 miljoen klaar om overgemaakt te worden.
(Bron: DNB)
Alle reacties Link kopieren Quote
Schorpio28 schreef:
27-03-2023 01:29
Madelon Vos verdient het grootste gedeelte van haar geld met haar YouTube kanaal. Hoe schreeuweriger en Telegraaf achtiger de koppen, hoe meer mensen er kijken..ik heb niet gekeken, dus even geen idee wie die “belangrijke meneer” moet zijn..

Om even op het voorbeeld in te gaan: de Rabobank is een systeem relevante bank. Dit zijn (ik dacht in totaal 4) grote banken in Nederland die niet failliet “mogen” gaan vanwege de verstrekkende consequenties. Deze systeem relevante banken zijn al verplicht om zelf grotere buffers aan te houden. Hierdoor is de kans op omvallen erg gering. De buffer bij de Rabobank zou - ervan uitgaande dat de cijfers van Madelon kloppen - al zo’n 15x groter zijn dan dat hele deposito garantiefonds, dat eerder bedoeld is om schade bij omvallen van kleine banken op te vangen, zoals bijv afgelopen jaar bij de Amsterdam Trade Bank:

Inmiddels heeft ruim 80% van alle rekeninghouders een rekeningnummer opgegeven en hun vergoeding ontvangen voor een totaalbedrag van EUR 660 miljoen. Dat betekent dat er nog steeds 4.500 rekeninghouders zijn die nog niet hebben aangegeven op welke betaalrekening zij hun vergoeding willen ontvangen. Er staat nog EUR 10 miljoen klaar om overgemaakt te worden.
(Bron: DNB)
Bedankt voor je uitgebreide en heldere antwoord! Fijn om te lezen dat er 4 grote banken in Nederland zijn die verplicht zijn om zelf grotere buffers aan te houden en dat de kans op omvallen gering is.

Het artikel dat ze toonde was over wat voormalig DNB-president Nout Wellink zei over de huidige economische situatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me niet zoveel zorgen. Risicospreiding doe ik al en vooral niet in paniek raken en je geld overal weghalen. Als iedereen al zijn geld opneemt veroorzaakt dat juist een bankrun.
Zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Systeemrelevante banken zijn; ABN, ING, SNS, en RABO.
Zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
En dat iedereen in 2008 hetzelfde zei kan wel waar zijn, maar de omstandigheden waren anders:

In 2098 kwam de crisis bij de banken van binnenuit. Nu is daar meer toezicht, regels ed. De inflatie wordt nu van buitenaf veroorzaakt (oorlog Oekraïne, nasleep Corona etc) en dit heeft uiteraard wel zijn weerslag op het financiële systeem, vooral daar waar het zwak is:

Het probleem nu bij de Silicon Valley Bank in de VS was met name een te eenzijdig beleid, dat mogelijk werd gemaakt omdat beslist was (ik meen door Trump) dat kleine banken niet aan de regels hoefden te voldoen. Bij een grote bank (die wel aan de regels moet voldoen) is de kans op een dergelijk scenario dus al vele malen kleiner. Dat eenzijdige beleid veroorzaakte een probleem door de oplopende rente.

Credit Suisse was al jarenlang een probleemgeval en dat was binnen de financiële wereld ook allang bekend. Er is daar een overname tot stand gekomen en in principe is daar nu ook niet zoveel meer aan de hand.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Hestia* schreef:
27-03-2023 01:42
Ik maak me niet zoveel zorgen. Risicospreiding doe ik al en vooral niet in paniek raken en je geld overal weghalen. Als iedereen al zijn geld opneemt veroorzaakt dat juist een bankrun.
Bedoel je dat je bewust nu minstens 2 spaarrekeningen hebt geopend vanwege risicospreiding mocht een bank omvallen? Als ik de reviews moet geloven zijn er best veel mensen contanten aan het pinnen of aan het investeren in goud. Maar dat lijkt me nou ook niet bepaald handig nee om dan veel contant geld in een oude sok te bewaren. En inderdaad niet goed als heel veel mensen tegelijkertijd veel spaargeld gaan opnemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suikerspinmuffin schreef:
27-03-2023 01:47

Bedoel je dat je bewust nu minstens 2 spaarrekeningen hebt geopend vanwege risicospreiding mocht een bank omvallen?

Natuurlijk.
Zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schorpio28 schreef:
27-03-2023 01:47
En dat iedereen in 2008 hetzelfde zei kan wel waar zijn, maar de omstandigheden waren anders:

In 2098 kwam de crisis bij de banken van binnenuit. Nu is daar meer toezicht, regels ed. De inflatie wordt nu van buitenaf veroorzaakt (oorlog Oekraïne, nasleep Corona etc) en dit heeft uiteraard wel zijn weerslag op het financiële systeem, vooral daar waar het zwak is:

Het probleem nu bij de Silicon Valley Bank in de VS was met name een te eenzijdig beleid, dat mogelijk werd gemaakt omdat beslist was (ik meen door Trump) dat kleine banken niet aan de regels hoefden te voldoen. Bij een grote bank (die wel aan de regels moet voldoen) is de kans op een dergelijk scenario dus al vele malen kleiner. Dat eenzijdige beleid veroorzaakte een probleem door de oplopende rente.

Credit Suisse was al jarenlang een probleemgeval en dat was binnen de financiële wereld ook allang bekend. Er is daar een overname tot stand gekomen en in principe is daar nu ook niet zoveel meer aan de hand.
Dank voor je uitgebreide en duidelijke reactie!

Is het dan in Nederland het veiligst om spaargeld op een grote bank te hebben staan zoals ING, Rabobank, SNS of ABN Amro? Of maakt dat in Nederland niet uit? Want Triodos spreekt mij aan maar ik weet niet of deze dan groot genoeg is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Suikerspinmuffin schreef:
27-03-2023 01:40
Bedankt voor je uitgebreide en heldere antwoord! Fijn om te lezen dat er 4 grote banken in Nederland zijn die verplicht zijn om zelf grotere buffers aan te houden en dat de kans op omvallen gering is.

Het artikel dat ze toonde was over wat voormalig DNB-president Nout Wellink zei over de huidige economische situatie.

Ik vind niet het hele artikel, maar wel dit:

Oud-president De Nederlandsche Bank: 'Bankenpijn in Amerika en Zwitserland raakt ook Nederland'
Nederland kan ook een klap krijgen van de problemen die zich voordoen bij banken in Amerika en Zwitserland. De economie is al zwak en een bankencrisis zou ons weer in een recessie kunnen duwen. Dat zegt Nout Wellink, oud-president van De Nederlandsche Bank (DNB).

Ik lees “kan” en “zou kunnen”..natuurlijk kan er een recessie komen, maar ik heb het idee dat eea wat uit zijn verband getrokken wordt.

Ik had trouwens nog nooit van Madelon Vos gehoord, maar voor zover ik zie is ze dan bekend van dat YouTube kanaal en doet ze verder vooral veel in/met crypto. Daar schijnt ze nogal enthousiast over te zijn. Beleggingen in crypto vallen trouwens sowieso niet onder het depositogarantiestelsel..dus zijn wat mij betreft altijd een risico.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suikerspinmuffin schreef:
27-03-2023 01:52
Dank voor je uitgebreide en duidelijke reactie!

Is het dan in Nederland het veiligst om spaargeld op een grote bank te hebben staan zoals ING, Rabobank, SNS of ABN Amro? Of maakt dat in Nederland niet uit? Want Triodos spreekt mij aan maar ik weet niet of deze dan groot genoeg is?

Zolang je er niet meer dan € 100.000 parkeert maakt het niet uit, Triodos valt ook gewoon onder het depositogarantiestelsel.

De cijfers van Triodos over het eerste half jaar 2022 (dat zijn de meest recente die ik zo snel kon vinden) zien er zo uit:

De nettowinst exclusief de bovengenoemde eenmalige kosten bedraagt € 24,2 miljoen (eerste halfjaar 2021: € 27,7 miljoen). Dit resulteert in een aangepaste RoE op jaarbasis van 3,9% voor die periode en aangepaste Cost-Income-Ratio ratio van 83%

Triodos Bank’s Total Capital Ratio (TCR) steeg van 21,3% in december 2021 naar 21,4% in juni 2022. De CET-1 ratio van 17,6% per einde juni 2022 (december 2021: 17,5%) is in lijn met de verwachtingen en ruim boven de interne minimumdoelstellingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schorpio28 schreef:
27-03-2023 02:01
Ik vind niet het hele artikel, maar wel dit:

Oud-president De Nederlandsche Bank: 'Bankenpijn in Amerika en Zwitserland raakt ook Nederland'
Nederland kan ook een klap krijgen van de problemen die zich voordoen bij banken in Amerika en Zwitserland. De economie is al zwak en een bankencrisis zou ons weer in een recessie kunnen duwen. Dat zegt Nout Wellink, oud-president van De Nederlandsche Bank (DNB).

Ik lees “kan” en “zou kunnen”..natuurlijk kan er een recessie komen, maar ik heb het idee dat eea wat uit zijn verband getrokken wordt.

Ik had trouwens nog nooit van Madelon Vos gehoord, maar voor zover ik zie is ze dan bekend van dat YouTube kanaal en doet ze verder vooral veel in/met crypto. Daar schijnt ze nogal enthousiast over te zijn. Beleggingen in crypto vallen trouwens sowieso niet onder het depositogarantiestelsel..dus zijn wat mij betreft altijd een risico.
Eens, "kan" en "zou kunnen" hoeft niet te betekenen dat er een recessie gaat komen.

Ik had ook nooit eerder van Madelon Vos gehoord, ik zag per toeval deze video voorbij komen. Ja beleggingen in crypto vind ik ook een risico. (Al heb ik er verder geen verstand van :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Schorpio28 schreef:
27-03-2023 02:03
Zolang je er niet meer dan € 100.000 parkeert maakt het niet uit, Triodos valt ook gewoon onder het depositogarantiestelsel.

De cijfers van Triodos over het eerste half jaar 2022 (dat zijn de meest recente die ik zo snel kon vinden) zien er zo uit:

De nettowinst exclusief de bovengenoemde eenmalige kosten bedraagt € 24,2 miljoen (eerste halfjaar 2021: € 27,7 miljoen). Dit resulteert in een aangepaste RoE op jaarbasis van 3,9% voor die periode en aangepaste Cost-Income-Ratio ratio van 83%

Triodos Bank’s Total Capital Ratio (TCR) steeg van 21,3% in december 2021 naar 21,4% in juni 2022. De CET-1 ratio van 17,6% per einde juni 2022 (december 2021: 17,5%) is in lijn met de verwachtingen en ruim boven de interne minimumdoelstellingen.
Bedankt voor het delen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me hier niet druk om, ik kan het moeilijk in een oude sok onder mijn matras bewaren.

Mijn spaargeld is verdeeld over 2 banken, een Nederlandse en een buitenlandse bank. Ook heb ik een paar deposito 's bij de buitenlandse bank uit staan. Bij beiden geldt het garantie stelsel tot 100.000 EUR.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de site van De Nederlandse Bank zie je de lijst met banken die onder het depositogarantiestelsel vallen, wat betekent dat je geld tot 100.000 euro terugkrijgt mocht er iets met die bank gebeuren.

Verder raad ik je aan om je informatie van sites als De Nederlandse bank of de overheid te halen ipv een YouTuber die van alles kan roepen. Ook de comments zijn geen betrouwbare bron. Als 100 mensen een filmpje kijken zullen er misschien 2 een reactie plaatsen waarvan 1 roept dat ze geld opnemen (en wie zegt dat dat echt zo is?). Dat betekent dus niet dat er zoveel mensen geld aan het opnemen dat de Rabo ervan in de problemen raakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn bezig geld toch meer te verspreiden, en sowieso weer eens aan het kijken welke banken een beetje rente geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me wel een beetje zorgen. Aan de andere kant kan ik er toch niks aan doen.
Er zal geld worden bijgedrukt om aan de garantie te gaan voldoen, indien nodig.
Uiteindelijk draait alles om vertrouwen, dus dat herstellen is essentieel.
En inderdaad niet je geld weg halen want dan gaan er juist banken omvallen.
Als je (bank) aandelen hebt, die zijn niet gegarandeerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja natuurlijk. Dat wordt gegarandeerd anders veroorzaakt dat teveel onrust en dan hoeft er maar één te roepen dat het slecht gaat met een bank en iedereen rent naar die bank om zijn geld eraf te halen. Zo sussen ze dat bij voorbaat.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Systeembanken gaan niet omvallen. De overheid grijpt dan in zoals ze ook in 2008/2009 hebben gedaan bij ABN, SNS en ING. ING heeft hun steun inmiddels met rente terugbetaald. De overheid bezit nog steeds aandelen in ABN en SNS. De bedoeling is om dat af te gaan bouwen maar dat heeft geen haast.

De door To aangehaalde RABO had die steun überhaupt niet nodig. Dat heeft deels te maken met de structuur van de bank. Rabo is niet beursgenoteerd en de waarde van de bank is daardoor minder beïnvloedbaar door de beleggingswaan van de dag. Daarnaast zijn de eigen beleidsregels op het gebied van investeringen behoudend. De beleggingstak is relatief klein voor de omvang van de bank. Bij de Rabo worden ook geen beleggingen als crypto ondersteunt of producten als turbo's. Ik kan mij herinneren dat Rabobank in 2006, ik werkte er toen, ook geen beleggingen in bijvoorbeeld Griekenland had. Klanten die hun beleggingen van bijvoorbeeld ABN naar Rabobank overhevelden, konden hun beleggingen in bijvoorbeeld Griekenland en Turbo's niet meenemen. Dat beleid zal niet veel veranderd zijn.

De Nederlandse banken hebben hun beleggingstak nog meer op afstand moeten zetten van de algemene bank. Vaak zijn het nu aparte bedrijven binnen de holding. Mocht er vroeger particuliere tegoeden als onderpand worden gebruikt, dat mag nu echt niet meer.

In Europa worden sinds de crisis bij de grote systeembanken stresstesten gedaan om te kijken wie de zwakste broeders zijn en welke maatregelen nodig zijn. Die stresstesten zijn niet vrijblijvend. De Nederlandse banken scoorden in 2021 goed, dit jaar is er weer een grote stresstest. Als je het dan over complotten hebt, wat is het belang om met video's halve verhalen te vertellen, crypto's verkopen want als er iets weinig tot niet beschermd wordt...
Madelon Vos is een 27 jarige crypto-ondernemer, zij heeft er dus financieel baat bij om banken 'verdacht' te maken in de hoop dat meer mensen haar crypto-filmpjes gaan kijken en haar dure cursussen gaan kopen. Ik zou niet teveel aandacht aan haar besteden.
Madelon Vos verkoopt producten voor cryptobeleggen. Dat zal haar boodschap ongetwijfeld kleuren.

Verder bestaat er niet zoiets als 100% garantie in het leven, en kan de overheid ook niet alles voorzien, beheersen en oplossen.
In 2008 is er toch niets met 'ons' spaargeld gebeurd? Enkel mensen die het bij een niet Nederlandse /door Nederland gegarandeerde bank hadden gestald (icesave) hebben een tijdje moeten wachten om weer bij hun geld te kunnen volgens mij. En inmiddels zijn er alleen maar meer regels gekomen waar de banken aan moeten voldoen. Dus nee, ik maak me geen zorgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suikerspinmuffin schreef:
27-03-2023 02:16
Eens, "kan" en "zou kunnen" hoeft niet te betekenen dat er een recessie gaat komen.

Ik had ook nooit eerder van Madelon Vos gehoord, ik zag per toeval deze video voorbij komen. Ja beleggingen in crypto vind ik ook een risico. (Al heb ik er verder geen verstand van :)
En toch krijgt zij het voor elkaar met haar videootje om je bang te krijgen en je geld van de bank af te halen om in een oude sok te willen stoppen.

Weet je, de mensen die boven die ton uitkomen, het zou toch juist DIE doelgroep moeten zijn die fanatiek hun geld eraf zou halen? Zij hebben het meeste te verliezen immers. Maar dat doen ze niet. En weet je waarom? Omdat zij financieel adviseurs in de arm nemen die gewoon hun diploma's, certificaten en hun jaarlijkse PE voor WFT blijven behalen.

Zo'n schreeuwer op Youtube, als je daar vatbaar voor bent: niet meer kijken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven