Komen er donkere tijden aan?

zaterdag 11 januari 2025 om 19:55
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
zaterdag 8 maart 2025 om 13:03
@merano: Volstrekt logisch dat de mensen wie het betreft gaan protesteren, want het gaat om hun baan.
Niet veel anders dan dat mijnwerkers gaan protesteren als er een mijn dichtgaat en hun baan weg is.
Er wordt veel getwijfeld over het nut van al dat onderzoek.https://www.youtube.com/watch?v=htb_n7ok9AU
Echt belangrijk onderzoek kan gefinancierd worden door crowdfunding.
Niet veel anders dan dat mijnwerkers gaan protesteren als er een mijn dichtgaat en hun baan weg is.
Er wordt veel getwijfeld over het nut van al dat onderzoek.https://www.youtube.com/watch?v=htb_n7ok9AU
zaterdag 8 maart 2025 om 13:18
Britt32 schreef: ↑08-03-2025 13:03@merano: Volstrekt logisch dat de mensen wie het betreft gaan protesteren, want het gaat om hun baan.
OMG ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen.. alles wat wij tegenwoordig hebben, alle technologie, alle gezondheidszorg en werkelijk alle spullen die je koopt: die waren er allemaal niet geweest zonder dat er ooit een wetenschapper in een lab een ontdekking heeft gedaan. Crowdfunding voor wetenschappelijk onderzoek.. ik weet niet of ik moet lachen of huilen om zo’n domme onwetende opmerking.

zaterdag 8 maart 2025 om 13:23
Nee, dat kan niet. Daar is wetenschappelijk onderzoek simpelweg te duur voor.Britt32 schreef: ↑08-03-2025 13:03@merano: Volstrekt logisch dat de mensen wie het betreft gaan protesteren, want het gaat om hun baan.
Verder bestaan er geen onbelangrijke onderzoeksgebieden. Dat is wat mensen willen doen geloven die wetenschap vanuit een politieke agenda bekijken. Het is bijvoorbeeld zeer kwalijk om studies waar het woord gender in voorkomt niet meer te willen subsidiëren. Alsof daar niets meer over te onderzoeken valt.
Het is aan wetenschappers zelf om te bepalen wat belangrijk is of niet. In Nederland wil men Korea-studies beknotten om die reden. Onbelangrijk? Lijkt mij niet. Alsof Korea een onbelangrijke regio is. Academische vrijheid is een groot goed. En ja, dat kost nu eenmaal geld. Maar levert vooral geld op. Op lange termijn weliswaar, maar die lange termijn is voor veel politici (en burgers) een lastig iets.
Het beknotten van wetenschappelijk onderzoek maar onderwijl de race tegen China willen winnen? Dat gaat niet. Zoals wel vaker draaien populisten hopeloos vast in hun standpunten. Ze hebben er niet over nagedacht, en dus blijkt hetgeen ze willen doen in tegenspraak te zijn met iets anders dat ze willen doen. Zie Trump, zie Wilders.
Je post verder een eenzijdige bron. Alsof daarmee klip en klaar is dat er veel wordt getwijfeld over onderzoek. Je kan immers heel makkelijk ook bronnen vinden die precies het tegengestelde beweren.
En wat moeten andere mensen op dit forum trouwens met een YouTube-filmpje van meer dan 20 minuten. Leg dan in ieder geval uit wat de argumenten in het filmpje zijn.
zaterdag 8 maart 2025 om 13:28
De VS heeft op wetenschappelijk gebied de strijd tegen China allang verloren. Er wordt inmiddels in de meeste wetenschapsgebieden al veel meer onderzoek in China gedaan, en goed ook nog. Wat ze nu aan het doen zijn daar is gewoon wetenschappelijke suïcide. Maar prima hoor, los het maar op met crowdfunding

zaterdag 8 maart 2025 om 13:33
Ondertussen stellen Nederlandse kranten dat Wilders een probleem heeft met zijn electoraat. Zijn Trump- en Ruslandliefde breken hem op. Een flink deel van zijn kiezers wil gewoon sterkere defensie, en snel een beetje.
Ook: ruzie tussen Musk en Rubio over ontslagen bij de overheid. Trump heeft inmiddels gezegd dat de scalpel gehanteerd moet worden inplaats van de bijl.
Dit is zeer typisch voor populistische bewegingen: men wordt het niet eens omdat niet is nagedacht over de implicaties van het invoeren van proefballonnen.
Op zich is dit goed nieuws.
Ook: ruzie tussen Musk en Rubio over ontslagen bij de overheid. Trump heeft inmiddels gezegd dat de scalpel gehanteerd moet worden inplaats van de bijl.
Dit is zeer typisch voor populistische bewegingen: men wordt het niet eens omdat niet is nagedacht over de implicaties van het invoeren van proefballonnen.
zaterdag 8 maart 2025 om 14:22
Tegenstand tegen Doge was verwacht. De bureaucraten zijn veel beter georganiseerd dan bijvoorbeeld mijnwerkers of schoonmakers. Alles wordt in het werk gesteld. Rechtzaken en andere vertragingstacktieken.Siri schreef: ↑08-03-2025 13:33Ondertussen stellen Nederlandse kranten dat Wilders een probleem heeft met zijn electoraat. Zijn Trump- en Ruslandliefde breken hem op. Een flink deel van zijn kiezers wil gewoon sterkere defensie, en snel een beetje.
En ik begrijp het ook: niemand wil weggesaneerd worden.
En het is aan de politiek om uiteindelijk te bepalen of we ergens belastinggeld aan gaan besteden. Korea studies belangrijk? Dat hangt er maar van af.
Moeten veelal op modaal zittende burger blijven betalen voor de hoog opgeleide klasse, met bovenmodale sallarisen en een belerend vingertje?
zaterdag 8 maart 2025 om 14:38
Grapjas.Britt32 schreef: ↑08-03-2025 13:03@merano: Volstrekt logisch dat de mensen wie het betreft gaan protesteren, want het gaat om hun baan.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zaterdag 8 maart 2025 om 14:41
Die hoogopgeleide klasse betaalt nog meer belasting... Althans in Nederland.Britt32 schreef: ↑08-03-2025 14:22Tegenstand tegen Doge was verwacht. De bureaucraten zijn veel beter georganiseerd dan bijvoorbeeld mijnwerkers of schoonmakers. Alles wordt in het werk gesteld. Rechtzaken en andere vertragingstacktieken.
En het is aan de politiek om uiteindelijk te bepalen of we ergens belastinggeld aan gaan besteden. Korea studies belangrijk? Dat hangt er maar van af.
Moeten veelal op modaal zittende burger blijven betalen voor de hoog opgeleide klasse, met bovenmodale sallarisen en een belerend vingertje?
Je postings komen over als dat je het eens bent met het beleid van Trump, wat vind je er zo goed aan?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 8 maart 2025 om 14:49
Het zal er voor de gewone Amerikaan niet beter op worden. De allerrijksten zullen profiteren.Britt32 schreef: ↑08-03-2025 14:22Tegenstand tegen Doge was verwacht. De bureaucraten zijn veel beter georganiseerd dan bijvoorbeeld mijnwerkers of schoonmakers. Alles wordt in het werk gesteld. Rechtzaken en andere vertragingstacktieken.
https://x.com/RBReich/status/1898086406 ... b_lfg&s=19
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu

zaterdag 8 maart 2025 om 15:01
Het is niet omdat bureaucraten veel beter zijn georganiseerd. (Hoe kom je aan die aanname dat die beter zijn georganiseerd dan bijvoorbeeld minwerkers?), maar omdat senatoren vanuit het hele land boze burgers op spreekuur krijgen.Britt32 schreef: ↑08-03-2025 14:22Tegenstand tegen Doge was verwacht. De bureaucraten zijn veel beter georganiseerd dan bijvoorbeeld mijnwerkers of schoonmakers. Alles wordt in het werk gesteld. Rechtzaken en andere vertragingstacktieken.
Het zijn ook geen vertragingstactieken. Het is om het tegen te houden. Mogelijk met succes. En dan is het geen vertragingstactiek gebleken.
En over die boze burgers: 'de politiek' (wie of wat dat ook moge zijn) is niet de eindbeslisser. Dat is die burger. En die doet wel degelijk moeilijk. Ook onder het electoraat van Trump is Musk niet populair.
En of Korea-studies belangrijk zijn hangt helemaal nergens vanaf. Een fundamenteel begrip van de ander dient de hele mensheid. En vooruit, ook de economie, daar Zuid-Korea een forse economie is. En overigens ook de veiligheid, daar er een hoop veiligheidspunten een rol spelen.
Het wetenschappelijke belerende vingertje dient iedereen. Ook de middenklasse. Zo goed verdienen wetenschappers overigens niet. Het is wat dat betreft de middenklasse.
zaterdag 8 maart 2025 om 16:22
Meer belasting? Ze krijgen veel geld van de overheid en betalen een deel terug via de belasting.
Meer over de hoger opgeleide klasse is haarfijn gekarakteriseerd door Martin Sommer. Sommer stelt dat Nederland is veranderd in een "nieuwe standenstaat", waarin de macht steeds minder bij de gekozen volksvertegenwoordiging (zoals de Tweede Kamer) ligt en steeds meer bij een niet-gekozen elite. Deze elite bestaat uit technocratische bestuurders, adviesorganen, consultants, universiteiten en ngo’s – wat hij soms "gestelde lichamen" noemt,
Een centraal punt in zijn betoog is dat deze verschuiving niet alleen de democratie uitholt, maar ook een kloof creëert tussen de "hoogopgeleide" elite en de rest van de bevolking. De elite, vaak vertegenwoordigd door partijen zoals D66, ziet zichzelf als hoeder van universele waarheden en vooruitgang, waarbij afwijkende meningen worden weggezet als dom of achterhaald. Sommer pleit voor een terugkeer naar "ouderwetse politiek", waarin ideologische verschillen erkend worden en de macht weer bij het parlement ligt, in plaats van bij ongekozen instanties.
zaterdag 8 maart 2025 om 16:31
Een zeer groot deel van de modale (€ 46500) burgers is ook hoog opgeleid. Bovendien betalen bovenmodalen ook het meeste belasting, belasting waar óók het onderwijs, de toeslagen, de zorg en subsidies voor benedenmodalen van worden betaald.Britt32 schreef: ↑08-03-2025 14:22Tegenstand tegen Doge was verwacht. De bureaucraten zijn veel beter georganiseerd dan bijvoorbeeld mijnwerkers of schoonmakers. Alles wordt in het werk gesteld. Rechtzaken en andere vertragingstacktieken.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
(HL Mencken)
zaterdag 8 maart 2025 om 16:38
De meeste hoogopgeleiden werken in vrije beroepen of in loondienst in de particuliere sector. Zij krijgen weinig subsidies en betalen de hoofdprijs aan inkomsten-, vermogens- en erfbelasting. Goed, hun opleiding is meestal uit algemene middelen betaald, maar dat geldt voor al het onderwijs, ook basisonderwijs en praktische opleidingen.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)
zaterdag 8 maart 2025 om 16:50
Dit is geen antwoord op mijn vraag.Britt32 schreef: ↑08-03-2025 16:22Meer belasting? Ze krijgen veel geld van de overheid en betalen een deel terug via de belasting.
Meer over de hoger opgeleide klasse is haarfijn gekarakteriseerd door Martin Sommer. Sommer stelt dat Nederland is veranderd in een "nieuwe standenstaat", waarin de macht steeds minder bij de gekozen volksvertegenwoordiging (zoals de Tweede Kamer) ligt en steeds meer bij een niet-gekozen elite. Deze elite bestaat uit technocratische bestuurders, adviesorganen, consultants, universiteiten en ngo’s – wat hij soms "gestelde lichamen" noemt,
Een centraal punt in zijn betoog is dat deze verschuiving niet alleen de democratie uitholt, maar ook een kloof creëert tussen de "hoogopgeleide" elite en de rest van de bevolking. De elite, vaak vertegenwoordigd door partijen zoals D66, ziet zichzelf als hoeder van universele waarheden en vooruitgang, waarbij afwijkende meningen worden weggezet als dom of achterhaald. Sommer pleit voor een terugkeer naar "ouderwetse politiek", waarin ideologische verschillen erkend worden en de macht weer bij het parlement ligt, in plaats van bij ongekozen instanties.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 8 maart 2025 om 17:42
Dus in Nederland is macht bij een niet-gekozen elite en uitholling van de democratie een probleem maar in de VS met Musk (niet-gekozen elite) en Trump (uitholling democratie) zie je het probleem niet?Britt32 schreef: ↑08-03-2025 16:22Meer belasting? Ze krijgen veel geld van de overheid en betalen een deel terug via de belasting.
Ars longa, vita brevis
zondag 9 maart 2025 om 12:42
Een beetje kritisch zijn op de wetenschap is best een goed idee. Het follow the money principe komt hier goed van pas.
Want er zit een hoop geld in van organisaties zoals de tech reuzen, die zich ook gewoon voegen bij Trump.
Ik ga wat bekennen. Ik ben rechts midden. Dat betekent dat ik vaak nuance zoek, maar wel wat meer tegen ‘woke’ ben, kritisicher ben naar links dan naar rechts.
Ik had moeite met de afdwingerij van links tot voor zeer kort. Ik kon me vinden in bepaalde elementen van Trump en ik ben kritisch op de Navo, maar mijn hemel! Ik wil niks te maken hebben met deze hoek. Ik ben liever het soms niet eens met links dan dit. Ik ga nog steeds graag discussies aan over verschillen, zoals dat hoort in een democratie maar ik schaam me een beetje dat ik het af en toe zelfs opgenomen heb voor deze enge man.
Want er zit een hoop geld in van organisaties zoals de tech reuzen, die zich ook gewoon voegen bij Trump.
Ik ga wat bekennen. Ik ben rechts midden. Dat betekent dat ik vaak nuance zoek, maar wel wat meer tegen ‘woke’ ben, kritisicher ben naar links dan naar rechts.
Ik had moeite met de afdwingerij van links tot voor zeer kort. Ik kon me vinden in bepaalde elementen van Trump en ik ben kritisch op de Navo, maar mijn hemel! Ik wil niks te maken hebben met deze hoek. Ik ben liever het soms niet eens met links dan dit. Ik ga nog steeds graag discussies aan over verschillen, zoals dat hoort in een democratie maar ik schaam me een beetje dat ik het af en toe zelfs opgenomen heb voor deze enge man.

zondag 9 maart 2025 om 13:11
Ava2024 schreef: ↑09-03-2025 12:42
Ik noem mezelf midden neigend naar rechts, ik zal nooit GL of SP stemmen (maar wel D66, CDA, heb ook wel VVD gestemd).
En ik herken echt helemaal niets van jouw visie. Waarom zou je in hemelsnaam tegen een beweging zijn die zich bewust is van problemen rondom racisme en onrecht tegen minderheden? Waarom kritischer over SP en PvdD dan over FvD en PVV? Wat voor afdwingerij van links? Welke elementen van Trump bedoel je?
zondag 9 maart 2025 om 13:35
Ik ben meer midden dan links, maar voor mij is het zonneklaar waar zich momenteel het werkelijke gevaar bevind en dat is niet links. Het is ook niet klassiek rechts trouwens, want het populisme neemt standpunten van beide richtingen over maar dan zonder financiële en juridische onderbouwing.
Momenteel gaat de strijd eerder tussen democratie en autocratie, en ik snap wel dat mensen daar heel erg van schrikken.
Momenteel gaat de strijd eerder tussen democratie en autocratie, en ik snap wel dat mensen daar heel erg van schrikken.
zondag 9 maart 2025 om 13:37
Ja, dat klopt welGriebusDus schreef: ↑09-03-2025 13:35Ik ben meer midden dan links, maar voor mij is het zonneklaar waar zich momenteel het werkelijke gevaar bevind en dat is niet links. Het is ook niet klassiek rechts trouwens, want het populisme neemt standpunten van beide richtingen over maar dan zonder financiële en juridische onderbouwing.
zondag 9 maart 2025 om 15:28
Het hele circus wat Trump optuigt is hopelijk geen afleiding voor andere onbekende duistere praktijken.
Ik las de meme
“Als een clown in een paleis trekt wordt de clown geen koning. Het paleis wordt een circus.”
Nu is er zoveel gaande waarbij de hele fatsoensnorm noch politieke correctheid niet meer geldt, dag A iets verkondigen om de volgende dag het weer te ontkrachten. De schaamte voorbij en niemand die hem en zijn vazallen er als de wiedeweerga op afrekenen.
Dit riekt naar een slinkse achterbakse weg naar dictatorschap.
Is er geen briljante manier om te voorkomen wat deze man in gang zet?
Een zogenaamd nog grotere eikel neerzetten (die acteert natuurlijk ) om de trump afvallers achter zich te scharen en vervolgens het zijn capitool te bestormen . Deze acteur herstelt daarna de orde waarna trump alsnog voor zijn daden bestraft gaat worden.
Ik naïef? Hoe kom je erbij…
Ik las de meme
“Als een clown in een paleis trekt wordt de clown geen koning. Het paleis wordt een circus.”
Nu is er zoveel gaande waarbij de hele fatsoensnorm noch politieke correctheid niet meer geldt, dag A iets verkondigen om de volgende dag het weer te ontkrachten. De schaamte voorbij en niemand die hem en zijn vazallen er als de wiedeweerga op afrekenen.
Dit riekt naar een slinkse achterbakse weg naar dictatorschap.
Is er geen briljante manier om te voorkomen wat deze man in gang zet?
Een zogenaamd nog grotere eikel neerzetten (die acteert natuurlijk ) om de trump afvallers achter zich te scharen en vervolgens het zijn capitool te bestormen . Deze acteur herstelt daarna de orde waarna trump alsnog voor zijn daden bestraft gaat worden.
Ik naïef? Hoe kom je erbij…
zondag 9 maart 2025 om 23:12
Wat zet hij volgens jou in gang dan?Milkefleur schreef: ↑09-03-2025 15:28Is er geen briljante manier om te voorkomen wat deze man in gang zet?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in