Mentrix probeert bijles op te leggen, wij willen niet
donderdag 13 maart 2025 om 17:04
Goedemiddag,
Ik heb een kind (14) in atheneum 3. Mijn kind staat momenteel ruim op overgaan naar atheneum 4 (allemaal afgeronde 8’en, behalve één vak). Het kind staat al sinds het begin van het schooljaar een afgeronde 4 (onafgerond momenteel 3,57) voor één vak, niet zijnde een kernvak (Nederlands, Engels, Wiskunde). Nu vinden wij (kind, partner en ikzelf) dat eigenlijk geen probleem. Het kind staat tenslotte ruim op overgaan en het desbetreffende vak wordt door het kind niet meegenomen naar de bovenbouw (vakkenpakketkeuze en profielkeuze zijn hier recent afgesloten).
Nu probeert de mentrix, welke het kind sinds dit schooljaar heeft, sinds vlak vóór de kerstvakantie mijn kind naar bijles te duwen voor het vak waarvoor mijn kind onvoldoende staat. Mijn kind, partner en ik hebben daar geen behoefte aan. Financieel is dat overigens geen enkel probleem, maar we zien de noodzaak ervan niet in. We hadden haar vriendelijk bedankt voor het aanbod en zijn zonder verdere discussies, conflicten of andere onenigheden verder gegaan met het schooljaar.
Nu het schooljaar verder vordert en het cijfer voor het onvoldoende vak nog steeds niet is opgeschoven naar een hoger cijfer, maar is gaan stagneren, probeert de mentrix steeds meer te hameren op bijles. Echter, wij (kind, partner en ik) zijn nog steeds van mening dat bijles niet noodzakelijk is.
Mijn kind heeft de afgelopen drie jaar altijd tussen de 3,50 en 3,78 (afgerond 4) voor het desbetreffende vak gestaan op alle rapporten, maar voor alle andere vakken een afgeronde 8 en is daarmee ruim overgegaan. De docent (het kind heeft al drie jaar dezelfde docent voor het vak) heeft het inmiddels ook al opgegeven. “Zolang de andere cijfers prima zijn en je kind maar lekker in zijn/haar vel zit, is er niks aan de hand!” aldus de docent. Ik ben het hier helemaal mee eens! De docent is trouwens een héél warmhartige man die erg populair is bij de leerlingen op de school van mijn kind.
Sociaal-emotioneel komt mijn kind overigens altijd prima mee op school. Hij werkt kei- en nog eens keihard voor het vak, maar kan gewoonweg niet hoger staan dan een onafgeronde 3,8. ''So be it!'' denken wij (kind, partner en ikzelf) dan. Echter blijft de mentrix maar hameren...
Lijkt jullie bijles noodzakelijk in deze situatie? De bijles wordt trouwens 2 à 3 keer per week aangeboden op de school van mijn kind, tegen betaling.
Ik heb een kind (14) in atheneum 3. Mijn kind staat momenteel ruim op overgaan naar atheneum 4 (allemaal afgeronde 8’en, behalve één vak). Het kind staat al sinds het begin van het schooljaar een afgeronde 4 (onafgerond momenteel 3,57) voor één vak, niet zijnde een kernvak (Nederlands, Engels, Wiskunde). Nu vinden wij (kind, partner en ikzelf) dat eigenlijk geen probleem. Het kind staat tenslotte ruim op overgaan en het desbetreffende vak wordt door het kind niet meegenomen naar de bovenbouw (vakkenpakketkeuze en profielkeuze zijn hier recent afgesloten).
Nu probeert de mentrix, welke het kind sinds dit schooljaar heeft, sinds vlak vóór de kerstvakantie mijn kind naar bijles te duwen voor het vak waarvoor mijn kind onvoldoende staat. Mijn kind, partner en ik hebben daar geen behoefte aan. Financieel is dat overigens geen enkel probleem, maar we zien de noodzaak ervan niet in. We hadden haar vriendelijk bedankt voor het aanbod en zijn zonder verdere discussies, conflicten of andere onenigheden verder gegaan met het schooljaar.
Nu het schooljaar verder vordert en het cijfer voor het onvoldoende vak nog steeds niet is opgeschoven naar een hoger cijfer, maar is gaan stagneren, probeert de mentrix steeds meer te hameren op bijles. Echter, wij (kind, partner en ik) zijn nog steeds van mening dat bijles niet noodzakelijk is.
Mijn kind heeft de afgelopen drie jaar altijd tussen de 3,50 en 3,78 (afgerond 4) voor het desbetreffende vak gestaan op alle rapporten, maar voor alle andere vakken een afgeronde 8 en is daarmee ruim overgegaan. De docent (het kind heeft al drie jaar dezelfde docent voor het vak) heeft het inmiddels ook al opgegeven. “Zolang de andere cijfers prima zijn en je kind maar lekker in zijn/haar vel zit, is er niks aan de hand!” aldus de docent. Ik ben het hier helemaal mee eens! De docent is trouwens een héél warmhartige man die erg populair is bij de leerlingen op de school van mijn kind.
Sociaal-emotioneel komt mijn kind overigens altijd prima mee op school. Hij werkt kei- en nog eens keihard voor het vak, maar kan gewoonweg niet hoger staan dan een onafgeronde 3,8. ''So be it!'' denken wij (kind, partner en ikzelf) dan. Echter blijft de mentrix maar hameren...
Lijkt jullie bijles noodzakelijk in deze situatie? De bijles wordt trouwens 2 à 3 keer per week aangeboden op de school van mijn kind, tegen betaling.

donderdag 13 maart 2025 om 21:14
Economie vanaf het eerste jaar? Uitzonderlijk bijzonder.
Achten halen op alles en op economie een 3.5? Ook vreemd. Leren wat het verschil is tussen een VOF en een bv en iets met giraal en chartaal geld, veel meer is het niet. Het rekenwerk moet tenslotte helemaal goed gaan, gezien de resultaten op andere vakken.
Maar goed, ik zou niet per se twee weken, drie dagen, vief uren en twee minuten wachten om een e-mail te sturen, maar het gewoon allemaal niet doen. Als ik jou moet geloven, TO, is de mentor als enige overtuigd van de noodzaak van deze bijles. Niemand kan je verplichten, dus gewoon niet doen.
Maar ergens vind ik dit verhaal heel lastig te rijmen met mijn praktijkervaring.
Achten halen op alles en op economie een 3.5? Ook vreemd. Leren wat het verschil is tussen een VOF en een bv en iets met giraal en chartaal geld, veel meer is het niet. Het rekenwerk moet tenslotte helemaal goed gaan, gezien de resultaten op andere vakken.
Maar goed, ik zou niet per se twee weken, drie dagen, vief uren en twee minuten wachten om een e-mail te sturen, maar het gewoon allemaal niet doen. Als ik jou moet geloven, TO, is de mentor als enige overtuigd van de noodzaak van deze bijles. Niemand kan je verplichten, dus gewoon niet doen.
Maar ergens vind ik dit verhaal heel lastig te rijmen met mijn praktijkervaring.

donderdag 13 maart 2025 om 21:16
Je kind heeft al vanaf de brugklas economie??
donderdag 13 maart 2025 om 21:20
Dit vraag ik me ook af. Ik zie nog steeds het probleem voor kind niet om straks een 3 te staan, tenzij school kind dan inderdaad laat afstromen of doubleren, wat ik beide echt niet in het belang van het kind zou vinden.Meisjemetdeparel schreef: ↑13-03-2025 21:10Eigenlijk weet je niet waarom de mentrix zo hamert op bijles. Ze vindt het cijfer extreem laag en maakt zich zorgen, dat is duidelijk. Maar wat is de reden dat ze zo bezorgd is? Omdat hij kan blijven zitten? Omdat ze het niet passend vindt ten opzichte van de andere cijfer? Voor zijn toekomst?
(Overigens heeft mijn 3VWOer ook economie als enige extreme uitschieter naar beneden. Inmiddels opgewerkt naar een 6, maar het eerste half jaar was het ook steeds een 3 a 4 met verder echt hoge cijfers)

donderdag 13 maart 2025 om 21:37
Ik zou toch wat meer pushen om uit de comfortzone te komen (maar dat is omdat ik dat zelf wel had kunnen gebruiken op de middelbare school).
Is het niet een optie om 1x per week bijles te nemen in economie gedurende 1-2 maand en te bespreken met je kind, docent en mentor of het wat heeft opgeleverd en het nuttig is om ermee door te gaan? Dat is, denk ik, niet een enorme belasting voor je kind.
Hij leert dat niet alles vanzelf gaat en je ergens moeite voor moet doen. Dat het oke is om hulp te vragen. En dat je daarna alsnog ermee kan stoppen. Een 5 of hoger ipv een 4 halen en wat basiskennis van economie is ook niet verkeerd. Maar je kent je kind zelf het beste.
Is het niet een optie om 1x per week bijles te nemen in economie gedurende 1-2 maand en te bespreken met je kind, docent en mentor of het wat heeft opgeleverd en het nuttig is om ermee door te gaan? Dat is, denk ik, niet een enorme belasting voor je kind.
Hij leert dat niet alles vanzelf gaat en je ergens moeite voor moet doen. Dat het oke is om hulp te vragen. En dat je daarna alsnog ermee kan stoppen. Een 5 of hoger ipv een 4 halen en wat basiskennis van economie is ook niet verkeerd. Maar je kent je kind zelf het beste.
donderdag 13 maart 2025 om 22:18
Speculaastaart schreef: ↑13-03-2025 19:38Je leert hiermee strategische keuzes maken. Geen, weinig of precies genoeg energie steken in iets wat je interesse niet is of heeft.
Ik vind dat soms heel volwassen. Ik ga ook wel eens met een leerling in gesprek als alles goed doen niet haalbaar meer is. Dan gaan we kijken wat wel haalbaar is, hoe hij/zij dat gaat doen, wat de leerling van mij nodig heeft etc. Groep 8 dus nog best jong maar wel heel slim om iets te bereiken.
En juist die keuzes maken doe je in je latere leven ook veelvuldig. Is het nodig? Kan het anders? Moet ik het zelf doen? Juist zij die maar door en door denderen lopen ooit misschien tegen hun eigen grenzen aan.
Mooie praatjes. Maar ik denk dat je hem leert dat je ergens je best niet voor hoeft te doen als je t niet in één keer snapt. Dat is echt killing op latere leeftijd.
Gun dat joch een succeservaring door hem bijles te geven.
donderdag 13 maart 2025 om 22:27
Economie is wel precies het vak waar die aardige joviale docent van mij iedere keer met hetzelfde riedeltje aankwam waardoor ik t maar niet bleef begrijpen. Uiteindelijk met een hoop lullen als brugman met een 5.6 geslaagd hiervoor. Maar bijles met iemand die niet gelijk een fabriek en mensen op het bord ging tekenen had me zeker goed geholpen.
Verder denk ik dat een basale kennis van economie zeker wel belangrijk is voor je algemene ontwikkeling.
Verder denk ik dat een basale kennis van economie zeker wel belangrijk is voor je algemene ontwikkeling.
donderdag 13 maart 2025 om 22:39
donderdag 13 maart 2025 om 22:40
Ah, een afgeronde 2 weken.
donderdag 13 maart 2025 om 23:29
Economie is een belangrijk vak. Het geeft je kind inzicht in hoe de wereld werkt, zoals met geld, keuzes maken en maatschappelijke processen. Zelfs als je kind dit vak straks niet meer volgt, blijven die vaardigheden handig. Dat er een 3 of 4 staat terwijl de rest allemaal 8'en zijn, valt natuurlijk wel op. Het kan betekenen dat een andere aanpak misschien beter werkt.
Het is logisch dat jullie vooral willen dat je kind overgaat en volgend jaar geen economie meer hoeft te volgen. De mentrix maakt zich waarschijnlijk zorgen omdat ze wil dat je kind alles eruit haalt wat erin zit. Ze bedoelt het goed, maar haar aanpak voelt misschien wat dwingend.
Als het gaat om hoe je dit aanpakt, kun je beter uitleggen waarom jullie denken dat bijles niet nodig is en laten zien dat jullie wél het beste willen voor jullie kind. Dat komt krachtiger over dan alleen “Wij willen niet.” Daarmee laat je ook zien dat je openstaat voor overleg en samen tot een oplossing wilt komen. Misschien helpt dat om de zorgen van de mentrix te verminderen en het gesprek soepeler te laten verlopen.
Het is logisch dat jullie vooral willen dat je kind overgaat en volgend jaar geen economie meer hoeft te volgen. De mentrix maakt zich waarschijnlijk zorgen omdat ze wil dat je kind alles eruit haalt wat erin zit. Ze bedoelt het goed, maar haar aanpak voelt misschien wat dwingend.
Als het gaat om hoe je dit aanpakt, kun je beter uitleggen waarom jullie denken dat bijles niet nodig is en laten zien dat jullie wél het beste willen voor jullie kind. Dat komt krachtiger over dan alleen “Wij willen niet.” Daarmee laat je ook zien dat je openstaat voor overleg en samen tot een oplossing wilt komen. Misschien helpt dat om de zorgen van de mentrix te verminderen en het gesprek soepeler te laten verlopen.
donderdag 13 maart 2025 om 23:53
Economie wordt zelden in de brugklas gegeven, hier niet tenminste. Ze zit nu in gymb3 en heeft voor het eerst economie.... Dus dat het kind het al voor het 3e jaar heeft... onwaarschijnlijk. Ik vind zelfs een 3 of 4 voor Economie voor een kind dat overal dus ook voor wiskunde, geschiedenis, Nederlands een 8 staat bijzonder. Als ik het economieboek van mijn dochter zie dan is het vooral rekenen en begrippen leren. Dat zou gezien zijn resultaten op de andere vakken toch best een 6 moeten kunnen opleveren. Ik snap dus wel waarom de mentrix haar bedenkingen heeft maar als geld er niet is of niet aan uitgegeven wil worden daar gaat ze niet over. Maar iets klopt er niet aan je verhaal.
vrijdag 14 maart 2025 om 00:50
Ik vind het flauw hoe je de mentrix wegzet als een zeur. Als een leerling allemaal 8en heeft en dan een uitschieter naar beneden met een 3. Dan is het super logisch dat ze daar in de oudergesprekken aandacht aan besteed en met een voorstel voor bijles komt. Het zou toch een slechte mentrix zijn als ze het niet zou benoemen of het na 1 gesprek maar laat zitten omdat ouders er geen oren naar hebben.
Met allemaal 8en en een goede werkhouding kan ik me wel voorstellen dat hij het vak wil laten schieten. Als hij hard werkt voor zijn 8en dan wil je hem niet gestresst en overwerkt hebben voor 1 vak dat hem minder ligt. Mocht je een kind hebben dat met weinig doen 8en haalt dan zou ik de bijles voor economie wel overwegen omdat hij dan pas echt gaat leren leren.
Met allemaal 8en en een goede werkhouding kan ik me wel voorstellen dat hij het vak wil laten schieten. Als hij hard werkt voor zijn 8en dan wil je hem niet gestresst en overwerkt hebben voor 1 vak dat hem minder ligt. Mocht je een kind hebben dat met weinig doen 8en haalt dan zou ik de bijles voor economie wel overwegen omdat hij dan pas echt gaat leren leren.
vrijdag 14 maart 2025 om 04:14
Zou jij fanatieker achter een voldoende aanjagen dan ik vermoed ik.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 14 maart 2025 om 07:42
?? Je kan wel degelijk uitzoeken wat je wel en niet wil doen... Je kan ervoor kiezen iets totaal anders te gaan doen. Dan ben je dus geen laborant meer ( daar moet je een gerichte opleiding voor hebben toch?) maar ga je in de avonduren leren boekhouden. En dan ben je een jaar later ineens boekhouder

Ik vind werken echt een bevrijding vergeleken school...
vrijdag 14 maart 2025 om 07:56
Economie redelijk en bedrijfseconomie slecht? Gaat het om boekhouden? Ik kon dat ook niet op de havo ( geslaagd met een 4) maar later cursussen gedaan en nu doe ik het voor werk. Als het boekhouden is, gun hem de kans om het van een andere leraar te horen. Dan snapt hij het echt wel en kan hij voor economie ook een acht halen. In 1 les begreep ik het principe, iets wat ik daarvoor niet begreep...I-D-R-T-77 schreef: ↑13-03-2025 20:50Het gaat om het struikelvak economie. Als het eindcijfer voor dit vak onder de 3,50 uitkomt en wordt afgerond naar een 3, zal mijn kind een besprekingsgeval worden. Op deze school geldt dat een leerling automatisch overgaat met maximaal twee tekorten: twee vijven of één vier. Binnen de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde mag echter maar één vijf vallen. Bij drie tekorten of twee tekorten binnen de kernvakken wordt een leerling als besprekingsgeval beschouwd. Een gemiddeld cijfer over alle vakken speelt hierin geen rol.
De mentrix van mijn kind geeft geen les aan zijn klas. Tijdens de overgangsbespreking in juli hebben alle lesgevende docenten van atheneum 3 stemplicht en moeten zij hun inbreng geven over leerlingen die besprekingsgevallen zijn. Ook als een docent niet aanwezig is, wordt hij of zij gevraagd zijn of haar visie en stem door te geven via e-mail of telefonisch. Docenten die meerdere vakken geven, hebben meerdere stemmen. Elke stem weegt even zwaar, en een beslissing wordt genomen op basis van de meerderheid. De mentrix kan haar mening geven, maar heeft in het geval van mijn kind geen stemrecht. Als de stemmen staken, neemt de afdelingsleider de uiteindelijke beslissing op basis van alle beschikbare informatie. Mocht mijn kind een 3 halen voor economie, dan zou de mentrix zich tijdens de overgangsbespreking negatief kunnen uitlaten, wat mogelijk de stemming zou beïnvloeden.
De docent economie heeft dit schooljaar twee keer contact opgenomen met de mentrix en aangegeven dat bijles niet noodzakelijk is. Toch blijft de mentrix van mening dat bijles nodig is vanwege het, volgens haar, 'extreem lage gemiddelde'. Ik ben het hier niet mee eens. Mijn kind doet het uitstekend op school, zowel cijfermatig als sociaal-emotioneel. Wij kunnen bijles financieel prima bekostigen, maar vinden het simpelweg niet nodig. Belangrijker nog, ik ben van mening dat bijlesplekken op school moeten worden gereserveerd voor leerlingen die echt moeite hebben met meerdere vakken en zonder extra hulp het schooljaar niet zouden halen. Ik zou het zonde vinden als mijn kind een plek inneemt die een andere leerling hard nodig heeft.
Natuurlijk willen wij een 3 vermijden, maar mijn kind heeft tot nu toe altijd tussen de 3,50 en 3,78 gestaan. Het cijfer stijgt niet, maar daalt ook niet. De mentrix blijft echter bij haar standpunt. Zij belt mij altijd met een privételefoonnummer, waardoor ik haar oproepen niet kan negeren. Aangezien ik regelmatig belangrijke privételefoontjes verwacht, moet ik altijd opnemen en ontkom ik er niet aan.
De mentrix heeft geen 'zeurtoon', maar haar toon is sterk bezorgd. Ze reageert snel, onderneemt vaak dezelfde dag nog actie en is in dat opzicht zeer behulpzaam. Toch komt ze in deze kwestie enigszins dominant over. Mocht haar bezorgdheid niet afnemen, dan ben ik van plan haar binnen 2⅖ weken een e-mail te sturen waarin ik aangeef dat ik privé bijles regel, puur om haar gerust te stellen.
De afgelopen twee jaar is mijn kind telkens overgegaan met een afgeronde 4 voor economie en verder alleen afgeronde 8’en. Wij hebben nooit ervaring gehad met een besprekingsgeval en hopen dat dit zo blijft. Mijn grootste wens is dat mijn kind volgend jaar gewoon overgaat naar atheneum 4, zonder economie en bedrijfseconomie. Mijn kind begrijpt de lesstof van economie matig, zelfs als hij extra uitleg krijgt of zelf op zoek gaat naar andere bronnen. De mentrix heeft waarschijnlijk de beste bedoelingen, maar de manier waarop ze haar standpunt doordrukt voelt wat overheersend aan.
De bijles die de mentrix voorstelt, zou worden gegeven door een bovenbouwdocent die leerlingen met een E&M-profiel of (bedrijfs)economie in het vrije deel ondersteunt. De bijles zou de rest van het schooljaar duren. Echter, gezien de stabiele cijfers en het feit dat mijn kind volgend jaar dit vak niet meer volgt, blijf ik bij mijn standpunt: bijles is overbodig. Mijn prioriteit is dat mijn kind volgend jaar zonder economie en bedrijfseconomie in atheneum 4 zit.
vrijdag 14 maart 2025 om 08:02
Afgeronde 8'en. Waarschijnlijk ook tussen de 7,50 en 7,78.Erla schreef: ↑14-03-2025 00:50Ik vind het flauw hoe je de mentrix wegzet als een zeur. Als een leerling allemaal 8en heeft en dan een uitschieter naar beneden met een 3. Dan is het super logisch dat ze daar in de oudergesprekken aandacht aan besteed en met een voorstel voor bijles komt. Het zou toch een slechte mentrix zijn als ze het niet zou benoemen of het na 1 gesprek maar laat zitten omdat ouders er geen oren naar hebben.
Wel bijzonder. Ik zou het 7 (of 7,5) of hoger noemen :-p
vrijdag 14 maart 2025 om 09:16
Ik vind het eigenlijk wel een beetje raar dat een mentor kennelijk al meerdere keren naar de ouders belt over bijles terwijl het onderwerp al besproken is en ouders en kind hebben aangegeven dit niet te willen. Hoe gaat dat dan, belt ze dan en herhaalt ze het eerdere gesprek? En dat meerdere keren? Kan ik me weinig bij voorstellen.
Dit lijkt me iets dat in één gesprek gewoon helder kan worden. Ís het wel goed doorgesproken of zijn er zaken blijven liggen?
Dit lijkt me iets dat in één gesprek gewoon helder kan worden. Ís het wel goed doorgesproken of zijn er zaken blijven liggen?
vrijdag 14 maart 2025 om 10:18
Het is nou eenmaal zo dat ook de vakken die je laat vallen, meetellen.Nogevendit schreef: ↑13-03-2025 19:46Wat heeft het voor zin om iemand een jaar over te laten doen terwijl de cijfers voor de vakken die de leerling zal behouden goed zijn?

vrijdag 14 maart 2025 om 10:23
Er is geen bedrijfseconomie in de onderbouw.Ceester schreef: ↑14-03-2025 07:56Economie redelijk en bedrijfseconomie slecht? Gaat het om boekhouden? Ik kon dat ook niet op de havo ( geslaagd met een 4) maar later cursussen gedaan en nu doe ik het voor werk. Als het boekhouden is, gun hem de kans om het van een andere leraar te horen. Dan snapt hij het echt wel en kan hij voor economie ook een acht halen. In 1 les begreep ik het principe, iets wat ik daarvoor niet begreep...
vrijdag 14 maart 2025 om 10:26
Bedrijfseconomie heb je niet in de onderbouw. Het is al uitzonderlijk dat je in jaar 1 en/of 2 economie hebt.Ceester schreef: ↑14-03-2025 07:56Economie redelijk en bedrijfseconomie slecht? Gaat het om boekhouden? Ik kon dat ook niet op de havo ( geslaagd met een 4) maar later cursussen gedaan en nu doe ik het voor werk. Als het boekhouden is, gun hem de kans om het van een andere leraar te horen. Dan snapt hij het echt wel en kan hij voor economie ook een acht halen. In 1 les begreep ik het principe, iets wat ik daarvoor niet begreep...
vrijdag 14 maart 2025 om 10:51
Hoezo uit de hoogte? TOen ik (lang geleden) op de middelbare school zat werd al niet gesproken over mentrix. Net zoals een vrouwelijke directeur ook gewoon directeur is en niet directrice.Macarinata schreef: ↑13-03-2025 20:48Ga je lekker, zo vanuit de hoogte? En wat je zegt, klopt ook nog eens niet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in