Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 2105 berichten
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 564

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (8%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (18%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
08-03-2025 15:01
Het is niet omdat bureaucraten veel beter zijn georganiseerd. (Hoe kom je aan die aanname dat die beter zijn georganiseerd dan bijvoorbeeld minwerkers?), maar omdat senatoren vanuit het hele land boze burgers op spreekuur krijgen.

Het zijn ook geen vertragingstactieken. Het is om het tegen te houden. Mogelijk met succes. En dan is het geen vertragingstactiek gebleken.

En over die boze burgers: 'de politiek' (wie of wat dat ook moge zijn) is niet de eindbeslisser. Dat is die burger. En die doet wel degelijk moeilijk. Ook onder het electoraat van Trump is Musk niet populair.

En of Korea-studies belangrijk zijn hangt helemaal nergens vanaf. Een fundamenteel begrip van de ander dient de hele mensheid. En vooruit, ook de economie, daar Zuid-Korea een forse economie is. En overigens ook de veiligheid, daar er een hoop veiligheidspunten een rol spelen.

Het wetenschappelijke belerende vingertje dient iedereen. Ook de middenklasse. Zo goed verdienen wetenschappers overigens niet. Het is wat dat betreft de middenklasse.
Ik het een zekere sympathie voor Korea studies, maar ik wil niet dat mijn belastinggeld er naar toe gaat.

En wat betreft belangrijkheid. Als het belangrijk is maak een fonds!! Maar veel D66-ers zullen er voor kiezen om op vakantie te gaan in plaats van hun eigen geld vrij te maken voor de o zo belangrijke Korea-studies. Soms gaan ze zelfs met een vervuilend vliegtuig. Belangrijkheid is relatief.

Het belerende vingertje is paternalistisch en wekt weerstand op. Er is geen enkel bewijs dat het iedereen dient. Het is super arrogant en afstotend.
Mijn hemel, dit gaat niet over Korea studies. Dit gaat over de uitholling van de wetenschap als geheel. Het wordt steeds gekker: hij wil de subsidie voor Columbia university gaan intrekken omdat daar vorig jaar pro-Palestijnse demonstraties waren, hij verbied wetenschappers bij de CDC om samen te werken met het WHO.. alles moet kapot, blijkbaar.

https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/ ... 54864084cf
Charlotta schreef:
10-03-2025 10:07
Mijn hemel, dit gaat niet over Korea studies. Dit gaat over de uitholling van de wetenschap als geheel. Het wordt steeds gekker: hij wil de subsidie voor Columbia university gaan intrekken omdat daar vorig jaar pro-Palestijnse demonstraties waren, hij verbied wetenschappers bij de CDC om samen te werken met het WHO.. alles moet kapot, blijkbaar.

Minder geld voor linkse hobby's.

Onder het mom van Palestina-protesten is er ruim €4 miljoen schade aangericht op de UvA. En de Joodse minderheid is geïntimideerd. En rare blokkades.

Waarom faciliteren we dat als belastingbetaler?
Charlotta schreef:
10-03-2025 10:07

En nu is er dus ook een pro-Palestijnse activist gearresteerd en zijn (hoogzwangere) vrouw weet niet eens waar hij is... Deze man hoeft alleen nog maar uit een raam te vallen en dan begint de VS wel verdacht veel op Rusland te lijken...
Misschien is het engste nog wel het duizelingwekkende tempo waarin alles gaat. Er gebeurt zoveel in zo'n korte tijd, dat er van alles ondersneeuwt (en daardoor dus eigenlijk sluipenderwijs gebeurt). Ik vond dit artikel over de persvrijheid ook behoorlijk alarmerend:

https://nos.nl/artikel/2558822-in-de-vs ... lt-snel-af

Volgens Kiran Nazish, directeur van de Coalition for Women in Journalism, brokkelt de persvrijheid snel af. De oud-oorlogscorrespondent komt met haar organisatie op voor vrouwelijke journalisten wereldwijd.

"Het tempo is ongekend, zelfs in vergelijking met de meest ondemocratische landen", zegt Nazish. "Als dictators de macht overnemen, verdwijnt de vrije pers stap voor stap. Nu worden in amper een paar weken al heel zware maatregelen genomen."
@Britt32, je poneert nogal bizarre stellingen hier. En elke keer als iemand daar inhoudelijk op ingaat en onderbouwd uitlegt waarom het niet klopt wat je zegt, reageer je niet meer en poneer je gewoon weer een andere boude stelling over een nieuw onderwerp. Dus ik ga jouw posts hier nu ook gewoon negeren.
Britt32 schreef:
10-03-2025 09:39
Ik het een zekere sympathie voor Korea studies, maar ik wil niet dat mijn belastinggeld er naar toe gaat.

En wat betreft belangrijkheid. Als het belangrijk is maak een fonds!! Maar veel D66-ers zullen er voor kiezen om op vakantie te gaan in plaats van hun eigen geld vrij te maken voor de o zo belangrijke Korea-studies. Soms gaan ze zelfs met een vervuilend vliegtuig. Belangrijkheid is relatief.

Het belerende vingertje is paternalistisch en wekt weerstand op. Er is geen enkel bewijs dat het iedereen dient. Het is super arrogant en afstotend.
Wat een kwalijke flauwekul komt hier uit je toetsenbord.

Ik kon aanvankelijk wel begrip opbrengen voor je standpunten.
Maar ik heb me vergist.

Het feit dat je op het anti-D66-orgel trapt bewijst dat je standpunten allesbehalve gematigd zijn. Je bent wnlrm beïnvloed. Gehersenspoeld. Iedereen die in D66 het kwaad ziet zoals jij dat doet heeft het namelijk niet zelf bedacht.

Ik snap werkelijk de relatie niet tussen D66 en Korea-studies. Die relatie is er ook niet.
Avena schreef:
10-03-2025 10:35
En nu is er dus ook een pro-Palestijnse activist gearresteerd en zijn (hoogzwangere) vrouw weet niet eens waar hij is... Deze man hoeft alleen nog maar uit een raam te vallen en dan begint de VS wel verdacht veel op Rusland te lijken...
Er is nog niemand uit een raam gevallen

Het is ernstig wat er gebeurt, maar we moeten denk ik wel bij de feiten blijven.
Milkefleur schreef:
10-03-2025 08:12
Een paard natuurlijk
Bij buurvrouw Jansen?
Je insinueerde wat dingen en ik zou dat graag wat specifieker willen weten zodat we weten waar je het nou precies over hebt.
Siri schreef:
10-03-2025 10:50

Het feit dat je op het anti-D66-orgel trapt bewijst dat je standpunten allesbehalve gematigd zijn. Je bent wnlrm beïnvloed. Gehersenspoeld. Iedereen die in D66 het kwaad ziet zoals jij dat doet heeft het namelijk niet zelf bedacht.

Ik snap werkelijk de relatie niet tussen D66 en Korea-studies. Die relatie is er ook niet.
D66 is niet het kwaad.

Ik denk dat er een hoge correlatie is tussen D66-stemmers en mensen die tegen bezuinigingen zijn op de Korea-studies. Vandaar

Mijn post ging er over dat de belangrijkheid van Korea-studies relatief is en niet absoluut.
Britt32 schreef:
10-03-2025 11:09
D66 is niet het kwaad.

Ik denk dat er een hoge correlatie is tussen D66-stemmers en mensen die tegen bezuinigingen zijn op de Korea-studies. Vandaar

Mijn post ging er over dat de belangrijkheid van Korea-studies relatief is en niet absoluut.
Waarom heb je het niet over andere partijen, waarbij die correlatie er ook is?
Siri schreef:
10-03-2025 10:57
Er is nog niemand uit een raam gevallen

Het is ernstig wat er gebeurt, maar we moeten denk ik wel bij de feiten blijven.

Fair enough. Maar dit gaat wel ver. Dat ze hem oppakken, van plan zijn om zijn green card af te pakken én dat zijn advocaat niet weet waar hij op dit moment is. Ze zaaien hiermee een enorme angstcultuur.

En dit nieuwe regime doet er sowieso al alles aan om iedereen die hen tegenspreekt of dwarszit onschadelijk te maken. Journalisten wordt de toegang tot de Oval Office ontzegd, juristen die aan veroordelingen van Trump hebben gewerkt ontslagen, ambtenaren die niet geloven dat de verkiezingen in 2020 gestolen waren worden ook ontslagen, wetenschappers wordt het werken onmogelijk gemaakt, boeken verwijderd, beleidsdocumenten gecensureerd...

En zoals Trump zelf zegt: dit is nog maar het begin.
Avena schreef:
10-03-2025 11:24
Fair enough. Maar dit gaat wel ver. Dat ze hem oppakken, van plan zijn om zijn green card af te pakken én dat zijn advocaat niet weet waar hij op dit moment is. Ze zaaien hiermee een enorme angstcultuur.

En dit nieuwe regime doet er sowieso al alles aan om iedereen die hen tegenspreekt of dwarszit onschadelijk te maken. Journalisten wordt de toegang tot de Oval Office ontzegd, juristen die aan veroordelingen van Trump hebben gewerkt ontslagen, ambtenaren die niet geloven dat de verkiezingen in 2020 gestolen waren worden ook ontslagen, wetenschappers wordt het werken onmogelijk gemaakt, boeken verwijderd, beleidsdocumenten gecensureerd...

En zoals Trump zelf zegt: dit is nog maar het begin.
Hier heb jij weer gelijk in.
dubbel
charlotta wijzigde dit bericht op 10-03-2025 12:19
97.76% gewijzigd
Britt32 schreef:
10-03-2025 10:24

Onder het mom van Palestina-protesten is er ruim €4 miljoen schade aangericht op de UvA. En de Joodse minderheid is geïntimideerd. En rare blokkades.

Wetenschap een linkse hobby noemen... ik ga jou ook maar onder de negeer zetten, je voegt echt niets toe aan de discussie hier.
Pioen00 schreef:
10-03-2025 11:01
Bij buurvrouw Jansen?
Je insinueerde wat dingen en ik zou dat graag wat specifieker willen weten zodat we weten waar je het nou precies over hebt.
Nieuws naar eigen hand zetten
Verwarring en angst zaaien
De geschiedenis manipuleren
Aan de grondwet en rechtstaat morrelen.
Mannen o.a. die ene die met een kettingzaag zwaait op belangrijke functies neerzetten.
Trump en consorten hebben zelf oneindig veel geld maar gebruiken het niet ten goede.
En voorts wat Avena net postte
milkefleur wijzigde dit bericht op 10-03-2025 12:38
Reden: Aanvulling
18.79% gewijzigd
Charlotta schreef:
10-03-2025 12:19
Wetenschap een linkse hobby noemen... ik ga jou ook maar onder de negeer zetten, je voegt echt niets toe aan de discussie hier.
Juist wel! Britt geeft een voorzetje, anderen koppen 'm in. Ik lees die anderen voor de inhoud, Britt lees ik uit fascinatie. Bijvoorbeeld omdat die tekst van gisteren over ene Martin een totaal andere stijl heeft dan de overige. Maar dat is mijn linkse hobby ;-) .
Ars longa, vita brevis
Ik denk wel dat het de verkeerde kant op gaat. De vermogensongelijkheid in Nederland groeit. Buren kennen elkaar niet meer en liggen soms wel 10 jaar dood in hun huis. Hulpinstanties zijn overbezet. Door het klimaat komen delen van Nederland onder water te staan. Regeringsleiders spelen in op angsten en lossen niks op. Met name jonge mensen zijn verknocht aan media vol fake news terwijl zij door hun beperkte levenservaring dat niet goed kunnen beoordelen.

En we kunnen ook niet zomaar ergens anders gaan wonen als het persen hier in Nederland fout gaat, zeker niet als de rest van de wereld ook daar waar wij heen kunnen wil wonen.
[…].
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-03-2025 13:37
Reden: GPT chat hinten
98.74% gewijzigd
Britt32 schreef:
10-03-2025 10:24

Waarom denk je dat dit soort raar gedrag iets links is?

Als het echt links was werden Joden juist niet geintimideerd en was er ook kritiek op 1. Palestina zelf en 2. Dat de demonstranten de Israeliers willen verdrijven terwijl die door Europa juist daarheen zijn verdreven
GriebusDus schreef:
10-03-2025 13:42
Interessant wat ChatGPT allemaal weet te verzinnen als je het programma louter extreemrechtse prompts voert. Ik geloof er in elk geval geen hol meer van.
Hoe bedoel je?
To the end of my days; I will follow.
Natasja31 schreef:
10-03-2025 13:42
Waarom denk je dat dit soort raar gedrag iets links is?

Als het echt links was werden Joden juist niet geintimideerd en was er ook kritiek op 1. Palestina zelf en 2. Dat de demonstranten de Israeliers willen verdrijven terwijl die door Europa juist daarheen zijn verdreven

Britt vergeet ook even dat de universiteiten de demonstraties niet zelf organiseren, dat doen een aantal studenten. Dus dan de subsidie naar een hele universiteit stopzetten is natuurlijk een bijzonder wrede maatregel. Moeten we alle inwoners van Amsterdam dan ook maar straffen omdat er een paar een demonstratie houden?
Charlotta schreef:
10-03-2025 12:19
Pure wetenschap is natuurlijk waardevrij, maar wetenschappers zijn mensen met menselijke zwakheden.

Wetenschappers kunnen zowel door links als door rechts gekaapt worden. Of door de religie, zoals de katholieke kerk dat eeuwen deed.

Veel instituten zijn sinds de jaren '60 afgebrokkeld. Dat geldt voor het huwelijk, de kerk, de man, de dominee en de burgemeester. Ooit waren die hoog in aanzien en in zekere mate onaantastbaar. Ooit werden dokters "priesters van de gezondheid" genoemd.

Het is de afbraak van hiërarchie en naïef om te denken dat wetenschappers aan deze ontmanteling zouden ontsnappen.
Milkefleur schreef:
10-03-2025 12:32

Mannen o.a. die ene die met een kettingzaag zwaait op belangrijke functies neerzetten.

Ik vind het zo opvallend hoe die rechtse politici (en aanverwanten zoals Musk) elkaar zo nadoen steeds. De kettingzaag was al eens vertoond door de Argentijnse presidentskandidaat Milei, Wilders wilde een Nexit nav de Brexit, Trump en Orban kopiëren elkaars houding tov de EU, Baudet zegt net als Poetin dat Navalny niet vergiftigd is, etc etc.
Siri schreef:
10-03-2025 11:16
Waarom heb je het niet over andere partijen, waarbij die correlatie er ook is?
D66 heeft zich willen profileren als onderwijspartij. Daarom dacht ik aan D66.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven